Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäriä? Bilirubiini koholla, muut maksa-arvot hyvät

Vierailija
09.08.2024 |

Minulla on ollut pitkään satunnaista ja aaltoilevaa pahoinvointia, oksentelua, väsymystä ajoittaista ylävatsakipua yms.

Tätä on oikeastaan ollut 2 vuotta, mutta kävin jo kerran lääkärissä ja luulin, että kaikki on tutkittu...

Alat: normaali/matalahko, afos: normaali/matalahko, GT: normaali/matalahko, haiman amylaasi: normaali.

Pyysin nyt lopulta lääkäriltä labrat ja bilirubiini, mitä ei ole koskaan otettu oli 40. Sen pitäis olla alle 20. Minulla on maanantaina työterveyslääkäri, mitä odottaa, paitsi vatsan ultraäänilähetettä?

Odotanko nyt siis kuolemaa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolema koittaa.

Vierailija
2/22 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolema koittaa.

Voi olla. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bilirubiiniarvon nousuun voivat vaikuttaa esimerkiksi sappikivien aiheuttamat tukokset, maksasoluvauriot sekä maksatulehdukset

Vierailija
4/22 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivoi, se on menoa nyt...

Vierailija
5/22 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa sappikiviltä.

Mulla oli just tollaisia oireita, mutta hyvin lyhyellä aikavälillä ja sappikivet oli.

Sappikivet näkee suoraan ultrassa, joka on helppo ja nopea tehdä.

Mulla nousi kaikki noi arvot yhtäkkii ihan taivaisiin. esim. joku maksa-arvo, mikä pitää olla alle 35, oli mulla yhtäkkii noussu 27 -> yli 500.

Poistettiin koko sappirakko sit. Sappirakko on siis kiinni maksassa ja se säilöö sappinestettä.

Vierailija
6/22 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa

Vierailija
7/22 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuollaista kun oli sappikivet. Leikkaus auttoi paljon.

Vierailija
8/22 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa sappikiviltä.

Mulla oli just tollaisia oireita, mutta hyvin lyhyellä aikavälillä ja sappikivet oli.

Mulla nousi kaikki noi arvot yhtäkkii ihan taivaisiin. esim. joku maksa-arvo, mikä pitää olla alle 35, oli mulla yhtäkkii noussu 27 -> yli 500.

Poistettiin koko sappirakko sit. Sappirakko on siis kiinni maksassa ja se säilöö sappinestettä.

Niin ja nimenomaan se bilirubiiniarvo nousi myös yli 500:aan.

Vierailija
9/22 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisin syy tuollaiseen on sappivaivat, esim. sappikivet. Lisäksi punasolujen hajoaminen (hemolyysi) aiheuttaa bilirubiinin nousua - jopa ison mustelman paraneminen voi nostaa arvoa merkittävästi. Suomessa noin 7% kansasta on myös perinnöllisenä sairautena Gilbertin oireyhtymä, jossa bilirubiini on jatkuvasti kohonnut, tavallinen arvo noin 50. Tämä oireyhtymä ei ole vaarallinen eikä sitä tarvitse/voi hoitaa, ainoa oire on silloin jos mitään oireita on, silmänvalkuaisten kellertäminen.

Vierailija
10/22 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on mitään vakavaa, koska muut arvot normaalit. 

Ei välttämättä edes liity noihin sun oireisiinkaan. Ei seuraa välttämättä edes heti mitään lisäkokeita, vaan uudet seurantaverikokeet jonkun ajan päästä.

Sinuna en olis kovin huolissani. Bilirubiinia voi nostaa esim gilbertin syndrooma, mutta ei siihenkään hoitoa ole, sen kanssa vaan eletään normaalisti. 

Vierailija
11/22 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa sappikiviltä.

Mutta: minua vaivaa se, että gt-arvo on normaali, jopa matalahko. Gt-arvo nousee sappitietukoksissa? Siksi kaipasin lääkäriä kun en pääse tästä eteenpäin enää. Voiko silti olla sappikiviä? Täytyy nyt pyytää päivystys tai 1.luokan kiireellisyyslähete xD tai mennä yksityiselle ...

Vierailija
12/22 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bilirubiiniarvon nousuun voivat vaikuttaa esimerkiksi sappikivien aiheuttamat tukokset, maksasoluvauriot sekä maksatulehdukset

Ap:lla oli muut maksa-arvot normaalit, joten ne vakavimmat syyt on aika lailla jo suljettu pois.

Vierailija
13/22 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin on mitään vakavaa, koska muut arvot normaalit. 

Ei välttämättä edes liity noihin sun oireisiinkaan. Ei seuraa välttämättä edes heti mitään lisäkokeita, vaan uudet seurantaverikokeet jonkun ajan päästä.

Sinuna en olis kovin huolissani. Bilirubiinia voi nostaa esim gilbertin syndrooma, mutta ei siihenkään hoitoa ole, sen kanssa vaan eletään normaalisti. 

En hyväksy enää seurantalinjaa, olen ollut tämän takia seurantalinjalla jo 2 vuotta. Terveysaseman lääkärin tutkittua minut... Minulla on oireita ja väsymystä, joten en usko että on mikään gilbertin tauti. Osaan paikantaa kivut ja oireet ylävatsaan, oksentelen satunnaisesti..minulla aaltoilee pahoinvointi. Gilbert ei tee oireita.

Vierailija
14/22 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos odotat sitä lääkäriä huolettomasti ja hän selittää, onko syytä huoleen? Jos olisit kuolemassa huomenna, niin eiköhän sieltä päin oltaisi sitten nopeammin yhteyttä.

Vierailija
15/22 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa sappikiviltä.

Mutta: minua vaivaa se, että gt-arvo on normaali, jopa matalahko. Gt-arvo nousee sappitietukoksissa? Siksi kaipasin lääkäriä kun en pääse tästä eteenpäin enää. Voiko silti olla sappikiviä? Täytyy nyt pyytää päivystys tai 1.luokan kiireellisyyslähete xD tai mennä yksityiselle ...

Joo, ehdottomasti päivystykseen nyt heti. Ja peru se ensi viikon lääkäriaika.

Vierailija
16/22 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jo keltaisuutta silmissä? Jos on vähänkin, niin silloin on jo kiire hakeutua päivystykseen samana päivänä. 

Vierailija
17/22 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jo keltaisuutta silmissä? Jos on vähänkin, niin silloin on jo kiire hakeutua päivystykseen samana päivänä. 

En oikein osaa sanoa. Mielestäni silmät ei kellerrä. Mutta olemus on muuttunut kelmeäksi..iho ehkä kellertävä. 

Vierailija
18/22 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappikiviltä kuulostaa. Niissä voi alussa pysyä maksa-arvot normaalina, minullakin pysyi, kunnes sit nousi taivaisiin arvot.

Sappikivet voi tulla ja mennä ja siksi oireilet aaltoilevasti eikä saada verikokeissa kiinni mitään.

Googlaa lisäinfoa sappikivistä.

Vierailija
19/22 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kovia sun ylämahakivut ovat? Kauan yksi kipukohtaus kestää?

Onko sua koskaan ultrattu kipukohtauksen ollessa päällä? Siitä ultrasta näkis ne kivet suoraan, jos on siis ne sappikivet.

Vierailija
20/22 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit odottaa maanantain lääkäriaikaa ja pyydä se vatsan ultra.

Jos tulee sietämättömiä mahakipuja, niin päivystykseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän