Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ainut tämänhetkinen hoitopaikka huono vauvalle, mikä ratkaisuksi?

Vierailija
08.08.2024 |

Onko muilla vastaavaa kokemusta? Miten olette toimineet tilanteessa?

Meillä on vauvaikäinen lapsi ja ainut paikka minne oikeastaan hänet voi jättää hoitoon (jos on jotakin menoja mihin on pakko mennä) on anopin luona. Meillä ei henkilökemiat kohtaa ja hänen tapansa hoitaa lastamme ovat erilaiset, kun meillä itsellämme. Hän puhuu lapselle välillä hyvin erikoisia juttuja mitä ei vauvalle minusta kuulu puhua (luojan kiitos vauva ei vielä ymmärrä 😅). Olen koittanut olla mahdollisimman vähän hänen kanssaan tekemisissä, koska en vain jaksa. Hän saa oloni välillä hyvin ahdistuneeksi ja kun usein puhelee vauvalle, että sitten kun on isompi niin lähdetään reissuihin ja tehdään sitä tätä ja tuota. Minulta ei tietenkään kysytä koskaan mielipidettä siitä, mitä näistä reissuista ja tekemisistä olen mieltä vaan oletetaan, että annan lapsen hänen matkaansa. Ylipäätään minun mielipiteitäni ei kysytä vauvan hoidosta vaan hän tekee omat ratkaisunsa. Omille vanhemmille uskaltaisin jättää lapsen hyvillä mielin, tietäen, että lasta hoidetaan asian mukaisesti ja hänen kanssaan tehdään oikeasti asioita, käydään vaunulenkeillä, lauletaan, lorutellaan ja jumppaillaan, eikä vain esim. istuteta sitterissä tai pidetä sylissä katsoen televisiota samalla, mutta vanhempani asuvat toisella paikkakunnalla. Lapsen isä tekee pitkiä päiviä töissä, joten käytännössä hoidan lastamme koko ajan kotona. Harmittaa, että on niin olematon tukiverkko tällä hetkellä.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosi vaaralliselta. Älä vie lasta enää koskaan anopin hoitoon ja hoida itse.

Vierailija
2/39 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa samalta kuin minun anoppini. Ainoa vaihtoehto on hoitaa lasta mahdollisimman paljon itse, niin minäkin tein. Nyt lapset jo koululaisia ja edelleen jatkuu mm. anopin harhaiset puheet lapsille siitä kuinka voisi viedä heidät ulkomaanmatkoille jne. Juu ei tule tapahtumaan... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitakaa itse vauvaa. Vauva/pikkulapsiaika on sellaista että ei voi olla paljon omia menoja. Lapsi ensin.

Vierailija
4/39 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ihan kamalat traumat tulee vauvalle, kun yhtenä päivänä jää loruttelut ja jumppailut vähemmälle. Vai miten paljon sinä hoidatat vauvaa anopilla?

Vierailija
5/39 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää vain hyväksyä anopin erilainen tapa tai jättää menot väliin. Anoppi on kuitenkin lapsen mummu. Jos et itse pidä anopistasi, ei kannata pilata lapsen välejä mummoonsa. Ei vauva kärsi, jos se ei pääse ulkoilemaan tai loruttelemaan lyhyen menosi aikana. Ja jostain matkasuunnitelmista stressaaminen on aika turhaa vielä tässä vaiheessa. Antaa mummon haaveilla. 

Vierailija
6/39 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sun on pakko päästä ryyppäämään?

Vierailija
7/39 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole onnellinen. Monella ei ole edes sitä yhtä hoitopaikkaa.

Vierailija
8/39 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. 

Eli jos ei kiinnosta antaa anopille hoitoon, niin älä anna. Mutta jos annat hoitoon, niin annat hoitoon hänen tavallaan. 

Vierailija
9/39 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai olet sanonut noihin juttuihin esim. "Niistä reissuista voidaan puhua sitten 10 vuoden päästä uudelleen". Jos vain hiljaa kuuntelee, ei anoppi voi tietää puhuvansa hölmöjä. Muuten nyt ei kauhean pahalta vaikuta, jos hän vain antaa lapsen olla sitterissä ja sylissä telkkaria katsoessa, jos siis kuitenkin vahtii eikä anna yksinään itkeä. Hoitoonviedessä voi myös jättää ohjeet tyyliin "vauvan pitäisi syödä noin kello xx ja käydä vaunulenkillä ulkona". Mutta toisaalta se nyt ei mitään haittaa, jos välillä jää lorut ja ulkoilut välistä.

Vierailija
10/39 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidat itse ja jos apua tarvii niin maksullinen hoitaja. Sillä se ratkeaa. 

Vierailija
11/39 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne pakolliset menot on? Korkeintaan joku oma lääkärikäynti ? Silloin voi miehesi varmasti järjestää työnsä niin että voi olla vauvan kanssa sen hetken. Huvittelu ei ole pakollisia menoja. 

Vierailija
12/39 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle anoppi vain nauroi päin naamaa kun jätin hänelle kirjoittamani ohjeet.. "olen minä lapsia hoitanut ennenkin"... 🙄

Vierailija
13/39 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan oleta, että ilmainen hoitaja sen kummemmin alkaa lapselle mitään virikkeitä keksimään. Kunhan ruokkii ja pitää sylissä niin se riittää. Sun pitää jatkossa ostaa hoitopalvelu muualta.

