Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jatkuva ylävatsakipu.. apuja?

Vierailija
07.08.2024 |

Hei! Tästä aiheesta on jo paljon aloituksia mutta.. Minulla on siis jatkuvaa ylävatsakipua. Epäilen ruokatorven tulehdusta tms.(refluksitauti?) Keväällä oli sama ja kaksi viikkoa söin Parietia ja meni pois. Alkoi uudestaan ja nyt on ollut puolitoista kk. Olen käynyt ylävatsan ultraäänessä ja yleislääkärini mielestä tähystys olisi turha. Verikokeet ok. Syön nyt Parietia ja Galvestonia käytän. Ei apua. Olen aivan loppu tähän loputtomaan särkyyn. 

Ei ole närästystä eikä ylösnousua oikeastaan ikinä. Yöt saan nukuttua ja särky alkaa aamulla ja jatkuu koko päivän. Ainoa oire kipu (ja röyhtäily kaiken ruuan ja juoman jälkeen, mutta se on minulla ollut aina). Ruokavalioni ei ole mikään kauhean epäterveellinen ja koen että aika vaikea itsekseen alkaa jättämään mitään pois kun ei ruualla ole vaikutusta kipuun, ihan sama mitä syön. Hiilihapolliset juomat olen skipannut. Olen miettinyt pitäisikö käydä gastroenterologilla mutta en tiedä onko turha (ja kallis) reissu jos jauhaa samaa kuin yleislääkäri. Jos jonkulla on kokemusta/ehdotuksia niin lämmöllä otan vastaan.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko paljon ylipainoa?

Vierailija
22/28 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö rintaliivejä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko kyse olla tästä?

https://www.duodecimlehti.fi/duo13412

Vierailija
24/28 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon tullut kommentteja, kiitos niistä. Kohtalotovereitakin. Ylipainoa on hieman enkä käytä rintaliivejä vaan urheiluliivejä :D 

Päåtin nyt että koitan jättää jotain ruokia/ruoka-aineita pois ja katsoa auttaako se jotenkin. Eipä siitä haittaakaan voi olla. Mutta heliko tosiaan kuukauden päästä testataan, joten jos silloin viimeistään tulisi selvyyttä asiaan...

Vierailija
25/28 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon tullut kommentteja, kiitos niistä. Kohtalotovereitakin. Ylipainoa on hieman enkä käytä rintaliivejä vaan urheiluliivejä :D 

Päåtin nyt että koitan jättää jotain ruokia/ruoka-aineita pois ja katsoa auttaako se jotenkin. Eipä siitä haittaakaan voi olla. Mutta heliko tosiaan kuukauden päästä testataan, joten jos silloin viimeistään tulisi selvyyttä asiaan...

Urheiluliivithän on todella puristavat, kun pitävät kaiken paikoillaan. Kokeile olla ilman yksi päivä ja katso onko mitään vaikutusta. Itse en pysty pitämään kuin yksiä tietynlaisia liivejä, muut aiheuttavat kipua ja tukalaa oloa.

Vierailija
26/28 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla haimatulehdus. Itse sekoutin sen närästyksen enkä heti menny lääkäriin. Meilahdessa sitten menikin 12 päivää ja hyvä ettei henki menny ..

Vierailija
27/28 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois ainakin kahvi, suklaa, hiilihapolliset juomat, tupakka, alkoholi, rasvaiset ruuat, tuliset mausteet, sitrukset, kurkku, paprika sipuli, tomaatti.

Käyttöön pienet annoskoot, säännöllinen ruokailu 3-4 tunnin välein.

Vierailija
28/28 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kanssa viime syksynä ylävatsakipua, todettiin helikobakteeri, söin kaksi antibioottikuuria, vasta toisella vahvalla kuurilla lähti ja kesäkuuhun asti happosalpaajia, vasta nyt alkaa vatsa olla normaali.