Hukkasin lompakon, tuntematon löysi sen, soitti ja palautti. Ei ottanut löytöpalkkiota vaikka tarjosin
Hukkasin lompakon kauppareissulla. Joku tyyppi oli sen löytänyt ja soitti että onko minun. Olihan se. Tapasin tyypin ja hän palautti lompakon. Olisin maksanut löytöpalkkiota muutaman kympin mutta ei ottanut vastaan. Näki vaivaa eikä pyytänyt mitään. Näitäkin ihmisiä siis on olemassa.
Kommentit (11)
Minäkin löysin viime kesänä ja palautin omistajalle. Ei kyllä tarjonnut löytöpalkkiota, mutta en olisi ottanutkaan. Se vuolas kiittely kyllä riitti palkkioksi, tuli itsellekin hyvä mieli.
Upeaa! Varmaan hän oli hyvin toimeentuleva.
Näin pessimistinä kuitenkin kysyn: Oliko lompakossa pankkikortti? Varmaan muita kortteja myös. Oletko tarkistanut, ettei niitä ole käytetty?
Vierailija kirjoitti:
Upeaa! Varmaan hän oli hyvin toimeentuleva.
Näin pessimistinä kuitenkin kysyn: Oliko lompakossa pankkikortti? Varmaan muita kortteja myös. Oletko tarkistanut, ettei niitä ole käytetty?
Ei kukaan palauta jos kortteja on käytetty.
Tämä on paras tapa saada löydetty omaisuus takaisin omistajalleen eli suora kontakti ilman mitään poliiseja ja löytötavaratoimistoja. Puhelutkin maksavat enemmän kuin kadotettu tavara usein. On tehty niin vaikeaksi koko systeemi, eikö kukaan osaisi kehittää nettiin jotain keskitettyä systeemiä, minne voisi ilmoittaa kadotetut ja löydetyt. Monelta rehelliseltäkin löytäjältä jää löydöt viemättä, kuka lähtee jonnekin Pasilaan tai Helsingin keskustaan erikseen löytötavaroita viemään?
Mulla on lompakkoon laitettu oma ja puolison puhelinnumero ihan siltä varalta jos se sattuu hukkumaan ja rehellinen kansalainen löytää sen. (puolison numero koska hukkuu todennäköisesti myös puhelin koska samassa laukussa)
Kyllä mäkin lompsan palauttaisin jos olisi tiedot siinä. Jos olisi pelkkä lompsa, ei kortteja, vain rahaa, ottaisin. Samoin olen ottanut koruja, joita olen joskus löytänyt ja myynyt ne myöhemmin kullan ostajalle.
Yleensä olen palauttanut lompakon suoraan omistajalleen.
Poikkeuksena lompakko, jossa oli viiden ihmisen erilaisia kortteja, sen vein poliisille.
Mulla kävi samalla tavalla. Valitettavasti luottokortin tiedot oli ottanut sitten itselleen ylös kun en kortteja kuolettanut kun nopeasti tämä "avulias" oli ne löytänyt.
Ihana tyyppi. Nyt muistat sitten itsekin olla yhtä ihana, jos löydät jonkun toisen lompakon tai puhelimen jne.
Hyvä kiertämään.
Se on kyllä tuurista kiinni miten noissa käy. Suomalaiset on keskimäärin aika rehellisiä ja palauttavat, mutta on niitäkin jotka saattavat käytellä kortteja ja ties mitä.