Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärit haluavat päästä helpolla työterveyslääkärinä

Vierailija
11.08.2024 |

Työterveyslääkäreitä on liikaa ja heidän työ on helppoa, koska työikäiset ihmiset ovat melko terveitä. He hakevat yleensä vain saikkua flunssaan. Sen sijaan terveyskeskuksissa on pulaa lääkäreistä vaikka potilaina on paljon monisairaita vanhuksia, lapsia ja työttömiä. Terveyskeskuksiin tarvittaisiin lisää lääkäreitä työterveydestä.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveyteen pitää saada asiakasmaksut, kuten yksi asiantuntija tässä juuri ehdotti.

Tämä logiikkahan ehdotuksessa meni niin, että asiakasmaksujen takia työntekijät eivät kävisi niin usein työterveydessä, ja yritykset joutuisivat antamaan lääkäreille potkuja. Raukoilla lääkäreillä ei tällöin olisi muuta vaihtoehtoa, kuin joutua ottamaan vastaan työpaikka terveysasemalta. Ja pfuuf, näin olisi ratkaistu julkisen terveydenhuollon lääkäripula.

Ihanko varmasti menisi näin?

Vierailija
22/71 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ongelma on, että terkkuloihin kastuvat lopulta ne potilaat, joita työterveyshuolto tai erikoissairaanhoito ei ole kyennyt auttamaan. Tietystikään lääkäri ei saa enää saman verran onnistumisen elämyksiä kuin aloittaessaan ensimmäisiä lääkehoitoja tai diagnosoidessaan uuden sairauden. On ihmisluonnolle aika tyypillistä, että haluaa työltään mielekkyyttä. Vaatii todellista kutsumusta, että haluaa auttaa ihmisiä, joiden paraneminen on epätodennäköistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveyteen pitää saada asiakasmaksut, kuten yksi asiantuntija tässä juuri ehdotti.

Niissä ONKIN jo maksut. Työnantaja maksaa.

Vierailija
24/71 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyshuolto on osa palkkaa. Ei siihen kuulu asiakasmaksut.

Vierailija
25/71 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, osuit naulan kantaan. eräs tuttu on työterveyslääkäri ja vielä sellainen, että tekee työt pääasiassa puhelimessa etävastaanottona ja välillä chatissa. Ja etenkin sunnuntaivuoroilla, että tulee vielä tuplaliksa.

Helpolla haluaa kuulemma päästä. Väittäisin myös, että tällaisilla lääkäreillä ei ole mikään kovin kutsumus tämä ammatti eivätkä ole kovin kunnianhimoisia.

Tämä tuttusi hoitaa yleislääkärin hommia keikkalaisena päivystäen. Ei työterveyslääkärin töitä. Osa firmoista haluaa tarjota työntekijöilleen kaikki sairausvastaanotot työterveyden kautta. Aika paljon on firmpissa rajattu näitä pois, esim. esihenkilön luvalla ollaan pois ekat 1-5 sairauspäivää.

Vierailija
26/71 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hoidattanut astmani työterveydessä jo 30 vuotta. Minulla on aina ollut kattava, erityislääkärit ja operaatiotkin kattava työterveys. Olen myös ollut töissä 30 vuotta. Miksi joku haluaa romuttaa sen ainoan terveydenhuollon osan, joka toimii?

Työterveyshuollon ydintehtävä on työterveyshuolto ja työhyvinvoinnin ylläpitäminen eikä perussairauksien hoito. Tietysti astmakin voi olla työperäinen.

Vierailija
27/71 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sinäkin valitse ja etsi sellaista työpaikkaa, jossa olisi mahdollisimman mukava työskennellä ja hyvällä palkalla? Kai nyt lääkäreillekin se sallitaan, ei heitä voi pakottaa terkkariin jos eivät siellä halua olla ja saavar töitä muualta, vapaassa yhteiskunnassa.

Vierailija
28/71 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla lailla ne lääkäritkin haluavat työnsä olevan mielekästä. Terveyskeskuslääkärin työ on varmasti tänä päivänä aika raskasta monella tapaa. 

Vierailija
29/71 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hoidattanut astmani työterveydessä jo 30 vuotta. Minulla on aina ollut kattava, erityislääkärit ja operaatiotkin kattava työterveys. Olen myös ollut töissä 30 vuotta. Miksi joku haluaa romuttaa sen ainoan terveydenhuollon osan, joka toimii?

Työterveyshuollon ydintehtävä on työterveyshuolto ja työhyvinvoinnin ylläpitäminen eikä perussairauksien hoito. Tietysti astmakin voi olla työperäinen.

