Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isä lainaa lasten tileiltä rahaa

Vierailija
11.08.2024 |

Avattiin lapsille tilit viime vuonna. Isä lainaa lasten tileiltä rahaa, vaikka olen kieltänyt. Sehän on laitonta myös? (Ollaan erottu). Laittaa niitä sinne kyllä takaisin, mutta mielestäni niitä ei saa lainata ja kauhea homma minulle koko ajan pitää kirjaa, mitä isä on ottanut ja palauttanut (paljon pieniä tilisiirtoja). Lapsen pitäisi myös voida luottaa siihen että tilillä on sen verran rahaa mitä he sinne säästävät. Minä laitan heille sinne aina kuukausirahan ja välillä talletetaan rahasäästöjä, esim. lahjarahoja sinne. 

Lasten rahastot on onneksi vissiin unohtanut, koska sieltä ei ole mitään ottanut. Ja kyllä, isällä on rahankäyttöongelmia. Tuhlaa kaiken mitä saa. 

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Mieheni sairastui henkisesti. Nyt iski silmänsä siihen, että lasten tileillä on rahaa. Pidän tätä nyt jonkin sortin rajaviivana - jos rupeaa niitä käyttämään/lainaamaan, niin täytyy keksiä jotain. Laitonta on.

Kannattaisi nyt kuitenkin ihan ekana ottaa yhteys pankkiin ja kysyä, mitä voi tehdä.

Vierailija
62/84 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenen nimissä tilit on? 

Ap kirjoitti että lasten. Huoltajilla oikeudet tilien käyttöön, sitä ei voi estää.

Itse asiassa voi, eli käyttöoikeus on vain toisella huoltajalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteishuoltajuus. Lapsella etutili (eräänlainen säästötili) ja käyttötili. Etutililtä ei saa mitään ulos ilman molempien vanhempien ja lapsen lupaa (lapsi jo teini-iässä).

En ole kyllä koskaan voinut nostaa käyttötililtä mitään. Perustettu kun lapsi oli 12-vuotias.

Vierailija
64/84 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on varastamista. Tuosta on moni saanut tuomion!

Vierailija
65/84 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen näkökulmasta riitatilanteessa lasten tilit ovat hankalia. Näin jälkiviisaana en tekisi lapsille enää tiliä johon säästäisin rahaa.

Ihan näppäilyvirhe ja väärän tilin käyttö verkkopankissa voi tietää ongelmia.

Käteinen on kätevämpi.

Vierailija
66/84 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltajalla on käyttöoikeus tiliin, mutta lain  näkökulmasta hänellä ei ole oikeutta nostaa edes lainaksi lasten tililtä senttiäkään, jos tilit ovat lasten nimissä. Tuo on selkeä rikosoikeudellisessa mielessä, rikosnimike on kavallus. Tuo läyttöouleus tarkoittaa lähinnä valvontaoikeutta, huoltaja ei saa nostaa lapsen tililtä rahaa edes lainaksi. 

En oileasti tajua, miten äitinä katsot tuota vain vierestä. Nyt laitat miehellesi viestin, että jos hän vielä kerrankin kavaltaa lapsiltaan rahaa niin teet asiasta rikosilmoituksen- ja jos mies vielä nostaa rahaa niin todellakin teet sen rikosilmoituksen. Jos lasten isä ei kykene huolehtimaan lastensa edusta niin se on äitinä sinun velvollisuutesi.

Lisäksi kannattaa olla sinne pankkiin yhteydessä ja kysyä neuvoa, voiko pankki jotenkin rajata asiaa isän toiminnan takia.

Vierailija
67/84 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen näkökulmasta riitatilanteessa lasten tilit ovat hankalia. Näin jälkiviisaana en tekisi lapsille enää tiliä johon säästäisin rahaa.

Käteinen on kätevämpi.

Höpsis. Lapsen tililtä ei rahaa kavalleta vahingossa.

Vierailija
68/84 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei huoltaja saa käyttää lasten tilejä. Kun rahat siirtyy lapsen tilille, ne ovat yksiselitteisesti lapsen rahoja, huoltajalla ei ole enää oikeutta niihin. Tästähän on monta oikeusjuttua käyty, kun vanhemmat ovat käyttäneet lasten rahoja. Yrittäisin itse puhua miehelle (ei ehkä tiedä että se on vakavaa kajota toisten rahoihin) tai ottaisin yhteyttä pankkiin, että miehen pääsy tileille voitaisiin estää.

Tarkennuksena tähän, että lasten rahoja saa käyttää LASTEN asioihin, esim. vaikka uuden talvitakin ostamiseen, mutta omiin asioihin ei saa käyttää. Se pitäis sitten tarvittaessa tosin pystyä todistamaan, että näin on tehty. Itse olen säästänyt 2- ja 3-vuotiaille lapsille ja viime talvena ostin heille talvihaalarit heidän omilla rahoillaan, kun oli tiukka rahatilanne ja sitä varten sitä rahaa on lapsille säästetty, että niitä käytetään lapsiin. Samoin oli tarkoituksena isommalle lapselle ostaa uusi turvaistuin niin, että puolet menee hänelle säästetyistä rahoista ja loput maksaa vanhemmat.

Jos vanhmmat itse laittavat lapsen tilille rahaa, jolla on tarkoitus ostaa lapselle vaatteita ja turvaistuimia ym. niin ihan yhtä hyvin ne rahat voisivat olla vanhempien omilla tileillä koko ajan. Mitään erityistä hyötyä ei tule siitä, että ne ovat lasten tileillä hetkellisesti. Tietysti jos vanhemmilla itsellään on huonot rahankäyttötaidot ja pelko siitä, että hän käyttääkin lasten vaatteisiin tarkoitetut varat omiin turhiin ostoksiinsa, voi lasten tilit toimia jonkinlaisena henkisenä esteenä rahan nostamiseksi. 

Vierailija
69/84 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käteinen on kätevämpi.

Tuollaiselle miehelle käteinen tosiaan on kätevämpi, koska säästöpossusta on helpompi varastaa lapsen kolikoita, kun ei jää todistetta siitä, että jotain on todellakin viety. 

70/84 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole normaalia, että aikuinen ihminen joutuu yhtenään lainaamaan rahaa.

Vierailija
71/84 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käteinen on kätevämpi.

Tuollaiselle miehelle käteinen tosiaan on kätevämpi, koska säästöpossusta on helpompi varastaa lapsen kolikoita, kun ei jää todistetta siitä, että jotain on todellakin viety. 

Tuossa on sellainen periaatteellinen ongelma, että virhetilanteissa voi joutua vastuuseen tai rahaa käytettäessa voi joutua selvittämään mihin rahat ovat käytetty.

Käytännössä asioiden hoitamisen helppouden vuoksi lapsen säästötili on nyt jäädytetty. En säästä sinne mitään eikä sitä käytetä. Korkoakaan ei ole. Taas semmonen voitto mikä on lapsen tappio ;)

Vierailija
72/84 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilin avaamiseen tarvitaan molempien lupa mutta käyttöoikeutta ei tarvitse olla molemmilla.

Vierailija
73/84 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei huoltaja saa käyttää lasten tilejä. Kun rahat siirtyy lapsen tilille, ne ovat yksiselitteisesti lapsen rahoja, huoltajalla ei ole enää oikeutta niihin. Tästähän on monta oikeusjuttua käyty, kun vanhemmat ovat käyttäneet lasten rahoja. Yrittäisin itse puhua miehelle (ei ehkä tiedä että se on vakavaa kajota toisten rahoihin) tai ottaisin yhteyttä pankkiin, että miehen pääsy tileille voitaisiin estää.

Tarkennuksena tähän, että lasten rahoja saa käyttää LASTEN asioihin, esim. vaikka uuden talvitakin ostamiseen, mutta omiin asioihin ei saa käyttää. Se pitäis sitten tarvittaessa tosin pystyä todistamaan, että näin on tehty. Itse olen säästänyt 2- ja 3-vuotiaille lapsille ja viime talvena ostin heille talvihaalarit heidän omilla rahoillaan, kun oli tiukka rahatilanne ja sitä varten sitä rahaa on lapsille säästetty, et

Lasten tilin rahoilla ei saa elättää lasta, ts. vaatteiden istuminen vanhemman pitää tehdä omista rahoistaan. Lapsen tililtä saa nostaa lapsen luvalla ns. erikoisjuttuja varten, esim lapsen  joku erityinen harrastusväline. Mutta tuolloin se pitää olla vain lapselle eikä mikään normaaliin elatukseen liittyvä asia.

Vierailija
74/84 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö visa-kortti olisi miehelle parempi vaihtoehto. Niin on, että erossa nuo talousasiat tahtovat mennä sekaisin.

Vierailija
75/84 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää. Mutta parempi se, että lainaa ja maksaa takaisin kuin että "lainaa" vähin erin kaikki, eikä maksa ikinä mitään takaisin. 

Faija aikoinaan "lainasi" minulta 700 mk rahoittaakseen ryyppytouhujaan kavereidensa kanssa, eikä maksanut ikinä penniäkään takaisin. Olin teini silloin. 

Vierailija
76/84 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä sitten, kun lapsi on vaikka kaupassa maksamassa ostoksia tai luokkaretkellä maksamassa ruokaansa, ja tili jolla piti olla rahaa, onkin tyhjä? Varma paniikkihäiriöhistorian alku.

Mulle kävi noin 40v naisena. Olin ulkomailla työmatkalla ja mies oli tyhjentänyt tilini. Se oli aikuisellekin kova paikka. Ja siis jostain nuoruudesta periytyneestä tilinkäyttöoikeudesta kyse.

Vierailija
77/84 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sillä on oikeus edes ottaa sieltä rahaa jos olette eronneet. Avaa uusi tili lapselle ja siirrä sinne kaikki raha ja uudelle tilille ei isälle käyttöoikeutta.

Vierailija
78/84 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sillä on oikeus edes ottaa sieltä rahaa jos olette eronneet. Avaa uusi tili lapselle ja siirrä sinne kaikki raha ja uudelle tilille ei isälle käyttöoikeutta.

Koska yhteishuoltajuus. Pankille tai jonnekin pitäisi osoittaa, että isi varastaa lapseltaan. Ja tuon jälkeen isi kostaisi asian - todennäköisesti lapselleen.

Vierailija
79/84 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on! Rikosilmoitus tehty. Ja siis, lapsen varat ovat lapsenvaroja. Ei vanhempien. Lapsen ei kuulu elättää itseään. Ja kavallus on nimike. Joten en epäilisi tehdä sinun tilanteessa rikosilmoitusta. Tein itse samassa tilanteessa. Vanhempi on lainmukaa lapsen edunvalvoja, jos toine  vanhempi varastaa lapselta niin toisen vanhemman on puolustettava omaa lastaa. Myöskin meidän tilanteessa, pankki on päässyt vahingon tapahtumaan, niin sekin joutuu vastuusee jossakin vaiheessa. Ei ole huolehtinut/turvannut lapsen varoja

Vierailija
80/84 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapset tyttöjä? Voit perustaa itsellesi pari tiliä ja siirrät rahat sinne. Jatkossa voit ottaa jopa itse kortit tileille ja tyttös tietää tunnusluvut...

Mä otin pojalle, mutta tytölle tietty en voinut ottaa, kun eihän korttia voi käyttää tyttö, jos se on miehen nimellä...

Mun exä varmaan ryöstikin tuolleen tytön tililtä rahaa...

Sinuna tekisin uudet säästötilitkin itselles pokkana ja rahat sinne. 

Jotkut ei välitä, että kusettavat omia lapsiaankin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä