Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos aikuisen lapsesi isovanhempi kuolisi, niin pyytäisitkö lapsen seurustelukumppanin myös hautajaisiin? Jos ei oo koskaan kuitenkaan isovan

Vierailija
08.08.2024 |

hempaa tavannut?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Tosin lapsenlapsetkaan  eivät saa välttämättä töistä vapaata. Eivät ole lähisukua. Onhan se outoa, mutta näin meillä kävi. 

Kuuluu saada vapaata. Isovanhempi katsotaan lähiomaiseksi.

Juu, sain kyllä vapaata. Mutta isovanhemman hautajaispäivä ei ollut palkallinen vapaa. Voi riippua työehtosopimuksesta, oli julkisen puolen tessi. 

Vierailija
22/37 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi isovanhempi?sinun isäsi tai äitisi,v kun on vaikeasti sanottu!????

Käsitin että haluttiin korostaa lapsenlapsen sukulaisuussuhdetta isovanhempaansa. Kuulostaahan tuo läheisemmältä kuin "kutsuisitko  lapsen seurustelukumppanin minun äitini/isäni hautajaisiin".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän hautajaisiin kutsuta. Siunaustilaisuuteen voi tulla kuka vain kirkkoon, ja jos nyt ei ihan kirkko ole täynnä tuntemattomia, niin kirkossa on tapana esittää kaikille paikalla olijoille kutsu muistotilaisuuteen. Muussa tapauksessa kutsutaan muistotilaisuuteen etukäteen. 

Miten niin ei kutsuta?

Miten sitten kutsumatta ihmiset tietäisi tulla oikeaan aikaan oikeaan paikkaan tai edes tietäisivät koko hautajaisista?

Vierailija
24/37 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ja mun perheelle tuli kutsu mun mummin hautajaisiin ja ilmoitin vaan äidilleni, että minä, lapseni, avopuolisoni joka ei ole tavannut mummiani koskaan ja lasteni isä, joka oli tavannut mummin monesti tulee. Tää oli kaikille ok ja mulle oli apua siitä, että avopuoliso oli mukana. Mun mielestä puolison kuuluu tulla jos asutaan yhdessä, vaikka ei olisi tavannut kyseistä henkilöä. 

Itseasiassa pari vuotta sen jälkeen kun olin eronnut lasten isästä mulle tuli kutsu myös hänen mummonsa hautajaisiin. Silloin en ottanut avopuolisoa mukaan, koska kyse ei ollut mun sukulaisesta vaan eksän. Mut mentiin yhdessä, eksä minä ja lapset. 

Vierailija
25/37 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Tosin lapsenlapsetkaan  eivät saa välttämättä töistä vapaata. Eivät ole lähisukua. Onhan se outoa, mutta näin meillä kävi. 

Olisi varmaan syytä vaihtaa työnantajaa.

Vierailija
26/37 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän hautajaisiin kutsuta. Siunaustilaisuuteen voi tulla kuka vain kirkkoon, ja jos nyt ei ihan kirkko ole täynnä tuntemattomia, niin kirkossa on tapana esittää kaikille paikalla olijoille kutsu muistotilaisuuteen. Muussa tapauksessa kutsutaan muistotilaisuuteen etukäteen. 

Miten kukaan voi tulla kutsumatta hautajaisiin jos ei niistä edes tiedä? Voi myös olla vainajan tahto että hiljaiset hautajaiset. Olisivat eläessä käyneet tervehtimässä.

Vierailija
27/37 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelukumppani ei ole avopuoliso vaan tyttö-tai poikaystävä !

Vierailija
28/37 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haista nyt paskaa. Totta kai hautajaisiin kutsutaan. Eiväthän ihmiset muuten tiedä milloin ja missä ne ovat.

Sitä paitsi kaikkia ei siunata kirkossa. Et sinä voi kävellä Hietaniemen krematorion kappeliin sisään noin vain.

Vierailija
29/37 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kukaan tietää tulla hautajaisiin kutsumatta?

En ole myöskään ikinä kuullut tuollaisesta tavasta että kutsu muistotilaisuuteen esitettäisiin siunaustilaisuudessa. Käytännössähän esimerkiksi tarjoilujen järjestäminen olisi mahdotonta, koska ei vierasmäärää voisi mitenkään tietää etukäteen.

Vierailija
30/37 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi konditionaali? Aikuisten lasten isovanhemmat kuolevat, eivät kuolisi. Paitsi meillä kuoli lapsenlapsi ennen isoäitiään.

Vierailija
31/37 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös siunaustilaisuuteen voidaan kutsua. Varsinkin,  jos on iso sukulais- ja ystäväpiiri,  jolloin kappelista saattaa loppua paikat kesken. 

Vierailija
32/37 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanha lapsesi on ja kauanko on seurustellut? Onko tyttis/poikkis tavannut teidät vanhemmat, entä onko koskaan tavannut muita sukulaisia?

Mikäli suhde on aika tuore, niin eikö olisi hieman ikävää ns. esitellä kumppania muulle suvulle hautajaisissa? Myös jos lapsesi on kovin nuori, niin on ihan ok jättää tämänhetkinen ihastus kutsumatta.

Jos taas lapsi on seurustellut vuosikaudet ja kumppani on tavattu monesti, niin voi olla ihan luontevaa kutsua myös suvun hautajaisiin. 

Vierailija
33/37 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisiin kutsutaan lähes aina nykyään. Jossain pohjanmaalla olen kuullut että kuolinilmoituksen yhteydessä esitetään avoin kutsu hautajaisiin.

Mutta muuten Hautajaiset voidaan pitää hyvinkin pienessä piirissä vain kutsuttujen kesken.

Vierailija
34/37 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu saada vapaata. Isovanhempi katsotaan lähiomaiseksi.

Riippuu sopimuksesta, mutta ei kaikki esimiehet myönnä vapaata. Minulle kiukutteli kun oli isän hautajaiset. Olisi pitänyt järjestää vapaapäiväksi ne hautajaiset. 

Koko suvun siis olisi pitänyt järjestää menonsa minun työlistani mukaan. Vaihdoin vaan sitten kaverin kanssa vuoroa ja annoin hänen kiukutella.

On kummallista, sillä isovanhempi voi olla todella läheinen. 

Vierailija
35/37 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisi mielestäni todella kummallisen kuvan suvusta, jos ei kutsuttaisi, tai jos annettaisiin ymmärtää, ettei paikalle saapuminen ole toivottavaa. 

Eikä asiassa mielestäni tule tehdä linjanvetoa seurustelukumppanien ja avo/aviopuolisoiden välillä. Jos lapsenlapsi on vaikka 19 v., niin ei ole kovin todennäköistä, että hän eläisi avoliitossa. Mutta se ei tarkoita sitä, etteikö hänen seurustelusuhteensa olisi ihan yhtä tärkeä.

Vierailija
36/37 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä työpaikka kieltää palkattoman tai lomapäivän käytön ?

Ei se ole mikään automaattinen oletus, että aina saa palkatonta vapaata tai että edes lomapäivän voisi käyttää. Tosin monessa työpaikassa isovanhemman hautajaisiin on oikeus päästä ihan TESin mukaan, tämä ei toki koske sitten lapsenlapsen kumppania.

Vierailija
37/37 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä työpaikka kieltää palkattoman tai lomapäivän käytön ?

Sitä kyllä ihmeteltiin kun lapsenlapselle ei annettu vapaata. Ei ollut kertynyt vapaita?  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi