Katselin Hengenvaarallisesti lihavaa telkkarista. Onko Suomessa tuollaisia todella sairaalloisen lihavia ihmisiä? Tunnetko kotinsa vankina
asuvan lähes 300 kiloisen ihmisen? Enkä nyt tarkoita mitään 100 kiloisia vaan oikeasti hengenvaarallisesti ylipainoisia ihmisiä mitä tuolla Jenkeissä on. En ole Suomessa tuollaista nähnyt, vaikka lihava kansa ollaankin. Ohjataanko Suomessa nämä jo varhaisemmassa vaiheessa lihavuusleikkauksiin ja terapioihin? Kouluterveydenhoito ja muu terveydenhoito puuttuu asiaan aiemmin?
Kommentit (17)
Täytyy sanoa, että USAssa noilla on melko lokoiset oltavat, koska monissa osavaltioissa sairaalloinen lihavuus on sairaseläkkeen perusta
En tunne. Olen kuullut yhdestä tutun läheisestä, joka oli periaatteessa kotinsa vanki, mutta hän on nyt edesmennyt.
Ei ohjata. Jokainen saa turvota niin paljon kuin haluaa
Oon miettinyt joskus samaa, et onko suomessa vastaavanlaisia tilanteita.
Olen nähnyt 2 tapausta, palvelutalossa, jossa olin hoitajana. Toinen makasi päivät sängyssään, kääntelemään tarvittiin 4 hoitajaa. Toinen pääsi itse liikkumaan, mutta häntä piti auttaa pesuissa, koska ei ylettänyt pesemään itseään. On näitä meilläkin, mutta he ovat piilossa palvelutaloissa tai muissa hoitopaikoissa, jotkut asuvat kotona, kotihoidon/ sukulaisten turvin. Eivät he pysty liikkumaan missään.
Oletan, että jenkeissä on hengenvaarallisesti lihavia enemmän kuin suomessa liittyy seuraaviin asioihin: Jenkkilän ruokakulttuuri, pikaruoka ja jättimäiset annoskoot. Maaseudun ja pikkukaupunkien olemattomat mahdollisuudet liikkua millään muulla kuin omalla autolla. Osalla jenkeistä myös painonhallinnan kannalta hyvin hankala geeniperimä, tyyliin pima-intiaanit. Uskon että myös sillä on vaikutusta, että osalla ihmisistä valtaosa heidän arjessa kohtaamistaan ihmisistä on ylipainoisia - silmä tottuu, eikä tule voimakasta laihdutusimpulssia heti kun itse ylittää vaikka normaalipainon rajan tai 80kg:n rajapyykin.
Suomesta en tiedä vuoteeseen jämähtäneitä lihavia, ainakin yhden pyörätuoliin joutuneen kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että USAssa noilla on melko lokoiset oltavat, koska monissa osavaltioissa sairaalloinen lihavuus on sairaseläkkeen perusta
On kai se täälläkin, ainakin jos tuosta kokoluokasta puhutaan. Ei 300-kiloinen ihminen ole työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt 2 tapausta, palvelutalossa, jossa olin hoitajana. Toinen makasi päivät sängyssään, kääntelemään tarvittiin 4 hoitajaa. Toinen pääsi itse liikkumaan, mutta häntä piti auttaa pesuissa, koska ei ylettänyt pesemään itseään. On näitä meilläkin, mutta he ovat piilossa palvelutaloissa tai muissa hoitopaikoissa, jotkut asuvat kotona, kotihoidon/ sukulaisten turvin. Eivät he pysty liikkumaan missään.
Miten he palvelutalossa voivat syödä niin paljon että tuollainen ylipaino pysyy?
Ei varmaan ainakaan ole yleistä Suomessa.
Noilla jenkeillä tuntuu olevan elämänhallinta muutenkin pielessä, syövät tosi epäterveellistä ruokaa ja läheiset ovat osasyynä siihen.
Suomessa terveydenhuollon kautta voi päästä paremmin hoitoon, jenkeillä ei ole vastaavaa.
Moni av-mamma on kotinsa vanki...
Näin joitakin vuosia sitten lähimarketissa useasti todella lihavan aika nuoren miehen. Hän käytti tukevan näköistä kulkupeliä, jossa istui. Sitten satuin näkemään saman miehen eräässä tv-ohjelmassa, jossa käsiteltiin erästä aihepiiriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten he palvelutalossa voivat syödä niin paljon että tuollainen ylipaino pysyy?
Ihan samalla tavalla kuin kuka tahansa syö.
Ja ihan samalla tavalla kuin tuossa ohjelmassa, joku tuo sitä ruokaa heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsemääräämisoikeus.Jos on rahaa, he voivat tilata vaikka mitä ruokaa. Palvelutaloissahan ihmisillä on omat asunnot, joissa voi tehdä mitä haluaa. Sukulaiset, tuttavat tuovat, nykyään saa tilattua ruokaa vaikka yöllä.
Niin lihavat eivät ole työkykyisiä. Ei kellään työttömällä/työkyvyttömyyseläkeläisellä ole Suomessa varaa syödä sellaisia määriä, maksaisi varmaan yli 50€ päivässä. Takuueläke on noin tonnin kuussa + asumistuki.
Erään toimistotyöntekijän tiedän joka on hyvin lähellä tätä rajaa. On melko nuori ja pystyy vielä työhönsä mutta liikkuminen alkaa olla hyvin vaikean näköistä, kävelykepin turvin pääsee aamulla työpisteelle. Yleensä traumoista johtuva syömishäiriöhän tuo on ja mikään tuomitseminen ja voivottelu ei auta.
Ei niille ole suomessa muuta tarjota kuin saarna ja haukkuminen. Terveyskeskuksessa joka ikinen vaiva johtuu "ylipainosta" lääkäreiden mielestä. Suurin osa kärsii pahoista lapsuuden traumoista, seksuaalista hyväksikäyttöä, hylkäämistä, vanhempien huumeongelmia. Syöminen on riippuvuus siinä missä mikä tahansa muukin riippuvuus