Tilaan melkein kaiken jo ulkomailta
En halua maksaa näitä suomihintoja enkä myöskään halua että Suomi saa veroja ostoksistani.
Kommentit (19)
Vähän pakko kun ei täältä saa yhtään mitään. Aiemmin oli toisin, ennen oli monipuolisempaa tarjontaa.
Hyvää settiä, mutta ALV maksetaan Suomen kannan mukaan ja Suomeen.
Samoin.
Haluan olla uniikki
vaatteideni, kenkieni, asusteideni
osalta.
Ei H&M tusinaa tai tekokuitua
mun ylleni.
Tilaatko ap ruokasikin ulkomailta?
Vierailija kirjoitti:
"melkein"
Suomi on todella kallis maa ja Orpo lisäsi arjen kustannuksia vielä selvästi. Nämä ovat faktoja.
Niin. Hinnan nousu on ollut voimakasta ja samoin tukien leikkaukset, aina olleet mini. Köyhillä ei varaa ostaa juuri mitään. En ihmettele jos joku on kyllästynyt kummalliseen epätasa-arvoon ja muiden kyynärpäätaktiikkaan.
Aloitin nettitilaukset jo ennen Suomen liittymistä EU:hun mutta vasta liittymisen jälkeen tilausmäärä alkoi kasvaa vauhdilla. Käytännössä kaikki vaatteet, kengät, urheiluvälineet, pyörän osat, hifilaitteet, elektroniikka, tietokoneet, auton osat, työkalut jne on hankittu ulkomailta.
Suomesta olen ostanut ruokaa, huonekalut, auton, erävaatteita, television, pesukoneen eli lähinnä isommat tavarat. Aikoinaan osa tavaroista oli kotimaasa todella kallista mutta enää asia ei ole niin suoraviivainen. Euroopasta jos tilaa tavaraa niin pääsääntöisesti arvonlisävero maksetaan Suomeen. Saksasta löytyy toki nettikauppoja joissa hinta on reilusti korkeampi ulkomaalaisille ja Tanskasta toimituskulut ovat erittäin korkeat eli harkintaa pitää käyttää.
Markkinatalous on hyvä asia kaikkien kannalta.
Minä haluan sovittaa vaatteet ennen ostopäätöstä. Ruuan, etenkään kasvisten tilaaminen ulkomailta ei kuulosta kovin järkevältä. Käyn sen verran usein ulkomailla, ettei Alkossa tule käytyä. Jos ostan auton ulkomailta, joudun maksamaan siitä verot kuitenkin. Kun olen katsonut vaikkapa MacBookin tai telkkarien hintoja ulkomailla, niin ei maksa vaivaa. Etenkin, jos on takuulle tarvetta.
Eli mitä kannattaisi tilata?
Jep, sama juttu. Enkä nyt tarkoita mitään temua tai aliexpressiä tai mitä muita noita kauppoja nyt onkaan, vaan ihan kunnollisista kaupoista tilaan. Saa silti halvemmalla kuin jos ostan suomesta ja lisäksi valikoima on paljon laajempi, joitain juttuja joita tarvitsen ei edes saa suomesta.
En tilaa mistään mitään, sillä en rakasta romua.
Minä taas en ole tilannut ulkomailta kuin yhden kerran. Kymmenen vuotta sitten Briteistä pojalle skeittilaudan. Ai niin, ja toisen kerran 20v sitten USA:sta taljajousen nuolia kaksi tusinaa.
Viimeinen "kaiken ulkomailta tilaava" sammuttaa sitten viimeisetkin valot täältä. Kun sitä aiemmin on sitten vetänyt viemäristä turvallisuutemmekin (koska rahat rajojen ulkopuolella). Sisäinen turvallisuus järkkyy, ja ulkoinen. Maanpuolustukseen ei riitä rahaa, ja ennenkuin siihen tullaan, niin katoaa köyhyyteen yleinen puolustustahtokin. Paljoa puolustamista kun köyhillä ei ole. Edes palveluiden osalta. Koulutetut lapset lähtee maasta.
