oOo Helmenkantajat tiistaina oOo
Kommentit (39)
Uudet lisäilkää tietonne listaan ja samoin vauvautuneet tiedot sinnekkin kiitos. Saattaa jäädä huomaamatta jos tiedot löytyy vaan täältä keskustelujen joukosta.
Kiitos!
MyQ
MyQ, toivottavasti kuume laskee pian. Ois kurjaa lähteä synnyttämään kuumeessa! Meilläkin on lapsilla flunssa ja ovat siksi kärttyisiä, mutta onnen kaupalla ei ole tarttunut muhun. Yleensä saan heiltä aina flunssan, mutta koko raskauden aikana ei ole tarttunut kuin yksi flunssa eikä silloinkaan tullut ees kuumetta. Myöskään mahatauti ei tarttunut kuin ihan lievänä vaikka lapset yrjös kauheesti ja olin yltä päältä oksussa.
G: Ootteko muut huomanneet että lastentaudit ei tarttuisi kovin hyvin raskaana ollessa??
Ihmettelen sitä koska olen noin muuten ollut kestopahoinvoinnin takia väsynyt, hb alhaalla ja nukkunut huonosti jne joten luulis et vastustuskyky ois tosi huono. Mutta onneksi ei ole.
Täällä sitä vielä kökitään. Enää en usko mihinkään ns. ennakoiviin tuntemuksiin. Eilenkin illalla oli sellasia suppareita että tuli aina kovan supistuksen jälkeen pakottava juoksu vessaan ja maha ihan löysällä. Mutta taas ne harveni yöllä, toisaalta hyvä koska sain nukuttua siedettävästi pitkästä aikaa. Tuntuu vaan hurjalta kun tietää että vauva roikkuu tuossa synnytyskanavan alaosassa josta kätilö voi tuntea hänen pään, paikat on pehmeet, kohdunsuu auki 2-3 cm ja tässä vaan yrittää tehdä tavallisia asioita.Voi tulla lähtö kahden tunnin päästä tai vasta loppuviikosta. Tai sitten käynnistetään ensi viikolla. Joka päivä on kelattava, mihin lapset on just tänään lähdössä jos alkaa (on aina eri kohe riippuen ystävien työvuoroista jne). Ja vielä nää pakkaset, kun dieselautomme ei oikeesti käynnisty alle tunnin webasto-lämmityksellä. Et ei sais alkaa kovin kiihkeästi se synnytys jos meinaa ehtiä. Tosin jos tätä vauhtia aukeaa jatkossakin, ei todellakaan tule kiire!!!
Olikin väsymyksen ja hermoilun takia verenpaine kohonnut kuulemma yli 30 % normaalista. Tuo 30 % on ilmeisesti joku hälytysraja jos samalla henkilöllä nousee yli 30 % omasta normaalista. Siitä neuvolan th saikin uuden syyn lähettää mut synnärille. Mutta mietin vaan, käynnistääkö ne silloinkaan vaan onko vaarana jäädä sinne makaamaan jos sinne meen. Nyt joka tapauksessa meen viimeistään sillä lähetteellä lauantaina synnärille. Olen kuulemma niin kypsän ja pahan näköinen väsymyksestä että vois mennä läpikin etten oikeesti jaksa... OIkeesti se kiire ei johdu mistään muusta kuin vauvan koosta. Kun vauva voi olla jo 5 kg, jokainen viikko eli jokainen 200-300g vähemmän kiehtoisi.
Nyt palaan eiliseen pinoon jos löytyisi vastaamattomia galluppeja. Lapset soittaa jotain lastenmusaa ihan täysiä olkkarissa ja tanssivat...
Heinä 40+1
Minäpä herään pitämään MyQ:lle seuraa ;o) Paitsi että lähen tästä kohta kävelemään neuvolaan, ulkona on -32 pakkasta, onneksi matka on vain 1 km =o/ Huih, aika kylmät ilmat lykkäsi nyt…
ON: Eilinen toista tuntia kestänyt lumityöurakka ei aiheuttanut supistuksen supistusta… Ainut vain että lonkat siitä sai tosi kipeäksi! Meinasin alkaa kutomishommiin vielä, jos ens syksyksi/syystalveksi kutois neuleen, sen pitäisi ehkä olla n. 74 cm, vai?
MYKERINOKSELLE onnea pojasta!
MyQ: Parane pian!
Jep, vaan palailen myöhemmin kertomaan neuvolakuulumiset, harmi että meillä on neuvolassa vaan hoitaja niin ei saa sisätutkimusta.
HANNELE + vilpertti rv 38+2
Jatkan vielä galluppeja...
AUTOLLA AJO: ajelen kyllä, mutta vain ykkösautollamme pystyn ajamaan ja hengittämään samalla. Huonompi automme on jotenkin niin alhaisilla penkeillä varustettu ettei henki kulje. Oikeestaan nyt vauvan laskeuduttua on helpompi hengittää myös autossa. Lasten survominen turvaistuimiin on kuitenkin rasittavaa touhua varsinkin ahtaassa autotallissa.
SYNNYTYKSEEN LÄHTÖ: en kerro kenellekään, paitsi jos on päiväsaika niin tietysti soitan niille keille lapset on sinä päivänä menossa ja jos on vuorossa sukulaiset, he kyllä raportoi sujuvasti kaikille... Mutta ei kukaan ala synnärille soittelemaan, sitä en pelkää. Vauvan syntymän jälkeen mies soittaa mummoille ja muille lähtee viesti kun pääsen osastolle.
RISTIÄISET: tuntuu tosi kaukaiselta ajatukselta, en ole uhrannut tälle ajatustakaan.
KUMMIT: yksi pariskunta on valittuna, serkkuni vaimoineen jotka on mulle tosi läheiset ja asuu 50 km:n päässä, ja haluisimme myös toiset kummit mutta emme ole vielä keksineet ketkä. Mies haluaisi yhdet ystävät kotiseudultaan mutta musta se on outoa, koska olemme nykyään varsin vähän tekemisissä ja olisi paljon läheisempiäkin ystäviä. Kriteerinä on ilmeisesti se että ovat maanviljelijöitä joita meistäkin tulee parin vuoden päästä ja silloin asumme 30 km päässä heistä. Nyt matkaa on 400 km joka toki on vähentänyt yhteydenpitoa.
MUIDEN UTELU: se ottaa hermoon. Ei huvita yhtään raportoida kellekään mitään, paitsi yhdelle läheiselle ystävälle joka on terveydenhoitaja ammatiltaan, työskennellyt myös äitiysneuvolassa. Paitsi tässä palstalla on kiva kertoa tilannetta, aika hassua muuten!
RASKAUTUMINEN: neljä kertaa olen raskautunut heti ekasta tilauksesta. Yksi raskaus meni kesken ja heti seuraavasta kierrosta alkoi tämä. joten senkin puolesta olen ollut tosi kauan putkeen raskaana kun olin jo maalis-huhtikuussakin raskaana.
Nyt lapsi roikkuu tässä, meen viihdyttämään.,,,
Täällä mittari näyttää -32 ja pitäisi silti lähteä siivoamaan tallit ennen neuvolakäyntiä :/ Vähänkös mukavaa hommaa tälläisella pakkasella. Ollaan nyt pidetty autoa varalta koko ajan roikassa jos sattuukin lähtö tulemaan, ja sisätilalämppärikin huutaa täysillä joten jospa siellä matkat ainakin tarkenisi :)
MyQin kanssa mennään näköjään samoilla viikoilla, kovasti olen yrittäny mahan asukkaalle puhua että ottaisi tulevasta isosysteristään mallia ja tulis pihalle laskettuna päivänä eli huomenna mutta.. saapa nähdä. Valitan kyllä tänään neuvolaan viikkojen patoutumat unettomuudesta, kivuista, säryistä ja väsymyksestä. Ainakin helpottaa.
