Ihmettelen joskus, kun olen sen virkaruotsin käynyt, mutta joka kerta kun olen jonkun uuden koulutuksen käynyt se on pitänyt kerrata uudelle
Mulla ei sinänsä ole mitään ruotsinkielen opiskelua vastaan ja koen, että se on minulle ollut aina helppoa. Mutta ihmettelen tätä, että vaikka olen sen virkaruotsin kerran suorittanut yliopistossa niin olen silti joutunut suorittamaan esim. AMK-opinnoissa ruotsin kielen uudelleen. Perusteluna on yleensä se, että pitää osata ammattisanastoa. Opiskeltavaan alaa kuuluu siis sen alan omaa sanastoa ja sen takia ruotsinkielen kurssit pitää vetää uudelleen.
Minulla on nyt useampi tutkinto ja jokaista varten on pitänyt opiskella sitä ruotsia uudestaan.
Mutta periaatteessa tästähän ei ole sinänsä mitään hyötyä. Istut siellä niiden ammattikorkeakoululaisten keskellä ja kuuntelet muiden marinaa.
Kommentit (12)
Minä sain yliopistossa suoritettua virkamiesruotsin ilman ruotsin kurssia. Kurssin ekalla tunnilla opettaja jututti meitä jokaista opiskelijaa vuorotellen ja tunnin jälkeen sanoi minulle, että kyseinen kurssi ei opeta minulle mitään mitä en jo tietäisi, joten voin suorittaa suoraan sen tentin. Osaan ruotsia koska olen ollut Ruotsissa koulussa ja töissä, äidinkieleni ei ole ruotsi. Luotan siihen että näin se menee jatkossakin, jos vielä johonkin kouluun lähden.
Onhan se yleisestikin vähän hassua, että Suomessa kaikilla koulu ja opiskeluasteilla ainoa pakollinen ja siten ohittamaton oppiaine on ruotsinkieli, eikä esimerkiksi suomenkieli tai vaikka matenatiikka.
Yliopisto-opiskelija
Eikö nykyisin ole enää sitä alkutestiä, jonka hyväksytyllä suorituksella voi kuitata ruotsinkurssin?
Vierailija kirjoitti:
Onhan se yleisestikin vähän hassua, että Suomessa kaikilla koulu ja opiskeluasteilla ainoa pakollinen ja siten ohittamaton oppiaine on ruotsinkieli, eikä esimerkiksi suomenkieli tai vaikka matenatiikka.
Yliopisto-opiskelija
Onhan ruotsi kuitenkin ainoa kansalliskieli, jonka osaamista vaaditaan koko valtakunnan alueella.
Juu, itselläni ei ole kieliä vastaan mitään ja piristävää lukea niitä, mutta ihmettelen tätä ruotsin asemaa Suomessa.
Mulla on virkamiesruotsin suoritusmerkintä, vaikken viitsinyt sitä yliopistossa suorittaa. 😄
Siis virkamiesruotsi ja ruotsin kurssithan ovat kaksi eri asiaa.
Toisen voi suorittaa ilman toistakin.
Kyllä meillä yliopistossa sai hyväksilukea AMK:ssa käydyn kurssin. Alemman koulutuksen kurssia ei voinut hyväksilukea. Erikoista, ettei AMK:ssa saa hyväksilukea yliopiston kursseja.
Juu, aikanaan on lääkehoidon kurssit käyty lääkelaskuineen, mutta niin vaan on lääkkeenantolupa uudelleen koulutuksen kautta käytävä. Ajokortti on, mutta ajoluvan saadakseen on kyvyt osoitettava.
Vastaavasti palkkoja ei kyllä saa oikein/ajallaan. Johdolle Sarastiakurssit? Työedut ja ehdot senkun heikkenee. Näin.
-helsingin kaupungin sos.puoli
Virkamiesruotsissa on kyse oman alan kielitaidosta. Lääkärin pitää osata erilaista sanastoa kuin juristin.
Itse olen saanut toisen amk-alan ruotsin kurssin AHOToitua (hyväksiluettua) toiseen amk-opintoon.
Mä sain kerran AMKssa ruotsin kielen kuitattua aiemmalla eri alalta suoritetulla ruotsin kurssilla + lisänäytöillä (suullinen + kirjallinen koe ammattisanastosta). Ei tarvinnut istua ruotsin tunneilla vaan pelkästään opetella sanasto.