Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Konsti yöllä yskimisen vähentämiseen?

Vierailija
11.08.2024 |

Sairastin viime viikolla flunssan ja nyt mulla on ihan karsea jälkitauti. Saan yskänkohtauksia välillä muutenkin, mutta yöllä on tosi vaikea nukkua yskän takia. Mulla on askillinen sokerittomia kurkkupastilleja yöpöydällä ja niiden imeskeleminen auttaa vähän, mutta pastillit alkavat jo ällöttää. Veemäistä mennä töihin, kun yöunet ovat niin katkonaiset. Tiedätkö jotain konstia, joka auttaisi yskimiseen?

Kommentit (149)

Vierailija
21/149 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Labrassa voi tehdä myös verikokeen jos epäilee isompaa tulehdusta tms. Keuhkoputki tai kurkku ärsytyksessä. Usein paranee jos ei ole poikkeavaa immuunipuutosta tai muu vaihtoehto. Toki kurkkaamalla kurkkuun, näkee myös vähän, taskulamppu.

Vierailija
22/149 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hunajan on todettu auttavan paremmin kuin minkään yskänlääkkeen. Hunajaa vähän lusikkaan ja annat sen sulaa suussa, jotta rauhoittaa nielua. Myös suklaa tuntuu toimivan samalla tavalla. Muutama pala suklaata yöpöydälle ja pala suuhun sulamaan, kun yskittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/149 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Panacod ei hillitse yskää ja ihan turhan kova lääke sun hommaan. 

Kodeiinia on myös yskänlääkkeissä ja luulisi, että kipulääkkeissä pitoisuudet ovat korkeampia.

Vierailija
24/149 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tupakoit, niin sen lopettaminen.

Vierailija
25/149 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yskänlääke apteekista tai lekurilta reseptillä jos paha? Nuha pitäisi saada pois, toisaalta nenän kuivuuus voi lisätä tukkoisuutta, nenäöljy. Entä myös avaava valmiste hengitysteille, tosin ei lekuri taida helpolla antaa sellaista. Astmalääke on yksi avaava. Sitten on allergialääkkeitä jos on joku reaktio kehossa ja tulehduskipulääke pari kertaa, joskin vatsalle ab-piimä tai muu. Tyyny voisi olla niskaa tukeva, ei niskaan sattuva ja selkätyyny erikseen, kimmokas. Yrttihunajapastillit ovat suosikkini, joskus niistä voi olla pieni apu. -Joskus liika määrä lääkkeitä nenään voi pahentaa, jos nenä kuivuu liikaa. Onko juomaa kostukkeeksi kurkulle. 

Ei oo nuhaa eikä kuiva nenä. Nuha meni no ohi. Kysyn mieheltäni, onko hänellä vielä avaavaa lääkettä, voin kokeilla sitäkin. Olen ottanut noita pastilleja kurkun kostukkeeksi miehluummin kuin juomaa.

Ap

Vierailija
26/149 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niele lusikallinen hunajaa raakana ja laita lämmin kauratyyny kaulan ja rintakehän yläosan päälle. Ainoa keino joka itselle auttoi :)

Vierailija
27/149 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on limaa, niin tee jotain, joka nostaa limaa. Mulla toimii kevyt liikunta, pulloon puhaltaminen myös vaihtoehto jos olet vielä liian kipeä kevyeen liikuntaan. Kuivaan yskään käytän sun taktiikkaa eli fishermans friend pastilleja, muut ei toimi mulla.

Ei oo limaa. Töissä oon ollut ja siellä liikkunut paljon, ei irtoa silloinkaan limaa. Pitääpä kokeilla Fishermans Friendsejä vaihtelun vuoksi, niitähän saa sokerittomanakin. Mulla on nyt Mynthonin viileä minttu.

Ap

Vierailija
28/149 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niele lusikallinen hunajaa raakana ja laita lämmin kauratyyny kaulan ja rintakehän yläosan päälle. Ainoa keino joka itselle auttoi :)

Ja vesilasillinen mikroon kauratyynyn kanssa ettei syty tulipaloa

Vierailija
29/149 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Labrassa voi tehdä myös verikokeen jos epäilee isompaa tulehdusta tms. Keuhkoputki tai kurkku ärsytyksessä. Usein paranee jos ei ole poikkeavaa immuunipuutosta tai muu vaihtoehto. Toki kurkkaamalla kurkkuun, näkee myös vähän, taskulamppu.

Pika-serppi otettiin eikä olleet tulehdusarvot koholla.

