Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin moni huippulahjakas ihminen on alkoholisti?

Vierailija
12.08.2024 |

Tapio Rautavaara, Tauno Palo, Olavi Virta, Vesa-Matti Loiri, ... , olivat huippulahjakkaita, mutta myös alkoholisteja.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen psyyke ei kestä liian suurta vapautta. Toisaalta vielä surempi määrä taviksia on myös addikteja. Onko olemassa ihmistyyppi joka ei addiktoidu? Julkisuuden henkilöiden addiktioista luemme mediasta mutta seinänaapurisi Pertti Perusinsinöörin taipumuksesta juoda kossupullo/ilta et saa koskaan tietää. 

Vierailija
22/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmantuskaa ei varmaan esiinny sellaisella ihmisellä, joka ei hahmota laajempia kokonaisuuksia. Tyhmät ei ahdistu ja masennu, kun eivät ymmärrä mistään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näköharha, jota media ja varsinkin itse päihdeongelmaiset ruokkivat. Samaa osastoa kuin, että masentuneet ovat älykkäämpiä jne.

Itsekin käytän mielelläni päihteitä, mutta päihteet ovatenemmänkin tuhoava, kuin luova tekijä. Nämä muutamat tyypit pystyivät harvinaislaatuisesti luoman jotain päihdeongelmastaan huolimatta. Kyllähän joku Saarikoskikin meni katkon kautta raittiina maalle kirjoittamaan vaimon passatessa. Kun kirjallinen teos oli valmis, edustettiin taas kännissä median edessä. suurin osa 60-70-luvun rockistakin on sävelletty selvinpäin.

Niin, mutta kun lahjakkaat ovat yliedustettuina juopoissa. Juice Leskinen, Rauli Badding Somerjoki, Jean Sibelius, Kari Tapio, Topi Sorsakoski, Irwin Goodman, Vexi Salmi, Junnu Watt Vaino, Eino Leino, Aleksis Kivi, jne..., olivat alkoholisteja.

Vierailija
24/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee hermot kaikkiin heikkolahjaisiin.

Tämä. Enkä ole mikään neropatti itsekään, mutta sellainen väliinputoaja. 

Voi elämän kevät millaisia esiämmiä taas oli, äo korkeintaan 90 ja ei tällainen erityisherkkä kirjolainen pysty kauaa katselemaan sitä älytöntä sirkusta selvinpäin. 

Mulla samaa. Olen keskivertoälykäs, maksimissaan ihan pikkuisen yli. Ja voi j*malauta että maailma on täynnä tyhmää porukkaa. Siis ihan normaalit kausaalisuhteet on ihan hepreaa eikä mikään suju mutkattomasti. Ei vain jaksa. 

Vierailija
25/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näköharha, jota media ja varsinkin itse päihdeongelmaiset ruokkivat. Samaa osastoa kuin, että masentuneet ovat älykkäämpiä jne.

Itsekin käytän mielelläni päihteitä, mutta päihteet ovatenemmänkin tuhoava, kuin luova tekijä. Nämä muutamat tyypit pystyivät harvinaislaatuisesti luoman jotain päihdeongelmastaan huolimatta. Kyllähän joku Saarikoskikin meni katkon kautta raittiina maalle kirjoittamaan vaimon passatessa. Kun kirjallinen teos oli valmis, edustettiin taas kännissä median edessä. suurin osa 60-70-luvun rockistakin on sävelletty selvinpäin.

Niin, mutta kun lahjakkaat ovat yliedustettuina juopoissa. Juice Leskinen, Rauli Badding Somerjoki, Jean Sibelius, Kari Tapio, Topi Sorsakoski, Irwin Goodman, Vexi Salmi, Junnu Watt Vaino, Eino Leino, Aleksis Kivi, jne..., olivat alkoholisteja.

Joo. Mutta, kun siis nimenomaan eivät ole. Tämä on tutkittu aihe moneen kertaan-  media ruokkii tätä. Sama kun tuossa aiemmin taas kirjoitti jotain älykkyydestä ja masennuksesta. Tutkitusti matalasti kouluttautuneet ja alhaisen äo:n omaavilla on eniten mt-ongelmia. Sama tässä päihdejutussa. Itsekin käytän sekä päihteitä , että olen kärsinyt mt- ongelmista - olisi ihana uskoa, että se johtuu älykkyydestäni, herkkyydestäni ja luovuudestani. Ei johdu - vaikka olenkin akateeminen, soitan kitaraa ja rakastan luovaa toimintaa.

Vierailija
26/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tätä kestä selvin päin. 

Vaihtoehtona on eristäytyä maailmasta. Itse olen valinnut pääasiassa jälkimmäisen, mutta joudun monesti ottamaan drinkin tai syömään suklaalevyn, kun olen ollut ihmisten kanssa tekemisissä. Riippuu toki niistä ihmisistä.

