Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paino ei laske. Stressikö vaikuttaa?

Vierailija
13.08.2024 |

Paino ei laske, ei millään. Jos välillä vähän tippuukin, se palaa takaisin. Pätkäpaasto, terveellinen ruokavalio, ei herkkuja, monipuolista liikuntaa. Aiemmin näillä ohjeilla olisin laihtunut useita kiloja, nyt ei tapahdu oikein mitään.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se laihtuminen on yksinkertaisesti siitä riippuvainen, kuinka paljon siitä leipälävestä tunkee sisään tavaraa. Kaikki muu on tekosyitä. Se mistä tekosyiden keksiminen johtuu, onkin sitten vaikeampi kysymys. Itsekin olen ylipainoinen.

Minä en ole ylipainoinen. Ap

Miksi sitten yrität laihtua?

Vierailija
22/36 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se laihtuminen on yksinkertaisesti siitä riippuvainen, kuinka paljon siitä leipälävestä tunkee sisään tavaraa. Kaikki muu on tekosyitä. Se mistä tekosyiden keksiminen johtuu, onkin sitten vaikeampi kysymys. Itsekin olen ylipainoinen.

On totta, mutta sekin on myös totta, että osan ihmisistä joilla on jojolaihdutushistoriaa, täytyy syödä ihan masentavan vähän kaloreita, jos haluaa laihtua. Itselläni paino sahasi 40 kg välillä 70-110 ikävuodet 30-40. Lopputuloksena on nyt ihminen, joka saa syödä vain 1200 kcal päivässä pysyäkseen 80-kiloisena eli jonkin verran ylipainoisena. Jos haluaisin tästä vielä laihtua, täytyisi mennä ihan nälkäkuurikaloreille. Eli joo, kyllähän se pätee että kalorien vähentäminen minuakin laihduttaisi kuten kalorien lisääminen lihottaisi, mutta se kalorimäärä jonka saa syödä on toisilla paljon pienempi kuin toisilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavilla voi olla useampi kilo kakkaa mahassa. Ota muutamana päivänä jotain fruktolaxia tai probioottia, niin lähtee tavara liikkeelle. Ja syö kasviksia.

Vierailija
24/36 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavilla voi olla useampi kilo kakkaa mahassa. Ota muutamana päivänä jotain fruktolaxia tai probioottia, niin lähtee tavara liikkeelle. Ja syö kasviksia.

Olen siis normaalipainoinen, joka haluaa muutaman kilon kevennystä. Ap

Vierailija
25/36 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla diabetes tai metabolinen oireyhtymä taustalla.

Miten nämä siis vaikuttavat laihdutusyrityksiin? 

Haloo voisiko joku kertoa?! Jos kärsii jommastakummasta niin miten se muka vaikuttaa painon putoamiseen haittaavasti? Eikö juuri laihtuminen/ruokavalio/liikunta auta näihinkin? 

Vierailija
26/36 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samoin..meni varmaan 2-3 kuukautta, ettei mitään tapahtunut. Sitten yks kaks paino alkoikin tippua. 6 kuukauden kohdalla oli tippunut 10 kiloa. Jotenkin aineenvaihdunta haki paikkaansa pitkään. 

Vierailija
27/36 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanha olet? Vaihdevuosia lähestyessä rasvan määrä kehossa nousee, koska rasvakudos tuottaa estrogeenia ja auttaa siis hiipuvien munasarjojen työtä. Se saattaa olla jopa ihan hyödyllinen ilmiö, koska se siirtää menopaussia kauemmas. Auttaa lihaskuntoa ja luiden tiheyttä.

Toki kohtuus kaikessa, joku BMI 30+ ei varmasti ole hyväksi yhtään kenellekään. Mutta helposti sitä saa itsensä kiinni ajattelemasta, että pitäisi olla poikkeusyksilö, jolla ei täti-iässä ole sitä tavallista normaalia tätivartaloa. No ei tarvitse.

Vierailija
28/36 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se stressi kokemukseni mukaan laihtumista kokonaan estä, hidastaa ja vaikeuttaa kyllä. Itselläni suurin vaikutus on, että stresaantuneena tahdonvoima on heikompi kuin muulloin, joten ei välttämättä ole yhtä kurinalainen syömistensä kanssa ihan joka hetki.

Itsellä vakioratkaisu painojumeihin (eli yli kuukauden paino junnaa) on alkaa kirjata kalorilaskentaohjelmaan (mulla Fatsecret) kaikki syöminen, ihan jokainen pienikin suupala. Jos näyttää, että kaloreita tulee vähän muttei silti laihdu, niin vielä punniten ne syödyt jutut. Kyllä mulla on oikeastaan aina löytynyt syy painon putoamattomuuteen syömisistä lopulta. Ja paino lähtenyt taas laskuun, kunhan kalorit saa riittävän alas.

Itse olen aiemmin laihtunut näillä samoilla syömisillä. Nyt joku on kehossa muuttunut.

Ja tämä muutos on siis

Sulta varmaan loppui kaikki pieni jalanheilutus, tuolilla keikkuminen ja muu vilkkaan/ahdistuneen ihmisen liikehdintä sen lääkkeen takia. 

Vierailija
29/36 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä tämä auttaa? Yhtä hyvin voi jättää juomatta ennen kuin punnitsee itsensä, ja iloita siitä, että nestehukkaisena on vähemmän kiloja. 

Vierailija
30/36 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse syytin myös stressiä painon putoamattomuuteen. Olen aina ennen ollut hoikka, 172/60. Nyt viime vuosina paino lähtenyt nousuun, nousi 66kg asti. Liikuin ja söin saman kaavan mukaan, ihmettelin että miksi olen näin iso. Sitten laitoin päivän kalorit FatSecretiin ja tajusin, että vedän päivittäin 2500kcal, eli ei ihme ettei paino laske. Vaikka juoksen ja käyn salilla säännöllisesti ja liikuntaa tulee päivittäin, mutta työssäni istun lähestulkoon päivät. Tiputin kalorinsaannin ohjelman avulla 1800-1900kcal ja nyt paino 62kg, kahdessa kuukaudessa siis 4kg lähtenyt. Silmämääräisesti kaloreita on hyvin hankala arvioida, esim. jos käyttää öljyä/levitettä leivällä tai laittaa vaikka pari siivua juustoa, niin johan hyppää kalorit.

Juuri näin. Lähes aina kyse on vain siitä, että laihduttajalla ei ole realistista kuvaa siitä paljonko hän oikeasti syö kaloreita päivässä, ja paljonko hän kuluttaa. 

Vierailija
31/36 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko poissuljettu kilpirauhasen vajaatoiminta? Raudanpuute?

Mielialalääkkeet voivat lihottaa erittäin paljon, sillä ne muuttavat aineenvaihduntaa.

Mä kyllä syyttäisin mielialalääkettä sun tapauksessa. 

Vierailija
32/36 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vanha olet? Vaihdevuosia lähestyessä rasvan määrä kehossa nousee, koska rasvakudos tuottaa estrogeenia ja auttaa siis hiipuvien munasarjojen työtä. Se saattaa olla jopa ihan hyödyllinen ilmiö, koska se siirtää menopaussia kauemmas. Auttaa lihaskuntoa ja luiden tiheyttä.

Toki kohtuus kaikessa, joku BMI 30+ ei varmasti ole hyväksi yhtään kenellekään. Mutta helposti sitä saa itsensä kiinni ajattelemasta, että pitäisi olla poikkeusyksilö, jolla ei täti-iässä ole sitä tavallista normaalia tätivartaloa. No ei tarvitse.

Toisaalta lihaskudos on se, mitä vaihdevuosi-ikäinen tarvitsee. 

Vierailija
33/36 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituus?paino? Montako askelta viikossa? Paljonko harrastat liikuntaa ja mitä/viikko? Paljonko syöt kaloreita päivässä?

Vierailija
34/36 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää ruokavalioosi reippaasti kasviksia ja hyviä proteiininlähteitä. Kun vatsa on täynnä, ei tule naposteltua jatkuvasti. Kaalilla ja raejuustolla et kuitenkaan liho.

Vierailija
35/36 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On totta, mutta sekin on myös totta, että osan ihmisistä joilla on jojolaihdutushistoriaa, täytyy syödä ihan masentavan vähän kaloreita, jos haluaa laihtua. Itselläni paino sahasi 40 kg välillä 70-110 ikävuodet 30-40. Lopputuloksena on nyt ihminen, joka saa syödä vain 1200 kcal päivässä pysyäkseen 80-kiloisena eli jonkin verran ylipainoisena. Jos haluaisin tästä vielä laihtua, täytyisi mennä ihan nälkäkuurikaloreille. Eli joo, kyllähän se pätee että kalorien vähentäminen minuakin laihduttaisi kuten kalorien lisääminen lihottaisi, mutta se kalorimäärä jonka saa syödä on toisilla paljon pienempi kuin toisilla.

Tämä ei nyt vaan voi pitää paikkaansa. Ellet ole menettänyt todella paljon lihasta kuureillasi. Suosittelen ammattilaisen kanssa toimimista vaikkapa puolen vuoden ajan. Ja kuntosalia.

Vierailija
36/36 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt liikaa tai liikut liian vähän. Energia ei tyhjästä synny.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme