Onko työttömänä oleminen oikeasti niin hohdokasta mitä tämä palsta antaa ymmärtää?
Työttömänä on aikaa tavata ystäviä, harrastaa liikuntaa, käydä kulttuuritapahtumissa, katsoa elokuvia.. tällainen kuva tulee kun kysyy työttömien arjesta tällä palstalla.
Mutta onko se työttömän arki oikeasti näin hohdokasta?
Kommentit (245)
Työttömyystuki on n. 800/kk, jos olet toimeentulotuella 570/kk.
Päälle saat asumistukea esimerkiksi 700/kk vuokraan 70%, eli 490 euroa/kk, yhteensä siis sinkkuna 1290/kk tai 1060/kk. Kyllä sillä pärjää, kun elää nuukasti, eikä tule suuria menoja, mutta ei se mitään juhlaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu elämäntilanteesta. Kun valmistuin työttömäksi 90-luvun lamassa, elämä ei todellakaan ollut hohdokasta vaan köyhää ja näköalatonta. Tosin silloin oli moni kaverikin työttömänä, joten oli seuraa, vaikkei rahaa harrastaa.
Jos nyt jäisin työttömäksi, eläisin kuin eläkeläiset. Ulkoilisin ja harrastaisin päivät, sekä viettäisin illat vaimon tai kavereiden kanssa kuten nyt töissä ollessani.
Samoin valmistuin minäkin 90-luvulla, mutta lähdin suorilta jatko-opiskelemaan, ja sen jälkeen tein kolmentoista vuoden työuran.
Aika lyhyt työura...
V*t tu näitten lappujen kanssa taas
Pitää Kelassa käydä taas
Ei oo mihinkään kiire kyllä ainakaan ja sossuun
Suomessa on kiva elää
Ei oo kyllä rahaakaan
Ei se mitään
Suomi on mahtava
Tää on ihan lepposaa
Nukun pitkään, ei ole mitään tekemistä
Teen mitä tahansa kahen kympin setelistä
Olen työtön, enkä sitä enää edes arasta
Venytän penniä, joskus tekis mieli varastaa
Näyteikkunashoppaan, en panosta kroppaan
Viimeset rahat menee kaljakoppaan
Kuljen kaupungilla, mutten mitään osta
Kulutan aikaa, lehdet luen kirjastossa
Ei ole töitä, enkä edes etsi (en)
Minä yhdeksästä viiteen, sehän on v*t tu sketsi
Mulle riittää katto pään päällä ja ruokaa
Veronmaksajat mua vihaa ja ne mut kiroo ja huokaa
Työvoimatoimistossa ne kaiken yrittää
Mä sanon ettei mua edes v*t tu kiinnosta mikään
Elämäntavallani ärsytän monia tahoja
Lasken päiviä, odotan kelarahoja
Mä oon työtön (Työtön)
Mä oon työtön (Työtön)
Mä oon työtön (Työtön)
Kirjoitan lappuihin: työtön, työtön, työtön, työtön
Mä oon työtön (Työtön)
Mä oon työtön (Työtön)
Mä oon työtön (Työtön)
Kirjoitan lappuihin: työtön, työtön, työtön, työtön
Jumitan, huokaan
Ei varaa mässätä, saan v*t tu vaan silmäruokaa
127 markkaa on mun taksa
Kyllähän töitä on, mutta emmä vaan v*t tu jaksa
Täytän lappuja, kirjastoissa laukkaan
Pidän bileet, että voin viedä tyhjät pullot kauppaan
Joka v*t un lauantai jännitän lottoo
Katson pankkikuittia, pelkkää ottoo (voi v*t tu)
Työtön (Työtön)
Mä oon työtön (Työtön)
Mä oon työtön (Työtön)
Kaverit yrittää multa velkoja perätä
Valvon yöhön kun ei oo mitään syytä herätä
Lähisossusta virkailijat on muhun jo puutuneita
Syön purkkiruokaa ja nuudeleita
Jos teen virheitä, hopul ne salaan
Nälkä? Kävelen kouluruokalaan
Istun kotona, pleikkaria pelaan
Seiska-lehden selaan, kaikkee p*s kaa kelaan
Liitosta en saa rahaa kun en oo koskaan tehny töitä
Katson kaikki tv-sarjat pitkin öitä
Kyllä aina selvii, osaan välttää työt
Kuljen marketeissa, maistiaisissa syön
Samat vaatteet, uusiin ei ole varaa
Laskut myöhässä, pitäis sossuaika varaa
V* tun lepposaa, en edes lamaa pelkää
Ei kannata mennä duuniin kun näinkin voi elää
Mä oon työtön (Työtön)
Mä oon työtön (Työtön)
Mä oon työtön (Työtön)
Kirjotan niihin lappuihin
Että oon työtön työtön
(Työtön)
Mä oon työtön (Työtön)
Mä oon työtön (ai että työtön)
Kirjotan lappuihin:
Työtön työtön työtön työtön
Mä oon työtön (Työtön)
Enkä ees haluu töitä
Mahtavaa elämää
Työtön työtön työtön
Vierailija kirjoitti:
No on. Ottaa vielä sen Kela Goldin.
Mikäs siinä on kun nämä perskokkareet ei saa tuota korttia otettua pois noilta?
