Harmittaako muitakin kun heinäkuu on muka joku loma-kuukausi vaikka
itse painoi koko heinäkuun töitä, ja lomaa vasta elo- tai syyskuussa?
Harmittaa kaikki "paluu arkeen!" tyyliset mainokset ja jutut, aivan kuin heinäkuu olisi joku pakollinen lomakuukausi kaikille. Itsellä vasta kutkuttelee loma mahan pohjassa ja tulee tunne että loman ei kuuluisi muka enää olla, ja että mahdollisuus "oikeaan" lomaan meni jo.
Samoja fiiliksiä? Mitä mietitte? Onko heinäkuu ainoa oikea lomakuukausi? Miksi se on niin hitsin yleinen ja "pakko"?
Kommentit (24)
No ne mainokset on lähinnä koulun alkuun. Koulut alkaa elokuussa.
Itse aloitan viiden viikon kesäloman viikon päästä. Olen itse näin toivonut. Heinäkuu on yliarvostettu lomakuukausi, koska kaikki paikat on aina ihan täynnä ja se osaa olla todella rasittavaa. Mielestäni se on jäänne jostakin menneestä. En tietysti kritisoi jos haluaa heinäkuussa lomansa viettää, mutta itse olen jo viimeiset kymmenen vuotta pitänyt lomani vasta elokuussa tai jopa syyskuussa.
On sulla huolenaiheet. Mulle on ihan sama miten kukakin lomansa viettää. Se riippuu omasta työstä. Pääasia, että on lomaa.
Se on se fomo. Lauma-ajatteluun taipuvaisille ihmisille ominaista.
Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa milloin virallinen Suomi on lomalla tai muut. Kun muut menevät eteen, minä menen taakse. Kun kääntyvät oikealle, minä käännyt vasemmalle. Olen aina viihtynyt sillä tavalla. Ihminen voi olla itsensä täydellinen herra vasta kun se on valmis luopumaan lauman suomasta turvasta ja vankilasta. Koskee kesälomiakin, tajuuks?
No ei harmita yhtään. Koulut alkaa elokuussa ja siitä vouhkaavat.
Koulujen aikataulun mukaan nuo mainokset menee.
Nauti kun voit lomailla, kun moni joutuu jo palaamaan töihin!
Heinäkuu on ihanan hiljainen työkuukausi. Elokuussa kaikki aktivoituu ja itse olen silloin lomalla turvassa.
Joudun pitämään loman kahdessa pätkässä ja eka alkukesään ja toinen elokuuhun. Heinäkuun ruuhkasta en tykkää eikä ole enää pieniä lapsia niin kiva näin.
Ite olin nyt ekaa kertaa lomalla heinäkuun kun yleensä olen vasta elokuussa. Ja täytyy sanoa että elokuun loma paljon parempi. Heinäkuussa yleensä hiljaista töissä kun kaikki muut lomailee ja kesäkin tuntuu pidemmältä
Nyt kun olen jo kohta neljättä viikkoa töissä niin todella syksyinen olotila vaikka Elokuu ei ole vielä edes puolivälissä. Kesä jäi kovin lyhyeksi🙄
Meillä työnantaja määrää lomat, ja lomakausi on määritelty työehtosopimuksessa.
En ole huomannut tuollaisia mainoksia missään.
Olisi ihanaa olla lomalla elo-syyskuun vaihteessa. En ole koskaan ollut pidempään. Tykkäisin kun kaikki paikat on rauhoittuneet etenkin Suomessa ja saisi matkustaa ilman tungoksia. Ilmakin on usein hyvä, päivällä lämmintä mutta illalla ja yöllä viilenee niin että on mukava harrastaa liikuntaa. Mökilläkin on tunnelmallisempaa alkusyksyllä kynttilänvalossa. Hyvää lomaa!
Sama ärsyttää. Ja toiset on niin itsekkäitä että alkaa toivoa syyskelejä. Joo kiva toivoa kun on lomansa pitänyt.
Kuten moni sanoikin, mainokset liittyvät koulujen alkamiseen. Ja on luonnollista, että lapsiperheet pyrkivät ajoittamaan lomansa koulujen loma-ajalle ja heinäkuu on siihen juuri sopiva.
Hassulta tuntuu, että joku muu pahoittaa mielensä tästä.
Eikö se ole paremminkin oikein sellainen "kuka viimeksi nauraa" tunne kun muut palailee ankeaan arkeen ja itsellä on vielä koko loma edessä päin. Tuntuisi ettei harmittaisi yhtään, vaikka itse kyllä pidänkin loman heinäkuussa, kun en halua toimia koko porukan lomatuuraajana.
Vaihteeksi kiva aloittaa loma elokuussa, kun muilla lomat on jo pidetty. Meillä lomat täytyy porrastaa että on koko ajan porukkaa riittävästi töissä.
Säät on vaihtelevia, mutta aurinkoakin vielä riittää. Ei ole kovia ruuhkia tien päällä, kun välttää työliikenneaikoja ja muutenkin on väljempää sekä mökkikunnassa että kaupungin tapahtumissa.
Lisäksi olen saanut keräillä mustikat rauhassa ja kohta puolukat pakkaseen.
No hommaa sitten parempi ammatti, että pääset heinäkuussa lomalle.
Ap varasti aloituksen HS mielipiteistä.
Ei kannata aina olla niin kateellinen eikä vertailla eikä lukea mainoksia.
Kyllähän Suomessa monin paikoin "kesä loppuu" koulujen alkuun. Monet kesäpaikat menevät kiinni esim. ulkomuseot. Euroopassahan lomakuukausi on elokuu ja kaikki paikat ruutalla lyötyjä. Ilmojen ja luonnon puolesta parasta lomailuaikaa on toukokuu, kun kesä alkaa tai sitten elokuun loppu syyskuun alku, kun on kauniita kuulaita syyspäiviä.
No joskus usemman vuoden ketjutetuilla määräaikaisuuksilla ollessani vähän harmitti, kun mistään lomasta ollut koskaan tietoakaan.