Yritys maksaa leijonanosan työterveydestä, kaiken vakuutuksesta erikoislääkärikäynneille ja operaatioille. Miksei yksityinen toimija saa maksaa työntekijöidensä terveyskuluja, ei se ole julkista rahaa.

Vierailija
30/71 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti tälläkin palstalla eläkeläiset huutaa kurkku suorana, että työntekijöillä on työterveys, joka hoitaa kaikki sairaudet ja siksi työntekijöiden ei tarvitse käydä terveysasemilta.

Vierailija
31/71 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö sinäkin valitse ja etsi sellaista työpaikkaa, jossa olisi mahdollisimman mukava työskennellä ja hyvällä palkalla? Kai nyt lääkäreillekin se sallitaan, ei heitä voi pakottaa terkkariin jos eivät siellä halua olla ja saavar töitä muualta, vapaassa yhteiskunnassa.

Yhteiskunta romahtaa, jos kaikki haluavat päästä helpolla.

Vierailija
32/71 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritys maksaa leijonanosan työterveydestä, kaiken vakuutuksesta erikoislääkärikäynneille ja operaatioille. Miksei yksityinen toimija saa maksaa työntekijöidensä terveyskuluja, ei se ole julkista rahaa.

Monella firmalla on hyvin kattava työterveys. Omank kattaa myös leikkaukset ja terapiatkin. Joillain on jopa hammashoito. 

Vierailija
33/71 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveyslääkäriltä puuttuu usein varsinainen kutsumus lääkärin ammattiin. Ajavia voimia ovat  helpot työajat ja helpot potilaat. Varmaan myös vaativuuteen nähden hyvä palkka.

Ehkä, mutta aika harva valitsee huonomman palkan ja työolot vain sen takia, että vastaa paremmin kutsumusta.

Vierailija
34/71 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että kauhean moni työntekijä masokistisesti haluaa mennä vaikeamman kautta ja valitsee huonomman työpaikan yhteiskunnan takia. Jalo ajatus, mutta siksi jää.

Vierailija
35/71 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi? Työnantajahan jo maksaa siitä palvelusta.

Vierailija
36/71 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella firmalla on hyvin kattava työterveys. Omank kattaa myös leikkaukset ja terapiatkin. Joillain on jopa hammashoito. 

Joo, itselle on aina kuulunut erikoislääkärikäynnit ja operaatiot joka yrityksessä, jossa olen työskennellyt. Hammashoito ei valitettavasti, vaikka tiedän senkin kuuluvan joillekin. Sen sijaan on 400e hyvinvointi epassi vuosittain, jota voi halutessaan käyttää hammashoitoon.

Vierailija
37/71 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko miettiä miksi siellä terveyskeskuksessa ei kukaan halua olla töissä?

Vierailija
38/71 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen sektori on aina mätä ja vajoaa...siksi.

Vierailija
39/71 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että kauhean moni työntekijä masokistisesti haluaa mennä vaikeamman kautta ja valitsee huonomman työpaikan yhteiskunnan takia. Jalo ajatus, mutta siksi jää.

Siksi pitääkin työterveyshoitoa hankaloittaa ja terveyskeskuslääkärin työtä helpottaa.

Vierailija
40/71 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi pitääkin työterveyshoitoa hankaloittaa ja terveyskeskuslääkärin työtä helpottaa.

Ei toisen terveydenhuollon kannibalisointi johda mihinkään hyvään. Jos halutaan saada sinne terveyskeskuksiin lääkäreitä, niitä työnkuvia pitää muuttaa. Lääkärit kertovat toistuvasti, että terveyskeskuksissa työaika menee muuhun kuin potilaiden hoitoon. Se hankehumppa ja toimistosihteerin työ pitää saada sieltä vähemmälle. Vähemmän tarvetta erilaisiin kelan vaatimiin lausuntoihin. Ei kouluruokavalintoihin oikeasti tarvitse lääkärin kantaa, riittää, että antaa vanhemmille muutaman vaihtoehdon ja jos ei kelpaa, voi laittaa itse lapselle eväät mukaan. Terveyskeskukset ovat alkaneet painottaa ilta-aikoja, mikä vähentää perheellisten, etenkin äitien halua tuöskennellä siellä. Virka-aikamahdollisuus pitää olla aito. Ja toimiva kollegiaalinen tuki. Moni lääkäri sanoo, että kokee voimattomuutta monisairaiden potilaiden kanssa, kun ei ole edes ketään kenen kanssa asiaa pohtia. Ja potilailta pitää voida vaatia käytöstapoja. Ei tarvitse palvella aggressiivisia, solvaavia tai jopa vaarallisia potilaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme