Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lääkärit eivät edes yrittäneet enää kuntoutusta erään nuoren kohdalla?

Vierailija
08.08.2024 |

En nyt kerro kaikkia diagnooseja, mutta hänellä on autismi, mutta sen verran lievä että pystyy elämään omillaan tavallisessa asunnossa, hoitamaan laskunsa, käymään kaupassa, tekee ruuan siivoamaankin ihan ok, joissain asioissa tarvitsee apua siinä missä ehkä tavallinenkin nuori usein. Lisäksi on jo lapsena saanut diagnoosin fyysisestä sairaudesta ja muutama todella paha ja testein todettu allergia estää tietyt työt. 

Kaikista näistä huolimatta hän mielestäni pystyisi tiettyihin töihin. Hän kuitenkin sai yläasteen ja lukion käytyä ilman tukitoimia, ala-aste meni pienluokassa jossa kuitenkin oli normaali oppimäärä. Yliopisto jäi kesken, sellaiset selkeät aineet "tee tehtävät suorita tentti" meni hyvin, mutta aineet joissa piti olla itseohjautuva tai tehdä ryhmätöitä tai esitelmiä ei oikein onnistuneet. Lisäksi fyysinen sairaus iski päälle niin pahasti, että joutui olemaan sairauslomalla jonkin aikaa. Hän jäi asumaan tuolle paikkakunnalle (asun itse lähellä) ja siellä lääkäreiden suhtautuminen oli alusta asti työkyvytön, eläkkeelle ja yllättäen se eläke myönnettiin ensimmäisestä hakemuksesta. Hänellä ei ole edes mielenterveyspuolella mitään ongelmia. Ihan vähän ennen koronaa oli työkokeilua muutama kuukausi mutta työkokeilupaikka sulkeutui kesken koronan vuoksi. 

Onko eläke annettu liian helposti? Olen hänen lähin omaisensa ja autan niissä harvoissa asioissa, mitä ei itse kykene tekemään, koska pientä vaikeutta on itseohjautuvuudessa. Lähinnä mietin tätä, että pitäisikö minun alkaa tukea häntä siinä, että alkaisi kuitenkin vielä yrittää opiskella jotain selkeämpää? Hänellä on lahjakuutta tietylle alalle, jossa sairaudet ei mielestäni haittaisi, mutta tunnistamisen vuoksi en kerro alaa. Tietysti minulle ei edes lähimpänä omaisena kaikki asiat kuulu, mutta mietin että onko sitten vielä jotain millä hän ei  halua huolestuttaa minua. Mutta hän sanoo välillä itsekin että olisi kiva saada työ että saisi enemmän rahaa että voisi ostaa oman asunnon. Tässä tullaan ongelmaan, missä autismi näkyy. Hän on todella arka etsimää näitä työ- ja opiskelumahdollisuuksia itse, vaikka aikoinaan muutama vuosi sitten sinne ylliopistoon haki oma-alotteisesti kun sai siitä postissa mainoksen ja pääsykoe meni loistavasti, pääsi suoraan ensi yrittämällä ja todistuspisteitäkin tuli. Hänellä ei ole nyt mitään tukea ulkopuolelta, eli olen ainoa tukija. Olen itse käynyt ammattikorkean aikuislinjalla ja en pidä sitä hyvänä vaihtoehtona, sillä meillä oli paljon ryhmätöitä ja esitelmiä sekä esseitä ihan älyttömästi. Tämä lienee koulu- ja opettajakohtaista. Myös lukujärjestys tuntu päiväpuolen opiskelijoilla olevan tosi epäsäännöllinen, vaihtumisia viikottain ja tätä pitäisin ongelmana. 

(tekstistä muunneltu yksityiskohtia ettei häntä tunnisteta)

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi eläke kuin orjatyö. Nyt hänellä on mahdollisuus rauhassa miettiä opintoja ja tulevaisuuttaan, kun on katto pään päällä ja ruokaa riittää, eikä niitä ole kukaan viemässä, jos et rakenna kerran viikossa linnunpönttöä.

Vierailija
22/29 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä pahvilaatikossa sinä elät? 

Esim yliopistoon pyrkijöiden määrä lisääntyy vuosi vuodelta. Johonkinhan sitä täytyy pyrkiä kun ei töitä saa, varsinkaan ilman koulutusta. Nykyisenlaisessa palkkatyöjärjestelmässä on pakko vaatia vuosikausien koulutus sellaisiinkin hommiin, jotka todellisuudessa oppisi parissa viikossa. Ylikouluttautuminen ei koske ainoastaan sellaisia hommia, joita jokainen pystyisi ilmiselvästi tekemään pelkän työhön ohjauksen perusteella. Myös sellaisiin töihin, jotka todella vaativat koulutusta on koulutusaika usein monta kertaa pidempi kuin olisi tarpeellista. Nykyisen koulutusyhteiskunnan kummallisimpiin piirteisiin kuuluvat ammatit, joihin ei juurikaan ole varsinaista koulusta, mutta joihin on vaikea päästä ilman jotakin akateemista koulutusta.

Koulutusyhteiskunta on aina perustunut edellä mainituille periaatteille. 90-luvulla järjestelmän järjettömimmät piirteet ovat kuitenkin kasvaneet uusiin mittoihin. Peruskouluhan on aina ollut vähintään yhtä paljon lasten säilytyspaikka kuin näiden sivistämispaikka. Lapset on työnnettävä jonnekin siksi aikaa kun vanhemmat ovat töissä. Massatyöttömyys on tuonut uusia ikäryhmiä tämän säilömisongelman piiriin: jonnekin on työnnettävä myös se ylimääräinen työvoima joka tulee työikään, mutta jota ei voida työllistää.

Yhteiskunnan koulutusinto ei suinkaan johdu siitä, ettei maailmasta löytyisi tekemätöntä työtä, jota kuka tahansa pystyisi tekemään. Ja vielä vähemmän siitä, että akateemisista lässyttäjistä olisi pulaa. Työhaluiset ihmiset ovat ilman työtä siksi, että nykyisessä järjestelmässä vain pääoma voi työllistää. Ja suurpääomallehan menee nykyään sitä paremmin mitä vähemmän se työllistää ihmisiä.

Eli terveetkään ihmiset ei työllisty ja sinä "vaadti" työelämään ihmisiä jonka työllistämisen vaatii rinnalleen ns lapsenvahdin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi eläke kuin orjatyö. Nyt hänellä on mahdollisuus rauhassa miettiä opintoja ja tulevaisuuttaan, kun on katto pään päällä ja ruokaa riittää, eikä niitä ole kukaan viemässä, jos et rakenna kerran viikossa linnunpönttöä.

Niin ja eläkkeellä saa opiskella rauhassa ihan mitä haluaa ja siinä tahdissa kun itselle sopii. Työkyky arvioidaan uusiksi vasta kun opinnot valmistuu.

Vierailija
24/29 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja eläkkeellä saa opiskella rauhassa ihan mitä haluaa ja siinä tahdissa kun itselle sopii. Työkyky arvioidaan uusiksi vasta kun opinnot valmistuu.

Eläkkeellä saa tehdä myös töitä.

Vierailija
25/29 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen heitä joita on yrittämällä yritetty kuntouttaa ja koitettu tuuppia takaisin työelämään ilman kuntoutustakin.

Itsekin haluaisin tehdä töitä, mutta ei se riitä.

Kuntoutuksista on ollut hyötyä paljonkin, mutta hukkaan ovat menneet siinä mielessä että ei ne nepsyyttä poista enkä kykene "samaan" kuin muutkin ilman sairastumista. 

Omaan tahtiin kun saisi elää, niin onnistuisi. 

Vierailija
26/29 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on yhteiskunnallekin edullisempaa kuin esim työllistää julkiselle sektorille. 

Vierailija
27/29 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeellä saa tehdä myös töitä.

Sekin, minulle on sopinut tämä malli hyvin. Vielä kun saisi työeläkeyhtiön ja Kelan tajuamaan, että vaikka se työtulo ylitys joskus tulisi niin minä en ikinä muutu täysin työkykyiseksi. Minä käyn töissä, koska saan siitä sisältöä muuten yksinäiseen elämääni. Jostain kumman syystä olen saanut kivat työkaverit ja työyhteisön joka on nykyisin täysin tuuripeliä. Työnjohto haluaa pitää minut töissä ja haluaisi antaa enemmänkin töitä. Siksi ihmettelen miksi minun tuloja pitää kytätä kuukausitasolla ja joka kuukasi?  Missä se vuosityötuloraja viipyy, koska stressaa se tämäkin kun Kela ja työeläkeyhtiö on veitsi kurkulla odottamassa yhtäkin väärää liikettä että voi tulkita minut täysin työkykyiseksi.

Vierailija
28/29 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole resursseja eikä mielenkiintoa. Eikä mitään rippeitä hyvinvointivaltiosta. Pelottaa nuorten puolesta. Onneksi lapset jäi tekemättä.

Vierailija
29/29 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Olen miettinyt, että olisiko hyvä idea muuttaa toiselle paikkakunnalle ja aloittaa alusta? Pienellä kotipaikkakunnallaan, kun lapsena vielä sai enemmän tukea, säännölliset lääkärikäynnit yms ei missään vaiheessa eläkettä pidetty vaihtoehtona. Keskikokoisella yliopistopaikkakunnalla tilanne kääntyi päälaelleen. 

Hän on ehdoton absolutisti, eli hän vähän pelkää että joutuisi johonkin missä kuntoutettavana on alkoholiongelmaisia. Hänellä on pienluokka-ajalta entisellä paikkakunnalla jopa yksi kaveri, joka on "joutunut" tällaiseen ja kaveri on sanonut että se on hirveää. 

Olisi tosiaan parempi että  mahdollinen tukihenkilö olisi joku täysin ulkopuolinen, ei ei ole sinun asiasi yrittää muokata toisen ihmisen elämää sellaiseksi minä sinua itseäsi miellyttää. Saatat vielä virkaintoisuudessasi ry s- s i ä koko hänen eläkkeensä mutta sitä ilmeisesti tavoitteletkin.