Liian runsaat kuukautiset
Kuukautiseni ovat muuttuneet erittäin lyhyiksi mutta sitäkin runsaammiksi.
Nuorempana ne kesti 7 pv ja vuoto oli siedettävää. Kierto normaalin pituinen ja säännöllinen.
Nykyisin, yli 40 ikää ja kuukautiset kestää 3 päivää ja ovat älyttömän runsaat.
Niin runsaat että tunnin välein pitää vaihtaa super super plus tampponi. Ei tässä ole järkeä vuotaa näin.
Tuleeko ne veret "kerralla" sieltä kaikki?
Onko normaalia?
Kommentit (86)
Minulle tehtiin jo 34v lämpöpallohoito. Eli poltettiin pois kohdun limakalvot. Ei ole ollut menkkoja enää 7 vuoteen ja on ollut ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen mitään apua saa. Ainakaan mitään iisiä. Mulla oli tota ja kävin kyselemässä. Kohtu olis pitänyt kuulemma poistaa mutta siihen en suostunut. Vaihevuosissa sitten kuukautiset loppui ja se siitä vaivasta.
Aika radikaalit keinot. Hitto. En mäkään nyt ihan tuota halua.
Ihmeellisillä lääkäreillä olette käyneet.
Kohtu pitää ultrata. Vuodon syy voi olla myooma tai muu kasvain ja kohdun poistoa voisi harkita. Runsasta vuotoa hoidetaan usein hormonikierukalla. Keltarauhashormonilla voidaan pidentää kiertoa. Vähintään lääkärin pitäisi ymmärtää määrätä traneksaamihappoa, joka selvästi vähentää vuotoa.
Sinulta pitäisi myös ottaa veriarvot. Voi olla että kärsit jo anemiasta. Muista syödä rautaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisillä lääkäreillä olette käyneet.
Kohtu pitää ultrata. Vuodon syy voi olla myooma tai muu kasvain ja kohdun poistoa voisi harkita. Runsasta vuotoa hoidetaan usein hormonikierukalla. Keltarauhashormonilla voidaan pidentää kiertoa. Vähintään lääkärin pitäisi ymmärtää määrätä traneksaamihappoa, joka selvästi vähentää vuotoa.
Sinulta pitäisi myös ottaa veriarvot. Voi olla että kärsit jo anemiasta. Muista syödä rautaa.
Anemia on todettu jo ja hoidettukin pois. Edelleen syön rautaa.
Ultraus kuulostaa järkevältä, kierukkaa en halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mene gynekologille. Tilanteesi on saatavilla apua.
En saanu mitään apua. Ei ne vuodot mihinkään vähentyneet vaikka hormoneita määrättiinkin. Nuori nainen ei ymmärtänyt yhtään ongelmaani. Viimeksi tällä viikolla vaan yhtäkkiää pulpahti oikein kunnon verimäärä kerralla. Vaikka vessaan ei ollut kuin 5 metriä matkaan, niin lattia ja matot oli sotkussa, koska kaikki valui aivan hetkessä pitkin reittä. Onneksi olen yksineläjä, sillä jos joku olisi nähnyt, niin olisi varmaan soittanut 112. Tämä jos sattuisi töissä, niin en tiedä joutuisinko mielisaaraalaan.
Ultrattiinko kohtu ja munasarjat? Kyseessä voi olla myös endometrioosi tai kasvain. Kasvaimia löytyy myös hyvälaatuisia, ei aina tarkoita syöpää.
Kyllä tehtiin kaikki mahdollinen. Tulos oli puhdas siisti kohtu ja ei endometrioosia.
Mistä kertoo järkyttävät verihyytymät kuukautiseni aikana?
Siskollani ei kuulemma sellaisia ole.
Itseä kiinnostaisi miten mitata vuodon määrää. Kuukupilla se onnistuisi jos mittaisi sen määrän. Onko joku tehnyt niin?
Jos tamponi pitää vaihtaa tunnin välein, se viittaa, että vuoto on kovasti hyytymäistä, joka ei imeydy tamponiin. Silloin kuukautiskuppi toimii paremmin. Hyvin nestemäiselle vuodolle taas tamponi toimii paremmin, koska vuoto on hyvin imeytyvää.
Vierailija kirjoitti:
Ne on normaaleja runsaissa kuukautisissa. Jos siskollasi ei ole runsaat?
Vierailija kirjoitti:
Jos tamponi pitää vaihtaa tunnin välein, se viittaa, että vuoto on kovasti hyytymäistä, joka ei imeydy tamponiin. Silloin kuukautiskuppi toimii paremmin. Hyvin nestemäiselle vuodolle taas tamponi toimii paremmin, koska vuoto on hyvin imeytyvää.
Se on kovin hyytynyttä. Tulee sellaisia oikeasti isoja könttejä. Tämäkö se sitten on? Eipä ole käynyt mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt lähtee kuppi testiin täälä. Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on normaaleja runsaissa kuukautisissa. Jos siskollasi ei ole runsaat?
Ei ole kun jotain minejä käyttää... itse en pärjää edes super super superilla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mene gynekologille. Tilanteesi on saatavilla apua.
En saanu mitään apua. Ei ne vuodot mihinkään vähentyneet vaikka hormoneita määrättiinkin. Nuori nainen ei ymmärtänyt yhtään ongelmaani. Viimeksi tällä viikolla vaan yhtäkkiää pulpahti oikein kunnon verimäärä kerralla. Vaikka vessaan ei ollut kuin 5 metriä matkaan, niin lattia ja matot oli sotkussa, koska kaikki valui aivan hetkessä pitkin reittä. Onneksi olen yksineläjä, sillä jos joku olisi nähnyt, niin olisi varmaan soittanut 112. Tämä jos sattuisi töissä, niin en tiedä joutuisinko mielisaaraalaan.
Apu ongelmaan on hormonikierukka. Poistaa ongelman välittömästi. Kokemusta on.
Minä menin lopulta gynelle, kun vuoto oli ihan mahdotonta. Minulle oli tullut jo anemiakin, mitä en edes tajunnut, heikotuksen olin kyllä havainnut. Hemoglobiini oli 73 ja ferritiini 5. Sain pari pussia punasoluja ja 1000mg rautaa tykitettiin suoraan suoneen. Kohtu oli laajentunut melkein napaan asti ja oli täynnä myoomia, jotka sitä verenvuotoa aiheutti.
Käytin kuukuppia ja laskin, että runsaat vuodot yhdistettynä lyhyempään kiertoon vastasi sitä, että olisin käynyt verenluovutuksessa joka kuukausi. Ei ihme, että hemoglobiini oli alhainen.
Kohtu leikattiin pois ja siihen se verenvuodatus loppui. Olin jo viisikymppinen.
Kaikki ei halua kierukoita tai muuta hormonaalista lääkettä.
Kaikki ei halua kuukuppiakaan koska se on aika sotkuista kun ei voi heittää pönttöön kuten tamponin voi.
Sit vaan pitää kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen mitään apua saa. Ainakaan mitään iisiä. Mulla oli tota ja kävin kyselemässä. Kohtu olis pitänyt kuulemma poistaa mutta siihen en suostunut. Vaihevuosissa sitten kuukautiset loppui ja se siitä vaivasta.
Aika radikaalit keinot. Hitto. En mäkään nyt ihan tuota halua.
Vuotaviin myoomiin on toinenkin hoito, jota en nyt kyllä muista, mitä voi harkita kohdunpoiston sijaan. Sitä tehdään kyllä aika vähän, eikä se hoito auta kaikkia. Mutta ei vaatisi leikkausta, radiologi tekee sen hoidon. Muistaakseni siinä jotenkin yritetään käryttää niiltä myoomilta verisuonet katki, niin että ne kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Minä menin lopulta gynelle, kun vuoto oli ihan mahdotonta. Minulle oli tullut jo anemiakin, mitä en edes tajunnut, heikotuksen olin kyllä havainnut. Hemoglobiini oli 73 ja ferritiini 5. Sain pari pussia punasoluja ja 1000mg rautaa tykitettiin suoraan suoneen. Kohtu oli laajentunut melkein napaan asti ja oli täynnä myoomia, jotka sitä verenvuotoa aiheutti.
Käytin kuukuppia ja laskin, että runsaat vuodot yhdistettynä lyhyempään kiertoon vastasi sitä, että olisin käynyt verenluovutuksessa joka kuukausi. Ei ihme, että hemoglobiini oli alhainen.
Kohtu leikattiin pois ja siihen se verenvuodatus loppui. Olin jo viisikymppinen.
Hui että. Kuulostaa aika karulta. Laajentunut kohtu. Onko siitä mitään muita oireita kuin tuo vuoto?
Olen kärsinyt runsaista kuukautisista jo teinistä asti ja Caprilon on hyvä lääke, siihen tarvitsee reseptin. Hormonikierukasta ei ollut kohdallani apua. Ehdottomasti suurin pelastus ovat olleet Qlaira- ja Zoely- e-pillerit, joita voi käyttää iäkkäämpänäkin, ovat myös vaihdevuosien hoitoon. Kuukautiset ovat hyvin maltilliset kun tulevat, harvoin edes tulevat. Mikään hormoniehkäisy ei aiemmin tähän pystynyt. Kohdussa on myoomia, mutta siellähän ovat. No, jatkosta en toki tiedä, mutta tähän asti on hoitunut noin.
Mullakin vuoto koko ajan runsastui. Mulle määrättiin Caprilonia. Se onkin ollut han toimiva. Vuotoa tulee selkeästi vähemmän.
N42