Vierailija
27/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma näkemykseni on että monesti älyllisesti lahjakkaat, ajattelevat ihmiset eivät ole niin kehollisia. Kehoa voi tarpeen tullen rääkätä(tai hemmotella) päihteillä jotta ajatuksissa ja ideoissa voi liittää eteenpäin. Se keho ei vaan ole niin tärkeä näille ihmisille. Sellainen väliaikainen kapseli vain. 

Vierailija
28/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieto lisää tuskaa. Ryyppy helpottaa edes hetkeksi.

Vierailija
29/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauantaina pari näitä huippulahjakkaita paikallisia suuruuksia. Olivat ryypänneet nuppinsa turvoksiin, siis naama turvoksissa ankaran ryyppäämisen takia. 

Huippulahjakkaita. Yks niistä on olevinaan joku etsivä, johtolankoja se löytää sepitelmiensä pohjaksi.

Mutta siis, alkoholisteista suurin osa on ihan normilahjakkuuksia, ja viinan kanssa tuhoavat aivonsa sitten lopulta kokonaan. 

Noilla vanhemmilla staroilla taustalla voi olla esim. sodassa mukana oleminen. Ja sodan jälkeen viina virtasi. Nuoremmista... jaa, mikä lie, sukupolvien ketju.... ja julkisuuden kirot.

Vierailija
30/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että Alkoholismi sairautena ei katso onko lahjakas vai ei, hautaan se vie jokaisen.

Vierailija
31/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakkaat saa helposti mielenterveysongelmia, mikä voi ajaa juomaan.

Vierailija
32/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko Tauno lahjakas vai poikkeuksellisen komea?Hyvä näyttelijä kyllä oli.

Vierailija
33/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäillä ihmisillä on usein masennusta ja ahdistusta, koska liika älykkyys on haitaksi normaalissa elämässä.

Vierailija
34/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Mutt

Luovilla ihmisillä on huikeasti enemmän päihderiippuvuutta ja mt-ongelmia kuin väestössä keskimäärin. Ihan tutkittu juttu. Luova hulluus ja päihderiippuvuus kulkevat käsi kädessä. 

Vierailija
35/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakkaat, aistikkaat ja järkevät eivät kestä selvinpäin tumpeloiden ja paskiaisten seurassa !

Vierailija
36/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intohimot ja pakkomielteet tuo kiksejä. Jos ihminen on tottunut saamaan äärikokemuksia, menestys, taiteellinen luovuus tms., hän ei meinaa kestää tasaista arkea. Pakko olla koko ajan sekaisin jostain, joko omasta taiteesta tai työstä, tai sitten nautintoaineista.

Itsekin olen lahjakas tutkija, esiintyjä ja yrittäjä, mutta kaikki elämässäni perustuu pakkomielteisiin. Kun en ole työni ääressä, pään täyttävät seksuaaliset obsessiot tai hakeudun päihteiden pariin. 

Vierailija
37/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä yrittää paikata hulluna treenaamalla/töitä tekemällä sitä tyhjyyden tunnetta ja sitä, että ei tunne itseään muuten hyväksytyksi. Mutta se ei auta, joten pitää turruttaa tämä oli päihteillä. 

Vierailija
38/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tätä kestä selvin päin. 

Vaihtoehtona on eristäytyä maailmasta. Itse olen valinnut pääasiassa jälkimmäisen, mutta joudun monesti ottamaan drinkin tai syömään suklaalevyn, kun olen ollut ihmisten kanssa tekemisissä. Riippuu toki niistä ihmisistä.

Toi on muuten tuttu juttu, kun on ollut kaiken hapen ilmasta vievän henkilön seurassa 8h tai vaikka 3h, on suklaalevy tai herkuttelu paikallaa, viina vain pahentaa vidutusta, joten sen skippaan, osa ihmisistä on energiasyöppöjä kuten esim. aviomieheni, ilma raikastuu, henki ja ajatus kulkee kun hän on työmatkalla.

Vierailija
39/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmien seura pakottaa tarttumaan pulloon. Kovasti alkaa janottaa kun tätäkin palstaa lukee :(

Vierailija
40/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin luettelemasi henkilöt ovat eläneet ajassa, johon kuului musiikkipiireissä raskas alkoholinkäyttö.

Nykyisin sitä katsotaan läpi sormien vielä nuorilla, mutta ollessani yli kolmekymppinen niin tulee väistämättä vastaan tilanne, että muusikon oletetaan olevan ammattilainen ja siten myös olla sekoilematta alkoholin kanssa ainakaan keikoilla, jolloin hän on työssään.

Suhtautuminen alkoholiin itsessään on muuttunut paljon, mutta niin on muuttunut myös alkoholiverotus. Kallis on harrastus lähteä baariin istumaan iltaa enää nykyisin.