Naistutkija osoittaa että naisilta jää vuosittain miljarditolkulla palkkaa saamatta tehdystä metatyöstä.
Tampereen yliopiston tutkija kertoo väitöskirjassaan arvion olevan viiden ja kymmenen miljardin välillä vuosittain.
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Metatyö ilmeisesti siis tarkoittaa samaa kuin lasten hoito ja kasvatus? Kuka sinulta on tilannut niitä lapsia? Laskuta häneltä sen tilaussopimuksen mukaan, jonka olet tehnyt ennen lasten hankintaa. Jos taas hankit lapset ihan omasta valinnastasi, silloin tilaaja olet sinä, ja hoidat omat lapsesi ihan omaan piikkiisi.
Miehet muistakoot tämän sitten erotilanteessa. Turha kitistä kun äiti saa yksinhuoltajuuden.
Vierailija kirjoitti:
Miehet ei tee kaupassakäynnistä, siivoamisesta tai lakanoiden vaihdosta elämää suurempaa ongelmaa, jota pitäisi koko ajan ajatella tai työstää.
Ilmankos ne ei tulekaan tehtyä.
Miehet on aina tehneet metatöitä, me ei vaan huudeta siitä ja uhriuduta kuten naiset. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on metatyö?
Metatyö on sitä, että nainen toimii jatkuvasti projektipäällikkönä perheessä että asiat sujuvat jouhevasti, kaikilla on tarvitsemansa ja oikeat asiat tehdään oikeaan aikaan, ja mies seisoo tumput suorina ja itkee "jos kerrot minulle mitä pitää tehdä niin teen kyllä, mutta en oma-aloitteisesti ikinä koska en näe sotkua ja teen kuitenkin väärin ja metatyöt ovat valetta!"
No voi. Valitsitko väärän miehen? Ei siitä yhteiskunnan kuitenkaan korvauksia tarvitse maksaa.
Me käydään kerran viikossa kaupassa ja kerran sinne mennessä kysyin mieheltä, että mitä hän haluaa syödä seuraavalla viikolla. Mies hermostui ja sanoi, että mistä hän sen tietää mitä silloin tekee mieli. Se on aika hankala tehdä mitään, jos mitään aineksia ei ole ostettu. Minusta ruuanlaitto on mukavampaa silloin, kun tiedän etukäteen, mitä teen minäkin päivänä ja että kaikkiin löytyy ainekset. Mieshän ei kokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset ei edes ymmärrä tai huomaa miesten tekemää "metatyötä" mutta me miehet ei siitä edes meteliä pidetä, se on vai osa normaalia elämää.
Eroni jälkeen en huomannut yhtään hommaa, jonka mieheni olisi hoitanut perheessä. Työmääräni pysyi samana. Tai no hieman helpottui, kun ei tarvinnut kokata ja pyykätä hänelle enää. Oikeastaan aika omituista, miten ihminen saattoikin tehdä niin vähän.
Eroni jälkeen en huomannut yhtään hommaa, jonka vaimoni olisi hoitanut perheessä. Työmääräni pysyi samana. Tai no hieman helpottui, kun ei tarvinnut kokata ja pyykätä hänelle enää. Oikeastaan aika omituista, miten ihminen saattoikin tehdä niin vähän.
"Miljarditolkulla" kuulostaa tuulesta temmatulta. Oikea tutkimus kertoisi tarkat luvut ja miten otanta on tehty. Miksi edes metatyöstä pitää maksaa, se on normaalia elämää. Ei kukaan pakota kotona suunnittelemaan seuraavan päivän töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset ei edes ymmärrä tai huomaa miesten tekemää "metatyötä" mutta me miehet ei siitä edes meteliä pidetä, se on vai osa normaalia elämää.
Eroni jälkeen en huomannut yhtään hommaa, jonka mieheni olisi hoitanut perheessä. Työmääräni pysyi samana. Tai no hieman helpottui, kun ei tarvinnut kokata ja pyykätä hänelle enää. Oikeastaan aika omituista, miten ihminen saattoikin tehdä niin vähän.
Eroni jälkeen en huomannut yhtään hommaa, jonka vaimoni olisi hoitanut perheessä. Työmääräni pysyi samana. Tai no hieman helpottui, kun ei tarvinnut kokata ja pyykätä hänelle enää. Oikeastaan aika omituista, miten ihminen saattoikin tehdä niin vähän.
Hassua, että noin päin kommentissa ei ole mitään uskottavuutta.
Ei ole tainneet nykyajan nuoret naiset leikkiä lapsena kotia. Kodista huolehtiminen ja sen lämmöllä täyttäminenhän on mukavaa. Toki miehen kanssa täytyy olla järkevä työnjako, mutta ei minusta jokin kaupassakäynti ole korkeampaa avaruustiedettä, joka vaatisi hirmuisia aivoresursseja. Minä rakastan mun kotia ja haluan huolehtia siitä hyvin, vaikka asun yksinkin. Lapset ovat kasvaneet aikuisiksi, mies kuoli syöpään, mutta edelleen teen sitä "metatyötä" kotini hyväksi ja nautin siitä. Tunnelmasta, jota luon.
Parisuhde ja perheen perustaminen ovat vapaaehtoisia, itse tehtyjä valintoja. Myös kumppani näihin projekteihin valitaan ihan itse. Samoin vapaaehtoiseen sopimukseen perustuu ihan kaikki yksityiskohdat siitä, miten asiat puolisoiden välillä hoidetaan.
Mikä on nyt se taho, jonka pitäisi maksaa hyvitystä ihmisen itse tekemistä valinnoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta totta joka sana.
Niin missä työssä ja millä työpaikoilla jää ne miljardit saamatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nalkuttaminen metatyötä vai ihan oikeaa työtä?
Tee ne hommat, niin kenenkään ei tarvitse nalkuttaa.
Todellisessa maailmassa nalkutusta tulee turhankin usein silkasta nalkutuksen ilosta, ei siksi että sitä tarvittaisiin johonkin. Mutta tuo vaan todistaa sitä että täysin pystymetsästä repäisty tavis ei välttämättä ole kovinkaan loistava johtaja jos sellaiseen asemaan joskus päätyy ilman koulutusta ja soveltuvuustestejä. Nalkutus ei oikeasti motivoi ketään innolla töihin vaan usein käy päinvastoin, ja kohta kirotaankin sitä "laiskaa exää" ja valitetaan someen metatöistä.
"Ei normaalielämän rutiineista kannata mitään listoja esitellä. Jokainen nainen ja mies käy asioita päivittäin läpi. Sehän kuuluu elämiseen. Luuletko olevasi jokin spesiaalitapaus tai työn sankari."
Aikuisen normaaliarkeahan tuo kaikki onkin, ei se ole mitään spesiaalia. Jotenkin vaan eksä lähti kauppaan "fiilispohjalta" tarkistamatta mitään tai ihan ilman suunnitelmaa. Puolet tarvittavista sitten unohtui, listaa ei suostunut kirjoittamaan itse. Pyykin kohdalla havahtui kalsarien loppumiseen ja siihen, että tarvitsi jonkun tietyn paidan tänään ja se makasi pyykkikorissa. Pesi myös valkoisia vaatteita mustien farkkujen kanssa silloin kun muisti jotain pyykätä. Lakanoita ei olisi vaihtanut koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole selkeästi elänyt naisen kanssa ja sittemmin eronnut. Siitä jää yleensä melkoinen määrä turhia kotitöitä ja ylimääräistä säätöä pois, kun niin käy.
Naurattaa oikein, kun miettii. Miten helppoa on elää ilman, että nainen on vieressä keksimässä. Mikä on milloinkin loppu/lopussa tai ehkä tarvii lisää jne jne.
Elän nimittäin tuota todellisuutta viikon tai kaksi kuukaudessa, koska puoliso on lentoemo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on metatyö?
Metatyö on sitä, että nainen toimii jatkuvasti projektipäällikkönä perheessä että asiat sujuvat jouhevasti, kaikilla on tarvitsemansa ja oikeat asiat tehdään oikeaan aikaan, ja mies seisoo tumput suorina ja itkee "jos kerrot minulle mitä pitää tehdä niin teen kyllä, mutta en oma-aloitteisesti ikinä koska en näe sotkua ja teen kuitenkin väärin ja metatyöt ovat valetta!"
No voi. Valitsitko väärän miehen? Ei siitä yhteiskunnan kuitenkaan korvauksia tarvitse maksaa.
Moni on valinnut. Kuten te miehet kuulutte valinneen vääriä naisia. Semmosta se on.
Vierailija kirjoitti:
Makaan sohvalla ja maha murisee, mietin pitäiskö tehdä voileipä tai kaksi. Onko tämä sitä metatyötä?
Ei ole. Se on metatyötä, että makaat sohvalla ja lapset tulevat valittamaan nälkää. Koska sinä tiedät, että on ruoka-aika, sanot lapsille, että olet miettinyt, mitä teet lapsille ruuaksi ja olet käynyt ajoissa kaupassa. Tuossa vaiheessa sinä voit sanoa lapsille, että ruoka onkin valmis, joten voidaan mennä heti syömään.
Sinkuilla ei nyt ole metatöitä eikä kotitöitäkään, joten he pääsevät helpolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah hah. Mitäs menitte sinne työelämään, itse halusitte. 😄 Oliko se 1960-lukua kun naisia meni jo enemmän töihin?
Miksi miehet haluavat töihin mutta ei kiinnosta tehdä kaikkea kotiin ja lapsiin liittyvää työtä lisäksi? On se kumma.
Mies ei joko kykene metatyöhön, mitä minä en usko, koska silloin pitää olla uusavuton. On toki voinut muuttaa äidin helmoista suoraan tyttöystävän helmoihin. Toki kyllä olen töissäkin huomannut, että miehet eivät kykene metatyöhön( sori). Olen sairaalassa töissä sairaanhoitajana, ja suurin työ miessairaanhoitajilla on opetellessa juuri noita metataitoja= työn suunnittelu ja organisointi. Monelle on pitänyt rautalangasta vääntää, että miten, ja missä järjestyksessä työt tehdään.
Sitten ne, jotka
Meillä oli työpaikalla nuori mies, joka käytti tuota asetta työyhteisössä. Oli kyllä varsinainen tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tainneet nykyajan nuoret naiset leikkiä lapsena kotia. Kodista huolehtiminen ja sen lämmöllä täyttäminenhän on mukavaa. Toki miehen kanssa täytyy olla järkevä työnjako, mutta ei minusta jokin kaupassakäynti ole korkeampaa avaruustiedettä, joka vaatisi hirmuisia aivoresursseja. Minä rakastan mun kotia ja haluan huolehtia siitä hyvin, vaikka asun yksinkin. Lapset ovat kasvaneet aikuisiksi, mies kuoli syöpään, mutta edelleen teen sitä "metatyötä" kotini hyväksi ja nautin siitä. Tunnelmasta, jota luon.
Jaa. Miksi se kodin täyttäminen lämmöllä ja huolenpidolla kuuluu vain naiselle?
Huonosti tekemiselle on termi weaponized incompetence. Työpaikalla siitä saisi potkut, on aika että perheestäkin saa siitä potkut.