Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En kestä vuoroviikkovanhempien valitusta lapsista, kun 50 % ajasta on täysin lapsivapaata!

Vierailija
09.08.2024 |

Eräs influensseri valittaa instassa, että kun neljäsluokkalainen tulee koulusta jo klo 12 tai 13 ja hänellä katkeaa työnteko. Ei luulis olevan kovin vaikeaa tehdä enemmän töitä lapsettomilla viikolla (on yrittäjä) ja olla iltapäivät lapsen kanssa. Tai hommata hoitaja. Joillain vuoroviikkovanhemmilla on todellisuus kadonnut täysin. Tapellaan siitä, että kun omat lapset (!!!) tulee käymään juuri kun piti olla itsellä vapaata. Ja kuitenkin puolet ajasta on täysin lapsivapaata. Ydinperheessä ne lapset on siinä _aina_, siis joka ikinen päivä, ja hyvin pärjätään.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö neljäsluokkalainen voi olla kotonaan omissa oloissaan ja häiriköimättä sen aikaa, että vanhempi saa työpäivänsä loppuun? Varmaan neljäsluokkalaiselta onnistuu välipalan ottaminenkin itsenäisesti, ainakin jos se on valmiiksi lautasella. Sen voi tehdä valmiiksi jo aamulla jääkaappiin odottamaan koululaisen paluuta. 

Vierailija
22/43 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole 15 vuoteen ollut lapsivapaata viikkoa. Tietoinen valinta, kun lapsia tehtiin. En ole ajatellut perhettä särkeä saadakseni omaa aikaa. Siinä vuoroviikkoilijoille perspektiiviä.

Siis teitä on kaksi vanhempaa? Miksi ihmeessä et ole halunnut edes yhtä lapsivapaata viikkoa 15 vuoteen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen näkökulma: mun vanhemmat eivät uskaltaneet erota ja syynä "ei voi rikkoa perhettä plaaplaaplaa". Se jäinen tunnelma kotona aiheutti sen että kaikki on päästään jotenkin vähän piip. Olisi jokainen voittanut, jos olisivat uskaltaneet erota. Kulissit oli tärkeämmät.

Ja nyt äiti on marttyyrina kun ei koskaan saanut sitä omaa aikaa. EVVK.

Vierailija
24/43 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö neljäsluokkalainen voi olla kotonaan omissa oloissaan ja häiriköimättä sen aikaa, että vanhempi saa työpäivänsä loppuun? Varmaan neljäsluokkalaiselta onnistuu välipalan ottaminenkin itsenäisesti, ainakin jos se on valmiiksi lautasella. Sen voi tehdä valmiiksi jo aamulla jääkaappiin odottamaan koululaisen paluuta. 

Meillä neljäsluokkalaiset tekivät jo yksinkertaisia ruokia. Ei välipalaa nyt tuon ikäiselle tarvi valmiiksi tehdä lautaselle. Lähinnä vahtia ettei välipala löydy herkkukaapista :)

Vierailija
25/43 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika epäkäteväähän tuo on että klo 12 tai 13 katkeaa työnteko. Mikä tuossa nyt aiheuttaa kummastusta? Onko täällä yksinhuoltajat niin katkeria ettei muut vanhemmat saa päivitellä mitään pienempiä vaikeuksia?

Eikös tuota varten ole monissa kouluissa iltapäiväkerhoja? Aika harva vanhempi pystyy lähteä töistä puolenpäivänaikoihin ja yrittäjä vielä vähemmän.

Vierailija
26/43 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mulla mies vaan käveli ulos talosta uuteen suhteeseen, eikä alkanut vaatia mitään vuoroviikkosysteemiä. Odotin toista lastamme kuudennella kuulla. Synnytys oli fyysisesti todella vaikea, lapsi päätyi suoraan teholle ja itse leikkuriin. Toipuminen fyysisesti kesti vuosia.

Olin sairaalassa pari päivää, jolloin äitini hoiti esikoisen, talouden ja eläimet. 

Tämän jälkeen olen hoitanut kaiken itse. Oli rankaa fyysisesti ne ekat vuodet, kun lasten lisäksi oli talo ja eläimet, mutta en olisi kestänyt, jos olisi pitänyt vielä lähettää välillä lapset pois...

Ennemmin siis huolehdin itse lapsista kuin luovun heistä.

Vierailija
27/43 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi mulla mies vaan käveli ulos talosta uuteen suhteeseen, eikä alkanut vaatia mitään vuoroviikkosysteemiä. Odotin toista lastamme kuudennella kuulla. Synnytys oli fyysisesti todella vaikea, lapsi päätyi suoraan teholle ja itse leikkuriin. Toipuminen fyysisesti kesti vuosia.

Olin sairaalassa pari päivää, jolloin äitini hoiti esikoisen, talouden ja eläimet. 

Tämän jälkeen olen hoitanut kaiken itse. Oli rankaa fyysisesti ne ekat vuodet, kun lasten lisäksi oli talo ja eläimet, mutta en olisi kestänyt, jos olisi pitänyt vielä lähettää välillä lapset pois...

Ex-miehesi siis hylkäsi omat lapsensa totaalisesti? Ja kieltäytyi elatusmaksuista? Onnea uudelle vaimolle, hienon miehen sai.

Vierailija
28/43 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäsi vuoroviikkovanhemmat ovat huonompia ihmisiä vai mitä hait tällä kommentilla?

Vierailija
29/43 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäsi vuoroviikkovanhemmat ovat huonompia ihmisiä vai mitä hait tällä kommentilla?

Mutta lisään että lapsesi ovat onnekkaita että sinä halusit heidät noin kipeästi! Kusinen isä heillä.

Vierailija
30/43 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se uusperheen äitinäkään ole mitään helppoa. Omat lapset hoidat pyhänä ja arkena. Joka toinen viikko hoidat myös miehen lapset. Kesällä hoidat omat sekä miehen lapset. Syyksi tähän riittää että lasten äiti on väsynyt ja tarvitsee omaa aikaa. Palkaksi tästä lapsilla on keskenään hyvät ja lämpimät välit. Se on minulle tärkeää.

Vierailija
31/43 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se uusperheen äitinäkään ole mitään helppoa. Omat lapset hoidat pyhänä ja arkena. Joka toinen viikko hoidat myös miehen lapset. Kesällä hoidat omat sekä miehen lapset. Syyksi tähän riittää että lasten äiti on väsynyt ja tarvitsee omaa aikaa. Palkaksi tästä lapsilla on keskenään hyvät ja lämpimät välit. Se on minulle tärkeää.

Milloin lasten isä hoitaa lapsiaan?

Vierailija
32/43 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika epäkäteväähän tuo on että klo 12 tai 13 katkeaa työnteko. Mikä tuossa nyt aiheuttaa kummastusta? Onko täällä yksinhuoltajat niin katkeria ettei muut vanhemmat saa päivitellä mitään pienempiä vaikeuksia?

Eikös tuota varten ole monissa kouluissa iltapäiväkerhoja? Aika harva vanhempi pystyy lähteä töistä puolenpäivänaikoihin ja yrittäjä vielä vähemmän.

Ei nelosluokkalaisille taida olla iltapäiväkerhoja. Mä en ymmärrä miten sen ikäinen ei pärjää kotona itsenäisesti, etenkään jos vanhempi kuitenkin on siellä myös. Kaiketi pieni tauko tekee ihan hyvää, jos haluaa kuitenkin lapsen kanssa pari sanaa vaihtaa.

Vierailija
33/43 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhuin itsestäni. Minä mielummin pidän lapset itselläni koko ajan kuin luovun heistä. Missään vaiheessa en ole kritisoinut vuoroviikkovanhempia. Heissä on varmasti myös sellaisia, jotka mielummin hoitaisivat lapset itse tai luopuisivat lapsistaan lyhyemmäksi aikaa. En tiedä, en tunne vuoroviikkovanhempia. Toisaalta aivan varmasti on sellaisia totaaliyksinhuoltajia, jotka mielellään jakaisivat arjen jonkun kanssa ja välillä haluaisivat lapsensa jonnekin muualle saadakseen omaa aikaa.

Itse en ole ns. omaa aikaa lapsilta kaivannut, vaan omasta näkökulmastani olen voinut viettää omaa aikaa myös yhdessä lasten kanssa, sillä hehän nukkuvat, ovat päiväkodissa/koulussa/kavereilla jne.

Tämä on vain minun subjektiivinen kokemukseni. En ole verrannut itseäni muihin. En ole sanonut, että oma elämäni olisi ylevämpää kuin muiden. Ei tietenkään ole. Tämä sopi minulle.

Vierailija
34/43 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, ollaan puolet ajasta täysin lapsivapaata ja sitten maailma kaatuu, kun yhteiskunta (koulu) ei hoida sitä toistakin puolta.

Juurihan lehdessä oli juttu, että pikkulasten vanhemmat eroaa nykyään juuri sen pikkulapsiarjen raskauden takia ja että saisivat olla edes joka toisen viikon ihan yksin itsekseen mitään velvoitteita. 

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/15641abc-048b-4800-ae15-7f3c…

Vierailija
35/43 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole 15 vuoteen ollut lapsivapaata viikkoa. Tietoinen valinta, kun lapsia tehtiin. En ole ajatellut perhettä särkeä saadakseni omaa aikaa. Siinä vuoroviikkoilijoille perspektiiviä.

Näinpä. Epävakaat rikkovat perheitä. Laskun maksaa yhteiskunta havaintojeni mukaan.

Lapset sen laskun maksavat, valitettavasti.

Tavallista on myös se, että ne epävakaat ovat itse olleet laiminlyötyjä lapsia. On helppo mitata lapselleen eväitä samalla mitalla, jolla on itsekin saanut. Vaatii melkoista kykyä ja halua tarkastella saamiaan oppeja uusiksi aikuisena. Käytännössä kun kaikki haluaisivat nähdä itsensä jotenkin kyvykkäiden vanhempien lapsena.

Vierailija
36/43 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen enimmäkseen etätöitä ja lapset tulevat koulusta yhden-puoli neljän välillä. Minusta se on ihanaa. Lapset ovat siihen aikaan virkeitä ja hyvän tuulisia ja minuakin piristää saada seuraa. Pidän kahvitauon siinä ja teen meille kaikille pienen välipalan. Sitten teen oman työpäivän loppuun ruokatilan pöydän ääressä ja lapset tekevät myös omat läksynsä ennen kuin lähtevät menoihinsa. Työt olen organisoinut niin, että tärkeät palaverit, sekä keskittymistä vaativat asiat hoidan aamupäivällä. Iltapäivällä rutiinijuttuja ja ei niin tärkeitä palavereita luurit päässä.

Vierailija
37/43 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nelosluokkalaisille taida olla iltapäiväkerhoja. Mä en ymmärrä miten sen ikäinen ei pärjää kotona itsenäisesti, etenkään jos vanhempi kuitenkin on siellä myös. Kaiketi pieni tauko tekee ihan hyvää, jos haluaa kuitenkin lapsen kanssa pari sanaa vaihtaa.

Ongelma oli kuulemma se, että sitten se tuijottaa puhelinta liikaa "kun treenit on vasta illalla".

Vierailija
38/43 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis teitä on kaksi vanhempaa? Miksi ihmeessä et ole halunnut edes yhtä lapsivapaata viikkoa 15 vuoteen?

Ei mun piireissä kukaan ydinperheen vanhempi ole kokonaista viikkoa erossa perheestään, varsinkaan äiti.

Vierailija
39/43 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea sitä voikin kadehtia. Teillä on ihan sama mahdollisuus, ei muuta kuin eroamaan ja nauttimaan siitä kaikesta "autuudesta".

Vierailija
40/43 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea sitä voikin kadehtia. Teillä on ihan sama mahdollisuus, ei muuta kuin eroamaan ja nauttimaan siitä kaikesta "autuudesta".

Jotain perspektiiviä tässä pyrittiin antamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme