Minua ei ole koskaan imetetty
Äitin sanoi, että -70 luvulla tämä oli muotia. Kukaan ei kuitenkaan tunnu kokeneen samaa. Mietin vaan, että mitenkä sen puuttuminen vaikuttaa ihmiseen, koska sitä pidetään kuitenkin tärkeänä osana vauva ikää ?
Kommentit (16)
Minä pumppasin maitoa lapselleni ja ei se mitenkään hakien määrässä tai rakkaudessa näkynyt puutoksena. Joten enpä olisi huolissani.
Vierailija kirjoitti:
Minä pumppasin maitoa lapselleni ja ei se mitenkään hakien määrässä tai rakkaudessa näkynyt puutoksena. Joten enpä olisi huolissani.
*Halien
Koko ihmisen olemassaolon aikana on naisia, jotka eivät ole imettäneet lapsiaan. Syitä on monia. Varmaan monet bakteerit ovat jääneet siirtymästä sinuun.
Turha tuolla nyt ainakaan puolustella mitään negatiivisia ominaisuuksia itsessään. Jotkut eivät voi imettää esim. lääkityksen vuoksi. Tai rintojen kehityshäiriön. Silloin on voitu keksiä verukkeeksi jokin "tämä oli muotia" -juttu.
Äitiysloma oli 6 viikkoa vuonna 1966. Kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa ja neljä viikkoa lasketun ajan jälkeen. Synnyin kaksi viikkoa yliaikaisena vauvana. Joten jo kaksiviikkoisena jouduin hoitoon koko päiväksi kuutena päivänä viikossa, koska silloin oli vielä kuusipäiväiset työviikot. Ei siinä kauaa äiti minua imetellyt, vaikka yritti työpaikan vessassa vielä jotakin lypsää talteen.
Aika helvetillistä näin jälkeenpäin ajateltuna.
Varmasti moni tuohon aikaan on kasvatettu noin. Vauvoja on syötetty todella epäterveellisesti juuri tuohon aikaan. Pari viikkoa vanhalle vauvalle on juotettu appelsiinimehua, koska se on muka terveellistä. Pullomaitoa on suositeltu koska vauva ei saisi syödä silloin kun haluaa, vaan pitäis syödä silloin kun on ruokinta aika, yöllä ei tietenkään ole myöskään katsottu tarpeelliseksi ruokkia vauvoja.
Ne äidit kenellä on ollut hyvä tukiverkostoa on varmasti saanut muilta vanhemmilta äideiltä paljon parempia neuvoja kuin neuvolassa on saanut.
Ja onhan näitä ravinto ohjeita nykyäänkin mm. pitäisi syöttää rasvattomia maitotuotteita ja kasvisrasvaa. Ja eikös näiden aikakaudella vaan ylipaino ole lisääntynyt, vaikka kuinka väitetään että tää kaikki ehkäisee sitä?
Kukaan ei ole kokenut samaa vai? Onko sinulla sisaruksia? Osaisitko edes surra asiaa, jos äitisi ei olisi tuota sinulle kertonut?
Aina ei kannata liikaa keskittyä siihen, mitä minä olen saanut ja mistä minä olen jäänyt paitsi, ja saako minun elämästäni rakennettua täydellistä narratiivia.
Imetyksen puuttuminen kai voisi aikuisella näkyä lähinnä hampaissa. Imetys leventää leukoja, tutti ja pullo taas kaventaa. Imetetyillä voi siis olla suorempi hammasrivistö.
Minä olen myös syntynyt 1966. Minua on imetetty ruhtinaalliset kolme kuukautta. Minulle kuulema annettiin sen jälkeen, sokerivettä ja lehmänmaitoa tuttipullosta.
Minäkään en imettänyt lapsiani. Terveitä, fiksuja ja tasapainoisia ovat, ja suhteensa myös isään todella tiivis, eli taisi olla hyvä ratkaisu jakaa lasten hoito täysin 50/50 jo synnäriltä asti (perhehuone). Ja hampaatkin lapsilla ovat oikein hyvät :D
Ei minuakaan ole imetetty, koska äitiyslomaa ei 50-luvulla ollut kuin pari kuukautta. Vauvoja käskettiin ruokkia neljän tunnin välein, ja kun ne itkivät nälkäänsä, niitä ei saanut ottaa syliin. Isäni otti minulta tutin pois. Anoppikin sanoi että huutaminen vain vahvistaa keuhkoja.
Ilmankos meistä kasvoi tällaisia.
Äitini pöyristyi nähdessään miten pitkään itse täysimetin omia lapsiani 80- ja 90-lukujen suositusten mukaan.
Äidin ja vauvan suhde ei kehity yhtä läheiseksi. Vauva (sekä äiti) tarvii ihokosketusta.
En minäkään imettänyt lapsiani mutta rakkaita ne silti on. Tuskinpa vaikuttaa mitenkään.