Liian runsaat kuukautiset
Kuukautiseni ovat muuttuneet erittäin lyhyiksi mutta sitäkin runsaammiksi.
Nuorempana ne kesti 7 pv ja vuoto oli siedettävää. Kierto normaalin pituinen ja säännöllinen.
Nykyisin, yli 40 ikää ja kuukautiset kestää 3 päivää ja ovat älyttömän runsaat.
Niin runsaat että tunnin välein pitää vaihtaa super super plus tampponi. Ei tässä ole järkeä vuotaa näin.
Tuleeko ne veret "kerralla" sieltä kaikki?
Onko normaalia?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Mullakin vuoto koko ajan runsastui. Mulle määrättiin Caprilonia. Se onkin ollut han toimiva. Vuotoa tulee selkeästi vähemmän.
N42
Caprilon toimii myös mulla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mene gynekologille. Tilanteesi on saatavilla apua.
Mitään hormonin sekoittajia en halua, eli pillereitä tms.
Sulla on samanlainen väärä käsitys kuin itselläni oli. Osittain sen takia ja lääkärin ammattitaidottomuuden takia sainkin sitten kohdun limakalvon syövän. Progesteronia jos olisin saanut ajoissa, niin limakalvo olisi pysynyt kunnossa ja myös ne runsaat kuukautiset olisi loppuneet... Sun ongelmasi nimenomaan johtuu jo hormonien epätasapainosta.
Vierailija kirjoitti:
Itseä kiinnostaisi miten mitata vuodon määrää. Kuukupilla se onnistuisi jos mittaisi sen määrän. Onko joku tehnyt niin?
Olen tehnyt ja gynet olleet mielissään siitä, koska siitä saa paljon paremman käsityksen vuodon määrästä kuin jostain siteiden tai tamponin menekin laskemisesta. Sen ansiosta pääsin julkiselle gynellekin aika nopeasti, koska oli tk:ssakin niin selvää, että oikeasti vuodan paljon eikä kyse ole mistään "kun se näyttää niin paljolta se verimäärä siteessä".
Kolme päivää kuukaudessa ei kuulosta pahalta kärsimykseltä, jos muita oireita ei ole.
Itselläni on aina ollut runsaat kuukautiset, mutta olen tottunut siihen. Gyne kuitenkin keksi, että ne pitää poistaa kokonaan ja sain puoliväkisin hormonihäkkyrän.
Sitten olikin elämä helvettiä 24/7.
Minulla on vai kahtena vuotopäivänä runsasta vuotoa, mutta se onkin sitten niin runsasta, että alkoi näkyä jo yleisessä terveydentilassa ja sitoi minut kotiin: kun kohtuni siis vain vuosi koko ajan, oikein tunsin miten vuoto lorisee alas. Ja kun hyytymiä tuli, niin ne tuli sitten hillittömien supistusten kera.
Sairaalassa jookainen minut tutkinut gyne sanoi että tällainen vuoto ei tosiaan ole normaalia. (tk:ssa hoitaja oli ollut pikkasen eri mieltä eikä meinannut edes päästää tk:lääkärille, kun kyselin, että voisiko päästä, kun pitäisi saada jotain apua runsaisiin menkkoihin... se onkin tarina erikseen sitten...)
Gynen polilla edettiin loogisesti pehmeimmästä hoidosta kohti kajoavmpia. Tätä minäkin toivoin. Hormonikierukkaakin kokeiltiin, mutta tuli ulos. Viime käynnillä aika termoablaatioon ja kohta sitten sinne... Jos ei tuo toimi, niin sitten kohdupoisto. Kohdallani ei voinut edes jäädä odottelemaan vaihdevuosia: niistä ei minkäänalaista merkkiä (ja ikää on 48....). Muuten olisi menty niiden yli e-pillereillä. traneksaamihappoa en voisi sitäkään syödä vuosien ajan kuukautisten aikaan.
Jos olisi ollut vaihtareista jotain merkkejä niin, olisin saanut e-pillerit, joilla olisi saatu vuodot pois ja niillä menty vaihdevuosien yli (ilmeisesti niitä voi nykyisin määrätä "vanhoillekin" naisille). Jopa erään näytteen tuloksiin oli kirjattu jotain sen suuntaista, että selkeä ovulaatiovaiheen näyte. Jotenkin surkuhupaisaa...
gyne ilmoitti määräävänsä minipillerit ehkäisyksi termoablaation jälkeen, mutta mieheni ilmoitti haluavansa vasektomian, joten ehkäisy hoituu sitten noin.
Alkaako kuukautishousut haista ja hiostaa kuten side?
En tykkää siteistä juuri noiden tekijöiden takia. Pitääkö housut hajut kurissa?