" Tyttö" ja " poika" -väreistä
Ehdittekö jo lukea uudesta 2plussasta artikkelin perheestä, jotka eivät halua kasvattaa lastaan perinteiseen sukupuolirooliin, eivät esim. puhu hänestä poikana, eivät syntyessä ilmoittaneet heti lapsen sukupuolta jne.
Ottamatta kantaa muuten tuohon ajatusmalliin, jäin miettimään sitä, kun perhe pukee lapsen aina neutraaleihin, esim. oransseihin ja vihreisiin vaatteisiin. Ja esim. t.sininen on ihan pannassa. Haluavat käyttää vain värejä, jotka sopisivat sekä tytölle että pojalle.
Mielestäni kuitenkin lähes kaikki värit sopii sekä tytölle että pojalle (kyse on usein enemmän vaatteen mallista ja kuvioinnista).
Esim. tytöillehän on esim. tummansinisiä mekkoja, collegepuseroita... Ja vaaleansininen on mielestäni melkein enemmän tyttömäinen kuin poikamainen väri, kun on sellainen hempeä pastelli (tosin käytän omalla pikkupojallani paljon v.sinistä, se on ihana).
Ja tiedän äitejä jotka paljon pukevat tummansinistä tytöilleen.
Kirkkaanpunainen taas on mielestäni tosi hyvin pojille sopiva väri, olen käyttänyt sitä paljon pojillani.
Eli mielestäni lapsen pukeminen aina vain oranssiin/vihreään on sikäli " turhaa" , koska käsitykseni mukaan enää ei ole niin tiukkaa jakoa sininen-pojille punainen-tytöille, vaan tosiaan kaikki käyttää kaikkia värejä.
No ehkä vaaleanpunainen pojille voi olla vielä hieman tabu, mutta olihan aikuisille miehille pari vuotta sitten v.pun. kovasti muotia esim. paidoissa, joten ei sekään varmaan ihan mahdotonta olisi.
Vai mitä mieltä muut ovat tuosta värien kadonneesta sukupuolisidonnaisuudesta? Mun mielestä tosiaan enemmän vaatteen muu tyyli vaikuttaa enemmän.
Kommentit (4)
Monet lasten vaattet on kyllä äärimmäisen sukupuolitettuja. Tyyliin tytöillä rimssua ja röyhelöä ja pojilla tosi tummaa ja aina joku ääri ' poikamainen' printti.
Sinänsä väreistä olen itsekin sitä mieltä, että ei mulle ainakaan punainen=tyttöjen väri, sininen=poikien, sävyistä riippumatta. Paitsi vauvanvaatteissa, meidän vauvana pulleaposkinen tyttö oli kaikkien mielestä aina poika sinisessä haalarisa, joten kyllästyin ja hommasin punaisia asusteita :)
Itse en välitä ostaa kauhean rimssuisia vaaatteita, mutta jos tyttö vähän vanhempana haluaa itse kulkea vaalenampunaisissa hörsöissä, niin ajattelin sen hänelle suoda (isällensä voi ollakin vähän kovempi paikka)
yttöjä kannustetaan myös " poikamaisiin asioihin" (joita perinteisesti on olleet ryhmäleikit, urheilu, matematiikka, ym.) eikä tuputeta pelkästään prinsessaroolia tai " kiltit tytöt - pojat on poikia " - ajattelua.
Tyttärestä voi tulla lentoemäntä tai sairaanhoitaja, mutta hänestä voi yhtä hyvin tulla ydinfyysikko tai yritysjohtaja. :-)
Mutta väreihin sitten, meillä nuoremmalla pojalla on mm. vaaleanpunaisia poikien paitoja (ja niitä on taas tänäkin keväänä Benettonin mallistossa, sekä rugbypaitana, että pikeenä - vink vink!:-) ja aion ostaa jatkossakin.
Molemmilla pojilla on myös ollut punaista beigen kanssa ja paljon hempeää vaaleansinistä. Kuin myös " poikamaisempaa" tummansinisiä, kuoseja ja leikkauksia. En osta pojille tyttöjen mallistosta, mutta " tyttöjen" värejä poikien malleista.
Benettonin uusi mallisto löytyy www.benetton.com
olin vahvasti sitä mieltä, pojat pitävät poikien leluista ja leikeistä ja tytöt tyttömäisistä asioista ennen kaikkea kasvatuksensa ja ympäristön vaikutuksesta. Nyt kahden pojan äitinä tuo teoria on kyllä romuttunut... Muistiin on lähtemättömästi jäänyt esikoisen valtaisa innostus autoihin. Vähän yli yksivuotiaana lapsen lelut olivat aika sukupuolineutoraaleja, tai jopa vähän " tyttömaisiä" mutta leikkiminen nukeilla ei häntä kerta kaikkiaan kiinnostanut ja lelujen joukossa muutamat autot olivat ylitse muiden. Ja esikoiden kohdalla ei mallia tullut ympäristön " paineista" .
Vaatteiden väreissä olen kyllä sitä mieltä, että väriä enemmän vaatteesta tulee tytön vaate tai pojan vaate leikkauksilla ja yksityiskohdilla. Olen esim. ostanut pojalle ihan täydellä hintaa tummansini-kirkkaanpunaisen haalarin, eikä se ole minusta ollut vähääkään tyttömäinen, mutta jos samassa väriyhdistelmässä olisi frilla tai kukkabrodeerauksia, olisi haalari minusta selvästi tytöille tarkoitettu. Ja kuopus käytti " miehekkäitä" sukkahousuja, jotka minusta taas olivat ihan selvästi pojalle tarkoitettuja kun niissä oli rekka-autoja, luonnonvalkoinen väri oli minusta täysin sukupuolineutraali.
Itse asiassa minusta sukupuolineutraaleimpia värejä ovat kirkkaanpunainen, vaaleansinienn ja suklaanruskea. Oranssi ja vihreäkin ovat (vihreän omenan ja limen sävyjä lukuunottamatta) muuttuneet " poikamaisiksi" väreiksi. Suurin ero tyttöjen ja poikien väreissä taitaa olla se, että pojille tehdään tummempia ja murrettuja sävyjä, kun tytöille tehdään heleämpää.
Tummansinisestä en tykkää kenelläkään, tulee mieleen kulmikkaat kultanappiset jakut, ei voi mitään :(