Vierailija
14/39 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteesi kuulostaa haastavalta, ja on täysin ymmärrettävää, että tunnet olosi ahdistuneeksi ja epämukavaksi nykyisestä hoitojärjestelystä. On tärkeää, että tunnet voivasi luottaa lapsen hoitoon ja että lapsen tarpeet ja teidän vanhempien arvot otetaan huomioon.

Tässä muutama mahdollinen ratkaisu:

1. **Etsi muita hoitovaihtoehtoja**: Voisitko harkita esimerkiksi palkattua lastenhoitajaa tai perhepäivähoitajaa? Joskus paikkakunnalta löytyy myös perhekahviloita tai muita vertaisverkostoja, joissa voi tutustua muihin vanhempiin ja mahdollisesti löytää luotettavia hoitomahdollisuuksia. Tällöin voisit saada itsellesi hetken hengähdysaikaa tietäen, että lapsesi on hyvässä hoidossa.

2. **Etäyhteys vanhempiin**: Vaikka vanhempasi asuvat toisella paikkakunnalla, onko mahdollista, että he voisivat auttaa ajoittain pidemmissä hoitojaksoissa, esimerkiksi lomien tai viikonloppujen aikana? Tämä voisi antaa sinulle hetken helpotusta ja tietäisit, että lapsi on turvallisessa ympäristössä.

3. **Tukiverkoston laajentaminen**: Voisiko lapsesi isän työaikataulua joustaa niin, että hän voisi olla enemmän lapsen kanssa? Tai voisitteko löytää uusia ystäviä tai naapureita, joihin voisit luottaa lapsen hoidon suhteen?

On tärkeää, että löydät ratkaisun, joka tuntuu sinusta ja perheestäsi hyvältä. Tukiverkoston puuttuminen voi tuntua raskaalta, mutta pienillä askelilla voit löytää uusia tapoja helpottaa arkea. Muista, että sinulla on oikeus asettaa rajat lapsesi hoidon suhteen ja pitää huolta omasta jaksamisestasi.

Vierailija
15/39 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna anopin lapselle höpötellä. Vauva kuitenkin tykkää kun puhutaan. Äänestäm Se on sitten 10 vuoden päästä ne yhteiset reissut 

Olet nyt vaan tyypillinen miniä. Mikkään ei kelepaa, edes apu.

Vierailija
16/39 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida paljon lasta itse hoitaa jos "tilapäisen" kaitsijan pitää hoitaa lorut ja vaunulenkit. Etkös sinä itse ole nuorempi lenkeille?

Sehän on lorua kun mummo on äänessä , juttelee nyt mitä juttelee 

Kahta kolmea tuntia varten viisi A nelosta kirjallisia ohjeita?

Mitenhän te luulette niiden anoppien osanneen hoitaa miehenne ja hänen sisaruksensa? Kuitenkin mies on teille kelvannut  vai ihan hätävarana otettu parempien puutteessa?

Vierailija
17/39 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle anoppi vain nauroi päin naamaa kun jätin hänelle kirjoittamani ohjeet.. "olen minä lapsia hoitanut ennenkin"... 🙄

Kuinka pitkät jätit kahta tuntia varten?  Tietysti on ihan selvä etteivät anopit etenkään osaa hoitaa lapsia.

Katsokaa kun viette päivähoitoon ettei siellä vaan anoppi-ikäisiä työssä.

Vierailija
18/39 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää vain hyväksyä anopin erilainen tapa tai jättää menot väliin. Anoppi on kuitenkin lapsen mummu. Jos et itse pidä anopistasi, ei kannata pilata lapsen välejä mummoonsa. Ei vauva kärsi, jos se ei pääse ulkoilemaan tai loruttelemaan lyhyen menosi aikana. Ja jostain matkasuunnitelmista stressaaminen on aika turhaa vielä tässä vaiheessa. Antaa mummon haaveilla. 

Ja lisäyksenä tähän erinomaiseen kommenttiin: arvaapa ap kuka sen sun miehesi on kasvattanut? Aivan.

Vierailija
19/39 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et taida paljon lasta itse hoitaa jos "tilapäisen" kaitsijan pitää hoitaa lorut ja vaunulenkit. Etkös sinä itse ole nuorempi lenkeille?

Sehän on lorua kun mummo on äänessä , juttelee nyt mitä juttelee 

Kahta kolmea tuntia varten viisi A nelosta kirjallisia ohjeita?

Mitenhän te luulette niiden anoppien osanneen hoitaa miehenne ja hänen sisaruksensa? Kuitenkin mies on teille kelvannut  vai ihan hätävarana otettu parempien puutteessa?

En ole missään vaiheessa kirjoittanut etten itse kävisi lenkeillä tai tekisi näitä asioita vauvan kanssa?

Hän on omalla tavallaan hoitanut, mutta onko se tapa hyvä meidän lapsellemme on eri asia. Miehen äiti ei kuulu pakettiin, anoppiaan ei valitettavasti voi valita, miehen voi. 

Vierailija
20/39 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsillasi joku säännöllinen lääkitys tai allergia tai muu terveydellinen ongelma, joka vaatii kirjalliset ohjeet? Koska minäkin sanoisin, ihan kolmen lapsen kokemuksella, että jos puhe on syöttämisestä, vaipanvaihdosta, pukemisesta ja riisumisesta, kylvettämisestä jne normaaleista toimista, eikähän noi ilman kirjallisia ohjeita tässä hoituisi. Toki annettavat ruuat otan mielelläni valmiina tai ainakin selkeät ohjeet siitä, mitä lapset varmasti syövät, helpompaa kaikille. Myös minulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan