Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väärä skitsofreniadiagnoosi?

Vierailija
11.08.2024 |

Oon 19v.  Oireina lähinnä ahdistuneisuutta ja lievää paranoidisuutta.

Sain diagnoosin paranoidisesta skitsofreniasta alkuvuodesta.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin spämmin perusteella diagnoosi on oikea.

Vierailija
22/39 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet hakeutunut hoitoon jos et ole mielisairas???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet hakeutunut hoitoon jos et ole mielisairas???

Kuten sanoin, ahdistuksen takia

Vierailija
24/39 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ap, onko sinulle ollut apua niistä lääkkeistä, joita olet tuohon tautiin saanut? Oletko syönyt ne lääkkeet nyt koko ajan lääkärin suosituksen mukaisesti? 

Olen syönyt lääkkeet ja hyötyä ei ole ollut

Ap. kannattaa puhua tuosta sinne, missä sinulla on hoitosuhde ja selvittää asiaa. Jos sinusta tuntuu että lääkkeet ei auta, vaikka olet ne suosituksen mukaisesti syönyt niin ehkä tuossa on jotain korjattavaa? Yleensähän ne lääkitykset on sellaisia, ettei niitä voi mennä omin päin muuttelemaan. Toivottavasti saat sellaiset lääkkeet, mitkä auttaa sinun ahdistusoireeseen. 

Vierailija
25/39 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ap, onko sinulle ollut apua niistä lääkkeistä, joita olet tuohon tautiin saanut? Oletko syönyt ne lääkkeet nyt koko ajan lääkärin suosituksen mukaisesti? 

Olen syönyt lääkkeet ja hyötyä ei ole ollut

Ap. kannattaa puhua tuosta sinne, missä sinulla on hoitosuhde ja selvittää asiaa. Jos sinusta tuntuu että lääkkeet ei auta, vaikka olet ne suosituksen mukaisesti syönyt niin ehkä tuossa on jotain korjattavaa? Yleensähän ne lääkitykset on sellaisia, ettei niitä voi mennä omin päin muuttelemaan. Toivottavasti saat sellaiset lääkkeet, mitkä auttaa sinun ahdistusoireeseen. 

Juu

Vierailija
26/39 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen epäilet tekevän sinulle pahaa?

Vierailija
27/39 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hoitaja varmasti sulkenut pois kaikki mahdolliset fyysiset vaivat? Katsoiko röntgenlaitteella aivoihin jolla varmisti diagnoosin

Vierailija
28/39 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen epäilet tekevän sinulle pahaa?

En nyt kenenkään mutta random ihmisten esim. Kadulla

Vierailija
29/39 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noi diagnoosit todellakaan aina osu oikeaan. Kannattaa lukea Wikipediasta psykiatrian historiaa käsittelevä artikkeli, valottaa alan tieteenfilosofian ongelmallisuutta hyvin. https://madinfinland.org/ on myös sivusto, jossa on kokemuksia mm. väärän diagnoosin saaneilta. Kannattaa suhtautua kriittisesti toki näihinkin, moni on saanut psykiatriasta valtavan avun. Mutta mikään graalin malja se ei ole ja väärä dg + hoito voi tehdä pahaa vahinkoa. Lievää vainoharhaisuutta liittyy niin moneen muuhunkin kuin psykoosiin/varsinkaan skitsofreniaan, ja etenkin jos kokija ymmärtää ajatukset vainoharhaisiksi on hyvin mahdollista että taustalla muuta. Skitsofreniadiagnoosi edellyttää muutenkin toistuvia psykooseja, 2kk tutkimukset ovat aika lyhyet siihen nähden. Avoimen dialogin malli olisi who:n suosittelema hoito, mutta Suomessa sitä saa vain Tornionjokilaaksossa valitettavasti. Joka tapauksessa tsemppiä AP, ikävältä tilanteelta kuulostaa. Mieti mitä apua tarvitset ja ota se vastaan, lääkärit usein ymmärtävät jos asiallisesti selittää oman näkemyksensä. Vastaan ei kannata kovin kiivaasti väittää, hoitokielteisyyden leimalla saa vain huonompaa hoitoa.

Nimim. Väärän bipodiagnoosin ongelmista vuosia kärsinyt, kunnes dg lopulta kumottiin. Meinasin kuolla niihin lääkkeisiin. Kun vaiva identifioitiin oikein sain apua. En ole psykiatriavastainen, mutta kriittinen kyllä.

Vierailija
30/39 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsoilu on pohjimmiltaan vainoharhaisuutta. Jos ei kuule ääniä päässä, mutta on hyvin vainoharhainen muutoin, sanoisin, että kyseessä on skitsotyyppinen mielisairaus, jota Suomessa kai lähinnä vastaa skitsoaffektiivinen häiriö. Paranoidiseen skitsofreniaan liittyy pään sisäisten äänien vuoksi tyypillisesti fyysistä aggressiivisuutta, jota skitsoaffektiivisessa häiriöstä ei taas lähtökohtaisesti esiinny. 

Vierailija
31/39 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun skitsofreniani oli ylläri pylläri astetta hankalampi migreeni. Ei auttanu "psykoosiin" neuroleptit vaan triptaanit+särkylääkkeet+kunnon estolääkitys (epilepsialääke). Eli täysin mahdollista, että diagnoosisi on hatusta vedetty. Mutta en ota sen enempää kantaa kun en tiedä sun tapauksesta mitään.

Vierailija
32/39 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää miten diagnoosin saanut skitsofreenikko ei ole juuri koskaan omasta mielestään sairas, potilas, lääkityksen tarpeinen? Se sairaudettomuuden tunne on näköjään hyvin yleinen. Muut huomaa ja kokee, saa palautetta (ei yleensä positiivista), ja sairauden tunnoton potilas näkee viat ja muutostarpeen muualla ja muissa. Pahinta jos potilas itse venkslaa lääkkeitään. 🎢🌋

Vierailija
33/39 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet todella nuori vielä..ko. diagnoosia ei tule antaa ilman erittäin tarkkoja tutkimuksia. Et kerro mitään oireistasi tai diagnoosin antamisen syistä, kauanko olet käynyt psykiatrisessa ja millaista hoitoa/tukea olet saanut,onko vakavia trauma kokemuksia taustalla,millainen elämäntilanne ja ihmissuhteet sinulla on,onko suvussa todettu skitsofreniaa, mitä lääkkeitä sinulle syötetään ja miksi,miten lääkitys vaikuttaa sinuun, pidätkö huolta fyysisestä kunnostasi, jne jne. Kannattaisi tilata potilasasiakirjat. Oma isäni päätyi lopulta itsemurhaan oikeusmurhan seurauksena. Hänellä todettiin Paranoid skitsofrenia armeija ikäisenä ja ei tänä päivänäkään ole selvää, oliko diagnoosi oikea. Älä usko sokeasti psykiatreiin,etsi tietoa itse ja varmista,ettei potilasasiakirjojen ole väärää/virheellistä/sanomisiasi vääristelevää tekstiä. 

Vierailija
34/39 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet todella nuori vielä..ko. diagnoosia ei tule antaa ilman erittäin tarkkoja tutkimuksia. Et kerro mitään oireistasi tai diagnoosin antamisen syistä, kauanko olet käynyt psykiatrisessa ja millaista hoitoa/tukea olet saanut,onko vakavia trauma kokemuksia taustalla,millainen elämäntilanne ja ihmissuhteet sinulla on,onko suvussa todettu skitsofreniaa, mitä lääkkeitä sinulle syötetään ja miksi,miten lääkitys vaikuttaa sinuun, pidätkö huolta fyysisestä kunnostasi, jne jne. Kannattaisi tilata potilasasiakirjat. Oma isäni päätyi lopulta itsemurhaan oikeusmurhan seurauksena. Hänellä todettiin Paranoid skitsofrenia armeija ikäisenä ja ei tänä päivänäkään ole selvää, oliko diagnoosi oikea. Älä usko sokeasti psykiatreiin,etsi tietoa itse ja varmista,ettei potilasasiakirjojen ole väärää/virheellistä/sanomisiasi vääristelevää tekstiä. 

Mulla on Leponex-lääkitys ja ainoat oireet tosiaan ahdistuneisuus ja lievä vainoharhaisuus

Vierailija
35/39 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Huom. minä en ole  mielenterveysammattilainen.) 

Omien kokemusteni perusteella masennus ja ahdistus voivat olla niin vaikeita, että kaikkea ja kaikkia alkaa epäillä. 

Minulla on ollut kaksi kertaa reaktiivinen depressio, joka oli seurausta siitä, että elämässäni oli pidempi ajanjakso, johon mahtui harvinaisen paljon pahoja vastoinkäymisiä.

Aloin jo melkein tosissani epäillä, että minut on kirottu, ja kaikki tahtovat minulle vain pahaa. Samalla kuitenkin sisimmässäni tiedostin, ettei asia voi olla niin. 

Psykiatri sanoi minulle, että ero on nimenomaan siinä, että tiedostin itse näiden ajatusten järjettömyyden. Mikäli olisin ajatellut kirouksen ja toisten ihmisten pahojen aikeiden olevan totisinta totta, silloin olisi pitänyt alkaa selvittää, onko kyseessä mahdollisesti psykoosi ja/tai skitsofrenia. 

Olin masennuksen ja ahdistuksen vuoksi niin pahassa negatiivisten ajatusten kehässä, ettei päähäni ikäänkuin mahtunut muuta. Oli vähän kuin olisin ollut talossa, jonka kaikki ikkunat on suljettu, eikä mistään pääse sisään raikasta ilmaa. Ja kun tätä jatkui kauan, ajatukset alkoivat jalostua peloiksi.

Kun sain apua masennukseen ja ahdistukseen, kaikki nämä pelot ja epäilyt katosivat. 

Vierailija
36/39 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa oikeita tai vääriä diagnooseja, koska diagnoosit perustuvat aina sopimuksiin ja lääkärin tulkintaan. On siis sovittu mikä on "epänormaalia" tai "hullua" ja lääkäri sitten tulkitsee vielä erikseen sopiiko potilaan oireet johonkin keksittyyn diagnoosiin. Oireet toki ovat todellisia, eikä psyyken oireita tulekaan vähätellä, mutta hyvin vaikeastakin oireista voi toipua tiiviillä pitkällä psykoterapialla.

Vierailija
37/39 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dissosiaatiohäiriö?

Mulla on tämä ja aistiharhoja (näkö, kuulo). Useimmiten väsyneenä ja yöllä, välillä päivällä. Kolme vuotta (aistiharhat olleet ehkä vuoden, puolitoista) ja vointi ei kohene. Masennuslääkkeet eivät auta. Olen alkanut miettiä mitä ja missä pitäisi tutkia, kaksisuuntainen on lääkärin mielestä poissuljettu koska mielialan vaihtelut liian nopeita siihen. En vaan ymmärrä mistä voisin lähteä liikkeelle :(

Vierailija
38/39 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollinen väärä diagnoosi sinun tulee ottaa puheeksi hoitotahon kanssa. Täältä et saa parhaimmillaankaan kuin valistuneita arvauksia. Ota myös huomioon se, että täällä kirjoittaa paljon trolleja, jotka huvittelevat iskemällä toisten epävarmuuksiin ja heikkoihin kohtiin. Varsinkin mielenterveysaiheisiin ketjuihin heitä tulee valitettavan usein.

Sinänsä väärät diagnoosit eivät ole niin harvinaisia kuin luullaan. Monilla häiriöillä ja oireyhtymillä on päällekkäisyyksiä oireistoissa ja hätäisesti tehdyt tai liian pinnalliset tutkimukset voivat johtaa sen vuoksi väärään diagnoosiin. Monelle ADHD-henkilölle, etenkin naispuoliselle, on alkujaan annettu epävakaan persoonallisuushäiriön diagnoosi ja traumaperäisestä stressihäiriöstä kärsivälle on voitu määrittää diagnoosiksi autismin kirjo. Eristäytyvää persoonallisuutta on erehdytty pitämään sosiaalisten tilanteiden pelkona. Eli mahdollista se kyllä on mutta keskustelupalstaketjun perusteella sitä ei voi varmistaa.

Vierailija
39/39 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen diagnoosi on "vaikea" saada, tutkimukset vie resursseja ja ne on pitkät ja tarkat ja pitää olla hyviä syitä määritellä tarkka diagnoosi. Useammin diagnoosi on oikea kuin väärä, mutta toisaalta 19v on aika nuori diagnosoitavaksi.

Vainoharhaisuus ei taida liittyä kovin moniin muihin sairauksiin, mutta oireilua pitäisi kyllä olla aika paljon ja muut vaihtoehdot suljettu pois, että saa tuon diagnoosin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan