Luitteko uudesta Kaksplussasta jutun sukupuolettomasta kasvatuksesta?
Mitä mieltä? Mulle tuli jotenkin paha ja ahdistava olo koko hommasta, en tiedä miks... mutta ei ihan terveeltä vaikuttanut. Siis kun 2v pikkuiselle pojalle ei oltu koskaan kerrottu että tämä on poika, silloin kun syntyi niin läheisille ei kerrottu onko tyttö vai poika. Ei saa käyttää sinisiä vaatteita, tukka puolipolkka, lapselle ei oltu kerrottu että on poikia, tyttöjä, naisia, miehiä, vaan ainoastaan aikuisia ja lapsia. Ei kerrottu sitäkään, että vain nainen voi synnyttää lapsia, vaan lapset synnyttää aikuinen. Outoa! Silti, kuvassa olevat äiti ja isä olivat pukeutuneet ihan sukupuolilleen tyypillisellä tavalla (olettaisi, että jos sukupuolineutraali kasvatus on NOIN tärkeää, niin toteuttaisi oppejaan silloin myös omalla kohdallaan...)
No, ehkä reaktioni juttuun oli niin voimakas siksi, että vastikään luin Jari Sinkkosen " Elämäni poikana" , mutta silti... Mitä ajatuksia juttu herätti muissa? Lähtisitkö samaan oman lapsesi kanssa?
Kommentit (55)
Joko juttu oli huonosti kirjoitettu, tai sitten nämä vanhemmat ovat tehneet kärpäsestä härkäsen.
Meillä on tyttöjä ja poikia, ja kaikki ovat leikkineet niin nukeilla (pojat " imettäneet" ) kuin autoillakin, tytöillä on ollut paljon sinisen eri sävyjä vaatteissaan, pojilla kotovaatteiksi on joskus osunut vaaleanpunaista perhoskuosia ja kaikki puen mielläni oranssiin ja vihreään - lempiväreihini! Kaikki lapset ovat silti tietoisia sukupuolestaan ja toivottavasti myös tulevaisuudessa ylpeitäkin siitä!
Kaksplussan jutussa joku oli keksinyt suuren ajatuksen: on ahdistavaa, jos tyttöjä vaaditaan käyttäytymään hillitysti ja sievästi, ja pojat saavat olla raisuja ja reippaita. Haloo! Eikö tämä ole ihan tuttua kauraa kaikille nykyvanhemmille? Eli mun mielestä jutussa oli päivänselvistä asioista tehty turhaa numeroa...
Ainoa mun huumoriin iskevä oli tuo, että vauvan synnyttyä ilmoitettiin uteliaisuudesta tihiseville sukulaisille " syntyi pieni menninkäinen" ja sukupuoli pimitettiin... ;-)
Me pyrimme myös sukupuolineutraaliin kasvatukseen, emmekä korosta lapselle hänen sukupuoltaan vaan puhumme hänestä lapsena, mutta hän tietää olevansa poika. Jos naapurista kuuluu poraamisen ääntä, toteamme että naapurin Aki tai Marjo siellä taitaa porata. Mutta emme siis automaattisesti toitota emmekä korosta, että Aki/mies naapurissa taitaa porata.
Vaikka emme ole korostaneet, että maailmassa on miehiä ja naisia, niin kummastipa parivuotias jakaa aikuiset kahteen ryhmään - meillä ryhmät tosin ovat mummot ja papat (riippumatta naisen iästä, hän on mummo ja samoin kaikki miehet ovat pappoja :-D). Kummasti lapsi siis erottaa eri sukupuolet, vaikkei sitä hänelle toitotakaan. Ja siksi asian " salaaminenkin" on ihan turhaa, koska lapsi sen eniveis hokaa ihan itsekin.
Oleellisempaa kuin kieltää se fakta, että jotkut ovat biologisesti naisia ja loput miehiä, on huolehtia siitä, ettei tuputa lapselleen omien odotusten mukaisia tekemisiä vaan pyrkisi olemaan herkkä sen suhteen, mikä sitä omaa lasta kiinnostaa. Meidän lasta kiinnostaa bussit ja keittiöleikit sekä suukottelu ja hurjat sirkustemput.
Miksi pyritte sukupuolineutraaliin kasvatukseen?
Onko teillä useampiakin lapsia?
ja läpi paistoi se että heidän omassa päässään on näitä stereotypioita joita he sitten haluavat tuolla konstilla välttää. Esimerkiksi lapselle ei voi laittaa kokosinistä haalaria. Eivätkö he silloin itse sisimmässään ole sitä mieltä että vain pojat pitävät kokosinistä haalaria.
annamunkaikkikestää.
outoa puuhaa
Että kaikki on erilaisia?
Että myös tytöt voi tykätä " poikien jutuista" ja toisinpäin?
Lapsi nyt kuitenkin on joko poika tai tyttö, sitä ei voi oikein muuksi muuttaa...
ja kumpikaan pojista ei ole koskaan leikkinyt autoilla. JA itse olin tosi raisu tyttö, paljon villimpi ja menevämpi kuin isoveljeni.
kuten äskinenkin kirjoittaja ajatteli niin minustakin on todella outoa jos Onnille ei voi pukea esim. sinistä vaatetta koska on POIKAväri mutta TYTTövärit on sallittuja??? Eihän siinä ole mielestäni yhtikäs mitään neutraalia.
Itsekin kannatan sitä ettei lapsista tehdä roolimallien orjia mutta kyllä kai sukupuolen tunnustaminen on jo lapsen oikeus.
Muttei mennä kyllä aivan noin pitkälle.
Ja vastaus kysyjälle aiemmin (vaikken ole 20). Syynä on se, että yhteiskunnassa vallitsevat perinteiset sukupuoli-stereotypiat (esim että naiset eivät osaa ajaa autoa jne.) ovat kahlitsevia ja ahdistavia. Haluan antaa lapselleni vapauden kasvaa millaiseksi hän haluaa enkä tyrkyttää pojan tai tytön valmista mallia. Jos poikani haluaa isona balettitanssijaksi, hienoa. Jos hän haluaa rekkakuskiksi, hienoa. Jos hän haluaa toimistorotaksi, hienoa. Pääasia on, että hän löytää oman polkunsa ja tulee onnelliseksi. Toivon hänen kasvavan hyväksi IHMISEKSI, sukupuolestaan riippumatta.
Vierailija:
Esimerkiksi lapselle ei voi laittaa kokosinistä haalaria. Eivätkö he silloin itse sisimmässään ole sitä mieltä että vain pojat pitävät kokosinistä haalaria.
mitä pahaa on olla jompaakumpaa sukupuolta. Ja että sukupuolien välillä on eroja, jotka näkyvät myös arjessa.
Ei niin ettei nainen tai mies voisi tehdä jotain, kaikki voi tehdä kaikkea jos oikeasti haluaa, mutta miksi ei voi olla rehellisesti mies/poika joka tykkää jostain perinteisesti naisten/tyttöjen jutusta? Ja sama toisinpäin.
Minä en kasvata sukupuolettomasti vaan opetan lapsilleni ettei sukupuoli kerro mitä kenenkään pitää tehdä.
Meillä on tasa-arvoinen parisuhde, mies on pitänyt pitkät hoitovapaat ja tekee kotitöitä pyytelemättä. Minulla pysyy vasara kädessä ja autonrenkaanvaihto onnistuu. Eli roolimallit kotona on kumottu. Silti miehelle on tärkeää välillä machoilla ja kukkoilla ja minulle heittäytyä " hörhelöksi" . Järjen lisäksi ihmistä ohjaavat myös hormonit.
Olen kyllä tosiaan huomannut, että pojat leikkivät poikien leikkejä ja tytöt tyttöjen ja välillä on yhteiset leikit. Esim. kaikki rakentaminen ym. kiinnostaa enemmän poikaa ja välillä pitää saada painia ja tyttö ei tahdo koskaan painia ja pynttäytyminen on ihanaa. Nuken hoitaminen kiinnostaa enemmän tyttöä kuin poikaa, poikaa kiinnostaa enemmän mikä osa sen nuken saa itkemään....
Tuo vauvat synnyttää aikuinen- on jo elämän tosiasioiden kieltämistä. Ei suinkaan sukupuolten välinen tasa-arvo tarkoita sitä, että erilaisuudesta tulee jotenkin salailtava asia. Se että on miehiä ja on naisia, tyttöjä ja poikia pitäisi olla rikkaus eikä mikään suuri salaisuus.
Vierailija:
Ei niin ettei nainen tai mies voisi tehdä jotain, kaikki voi tehdä kaikkea jos oikeasti haluaa, mutta miksi ei voi olla rehellisesti mies/poika joka tykkää jostain perinteisesti naisten/tyttöjen jutusta? Ja sama toisinpäin.
Minä en kasvata sukupuolettomasti vaan opetan lapsilleni ettei sukupuoli kerro mitä kenenkään pitää tehdä.
Luin kys. artikkelin myös enkä pitänyt lukemastani. Tietyt elämän realiteetit kun ovat yksinkertaisesti olemassa, minusta ei ole tervettä kiistää niitä; siis että on esim. miehiä ja naisia.
Mutta sukupuolirajoitteisiin tekemisissä ja tykkäämisissä en usko. Meillä on tyttö ja poika joista poika on se ylpeä nukenhoitaja. Prinsessaleikeissä myös poika on mukana ja tyttö leikkii merirosvoa, mikseivät leikkisikään? Pojalla on myös vaaleanpunaisia ja punaisia vaatteita, tytöllä myös sinisiä ja vihreitä (jos nämä nyt niitä klassisia tyttö-/poikavärejä ovat edes).
Kuten joku edellä jo kirjoittikin, minäkin olin uskonut useiden siinä artikkelissa mainittujen asioiden olevan aivan normaalia (=ei miesten ja naisten töitä) enkä ymmärrä miksi kyseinen perhe kieltää sukupuolien olemassaolon mikä yksinkertaisesti on fakta.
En ole lukenut ko. artikkelia, mutta aika yltiöpäiseltä kuulostaa!
Se että kasvattaa lapset ymmärtämään sukupuolten tasa-arvoisuuden on ihan eri juttu, kuin tuollainen outoilu. Minä olen feministi, mutta kyllä minun kahdella pikkutytölläni on lelulaatikot täynnä vaaleanpunaista hörhelöä ja nukkeja. Nauttikoot tyttöydestään/naiseudestaan täysillä, erilaisuus on hieno asia!
Meillä on myös ns. " poikien leluja" , ja sukupuolineutraalimpiakin juttuja, mutta niin se vaan on, että barbiet noita kiinnostavat enemmän kuin autot.
tytöt on tyttöjä ja pojat poikia, minkä vuoksi pitää lähteä jotain muuta säveltämään? lähipiirissä on tullut useaan otteeseen huomattua että vaikka lapsia ei ptista tietynlaisiin leikkeihin niin pojat useimmiten valitsevat sen auton ja tytöt hoivaa nallea. sairasta mennä sekottamaan lapsen päätä jollain mikä ei ole todellista
Ja " jos Onni haluaa synnyttää, se on ihan mahdollista,kantoihan hän nukkea jo pienenä kantoliinassa!" APUA!