Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isä lainaa lasten tileiltä rahaa

Vierailija
11.08.2024 |

Avattiin lapsille tilit viime vuonna. Isä lainaa lasten tileiltä rahaa, vaikka olen kieltänyt. Sehän on laitonta myös? (Ollaan erottu). Laittaa niitä sinne kyllä takaisin, mutta mielestäni niitä ei saa lainata ja kauhea homma minulle koko ajan pitää kirjaa, mitä isä on ottanut ja palauttanut (paljon pieniä tilisiirtoja). Lapsen pitäisi myös voida luottaa siihen että tilillä on sen verran rahaa mitä he sinne säästävät. Minä laitan heille sinne aina kuukausirahan ja välillä talletetaan rahasäästöjä, esim. lahjarahoja sinne. 

Lasten rahastot on onneksi vissiin unohtanut, koska sieltä ei ole mitään ottanut. Ja kyllä, isällä on rahankäyttöongelmia. Tuhlaa kaiken mitä saa. 

Kommentit (84)

Vierailija
81/84 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ne on säästötilejä, niin miten niihin pääsee edes käsiksi? Vai ovatko ilmeisesti käyttelytilejä? Jos ovat, muuttakaa ne sellaisiksi, että niitä voi käyttää vasta kun lapset ovat täysi-ikäisiä.

Joo siis käyttötilejä ovat. Ne on hankittu ihan sitä varten että lapset voi itse käyttää niitä ja harjoitella rahankäyttöä, tileihin on heillä myös debit-kortit siis. 

Ota lapsille uudet tilit, joille isällä ei ole pääsyä. Vanhoja tilejä ei tarvitse sulkea. Jätät ne vaan käyttämättä.

Vierailija
82/84 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ne on säästötilejä, niin miten niihin pääsee edes käsiksi? Vai ovatko ilmeisesti käyttelytilejä? Jos ovat, muuttakaa ne sellaisiksi, että niitä voi käyttää vasta kun lapset ovat täysi-ikäisiä.

Joo siis käyttötilejä ovat. Ne on hankittu ihan sitä varten että lapset voi itse käyttää niitä ja harjoitella rahankäyttöä, tileihin on heillä myös debit-kortit siis. 

Ota lapsille uudet tilit, joille isällä ei ole pääsyä. Vanhoja tilejä ei tarvitse sulkea. Jätät ne vaan käyttämättä.

Jos on yhteishuoltajuus, ei lapselle pysty avaamaan tiliä ilman toisen suostumusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/84 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää. Mutta parempi se, että lainaa ja maksaa takaisin kuin että "lainaa" vähin erin kaikki, eikä maksa ikinä mitään takaisin. 

Faija aikoinaan "lainasi" minulta 700 mk rahoittaakseen ryyppytouhujaan kavereidensa kanssa, eikä maksanut ikinä penniäkään takaisin. Olin teini silloin. 

Mulle kävi samoin. Olin menossa pankkiin ja hain pankkikirjan pöytälaatikosta, olisin nostanut rahaa kun olin mainoksia jakamaalla ja kesätöistä parisataa markkaa säästänyt. Tilim saldo oli nolla, koska isäni oli nostanut rahat ryyppyreissujaan varten. Kävin jopa pankissa tarkastamassa asian, ja tosiaan näin oli. En unohda tuota 1980- luvun puolivälin tapahtumaa varmaan koskaan. Ap, avaa omiin nimiisi lapsille tilit omiin nimiisi ja anna heille niihin käyttöoikeus niin säästytte monilta murheilta. 

Vierailija
84/84 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenen nimissä tilit on? 

Ap kirjoitti että lasten. Huoltajilla oikeudet tilien käyttöön, sitä ei voi estää.

Käyttöä ei voi estää, mutta sen voi estää että tilit ei näy vanhempien verkkopankissa eli siirtoja ei voi tehdä menemättä pankkiin. 

Käytön voi estää esim. sillä että tiliä ei voi käyttää huoltaja vaan aina esim. nostoihin tarvitaan molempien huoltajien suostumus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi