Energiajuomat ja lapset. Onko teillä ongelmia ja millaiset rajat tässä asiassa?
Meidän poju on nyt koulun alettua alkanut juoda enemmän energiajuomia. Käy usein aamuisin ennen koulua harrastuksessa ja sitten kouluun meneessä ostaa energiajuoman. Samoin on ilmeisesti kaveripiirissä tavallista, että "huonon kouluruuan" päivinä ruoka korvataan energiajuomalla ja esim. lihapiirakalla, pasteijoilla tai energia- tai suklaapatukoilla. Osalla lapsista näitä "huonon kouluruuan" päiviä on ilmeisesti hyvinkin usein, meidän oma sentään onneksi on aika kaikkiruokainen ja sen verran pihi, että ei helposti vaihda ilmaista ruokaa omilla rahoillaan ostettavaan.
Myös koulun jälkeen, harrastusten jälkeen tai vain kavereiden kanssa hengailleissa näillä teinipojilla energiajuomia kuluu. Meidän oma myöntää juovansa keskimäärin yhden tai kaksi tölkkiä tai pulloa päivässä. Asiasta oli meillä eilen hirveä riita, sillä meidän vanhempien mielestä sopiva määrä olisi korkeintaan yksi tai kaksi tölkkiä tai pulloa viikossa. Minusta energiajuomissa on yksinkertaisesti liikaa kofeiinia, aineita, joiden vaikutuksista kasvavaan lapseen ei ole mitään kunnollista tutkimustietoa ja lisäksi aivan turhaa sokeria. Erityisesti kunnon ruoan korvaaminen noilla moskilla ottaa päähän.
Kokonaan energiajuomien käytön kieltäminen pojalta olisi minusta melko turhaa, koska kieltoa ei mitenkään pystyisi valvomaan (ja kun "kaikki muutkin saa!!!!!!") Yritetään siis enemmän vedota tuohon pihiyteen ja tarkoitus on tänä iltana esitellä laskelmia, kuinka paljon herran mopokassa vajenee siihen ensi kesän 15-vuotispäivään mennessä, jos juo päivittäin edes yhden Batteryn tai Edin saati sitten kaksi. Eilen ei oikein edes tuo "ne ovat älyttömän kalliita" argumentti mennyt läpi, ei myöskään ehdotus, että joisi mieluummin sitten kahvia, jos tosiaan kofeiinia katsoo tarvitsevansa.
Vaikka toisaalta pitäisi kai olla äärettömän kiitollinen, että meidän tämän alkusyksyn pahin riita teinimme kanssa koskee vain energiajuomia, eikä mitään pahempaa (ei olisi kolme vuotta sitten uskonut.) Mutta kurjalta tuntui silti tämänkin päivän alku, kun poika lähti kouluun ovia paukutellen ja väittäen meitä paitsi maailmankaikkeuden kalkkeutuneimmiksi porukoiksi niin myös (ja tästä yksi AV-fanini riemastuu) tekopyhiksi kaksinaismoralisteiksi, kun kiellämme häneltä energiajuomat, vaikka itse käytännössä elämme kahvilla.
Kommentit (27)
11v ja 14v pojat treenaavat paljon ja hallilla myydään toinen toistaan houkuttelevampia energiajuomia,vaikka kielletään niin silti ostetaan argh!
Tiukasta "valvonnasta" huolimatta välillä löytyy tyhjiä energiajuomatölkkejä kotinurkista. 13-vuotias niitä nyt voi kaiketi joskus juodakin, mutta kun osansa saa myös 10- ja 9-vuotiaat pikkuveljet, joiden ruokavalioon ei mielestäni missään nimessä energiajuomat vielä kuulu. Isompikin voisi tyytyä vaikka urheilujuomaan, jos nyt jotain erikoisempaa pitää nauttia.
Jos kofeiinia haluavat, niin kaiketikin kuppi kahvia voisi olla terveellisempi vaihtoehto?
hänen 7 v. poika juo energia juomia jäkis kisoissa että jaksaa kunnolla luistella.
hän vielä lisäsi että siis niitä missä ei lue lapsille kielletty..
musta tuo on aika sairasta..mistä lähtien 7v lapsi tarvitsee lisä energiaa piristeistä?
Vanhin poikamme on kyllä ajoittain protestoinut asiaa, kun kuulemma kaverit juovat enegiajuomia. (Meidän poika 11v.). Meidän vanhempien kanta on kyllä pitänyt tiukasti ja poikakin on siihen sopeutunut. Ainakin toistaiseksi.
Eniten noita tuntuvat käyttävän meillä päin etenkin kiekkojunnut ja jalkapalloilijat, vaikka heitä ovat tietääkseni valmentajatkin kiellelleet (ja valmentajien sanahan tunnetusti painaa enemmän kuin vanhempien tämän ikäisillä.) Meidän oma ei kiekkoile, mutta kaveriporukassa useampi kiekkoilee tai pelaa fudista ja tapa tuntuu yleistyvän näiden muita urheiluharrastuksia harrastavienkin joukossa koko ajan. Ja ilmeisesti juuri urheilevat pojat näitä energiajuomia eniten harrastavat.
Pelkkä kielto näiden juomiseen ei kyllä tosiaan aina riitä, kun kyse ei kuitenkaan ole ihan pienistä lapsista, vaan itsenäisesti liikkuvista, joilla on jo omaa rahaakin. Ei näitä meilläkään poika kotona juo, vaan nimenomaan silloin, kun me vanhemmat emme ole paikalla.
11v ja 14v pojat treenaavat paljon ja hallilla myydään toinen toistaan houkuttelevampia energiajuomia,vaikka kielletään niin silti ostetaan argh!
että ei ollenkaan niitä.
meillä tosin hieman nuorempia lapsia vielä.
silti aion jatkossa koittaa olla tiukka tässä, olenhan itsekin aikoinaan selvinnyt ilman niitä.
nykyään kun ihmiset tunkevat suustaan niin paljon kaikkea keinotekoista ja e-koodia yms. että ihan hirvittää.
Onneksi vielä ei ole tullut ongelmia. Jotenkin toivoisi, että lapset liikkuisivat fiksuissa porukoissa, ja että kieltoa toteltaisiin. Mutta tottahan se on, että ei niitä voi lukita peräkamariinkaan.
Taskurahat kyllä pitää pitää niin pieninä, ettei itsekään raaskisi edes salaa ostaa noita joka päivä..
vastannut taas muutama sellainen, jolla lapset vielä alakoulun puolella, jossa tähän ongelmaan ei oikeasti törmää, ja valvontaakin pystyy vielä harjoittamaan. Meillä alkoi energiajuomien tissuttelu, kun poika siirtyi yläkoulun puolelle ja maailman rajat siirtyivät kilometrikaupalla kauemmas. Samalla tuli uusia kavereita. No, niin kauan kuin juoma on energiajuomaa eikä kaljaa, niin pitänee olla tyytyväinen?
urheilujuoman ja energiajuoman eroa. Täytyykin ottaa illalla puhutteluun!
Meidän 13v. poika osti leffaaan mennessä Pandan energia lakupatukan. Niissähän on maininta "ei lapsille". Tuolla merkinnällä "ei lapsille" ei ole mitään merkitystä. En kyllä tiedä miten muut myyjät tuohon asiaan suhtautuu, jättääkö myymättä?Tai sitten en tiedä minkä ikäinen nykyään on lapsi. Otin yhteyttä Pandaan, patukka on kuulemma hyvin suosittu nuorten keskuudessa eli se siitä. Kyllä tän ikäsille riittää ihan hyvin normaali ruoka, vaikka harrastaisikin liikuntaa.
