Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko työttömänä oleminen oikeasti niin hohdokasta mitä tämä palsta antaa ymmärtää?

Vierailija
13.08.2024 |

Työttömänä on aikaa tavata ystäviä, harrastaa liikuntaa, käydä kulttuuritapahtumissa, katsoa elokuvia.. tällainen kuva tulee kun kysyy työttömien arjesta tällä palstalla.

Mutta onko se työttömän arki oikeasti näin hohdokasta?

Kommentit (245)

Vierailija
81/245 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä valitsisi tätä työttömyyttä työllistymisen ja työssäkäynnin sijaan, mutta koska en pysty enempää työllistymiseni eteen inhimillisesti mitenkään tekemään, niin yritän keskittyä tilanteen positiivisiin puoliin. Vaikka taloudellisesti olen täysin lohduttomassa tilanteessa, minulla on kuitenkin mahdollisuus nauttia ilmaisista asioista, jotka pitävät minut jotenkin järjissäni. Kyllä käyn kulttuuritapahtumissa ja harrastan liikuntaa, nukun pidempään kuin aamukuuteen ja luen paljon kirjoja. Ehkä se jonkun mielestä on hohdokasta. En aio viettää työttömiä päiviäni itseäni ruoskien ja kotona itkien, vaikka se ilmeisesti joidenkin mielestä olisi ainoa hyväksyttävä tapa osoittaa surkeaa epäonnistumista ja oikeutettua häpeää työttömyydestä. 

Mukamas ollaan niin kovin huolissaan työttömien työkyvystä/terveydestä, mutta sitten kun niitä työtön pyrkii itse ylläpitämään/parantamaan, niin sitä paheksutaan. Hyväksyttävä tapa on palkaton pakkotyö (joka käytännössä romuttaa monen terveyden). Sairaaksi on mennyt. Itsekin yritän pitää terveydestäni (niin fyysisestä kuin psyykkisestä) huolta myös työttömänä, mutta olen todennut, että siitä on parempi olla huutelematta.

Vierailija
82/245 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyystuki on n. 800/kk, jos olet toimeentulotuella 570/kk.

Päälle saat asumistukea esimerkiksi 700/kk vuokraan 70%, eli 490 euroa/kk, yhteensä siis sinkkuna 1290/kk tai 1060/kk. Kyllä sillä pärjää, kun elää nuukasti, eikä tule suuria menoja, mutta ei se mitään juhlaa ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/245 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu elämäntilanteesta. Kun valmistuin työttömäksi 90-luvun lamassa, elämä ei todellakaan ollut hohdokasta vaan köyhää ja näköalatonta. Tosin silloin oli moni kaverikin työttömänä, joten oli seuraa, vaikkei rahaa harrastaa.

Jos nyt jäisin työttömäksi, eläisin kuin eläkeläiset. Ulkoilisin ja harrastaisin päivät, sekä viettäisin illat vaimon tai kavereiden kanssa kuten nyt töissä ollessani.

Samoin valmistuin minäkin 90-luvulla, mutta lähdin suorilta jatko-opiskelemaan, ja sen jälkeen tein kolmentoista vuoden työuran.

Aika lyhyt työura...

Vierailija
84/245 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petri Nygård - Työtön

Vierailija
85/245 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

V*t tu näitten lappujen kanssa taas

Pitää Kelassa käydä taas

Ei oo mihinkään kiire kyllä ainakaan ja sossuun

Suomessa on kiva elää

Ei oo kyllä rahaakaan

Ei se mitään

Suomi on mahtava

Tää on ihan lepposaa

Nukun pitkään, ei ole mitään tekemistä

Teen mitä tahansa kahen kympin setelistä

Olen työtön, enkä sitä enää edes arasta

Venytän penniä, joskus tekis mieli varastaa

Näyteikkunashoppaan, en panosta kroppaan

Viimeset rahat menee kaljakoppaan

Kuljen kaupungilla, mutten mitään osta

Kulutan aikaa, lehdet luen kirjastossa

Ei ole töitä, enkä edes etsi (en)