Vierailija kirjoitti:
En ole AP, mutta tilaan mun lempparisuklaata USA:sta kun Suomessa ei tietääkseni myydä Chirardelliä. Samoin Japanista ja Koreasta olent tilannut sellaisia tuotteita mitä ei ole saatavilla Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ei makseta, EU alueella on ALVt ja muut maksettu, lähtömaan mukaan. Silti moni asia 3 kertaa halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ei makseta, EU alueella on ALVt ja muut maksettu, lähtömaan mukaan. Silti moni asia 3 kertaa halvempaa.
Joku kioski saattaa veloittaa oman maansa mukaan, mutta suurin osa käyttää Suomen ALVia.
Verkko-ostokset toisesta EU-maasta:
Toisesta EU-maasta ostamiisi ja asuinmaahasi toimitettuihin tavaroihin voidaan soveltaa erityissääntöjä. Jos myyjäyrityksen tavaroiden toimitusmaahan eli asuinmaahasi myymien tavaroiden arvo vuodessa ylittää tietyn määrän, yritys ei voi laskuttaa sen maan arvonlisäveroa, johon se on sijoittautunut.
Yrityksen on sen sijaan laskutettava arvonlisävero tavaroiden toimitusmaan alv-kannan mukaisesti. Rajat ylittävän verkkokaupan kynnysarvoksi on asetettu 10 000 euroa kaikissa EU-maissa. Tämä tarkoittaa, että valtaosa EU:n suurimmista vähittäisverkkokaupoista laskuttaa tavaroista toimitusmaan arvonlisäveron.
Pakko myöntää että sama täällä. Auton varaosat tulevat nyt joko Saksasta tai Virosta riippuen kummassa halvempaa. Harrastusvälineistä ja niiden varaosista 90% ulkomailta. Joitain töitä olen joutunut teettämään kotimaisella siltä osin kun ei itselläni ole ollut mahdollisuutta. Ruoka on tosiaan ainoa mitä enää ostan kotimaasta mutta siinäkin kotimaisen osuus on pienentynyt melkein olemattomiin. On ikävää että kehitys on mennyt näin mutta kuluttajan aliarvioiminen on paha virhe joka kostautuu.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ole tilannut ulkomailta kuin yhden kerran. Kymmenen vuotta sitten Briteistä pojalle skeittilaudan. Ai niin, ja toisen kerran 20v sitten USA:sta taljajousen nuolia kaksi tusinaa.
Viimeinen "kaiken ulkomailta tilaava" sammuttaa sitten viimeisetkin valot täältä. Kun sitä aiemmin on sitten vetänyt viemäristä turvallisuutemmekin (koska rahat rajojen ulkopuolella). Sisäinen turvallisuus järkkyy, ja ulkoinen. Maanpuolustukseen ei riitä rahaa, ja ennenkuin siihen tullaan, niin katoaa köyhyyteen yleinen puolustustahtokin. Paljoa puolustamista kun köyhillä ei ole. Edes palveluiden osalta. Koulutetut lapset lähtee maasta.
Niin joo, kuluttajahan se Suomen verorahoja jakelee holtittomasti vähän sinne ja tänne. Ja kuluttaja senkin päättää kuinka paljon veroja nostetaan. Taidanpa tämän oivalluksen kunniaksi tehdä ALVin 50 prosentin korotuksen ja polttoaineveroon sellaisen 200 prosentin korotuksen.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Hinnan nousu on ollut voimakasta ja samoin tukien leikkaukset, aina olleet mini. Köyhillä ei varaa ostaa juuri mitään. En ihmettele jos joku on kyllästynyt kummalliseen epätasa-arvoon ja muiden kyynärpäätaktiikkaan.
Tuet maksetaan veroista. Jos kukaan ei maksa veroja, ei voida maksaa tukia.
Syytä ap:ta ja kaltaisiaan siitä, että tukiin ei ole varaa.
Uli uli uli