Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos sun äiti olisi kuollut syöpään joka todennäköisesti on perinnöllistä sorttia

Vierailija
08.08.2024 |

ja geenitestit syövän todentamiseksi maksaisi sen verran euroa ettei sulla itsellään olisi varaa tähän, niin maksaisiko sun varakas vanhempi tämän testin? Mietin kun yksi puolituttu sanoi ettei hänen isä maksa. Ja tiedän että on varaa, koska on suurituloinen. Itse maksaisin ehdottomasti lapselleni testit. 

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jollain on perinnölliseksi todettu rintasyöpä, niin mitä todennäköisimmin geenitestit tehdään niille, joille sen epäillään voivan periytyä. Ilman, että itse niitä joutuu maksamaan. Tämä kunnallisella puolella, esim HUSsilla näin tapahtuu. Yksityisellä lienee samoin, varmaksi en tiedä. Sensijaan tiedän, että yksityisellä maksaa kaikki, joten miksei myös tämäkin. 

Tosin, tällainen tieto löytyi:

" Syövän suhteen terveelle henkilölle tutkimus tehdään vain erityistilanteissa ja asianmukaisen perinnöllisyysneuvonnan jälkeen." Mitä tuo käytännössä tarkoittaa. 

Minun kokemuksen mukaan, jos suvussa on syöpää, ja oma vanhempi on siihen sairastunut noin 40v. Muuten ei lähdetä kuulemma tekemään. 

Vierailija
22/29 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti, kerrotko mikä syöpä ? Jos tämä äiti on nuorena rintasyöpään mennyt niin sitten voi olla perinnöllistä, mutta jos on vanhempana, niin ei olekaan. Muita syöpiä ei pahemmin taida perinnöllisiä ollakaan 

Jotkut suolistosyövät voivat olla perinnöllisiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti, kerrotko mikä syöpä ? Jos tämä äiti on nuorena rintasyöpään mennyt niin sitten voi olla perinnöllistä, mutta jos on vanhempana, niin ei olekaan. Muita syöpiä ei pahemmin taida perinnöllisiä ollakaan 

Suolistosyövästä on myös perinnöllinen muoto, äitini menehtyi siihen. Käyn tähystyksessä viiden vuoden välein, että mahdolliset muutokset löytyisivät varhaisessa vaiheessa. Terveelliset elämäntavat ovat avainasemassa myös.

Vierailija
24/29 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jollain on perinnölliseksi todettu rintasyöpä, niin mitä todennäköisimmin geenitestit tehdään niille, joille sen epäillään voivan periytyä. Ilman, että itse niitä joutuu maksamaan. Tämä kunnallisella puolella, esim HUSsilla näin tapahtuu. Yksityisellä lienee samoin, varmaksi en tiedä. Sensijaan tiedän, että yksityisellä maksaa kaikki, joten miksei myös tämäkin. 

" Syövän suhteen terveelle henkilölle tutkimus tehdään vain erityistilanteissa ja asianmukaisen perinnöllisyysneuvonnan jälkeen." Mitä tuo käytännössä tarkoittaa. 

Minun kokemuksen mukaan, jos suvussa on syöpää, ja oma vanhempi on siihen sairastunut noin 40v. Muuten ei lähdetä kuulemma tekemään. 

Ystäväni pääsi siskonsa kanssa testeihin, koska äitinsä, tätinsä ja äidinäitinsä olivat sairastuneet nuorena. Serkut kutsuttiin myös.

Vierailija
25/29 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti kuoli aivosyöpään. Tuskin olisi isä maksanut, hänen rahansa menivät tupakkaan.

Vierailija
26/29 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti kuoli aivosyöpään. Tuskin olisi isä maksanut, hänen rahansa menivät tupakkaan.

Aivosyövät ovat satunnaissyöpiä, eivät ole perinnöllisiä tai elämäntavoista johtuvia. Altistavia tekijöitä voivat olla pään alueen sädehoito tai päähän osuneet iskut.

Vierailija
27/29 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei maksaisi, koska geenitesti ei kerro syövästä, se kertoo vain geeneistä. Syöpä ei katoa sillä testillä eikä ennaltaehkäisevää hoitoa ole.

On olemassa tiettyjä tunnettuja geenivirheitä, jotka nostavat syöpäriskin korkeaksi ja asian voi päästä tarkistamaan ihan julkisella puolella. Jos virhe todetaan, pääsee tehostettuun seurantaan, jolloin on paremmat mahdollisuudet aikaiseen syövän havaitsemiseen.

Puolisoni käy säännöllisissä tutkimuksissa mm. melanooman ja munuaissyövän varalta.

Vierailija
28/29 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä meni näin, äidin äiti kuoli rintasyöpään 43v, äiti 47v, täti 44v. Pääsin itse testeihin.

Vierailija
29/29 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpä ei ole perinnöllistä, mutta alttius sairastua tiettyihin syöpiin voi olla, esimerkiksi rinta- ja/tai munasarjasyöpä. Kai sen voisi maksaa, tuskin nyt tuhansia maksaa, mutta voi olla, että kohdeihminen ei olisi valmis poistattamaan rintojaan sekä munasarjojaan silti, vaikka alttius olisi olemassa. Kaikenlaistet leikkaukset ovat oma hommansa ja toipuminen kestää sekä hormoonitoiminta menee sekaisin. Itse sairastuin rintasyöpään, ja nyt, kun hoidot menossa, tehdään tuo geenitesti, jotta tiedetään tarkemmin geenialttius, koska äidillä oli myös syöpä. Katsotaan sitten sen mukaan, mitä poistetaan tai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän