Avopuolison henkivakuutus
Ollaan ostamassa avomiehen kanssa kummallekin ensimmäistä, yhteistä asuntoa. Haluttaisiin jotenkin turvata avopuolison oikeudet mahdollisessa sairastumisessa tai kuolintapauksessa. Henkivakuutus on nyt pohdinnassa, mutta tässä päästiin erimielisyyksiin. Miehelle tulee työpaikaltaan palkan päälle etuna henkivakuutus, jonka edunsaajaksi hän voi minut merkitä. Edulla saa katettua asuntolainan kokonaan. Minulla ei vastaavaa etua ole, vaan joutuisin sen hankkimaan erikseen. Minulla ei ole muuta lainaa eli henkivakuutus tulisi nimenomaan vain avomiehelleni, jotta hän voi maksaa asunnon lainan pois jos sattuisi käymään niin, että kuolen tai tulen työkyvyttömäksi. Tulisiko tässä tapauksessa avomiehen osallistua henkivakuutuksen kuluihin? Minusta on kohtuutonta, että maksan satoja euroja vuodessa edusta, joka menisi avomiehelle ja hänen vastaava minulle tarjoama etu ei maksa meille kummallekaan mitään.
Kommentit (5)
Henkivakuutus ei maksa satoja euroja vuodessa ellei avopuolisosi ole lähes eläkeikäinen.
Ei tuohon ole yhtä oikeaa vastausta. Meillä mies maksoi asuntoaan, mutta otti henkivakuutuksen, jossa olin edunsaajana. Sanoi sen irti, kun laina oli maksettu. Nykyään miehellä ei ole henkivakuutusta ja me ollaan naimisissa.
Vierailija kirjoitti:
Henkivakuutus ei maksa satoja euroja vuodessa ellei avopuolisosi ole lähes eläkeikäinen.
AP:lle eli minulle henkivakuutus tarjous oli lainan puolikkaan kattavalla korvaussummalla jo 300 euroa. Tähän tuli mukaan vakava sairastuminen ja tapaturvakorvaus. Ehkä sitten jos pariskunnan molemmat osapuolet ottaa tuo tulisi halvemmaksi?
Vierailija kirjoitti:
Ei tuohon ole yhtä oikeaa vastausta. Meillä mies maksoi asuntoaan, mutta otti henkivakuutuksen, jossa olin edunsaajana. Sanoi sen irti, kun laina oli maksettu. Nykyään miehellä ei ole henkivakuutusta ja me ollaan naimisissa.
AP tässä. Meillä tuo henkivakuutus tulisi lainan maksun lisäksi myös sitä varten, että jommalla kummalla olisi varaa ostaa asunnon puolikas itselleen mikäli toinen kuolee. Asuntolaina ei meillä ole mahdottoman iso, mutta odotettavissa on että asunnon arvo kyllä nousee. Toki jos mennään naimisiin niin perintöasiat helpottuu jo verotuksellisesti, mutta ei vielä olla naimisissa ja ei ihan veroetujen takia haluttaisi kiirehtiä senkään suhteen.
Ehdota omalla työpaikallasi että ottavat ohjelmaan henkivakuutuksen työsuhde-etuna.