Minä yhdeksästä viiteen, sehän on v*t tu sketsi

Mulle riittää katto pään päällä ja ruokaa

Veronmaksajat mua vihaa ja ne mut kiroo ja huokaa

Työvoimatoimistossa ne kaiken yrittää

Mä sanon ettei mua edes v*t tu kiinnosta mikään

Elämäntavallani ärsytän monia tahoja

Lasken päiviä, odotan kelarahoja

Mä oon työtön (Työtön)

Mä oon työtön (Työtön)

Mä oon työtön (Työtön)

Kirjoitan lappuihin: työtön, työtön, työtön, työtön

Mä oon työtön (Työtön)

Mä oon työtön (Työtön)

Mä oon työtön (Työtön)

Kirjoitan lappuihin: työtön, työtön, työtön, työtön

Jumitan, huokaan

Ei varaa mässätä, saan v*t tu vaan silmäruokaa

127 markkaa on mun taksa

Kyllähän töitä on, mutta emmä vaan v*t tu jaksa

Täytän lappuja, kirjastoissa laukkaan

Pidän bileet, että voin viedä tyhjät pullot kauppaan

Joka v*t un lauantai jännitän lottoo

Katson pankkikuittia, pelkkää ottoo (voi v*t tu)

Työtön (Työtön)

Mä oon työtön (Työtön)

Mä oon työtön (Työtön)

Kaverit yrittää multa velkoja perätä

Valvon yöhön kun ei oo mitään syytä herätä

Lähisossusta virkailijat on muhun jo puutuneita

Syön purkkiruokaa ja nuudeleita

Jos teen virheitä, hopul ne salaan

Nälkä? Kävelen kouluruokalaan

Istun kotona, pleikkaria pelaan

Seiska-lehden selaan, kaikkee p*s kaa kelaan

Liitosta en saa rahaa kun en oo koskaan tehny töitä

Katson kaikki tv-sarjat pitkin öitä

Kyllä aina selvii, osaan välttää työt

Kuljen marketeissa, maistiaisissa syön

Samat vaatteet, uusiin ei ole varaa

Laskut myöhässä, pitäis sossuaika varaa

V* tun lepposaa, en edes lamaa pelkää

Ei kannata mennä duuniin kun näinkin voi elää

Mä oon työtön (Työtön)

Mä oon työtön (Työtön)

Mä oon työtön (Työtön)

Kirjotan niihin lappuihin

Että oon työtön työtön

(Työtön)

Mä oon työtön (Työtön)

Mä oon työtön (ai että työtön)

Kirjotan lappuihin:

Työtön työtön työtön työtön

Mä oon työtön (Työtön)

Enkä ees haluu töitä

Mahtavaa elämää

Työtön työtön työtön 

Vierailija
86/245 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on. Ottaa vielä sen Kela Goldin.

Mikäs siinä on kun nämä perskokkareet ei saa tuota korttia otettua pois noilta?

Vierailija
87/245 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu työttömästäkin. Vuosittainen kausi työttömyys tai muutama vuosikin hyvällä ansiosidonnaisella voi olla silkkaa autuutta, mutta pitkittynyt työttömyys peruspäivärahalla harvemmin on mukavaa. Paljon tietysti riippuu ihmisestä itsestäänkin, miten asennoituu uuteen elämäntilanteeseen, miten hyödyntää sen tarjoamat mahdollisuudet. 

Vierailija
88/245 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyysjakso on hyvää aikaa vähän ladata akkuja 

TyöttömyysJAKSO olisi varmasti siedettävä, kun tietäisi milloin se päättyy.  Pystyisi hyvin laskemaan mihin päivärahat riittää ja puuhastelemaan vaikka niitä vapaaehtoistöitä akkujen latauksen lisäksi.  Mutta kun työtön ei tiedä saako milloin töitä ja joutuu elämään epävarmuudessa, että ansiosidonnainen pienenee, päättyy ja lopulta putoaa työmarkkinatuelle.  Siinä ollaan koko ajan huolissaan ja tulee näköalattomuus, kun ei ole näköpiirissä käännettä parempaan.  Se passivoi, ja lopulta sitä vaan viettää aikaansa kotona.

Vierailija
89/245 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päälle saat asumistukea esimerkiksi 700/kk vuokraan 70%, eli 490 euroa/kk, yhteensä siis sinkkuna 1290/kk tai 1060/kk. Kyllä sillä pärjää, kun elää nuukasti, eikä tule suuria menoja, mutta ei se mitään juhlaa ole.

Toivottavasti kukaan ei ota tätä loukkaavana. Eilen satuttiin vaimon kanssa paikalliseen Lidl lähellä sulkemis aikaa. Tuli harmiteltua kun ei normaalisti pysty/ jaksa olla tarjoushaukka.

Kg jauhelihaa 4.5€.

Hävikki hedelmä pussi 2€, kg hinnaksi eri vihanneksille jne tuli n0.70€. näitä oli useampi mm sellainen missä perunaa jne.

Melko halvalla pystyisi elämään jos noita kauppoja jaksaisi kierrellä ja sattuu asumaan suht lähellä niitä.

Vierailija
90/245 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä silloin, jos on jo uusi työ tiedossa tai niin paljon rahaa/tuloja, ettei ole väliä työllistyykö vai ei, eikä joudu mihinkään työttömien "palveluihin".

Vierailija
91/245 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa huolestuttavasti siltä, että moni pääsee lähitulevaisuudessa kyllä omakohtaisesti sitä kokeilemaan. Voi sitten kertoa siitä täällä.

Vierailija
92/245 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kukaan ei ota tätä loukkaavana. Eilen satuttiin vaimon kanssa paikalliseen Lidl lähellä sulkemis aikaa. Tuli harmiteltua kun ei normaalisti pysty/ jaksa olla tarjoushaukka.

Kg jauhelihaa 4.5€.

Hävikki hedelmä pussi 2€, kg hinnaksi eri vihanneksille jne tuli n0.70€. näitä oli useampi mm sellainen missä perunaa jne.

Melko halvalla pystyisi elämään jos noita kauppoja jaksaisi kierrellä ja sattuu asumaan suht lähellä niitä.

Nykyään nuo katoaa jo aamulla heti kauppojen avauduttua.  Ilta-aleen jää korkeintaan jotakin kallista turhaa herkkua, joka on alennettunakin  kallista.  Eli erittäin epävarmaa, jos on pakko kierrellä etsimässä ruokansa siitä mutä sattuisi alessa olemaan.

Vierailija
93/245 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelujen jälkeen olin pari kuukautta työttömänä. Loputtomasti vapaa aikaa ja enemmän rahaa kun olin koskaan saanut. 

Vierailija
94/245 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kg jauhelihaa 4.5€.

Nykyään nuo katoaa jo aamulla h

Mä olen kyllä eri mieltä. Aika usein käydään hakemassa noita aamulla Lidl/ illalla S ryhmä.  Hyvin harvoin tullaan tyhjin käsin kotiin. Bonuksena usein tulee esim lihoja ostettua monta kg kerralla.

Vierailija
95/245 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kg jauhelihaa 4.5€.

<

Kerropa, missä on vielä ilta-alessa lihoja, niin lähden heti huomenna hakemaan!

Vierailija
96/245 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelujen jälkeen olin pari kuukautta työttömänä. Loputtomasti vapaa aikaa ja enemmän rahaa kun olin koskaan saanut. 

Varmaan kun opiskelusta ei  saa raahaa, ehkä nykyisin saa, jotain opintotukea?

Vierailija
97/245 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kg jauhelihaa 4.5€.

Melko halvalla pystyisi elämään jos noita kauppoja jaksaisi kierre

S-market- Prisma

Vierailija
98/245 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hintojen noustua on punalappuset alkaneet kelvata kaikille.  Päivärahapäivänä heti aamusta s-kauppaan, niin saa edes 30% alennuksella jotakin.  Säästöä se on sekin.  Ilta-alesta enemmän saa leipää ja paistopistetuotteita.

Vierailija
99/245 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihmisestä. Eivät minun voimavarani lisäänny toimettomuudessa vaan aktiivisena. 

Vierailija
100/245 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa kyllä, että ilta-alen ihastelijat eivät ole oikeasti työttömiä etsimässä syömistä, vaan hyvätuloisia, jotka ostavat hintoja katsomatta ja siinä ohessa muka näkevät paljon punalappuista ilmaista lihaa, jota laiskat työttömät eivät vaan viitsi tulla ostamaan.