Vauvan syke ei enää kuulu doplerilla rv 12
Sain alkuviikosta useamman kerran sykkeet kuuluviin, aika helposti alle 10min etsimisen jälkeen (nopean laukan).
En ole enää 3-4 päivään ääniä kuullut vaikka etsinyt 2 kertaa päivässä, jopa 30 min ajan ja mieskin ollut mukana. Joskus on ehkä 3 sekuntia kuulunut laukkaa etäisesti, tämä ei varmaa.
Meillä on np ultra 5 päivän päästä. En tiedä kestääkö odottaa sinne asti kun pelottaa ja itkettää että vauva on kuollut.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Osanotto ap:lle 😢
Kiitos! T ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin, että yritänkö siirtää ultra-ajan, mutta sitten joutuisin menemään yksin. Tuntuu että tarvitsen tukea mikäli vauva on kuollut, ihan koska autolla pakko mennä... hoitaja nuorimmalle sovittu tietylle päivälle.
Mies viikonloppuna juhlissa möläytti ainakin 3 ihmiselle että olen raskaana, ahdistaa jos joudun sitten itse kertomaan että en olekaan
Rv 12 ei ole vielä mikään vauva vaan alkio.
Kiitos myötätunnosta. Kyllä se meille vanhemmille oli jo ajatuksissa vauva.
Vauva on vauva ja lapsi ja ihminen vanhemmilleen jo heti, kun raskauden voi havaita kuukautisten puuttumisesta! Siunausta ja kaikkea hyvää teille!
Kuinka kåvi ultrassa? Jaksatko kertoa? Ehkä et. Jos vauva oli kuollut, otan sydämessäni osaa! 🥲. Itse koin saman vko 16. Sitten seuraava raskaus nopeasti. Älä pelkää.
Käytin myös kotidoppleria alkuraskaudesta, kunnes tuli samanlaisia pelästymisiä, kun en saanutkaan sydänääniä esille. Neuvolassa sanottiin suoraan, että kotidopplerit ovat sen verran huonolaatuisia, että ajatuksena sama kuin käyttäisi vasaroimiseen kenkää vasaran sijasta - toimii välillä, muttei aina. Neuvolassakin voi olla vaikea löytää sydänääniä jos esim sikiö on hassussa asennossa, istukka edessä jne jne. Ja silloin he kuitenkin tietävät mitä tekevät. Lopetin dopplerin käytön nopeasti, koska huomasin sen vain aiheuttavan kovasti stressiä kun sydänääniä löytyi vain ehkä 75% ajasta kun yritin sitä käyttää.
Eli dopplerin aiheuttama stressi ei ole sen arvoista!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kåvi ultrassa? Jaksatko kertoa? Ehkä et. Jos vauva oli kuollut, otan sydämessäni osaa! 🥲. Itse koin saman vko 16. Sitten seuraava raskaus nopeasti. Älä pelkää.
On vastattu jo.
Vierailija kirjoitti:
Käytin myös kotidoppleria alkuraskaudesta, kunnes tuli samanlaisia pelästymisiä, kun en saanutkaan sydänääniä esille. Neuvolassa sanottiin suoraan, että kotidopplerit ovat sen verran huonolaatuisia, että ajatuksena sama kuin käyttäisi vasaroimiseen kenkää vasaran sijasta - toimii välillä, muttei aina. Neuvolassakin voi olla vaikea löytää sydänääniä jos esim sikiö on hassussa asennossa, istukka edessä jne jne. Ja silloin he kuitenkin tietävät mitä tekevät. Lopetin dopplerin käytön nopeasti, koska huomasin sen vain aiheuttavan kovasti stressiä kun sydänääniä löytyi vain ehkä 75% ajasta kun yritin sitä käyttää.
Minä ainakin olen löytänyt sykkeet aina kun olen etsinyt. Silloin kun ei ole löytänyt on sikiö ollut kuollut. Lapsia 4 ja keskemenoja 4 rv 12-16
Vierailija kirjoitti:
Lue ketju, niin saat vastauksen.
Mulle neuvolan terkka sanoi, että jos haluaa niin voi hommata dopplerin kotiin, mutta hän ei suosittele, koska se yleensä aiheuttaa vain turhaa stressiä. Itse on vaikea löytää sydänäänet ja jos sikiö on liikkunut ja on selkä doppleriin päin ja vielä jossain sykkyrällä lähellä äidin selkää niin ei niitä ääniä pysty itse löytämään mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Neuvolan tarkastuksessa vauva näytti olevan hengissä.
Sairaalan nt ultrassa havaittiin sykkeetön vauva, vastasi viikkoa pienempää kuin kuukautisista laskien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö noin varhaiset ultrat tehdä terveydenhuollosta alakautta? Tosin 20 vuodessa on tekniikka saattanut hieman kehittyä... Siis mietin vain, että jos ei vain vatsan päältä välttämättä aina saa kuulumaan noin varhaisessa vaiheessa. En tosin tiedä yhtään millainen laite tuo dopler on, enkä jaksa googlata.
