Kysymyksiä veganismista.
Olen miettinyt, että mikä on vegaanin ajatus siitä, että hän ei syö jo lautasella olevaa lihaa joka on peräisin jo kuolleesta eläimestä? Eihän tuo eläin tiedosta tai välitä syökö lihan ihminen vaiko madot ja pieneliöt?
Eläinten pelastamisestakaan ei voi olla enää kyse jo kuolleen eläimen kohdalla? Jos kyse olisi siis siitä, niin olisiko järkevämpää suojella niitä elossa olevia, eikä jo kuolleita? Ja ei tämä ei ole provoilua,eikä kettuilua vaan haluaisin ymmärtää tuon ajatuksen kulun. Koska luonnonmukaisesti myös ihminenkin tulee lopulta syödyksi. Polttaminenhan on ihmisen, ei luonnon kehittämä tapa. Toivoisin asiallista keskustelua aiheesta.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montakohan lajia suomen talvessa selviäis hengissä? Kanoista ja broilereista tuskin yksikään, sioistakaan en menisi vannomaan mutta ehkä lampaita ja yksittäisiä sonneja saattaisi jäädä eloon. Ne ovatkin ihmisen jalostamia lajeja eli eikai niiden kuulu luonnossa selvitäkään?
Ei tietenkään, koska ne on jalostettu ainoastaan tehotuotannon tarpeita silmällä pitäen. Ihan jo rakenteensa puolesta niillä ei olisi mahdollisuuksia selvitä luonnossa. Mutta ne on jalostettu terveistä ja villeistä kantamuodoista. Nämä kyllä selviävät luonnossa.
Katsele kuvia alkuhärästä ja vertaa niitä suomalaiseen lypylehmään tai megamuskelikkaaksi jalostettuun lihakarjaan.
Vertaa villisikaa jalostettuun emakkosikaan.
Vertaa muflonia lampaaseen.
Vertaa aitokanoja ja metsäkanoja tehotuotannon br
Ymmärsit tahallasi väärinpäin. Idea on hävittää jalostuneemmat versiot, ei toisinpäin. Vähemmän jalostuneet tulee säilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit oikeasti kiinnostunut miksi, googlettaisit ihan itse tarkempaa tietoa, mutta aloitus jo kertoo tämän aiheen olevan samoja trolli aiheita.
Jouluna joku voikin aloittaa taas sen uuden keskusteluketjun joulukinkku + vegaani kylässä.
Tuo aihe on jo käyty läpi ja lopputulema oli, että vegaanin suuhun voi laittaa jouluisesti omenan.
Niin ja hopealusikka olikin suussa jo syntyessään.
Pääsääntöisesti vegaanit ovat ns rikkaampien perheiden lapsia sillä tavallisen perheen lapsilla ei ole koskaan ollut varaa nirsoilla ruuastaan. Hyvähän sitä on olla purjeveneen kannella ja elellä vaan pullamösöllä shampanjaa juoden ja pappa betalar.
Se ajatus lienee sama, kuin mikä sulla ois siihen, ettet (kai) söisi tapettua ihmistä, vaikka eihän se siitä enää kärsi kun on jo kuollut.
Palkokasvi+vilja yhdessä muodostavat täydellisen proteiinin. Suoraan ilmasta saadaan bakteerien avulla tuotettua soleiinia, täydellistä proteiinia. B12-vitamiinia voidaan tuottaa synteettisesti. Kaiken voi tuottaa joko kasviravinnolla tai synteettisesti tai bakteerien/sienten avulla, ei tarvita eläinten lihaa, maitoa tai kananmunia. Jos vain halutaan.
"Alalajien mas-sa-mur-ha ja sukupuuttoon hävittäminen on siis hyväksyttävää? Päteekö tuo myös muihin suomeen tuotettujen vieraslajien kohdalla? Lopetus tai vaihtoehtoisesti palauttaminen luontaiselle elinalueelleen? Ihmisetjän selviytyisivät paljon paremmin ilman niiden olemassaoloa."
Mikä massamurha? Se tuotantoeläinten tuotantohan on jatkuvaa massamurhaa, sen lopettaminen massamurhan loppumista.
Kyllä sellaisten jalostettujen elinkelvottomien eläinten, kuten vaikka broilerin, sukupuutto olisi ainoa oikea vaihtoehto. Niiden elämä on jatkuvaa kärsimystä.
En ole itse vegaani, mutta vegaaniystäväni eivät halua osallistua eläinten hyödyntämiseen ihmisen ravintona tai muutenkaan. Heidän syynsä kieltäytyä eläinperäisen ruuan syömisestä tai nahkakenkien käytöstä on tavallaan sama, kuin minulla kieltäytyä käyttämästä lapsityövoimalla tuotettua vaatetta, vaikka se olisi jo tehty. Moni myös kokee todella vastenmielisenä ajatuksen syödä kuollutta eläintä, vaikka se olisi kuollut luonnollisistakin syistä. 
Itse en halua ostaa tai syödä tehotuotettua lihaa, mutta syön kyllä riistaa ja pientilojen lihaa. En koe tässä itse eettistä ongelmaa, mutta minulla ei ole vaikeuksia ymmärtää, miksi joku muu kokee. 
Minua ihmetyttää enemmän se että monella vegaanilla on kissa tai koira tai molemmat. Mistä ihmiset luulee että se kissanruoka tehdään? No siitä mikä jää lihantuotannosta.
Mun puolesta kaikki syököön niinkuin haluaa. Pidän tuota vaan aika outona jos kaikessa välttää eläinperäistä ja tunnustautua vegaaniksi, mutta sitten kuitenkin on tämmöinen ristiriita omassa toiminnassa.
Vierailija kirjoitti:
En ole itse vegaani, mutta vegaaniystäväni eivät halua osallistua eläinten hyödyntämiseen ihmisen ravintona tai muutenkaan. Heidän syynsä kieltäytyä eläinperäisen ruuan syömisestä tai nahkakenkien käytöstä on tavallaan sama, kuin minulla kieltäytyä käyttämästä lapsityövoimalla tuotettua vaatetta, vaikka se olisi jo tehty. Moni myös kokee todella vastenmielisenä ajatuksen syödä kuollutta eläintä, vaikka se olisi kuollut luonnollisistakin syistä.
Itse en halua ostaa tai syödä tehotuotettua lihaa, mutta syön kyllä riistaa ja pientilojen lihaa. En koe tässä itse eettistä ongelmaa, mutta minulla ei ole vaikeuksia ymmärtää, miksi joku muu kokee.
Mitä pientilojen lihoja on?
Alalajien mas-sa-mur-ha ja sukupuuttoon hävittäminen on siis hyväksyttävää? Päteekö tuo myös muihin suomeen tuotettujen vieraslajien kohdalla? Lopetus tai vaihtoehtoisesti palauttaminen luontaiselle elinalueelleen? Ihmisetjän selviytyisivät paljon paremmin ilman niiden olemassaoloa.