Ja energiajuomiahan voimakkaasti markkinoidaankin juuri urheiluun liittyen. Siksi varmaan ovatkin niin suosittuja varsinkin urheilullisten poikien keskuudessa. Tosin minusta tämän ikäiset eivät nyt tarvitsisi vielä urheilujuomiakaan. Suorituksen aikana pelkkä vesi ja palautumiseen yksi banaani ja rasvatonta maitoa pitäisi riittää vallan mainiosti. Tämä itse asiassa on meidän mukulalle mennyt ihan hyvin päähän, kun siitä on kodin lisäksi puhunut valmentajakin, mutta noita energiajuomia juo sitten "jaksaakseen koulussa" tms.
urheilujuoman ja energiajuoman eroa. Täytyykin ottaa illalla puhutteluun!
kun pelkkä kielto ("ei ole lasten juomaa") riittää. Minä taidan kuitenkin jättää tuon argumentin kokeilematta. Meidän teini kun aina niin riemastuu, kun hänelle perustelee jonkun kiellon sillä, että kyseinen asia ei ole tarkoitettu lapsille. Lapsihan hän on, mutta siitä muistuttaminen ei aina ole se diplomaattisin ja voitokkain tapa lähestyä murrosikäistä.
vastannut taas muutama sellainen, jolla lapset vielä alakoulun puolella, jossa tähän ongelmaan ei oikeasti törmää, ja valvontaakin pystyy vielä harjoittamaan.
hieman energiajuomaa ennen harrastuksia. itsekkin juon energia juomia. Mun mielestä vouhotus ikärajoista on naurettavaa. Ihan älytöntä. pitäkää nyt ennemmin huoli, etteivät ala polttamaan tupakkaa, ja käyttämään alkoholia. Eivätköhän ne ole suuremopi uhka nuorisolle kun oikein käytetyt energiajuomat!
Mihin ihminen oikeasti tarvitsee sokerin ja kofeiinin (ja muutaman muun aineen) yhdistelmää normaalioloissa? Ei se nyt ainakaan erityisesti urheilusuorituksissa auta. Eikä varsinkaan lapsilla, jotka ovat herkempiä. Aikuisillakaan ne eivät todellakaan ole urheilujuomia.
Voi olla tiettyjä tilanteita, joissa noista oikeasti on iloa (ja kyllä, saatan minäkin joskus tankata kahvia ja karkkia, jos olen erityisen väsynyt ja hetki pitäisi jaksaa tsempata ja kofeiinista olen muutenkin riippuvainen) ja ymmärrän hyvin, että joku opiskelija viime hetkellä tenttiä edeltävän yön tenttiin päntätessään noita juo, mutta lapsen ei pitäisi tarvita niitä yhtään mihinkään, eikä ainakaan säännöllisesti.
hieman energiajuomaa ennen harrastuksia. itsekkin juon energia juomia. Mun mielestä vouhotus ikärajoista on naurettavaa. Ihan älytöntä. pitäkää nyt ennemmin huoli, etteivät ala polttamaan tupakkaa, ja käyttämään alkoholia. Eivätköhän ne ole suuremopi uhka nuorisolle kun oikein käytetyt energiajuomat!
Mikä lapsesi ravitsemuksessa on pielessä, jollei jaksa harrastaa ilman energiajuomaa? Vaan mikäs siinä, juomafirmat hykertelee tyytyväisenä, kun ovat saaneet ihmiset uskomaan että energiajuomiakin muka oikeasti tarvitaan. Vaikkei niistä nyt syöpää viikossa saisikaan, niin hampaille ne kiistatta ovat erittäin haitallisia.
Mun esikoiseni jo 18 v, ja hyvin harvakseltaan juo energiajuomia tai edes kahviakaan.
Mutta viime viikonloppuna käydessämme perheemme kanssa Jumbossa ruokaostoksilla olin saada slaagin :/
Cittarissa oli jonkun uuden energiajuoman maistiaiset, ja 2 nuorta tytön hupakkoa oli kaatelemassa mukeihin ko. juomaa.
Sillä välin kun hetkeksi käänsin selkäni (valikoidessani pyykinpesuaineita), olivat sitten kaikessa viisaudessaan tarjonneet meidän 4 v ja 6 v nappuloillemme mukilliset :/
Samperi että pisti vihaksi!
En haluaisi edes opettaa lapsia moisiin makuihin.
Iloisina tulivat suut maiskuen kertomaan, että "nuo tytöt antoivat mukilliset" :/
Argh!
Ei oo mielestäni TODELLAKAAN mitään lasten juomia.
juo saannollisesti red bullia ja sitten cocis lightia, meidan poika ei saa juoda kumpaakaan. energiajuomaa ei saa juoda koska mun mielesta noi ei ole terveellisia aikuisellekaan, samoin light juomien makeutusaineet, esim. aspartaami ei mun mielesta sovellu lapsille kun niista ei ole kunnollista pitkan ajan tutkimustietoa. arsyttaa vanhemmat jotka ei yhtaan valvo mita penskat syo tai juo, tama pojan kaveri saa juoda red bullia vanhempiensa kanssa joten ihan luvalla.
Ei ole ongelma meillä.
Meillä limppariakin lapset juovat vain synttäreillä, kun on vieraita kylässä yms. erikoistilanteessa, ei normaalina viikonloppuna, arkipäivästä puhumattakaan.
Joskus ekaluokkalainen poikamme ehdotellut, että saisi ostaa kaupasta energiajuoman, olen sanonut, että se ei ole lapsille tarkoitettu.
Enkä anna isompanakaan niitä ostaa ja juoda. Hyvä tietty nyt uhota, katsotaan mitä sit tapahtuu, kun poika alkaa yksin liikkumaan ja kaupassa käymään yms. mutta en sitä kyllä ainakaan hyvällä katso ja siihen rahaa anna.
Ja tuota "kaikki muutkin saa" argumenttia meillä käytetään jo, ei vaan tehoa, meidän perhe on meidän perhe, muut tehköön mitä haluavat.
Valitettavasti energiajuomia (ja jopa alkoholia ja tupakkaakin) tärkeämpi asia on mm. se, että oppii käyttämään rahaa. Tekemään budjetteja, säästämään, tekemään valintoja käytettävissä olevan budjetin sisällä, arvottamaan tarpeitaan jne. Ja se ei oikein onnistu, jos rahaa ei ole käytössä. Lisäksi se raha ei enää vähän isompana ole riippuvainen vanhemmista, vaan sitä ansaitaan myös itse. Ja ihan lakikin sanoo, että nuori saa itse päättää omalla työllään ansaitsemistaan rahoista täytettyään 15 vuotta. Eikä kovin kohtuulliselta nytkään tuntuisi alkaa takavarikoida 14-vuotiaan omalla työllään ansaitsemia rahoja.
Meidän oma oli tänä kesänä ensimmäistä kertaa oikeissa töissä (tällaisessa tutustu työelämään ja tienaa-paikassa pari viikkoa) ja lisäksi teki naapuristossa pikkupalveluksia ja -töitä rahaa vastaan ja keräsi ja myi (ja edelleenkin kerää ja myy) marjoja ja sieniä. Ei ole oikein hyvä opetus sekään, että tee sinä vain työtä, niin me otetaan sinulta ne rahat, vaikka lain mukaan vielä tänä kesänä niin saisimmekin tehdä.
Enkä anna isompanakaan niitä ostaa ja juoda. Hyvä tietty nyt uhota, katsotaan mitä sit tapahtuu, kun poika alkaa yksin liikkumaan ja kaupassa käymään yms. mutta en sitä kyllä ainakaan hyvällä katso ja siihen rahaa anna.
Poika kyllä haluaa mutta olen selittänyt miksei lasten niitä kuulu juoda. Puolestani kaikki vanhemmat voisivat suhtautua asiaan vakavasti!