Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antakaa vinkkejä miten toimisitte tilanteessani.

Vierailija
14.08.2024 |

Olen ammattikoulussa kolmannen vuoden opiskelija. Minulla on ADHD, jonka vuoksi haasteita keskittymisessä koulussa ja jonka vuoksi tehty HOJKS. Koulussa se ei kuitenkaan tukitoimina näy riittävästi. Saan tehdä kokeet omassa tilassa ja käyn pajoissa joissa erotyisopettaja paikalla, vaikkei juurikaan kerkeä auttamaan. Joku kerta istun pajassa kaksi tuntia eikä kerinnyt edes kysyä mitä siellä teenVastuuopettajaa ei juurikaan kiinnosta minun ongelmani. Tehtäviä on rästissä paljon, en ole edes koulusta pois vaan en yksinkertaisesti saa tunnilla kaikkia tehtyä. Harjoittelupaikkaa ei ole kun en ole hakenut. Tuntuu ettei millään ole mitään väliä enää. Muita kyllä auttaa tehtävissä, harjoittelupaikoissa ja kyselee asioista. Hyvä että minulle edes moikkaa. Muut ottaa ylimääräisiin hoks keskusteluihin, minua ei. Tuntui alusta asti ettei mikään onnistunut kyseisen opettajan kanssa. En tiedä johtuuko siitä ettei hänellä ole ammattitaitoa vai ettei häntä vain kiinnosta. Olen kokenut useasti tilanteita joissa koen tulleeni vaan ohitetuksi kuten tunneilla käy katsomassa muiden edistymistä ja auttaa, minun luokse ei tule edes katsomaan/kysymään miten menee. Olen kuin ilmaa hänelle. Jos ja kun häiritsen tuntia puheellani uhkaa siirtää eturiviin istumaan. Muita keinoja hänellä ei ole. Viimeisessä HOJKS päivityksessä kysyivät minulta mitä itse ajattelen tilanteestani ja mitä tehdä, johon vastasin etten oikein tiedä koska en ole ammattilainen ja siihen erotyisopettaja vastasi ettei hänkään tiedä. Olen pettynyt koulun tukitoimiin ja olen valmis jättämään tutkinnon kesken.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opinto-ohjaajan puheille? Tai tee tutkinto loppuun jossain toisessa oppilaitoksessa? Älä luovuta!

Vierailija
2/35 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hojks?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisentuen suunnitelma siis.

Vierailija
4/35 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet jo sen ikäinen että sinun pitää alkaa itse ottamaan vastuuta omasta elämästäsi ja oppimisesta. Et voi vain odottaa että joku opettaa sinua henkilökohtaisesti. Erityisopettajan tehtävä on vain auttaa oppimaan ei tehdä tehtäviä toisten puolesta. Opettaja luultavasti tulkitsee sinun käyttäytymisen niin ettet halua oppia tai nähdä vaivaa oppimisen eteen. 

Vierailija
5/35 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mielestäni tehnyt vastuuopettajalle selväksi että minua oikeasti kiinnostaa opiskelu. Oikeastaan olen aika taitava asioissa jotka minua kiinnostavat. Usein opettaja kysyy minulta jos kukaan muu ei osaa. En vain kykene tunnilla ponnistelemaan ja keskittymään tunneilla tarpeeksi. Minulle aloittaminen on todella vaikeaa.

Vierailija
6/35 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mielestäni tehnyt vastuuopettajalle selväksi että minua oikeasti kiinnostaa opiskelu. Oikeastaan olen aika taitava asioissa jotka minua kiinnostavat. Usein opettaja kysyy minulta jos kukaan muu ei osaa. En vain kykene tunnilla ponnistelemaan ja keskittymään tunneilla tarpeeksi. Minulle aloittaminen on todella vaikeaa.

Kukaan ei voi saada sinua ponnistelemaan tai keskittymään, vain sinä itse. Kukaan ei pysty menemään sinun pään sisälle ja sanoa mitä sinun pitää tehdä, mikä sinua auttaa. Sinun pitää itse miettiä ongelmiasi, kokeilla ja löytää keinoja mikä niihin auttaa. Muut eivät voi tehdä tätä sinun puolestasi, he voivat korkeintaan antaa vinkkejä mitä voit kokeilla. Jos sinusta tuntuu että tarvitsisit vinkkejä mutta et saa niitä, niin puhu opettajalle suoraan mitä sinä tarvitsisit ja minkälaisiin ongelmiin tarvitsisit apua.

Vierailija
7/35 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit olla oikeassa siinä, että vastuuopettajan ammattitaidossa on heikkoutta tuon tyyppisten asioiden käsittelyssä. Jos erityisopettaja on ok ihminen, voisit ehkä puhua hänelle: yksi hänen tehtävistään on neuvoa muita opettajia tarpeen mukaan. 

Vierailija
8/35 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi todellakin on sairaiden paratiisi.

Vierailija
9/35 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun voi käydä neljässä vuodessa.

Varaa opolle aika, pitää suunnitella mitä kursseja teet ja milloin.

Vierailija
10/35 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä alaa opiskelet? Amiksessa on paljon merkitystä sillä mitä opiskelee esimerkiksi lähihoitaja ja kauppis on vaativia linjoja. Alaa voi vaihtaa ja kannattaa jos nykyinen on vaikea.

Vierailija
11/35 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jo tuon alan opiskelu on niin vaikeaa, niin kykenetkö tekemään sitä työnä? Olisiko joku muu ala helpompi sinulle?

Vierailija
12/35 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voisit jonkin toisen opettajan kanssa puhua tilanteesta, joskus voi olla ongelma siinä että kemiat jonkin ihmisen kanssa ei vaan kohtaa. Eikä yhteisymmärrykseen asioista tahdo päästä. 

Vierailija
13/35 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti olet jo täysi-ikäinen, mutta koulun keskusteluihin kannattaa ottaa esim vanhempi mukaan, jos hän on sellainen, jolta saa muutenkin tukea. Koska sinulla on ADHD, voit hakea Kelan Oma väylä -kuntoutukseen, josta saat työntekijän, joka varmasti tulee mukaasi koulupalavereihin ja pitää puoliasi eli vaatii koulua tekemään tarvittavat tukitoimet, sillä laki jo velvottaa siihen. Kuntoutukseen voit hakea Kelan sivuilta. Googleta oma väylä -kuntoutus. Hakemiseen tarvitsee lääkärin B-lausunnon, joka on korkeintaan vuoden vanha.

Olen itse huomannut äitinä ja nuorten parissa työtäni tekevänä, että usein ammattikouluissa ei anneta riittäviä tukitoimia oppilaille, jotka niitä tarvivat, mutta kun neuvotteluissa on joku koulun ulkopuolinen ammattilainen, alkaakin tukitoimia löytyä ja tilannetta seurataan esim 6kk välein verkostopalavereissa, jolloin koulu ei voi alkaa lipsua sovitusta.

Suosittelen myös perehtymään ADHD-lääkitykseen, jos sitä ei vielä ole. Moni on saanut siitä apua ja koulussa oleminen on helpottunut. Hyvä että motivaatiota ja halua oppia riittää. 

Vierailija
14/35 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
15/35 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta se ininä ja hoida koulu loppuun niinkuin aikuiset tekee!

Vierailija
16/35 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet nuori/nuori aikuinen, pyydä vanhempiasi ottamaan yhteyttä kouluun ja miettimään yhdessä järjestelyjä. Tsemppiä! 

Vierailija
17/35 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana on se että vanhempani ovat sitö mieltä että vika on minussa, kun eivät ymmärrä/halua ymmärtää kokonaiskuvaa

Vierailija
18/35 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijjaa..

Vierailija
19/35 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos pysyt koulussa koska on kolmas vuosi ja Kohta se on ohi. Ja tee rästejä pois, ne jotka osaat, ehkä valmistuminen hieman viivästyy, ei väliä sillä - ei kaikki saa todistusta samassa ajassa. Älä stressaa harjottelupaikasta, sitä ei ole kaikille. Ehkä joku ope tai opo neuvottelee sitten kun tulee kysymyksiä hänelle itselleen. Onko ketään samalla luokalla joka osaa auttaa vaikeissa tehtävissä tai vanhempi. Opet ei yleensä tee sitä. Ehkä pääset läpi, koska asiasi ovat tiedossa että vaikeaa. On kurjaa olla koulussa jos ketään ei kiinnosta, se ei silti kestä enää pitkään. Saako tunteet rauhoitettua. Toki jos liikaa ahdistaa osa kai lähtee, en tiedä kestäisinkö itsekään. Nuorena jouduin myös keskeyttämään jotkut koulut, koska tilanne oli mahdoton ja vaikea. Oli hankalaa sitten käydä uudelleen muualla muuta. Iltakoulutus oli parempi amiksessa, koska se oli vähän lyhyempi.

Vierailija
20/35 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos häiritset tunnilla etkä tee pyydettyjä asioita koska et saa aloitettua, niin aika todennäköistä on että opettaja on luovuttanut suhteesi eikä usko sinuun. Mene pyytämään häneltä anteeksi aiheuttamaasi harmia ja kerro, ettet tee niin tarkoituksella. Ja sitten korjaat käytöstäsi. Tuosta voisi olla hyvä aloittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi