Asunnonostaja haluaa purkaa kaupat! Kokemuksia?
Kauppakirja ollaan viime viikolla allekirjoitettu. Käsirahan ovat maksaneet.
Nyt vaan päättivät kuulema että kauppa puretaan!
Käytettiin myynnissä välitysfirmaa, joka on tutkinut asiaa. He sanovat että meidän ei ole mikään pakko purkaa kauppoja.
Ollaan muuttamassa uuteen kaupunkiin, mies jo töissä siellä. Nyt sitten he ilmoittavat näin.. Ei me voida alkaa purkamaan, entä jos me ei saada asuntoa pian myydyksi? Mies siellä, minä lapsen kans täällä? Odotetaan myös toista lasta pian syntyväksi..
Musta tuntuu vaan tosi pahalta myydä heille " pakosta" tämä asunto.. Mutta kun muu vaihtoehto ei nyt oikein käy..=(
Kommentit (34)
jos olet kiltti puratte kaupan ja aloitatte homman alusta.
jos olet ' ilkeä' niin toteatte, että kauppa on tehty rahat tänne.
Mietittikää mikä vaihtoehto teille on paras? Ja ehkä kannattaa konsultoida juristia, jos asiassa on epäselvyyttä.
Millois ostajien pitäisi maksaa?
Siis kauppaa ei tosiaan tarvi ilman mitään ilmeistä syytä prukaa enää kauppakirjan allekirjoituksen jälkeen. Siihen asti voi purkaa, ja jos purkaja on ostaja, myyjä saa käsirahan ja mahdollisen sakon. Jos purkaja on myyjä, kumpmikaan ei saa mitään ylimääräistä rahaa. Mutta ei enää tuossa vaiheessa.
Siitä huolimatta tuntuu pahalta myydä toisille sellaista mitä he eivät halua, vaikka väkisin. Heidän oma mokansahan se on, jos eivät olekaan tienneet mitä haluavat tai ei olekaan rahaa, ja jokaisen pitää omista päätöksistää nvastuu kantaa. Mutta silti.
Minä ehkä tekisin niin, että tiedustelisin välittäjän arviota siitä, kuinka helposti toinen ostajakandidaatti löytyy. Jos välittäjä sanoo, että helposti, ja jos itsellä ei olisi IHAN hirveä kiire rahojen kanssa, suostuisin purkamaan kaupan mutta vaatisin aika kovat korvaukset ostajalta. Pelkkä käsiraha ei tosiaan riittäisi.
Sitten tarjoaisin sitä vanhaa asuntoa pankille mahdollisesti uutta asuntoa varten tarvittavan lisälainan pantiksi. Kun vanha kämpää menisi kaupaksi, lisälainan voisi maksaa heti pois, mutta sillä välin sen takaus ei painostaisi uudessa asunnossa kotiutumista.
tottakai sen saa purkaa! käsiraha jää teille!
Miettikää nyt vähän itse, et ostaisitteko asunnon, jota ette halua vain sen takia että myyjä ja välittäjä " pakottaa" ? Te olette joskus sit niiiiin lapsellisia etten ole IRL vastaavaa nähnyt!
joten teillä on joko ammattitaidoton välittäjä tai sitten tosi halpa asunto..
Vierailija:
tottakai sen saa purkaa! käsiraha jää teille!Miettikää nyt vähän itse, et ostaisitteko asunnon, jota ette halua vain sen takia että myyjä ja välittäjä " pakottaa" ? Te olette joskus sit niiiiin lapsellisia etten ole IRL vastaavaa nähnyt!
Lapsellisia nuo ostajat, jos nyt tulivatkin katumapäälle. Nimet ovat paperissa, kauppa on sitova. Meillä on aina myös kauppakirjanteon yhteydessä rahat vaihtaneet omistajaa.
On ap:n oma asia, haluaako hän tulla vastaan ja purkaa kaupan. Itse en purkaisi, jos tilanne olisi tuollainen kuin ap:llä.
Ostotarjous ei ole eli siinä vaiheessa kaupan voi vielä purkaa. Itse olen kahdesti purkanut asuntokaupan annettuani jo käsirahan, kun molemmilla kerroilla tuli yhtäkkiä myyntiin samanlainen, mutta paljon edullisempi asunto. Menetin käsirahan, mutta se kannatti silti.
Kauppakirja on sitova sopimus allekirjoitushetkestä lähtien. Ostotarjouksen saa purkaa, kauppakirjaa ei, ellei siis myyjäkin siihen suostu.
miks sun pitäis olla se kiltti osapuoli joka antaa periksi? jos toiset on niin tampioita että kirjoittavat kauppakirjaan nimensä kun on kyseessä noin julmetun iso ostos ja sitten muuttavat mieltään niin hoitakoot ite myynnin pois.
Eli jos myyjä hyväksyi meidän tarjouksen ja me olis haluttu purkaa niin olisi jouduttu maksamaan 5000¿ sakkoa, jos myyjä olisi halunnut purkaa niin se olisi joutunut maksamaan meille 5000¿ sakkoa.
Mielestäni kun kauppakirja on allekirjoitettu ei kauppaa voi enää yksipuolisesti purkaa, vain jos molemmat osapuolet se nhaluavat purkaa niin sitten onnistuu. Olisihan se aika ikävää jos kauppakirjalla ei olisi mitään " valtaa" eli ostajat voisivat pompotella myyjiä miten tahtoon.
Itse sinun tilanteessa en purkaisi kauppaa, kuka hullu oikeasti tekee hätiköidysti noinkin ison päätöksen kuin asunnon osto? Meillä ainakin mietittiin tarkkaan ja harkiten ennen kuin tehtiin edes tarjous.
Alkoi sepittelee ihmeellisiä juttuja asunnosta. Milloin mitäkin vikaa löytyi yms ja siitä myyjästä tuli vähän riesan poikanen, kun ei suostuttu purkamaan kauppoja. Onneksi tajusi lopettaa, kun ei saanut mitään vastakaikua jutuilleen.
Eli laita googleen asuntokauppalaki ja lue se tarkasti!
En minä ainakaan suostuisi kaupan purkuun, jos ei kerran ole mitään syytä.
Mutta ei se 2200¿ kuiten kauheesti lämmitä..
Välittäjä sanoi että niin että ei pureta, jos me ei suostuta. Heillä ei siis ole oikeutta purkaa itsekseen.
Tuo se just on (niin kuin joku kirjoitti), ettei mitään syytä edes ole. Ovat vaan muuttaneet mieltään. Teeppä sit siinä itte kaikki muutokset, kun heille vaan ei enää passaa..
ap
Kaupan saa purkaa vielä käsirahan maksamisen jälkeen, mutta ei enää sen jälkeen kun rahat ovat vaihtaneet omistajaa. Useinhan asuntokaupoista saadut voitot menevät joko pankille tai myyjän seuraavaan asuntoon, joten mistäs ne sieltä kaivetaan esiin, vaan sen takia että joku ei tiennytkään mitä teki.