Ap

Vierailija
30/149 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös jossain todettu et yskänlääkkeet ovat ihan turha ostos? Kuulemma vain niiden sisältämä sokeri helpottaisi kurkun kutinoita.

Vierailija
31/149 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuma hunaja-vesi nautittuna ennen nukkumaanmenoa. Hampaat pitää kyllä sitten vielä pestä.

Ei auta kuin lyhyen ajan. Hunaja, kuuma juotava tai esim. mehujää auttavat, mutta vain hetken.

Ap

Yleensä jos on yskä, niin kyllä se yskä toistuu tasaisin väliajoin, öin ja päivin. Päivällä ehkä helpompaa, kun on pystyasennossa ja voi juoda, ehkä kannattaa vain hyväksyä se tosiasia, että yöllä yskittää nyt muutaman yön vielä ja tehdä siitä vähän siedettävämpää. Kahden viikon jälkeen yskästäsi on muistona vain tämä keskustelu, jossa joku hömelö vänkää, että ei auta hunajavesi kuin hetken.

Vierailija
32/149 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hillitsee, koska codeiini tekee sen. Eikä ykdi tabletti ole niin vahva  että sillä enää vaikutusta enää aamulla. 

Vierailija
33/149 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuma hunaja-vesi nautittuna ennen nukkumaanmenoa. Hampaat pitää kyllä sitten vielä pestä.

Ei auta kuin lyhyen ajan. Hunaja, kuuma juotava tai esim. mehujää auttavat, mutta vain hetken.

Ap

Yleensä jos on yskä, niin kyllä se yskä toistuu tasaisin väliajoin, öin ja päivin. Päivällä ehkä helpompaa, kun on pystyasennossa ja voi juoda, ehkä kannattaa vain hyväksyä se tosiasia, että yöllä yskittää nyt muutaman yön vielä ja tehdä siitä vähän siedettävämpää. Kahden viikon jälkeen yskästäsi on muistona vain tämä keskustelu, jossa joku hömelö vänkää, että ei auta hunajavesi kuin hetken.

No ei auta yöllä yskään hunajavesi, jos sitä ei koko ajan juo. Ajaa ihan saman asian kuin nuo pastillit. Ero vain se, että pastilli on helppo kauhoa suuhun yöpöydältä sen sijaan, että menee keittiöön laittamaan kuumaa hunajavettä.

Sen verran monta yötä olen tässä jo yskinyt ja mennyt väsyneenä töihin, että ei enää naurata. 

Ap

Vierailija
34/149 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hillitsee, koska codeiini tekee sen. Eikä ykdi tabletti ole niin vahva  että sillä enää vaikutusta enää aamulla. 

Mäkin ihmettelin, mitä tuo "kova lääke" oikein on tarkoittavinaan.

Ap

Vierailija
35/149 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta koronapiikkiä otit? Ei kukaan muu sairasta flunssaa kesällä.

Vierailija
36/149 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yskänpastillit on yhtä tyhjän kanssa. Yskään auttaa astmalääke hengitettävä tai tablettina. Niitä ei tosin saa, jos yskää on ollut noin bähän aikaa. Itse olen myös huomannut, että kyljellään nukkuessa toisen käden painaessa ylärintakehää yskä hellittää. Kädelle puudittava asento nukkua, mutta minulla tuo tepsii.

Vierailija
37/149 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hunajan on todettu auttavan paremmin kuin minkään yskänlääkkeen. Hunajaa vähän lusikkaan ja annat sen sulaa suussa, jotta rauhoittaa nielua. Myös suklaa tuntuu toimivan samalla tavalla. Muutama pala suklaata yöpöydälle ja pala suuhun sulamaan, kun yskittää.

Joo, ja sitten voikin sanoa hyvästit hampaille kun sokeria on jatkuvasti suussa sulamassa. Suklaa ja hunaja ei edes auta yskään. Ennemminkin lisäävät sitä, kun sokeri lisää limaisuutta. 

Vierailija
38/149 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätelö

Vierailija
39/149 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietysti yskän laadusta, mutta itselle on monta kertaa auttaneet Codetabsin imeskeltävät tabletit. Saa ilman reseptiä. Ovat jaettavia, niin voi kokeilla, josko puolikas tepsii, niin voi ottaa useammin, niin annosmäärä ei ylity. Joskus esim. Yliopiston apteekista ja muualtakin  sai ilman resptiä Mustanparran yskänlääke- nimistä lääkettä (kyllä, nimi oli tuo), jossa kodeiinia. Voi olla nykyään eri nimellä, jos vielä saa. 

Vierailija
40/149 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas painonpudotus auttaa. Hengitystiet pysyvät avonaisempina.