Ei se mikään ultra ole, sillä kuunnellaan sikiön sydänääniä. Ja se kirjoitetaan Doppler. Kahdella peellä.
Kuten kirjoitin, en tiedä millainen laite on kyseessä. Silloin kun olin raskaana, sikiön sykettä kuunneltiin vain ultrassa enkä ole mitenkään näihin asioihin perehtynyt.
Ap:lle voimia ja osanottoni.
Vierailija kirjoitti:
Olisin jo käynyt tuossa vaiheessa yksityisellä.
Itsellä mennyt 5 raskautta kesken. Harkitsin hetken omaa dopleria, mutta olisin varmaan tullut hulluksi. Itselläni kävi esim. yhdessä keskenmenossa niin, että heräsin aamulla. Kaikki tuntui kropassa erilaiselta kuin edellisenä päivänä. Olin heti varma, että vauva on kuollut. Etsin kaikki yksityiset läpi ja varasin ajan ultraan. Olin oikeassa. Keskeytynyt keskenmeno.
Itse en tosiaan olisi kestänyt tuota omaa kotidopleria, sillä olisin varmaan liimannut sen vatsaan kiinni...
Tsemppiä. Toivottavasti teillä kaikki loppuviimein hyvin.
Asioista tietämätön kysyisi mikä on keskeytynyt keskenmeno? Keskenmeno voi siis alkaa, mutta jäädä kesken ja raskaus jatkuukin?
Vierailija kirjoitti:
Provo. Onko sulla joku oma Doppler-laite kotona vai :DD
Omasta raskaudesta on jo kymmenen vuotta ja mä ostin sellaisen kotiin. Istukka edessä ja laiska vauva eli liikkeitä ei juuri tuntunut, joten oli kiva kuunnella sykkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin jo käynyt tuossa vaiheessa yksityisellä.
Itsellä mennyt 5 raskautta kesken. Harkitsin hetken omaa dopleria, mutta olisin varmaan tullut hulluksi. Itselläni kävi esim. yhdessä keskenmenossa niin, että heräsin aamulla. Kaikki tuntui kropassa erilaiselta kuin edellisenä päivänä. Olin heti varma, että vauva on kuollut. Etsin kaikki yksityiset läpi ja varasin ajan ultraan. Olin oikeassa. Keskeytynyt keskenmeno.
Itse en tosiaan olisi kestänyt tuota omaa kotidopleria, sillä olisin varmaan liimannut sen vatsaan kiinni...
Tsemppiä. Toivottavasti teillä kaikki loppuviimein hyvin.
Asioista tietämätön kysyisi mikä on keskeytynyt keskenmeno? Keskenmeno voi siis alkaa, mutta jäädä kesken ja raskaus jatkuukin?
Sikiö kuollut kohtuun. Ei vuoda ulos. Raskaus mennyt kesken, mutta ei ole täydellinen keskemeno (=kohtu tyhjentynyt)
Liika sulkeiden kuuntelu laitteella lisää keskenmenoroskiä
Sille syynsä miksi ultratkin lähtökohtaisesti vain pari kertaa koko raskauden aikana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin olen löytänyt sykkeet aina kun olen etsinyt. Silloin kun ei ole löytänyt on sikiö ollut kuollut. Lapsia 4 ja keskemenoja 4 rv 12-16
Tässäkin varmaan anatomisia eroja naisten välillä, esim kohdun asento?
Vierailija kirjoitti:
Liika sulkeiden kuuntelu laitteella lisää keskenmenoroskiä
Sille syynsä miksi ultratkin lähtökohtaisesti vain pari kertaa koko raskauden aikana
Sykkeiden (autocorrect)
Minulle povattiin odotustyhmässä keskeytynyttä keskenmenoa, kun ultrassa alkio oli viikkoihin nähden pienempi.
Itseäni ne povailut lähinnä ärsytti, koska oli tunne, että kaikki on hyvin. Raskaus oli luultavasti alkanut laskennallisiin viikoihin nähden myöhemmin, nyt tämä kaveri onkin jo reipas koululainen.
Raskausaikana tuntui, että vähän liikaa peloteltiin milloin mistäkin. Kotidopplerin hankin muuten silloin minäkin, ja vielä rv15 oli vaikeuksia saada sykkeitä kuuluville, tuntui vaativan millilleen oikean kohdan, jotta kuului.
Mulla 5 lasta kaikki ultrat tehty rv 11 eteenpäin vatsan päältä. Hyvin on näkynyt. Bmi ei edes oli ollut mikään alipainoinen, n. 23-24 ja hyvin on kaikki saatu sitä kautta katsottua. Lapset saatu 2013-2022