IL : Nuoret uhmaavat kaavailtua kännykkäkieltoa oppitunneille
Nuoret ovat ennennäkemättömän addiktoituneita kännyköihin, opettaja kertoo.
Oppilaita ja opettajia kuvataan kouluissa kiusaamistarkoituksessa. Kouluilla ei ole keinoja puuttua ilmiöön.
Oppilaat uhkaavat rikkovansa kaavailtua kännykkäkieltolakia.
Suomen koululaiset ovat erittäin riippuvaisia kännyköistä. Nuorten digiaddiktio on ennennäkemätöntä. 45 minuutin oppitunnista jopa 20 minuuttia voi kulua kännykän räpläämiseen, Mira kertoo.
Kännyköitä käytetään myös kokeiden aikana, minkä takia oppilaiden koesuorituksia on jouduttu hylkäämään. Oppilaita joudutaan välillä poistamaan luokasta esimerkiksi sen takia, että videoita katsotaan äänet täysillä. Kun opettaja käskee laittamaan kännykän pois, oppilaat eivät Miran mukaan usein tottele, vaan alkavat vängätä vastaan. Miran mukaan on helpompi siirtää oppilas kännykän kanssa luokasta pois kuin ottaa oppilaalta kännykkä pois. Miran mukaan oppilaat ovat nykyisin erittäin riippuvaisia kännyköistä. Samaa mieltä on Helin, jonka mukaan nuorten digiaddiktio on ennennäkemätöntä. Hetki ennen haastattelua Miran koulussa käytiin läpi kännykkäsääntöjä. Oppilaat kuulivat myös maan hallituksen kaavailemista lakimuutoksista, jotka kiristäisivät kännyköiden käyttöä kouluissa. Osa oppilaista protestoi kovaan ääneen, että sitten minä tulen rikkomaan lakia ja että minun puhelimeeni ei kukaan koske, minä saan käyttää puhelintani, jos haluan.
Kouluissa oppilaat kuvaavat sekä toisiaan että opettajia videolle. Videoita levitellään sosiaalisessa mediassa kiusaamis- ja halventamistarkoituksessa, Mira kertoo. Tämän takia oppilaat eivät enää uskalla esiintyä luokan edessä kuten aiemmin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27e1379f-4592-4ff0-aea6-7e49360c4b12
Kommentit (4)
Tottamaar tämä kun kurinpito on vuosikymmeniksi unohdettu täysin niin kouluissa kuin kotonakin. Siitä saatte nyt nauttia.
Nyt se herättää vastarintaa, mutta lopulta siitä ollaan lähinnä helpottuneita.
Lähetetään vaan kotiin kotikouluun ja vastuu vanhemmille.
Kukaan ei saa enää nykynuorisoa kuriin.