Riippuu työttömästäkin. Vuosittainen kausi työttömyys tai muutama vuosikin hyvällä ansiosidonnaisella voi olla silkkaa autuutta, mutta pitkittynyt työttömyys peruspäivärahalla harvemmin on mukavaa. Paljon tietysti riippuu ihmisestä itsestäänkin, miten asennoituu uuteen elämäntilanteeseen, miten hyödyntää sen tarjoamat mahdollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysjakso on hyvää aikaa vähän ladata akkuja
TyöttömyysJAKSO olisi varmasti siedettävä, kun tietäisi milloin se päättyy. Pystyisi hyvin laskemaan mihin päivärahat riittää ja puuhastelemaan vaikka niitä vapaaehtoistöitä akkujen latauksen lisäksi. Mutta kun työtön ei tiedä saako milloin töitä ja joutuu elämään epävarmuudessa, että ansiosidonnainen pienenee, päättyy ja lopulta putoaa työmarkkinatuelle. Siinä ollaan koko ajan huolissaan ja tulee näköalattomuus, kun ei ole näköpiirissä käännettä parempaan. Se passivoi, ja lopulta sitä vaan viettää aikaansa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Päälle saat asumistukea esimerkiksi 700/kk vuokraan 70%, eli 490 euroa/kk, yhteensä siis sinkkuna 1290/kk tai 1060/kk. Kyllä sillä pärjää, kun elää nuukasti, eikä tule suuria menoja, mutta ei se mitään juhlaa ole.
Toivottavasti kukaan ei ota tätä loukkaavana. Eilen satuttiin vaimon kanssa paikalliseen Lidl lähellä sulkemis aikaa. Tuli harmiteltua kun ei normaalisti pysty/ jaksa olla tarjoushaukka.
Kg jauhelihaa 4.5€.
Hävikki hedelmä pussi 2€, kg hinnaksi eri vihanneksille jne tuli n0.70€. näitä oli useampi mm sellainen missä perunaa jne.
Melko halvalla pystyisi elämään jos noita kauppoja jaksaisi kierrellä ja sattuu asumaan suht lähellä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä silloin, jos on jo uusi työ tiedossa tai niin paljon rahaa/tuloja, ettei ole väliä työllistyykö vai ei, eikä joudu mihinkään työttömien "palveluihin".
Vaikuttaa huolestuttavasti siltä, että moni pääsee lähitulevaisuudessa kyllä omakohtaisesti sitä kokeilemaan. Voi sitten kertoa siitä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kukaan ei ota tätä loukkaavana. Eilen satuttiin vaimon kanssa paikalliseen Lidl lähellä sulkemis aikaa. Tuli harmiteltua kun ei normaalisti pysty/ jaksa olla tarjoushaukka.
Kg jauhelihaa 4.5€.
Hävikki hedelmä pussi 2€, kg hinnaksi eri vihanneksille jne tuli n0.70€. näitä oli useampi mm sellainen missä perunaa jne.
Melko halvalla pystyisi elämään jos noita kauppoja jaksaisi kierrellä ja sattuu asumaan suht lähellä niitä.
Nykyään nuo katoaa jo aamulla heti kauppojen avauduttua. Ilta-aleen jää korkeintaan jotakin kallista turhaa herkkua, joka on alennettunakin kallista. Eli erittäin epävarmaa, jos on pakko kierrellä etsimässä ruokansa siitä mutä sattuisi alessa olemaan.
Opiskelujen jälkeen olin pari kuukautta työttömänä. Loputtomasti vapaa aikaa ja enemmän rahaa kun olin koskaan saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kg jauhelihaa 4.5€.
Nykyään nuo katoaa jo aamulla h
Mä olen kyllä eri mieltä. Aika usein käydään hakemassa noita aamulla Lidl/ illalla S ryhmä. Hyvin harvoin tullaan tyhjin käsin kotiin. Bonuksena usein tulee esim lihoja ostettua monta kg kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kg jauhelihaa 4.5€.
<
Kerropa, missä on vielä ilta-alessa lihoja, niin lähden heti huomenna hakemaan!
Vierailija kirjoitti:
Opiskelujen jälkeen olin pari kuukautta työttömänä. Loputtomasti vapaa aikaa ja enemmän rahaa kun olin koskaan saanut.
Varmaan kun opiskelusta ei saa raahaa, ehkä nykyisin saa, jotain opintotukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kg jauhelihaa 4.5€.
Melko halvalla pystyisi elämään jos noita kauppoja jaksaisi kierre
S-market- Prisma
Hintojen noustua on punalappuset alkaneet kelvata kaikille. Päivärahapäivänä heti aamusta s-kauppaan, niin saa edes 30% alennuksella jotakin. Säästöä se on sekin. Ilta-alesta enemmän saa leipää ja paistopistetuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihmisestä. Eivät minun voimavarani lisäänny toimettomuudessa vaan aktiivisena.
Huomaa kyllä, että ilta-alen ihastelijat eivät ole oikeasti työttömiä etsimässä syömistä, vaan hyvätuloisia, jotka ostavat hintoja katsomatta ja siinä ohessa muka näkevät paljon punalappuista ilmaista lihaa, jota laiskat työttömät eivät vaan viitsi tulla ostamaan.
Mukamas ollaan niin kovin huolissaan työttömien työkyvystä/terveydestä, mutta sitten kun niitä työtön pyrkii itse ylläpitämään/parantamaan, niin sitä paheksutaan. Hyväksyttävä tapa on palkaton pakkotyö (joka käytännössä romuttaa monen terveyden). Sairaaksi on mennyt. Itsekin yritän pitää terveydestäni (niin fyysisestä kuin psyykkisestä) huolta myös työttömänä, mutta olen todennut, että siitä on parempi olla huutelematta.