Onnea vauvautuneille! Niitä taisi taas olla pari :) Mutta nyt menoksi, palailen ehkä myöhemmin neuvolakuulumisten kera.
Ja toivottavasti meistä osa pääsisi tositoimiin jo..
H 39+6
Täällä myös liikkeellä flunssaa. Toistaiseksi vain esikoinen on kipeänä ja menikin sitten viime yö juostessa pojan huoneessa paijaamassa kun olo oli kuulemma tosi kurja. Nyt on jo pirteämpi, mutta räkänen! Toivotaan ettei nyt tartuta koko porukkaa tuohon tautiin.
Taisin jo eilen vastailla galluppeihin, tuosta utelusta piti vielä kommentoida eli mua jotenkin kanssa ärsyttää toisten kysely ja varsinkin nuo kommentit eikö vieläkään supistele jne... Mulla on nuo kaksi edellistä lastakin mennyt tosiaan yliajalle ja voi sitä soittelun määrää mikä on ollut kun kaikki kyselee eivätkä millään usko että kyllä me sitten ilmoitellaan. Anoppi tosin ei meinannut viimeksi uskoa vauvan syntyneen kun syntyi sitten viimein aprillipäivänä =)
Minni taisi ihmetellä sf-mittaa, mulla oli myös viime viikolla (36+3) tuo mitta 30 cm. On tosin kasvanut koko ajan hitaasti, mutta kasvanut kuitenkin. On nyt paljon pienempi masu kuin edellisissä raskauksissa, vaikka aluksi kulkikin tuo mitta tuolla yläkäyrällä. Mulla on tuollainen taaksepäin kallistunut kohtu, joten kun makoilen niin masu katoaa eli just silloin kun mitataan ja sit kun nousen ylös niin masukin tulee tuohon eteen. Mua on ruvennut ärsyttämään kun maha ottaa kiinni jokapaikkaan. siis kun laittaa astioita kaappiin niin tulee samalla pyyhittyä pöydät mahalla ja muutenkin tuossa mahassa (paidassa) on ihan hirveästi aina sotkua päivän päätteeksi.
Nyt kun ei tule muuta mieleen niin laitetaan vaikka jotakin yleistä galluppia ilmoille eli:
1. Mitä harrastuksia sinulla on?
2. Mikä on hienoin/paras matkakohde missä olet ollut?
3. Mihin haaveilet matkustavasi sitten joskus....??
4. Kuinka monesta lapsesta haaveilet?
Nyt en keksi tähän hätään enempää..
Nyt on lähettävä laittamaan pyykit koneeseen. Palailen vastailemaan itse vaikka vähän myöhemmin.
t.kolomonen rv 37+1
Täällä ei kyllä olla yhtään pirteitä. :( Valvoin taas viime yönä, heräsin ennen kolmea ja puoli viideltä sitten vihdoin vaivauduin taas sänkyyn. Olisipa nukuttanut makeasti puoli seitsemältä, kun mies herätti! No, sainpahan vauvalle kudottua villasukat valmiiksi. Toinen oli odottanut rauhallista hetkeä, enpä tajunnut aikaisemmin herätä yöllä sitä tekemään. ;)
Paineita mittailin eilen ja olivat ihan ok, sellaista 115/70. Tänään neuvolassa pissakin oli ihan puhdas. Täytyy vaan tästä turvotuksesta kärsiä. Painoa oli tullut lisää yli kilo viikossa, huh huh. Toivottavasti johtuu tästä turvotuksesta. Vielä menen ensi viikolla katsomaan terkkaa, jos ei lähtö tule ennen sitä. Ensi perjantaina on se sektioaika, alkaa vähän jännittää jo. Yöllä vähän nipisteli mahaa, kun olin hereillä, mutta eipä taida sen kummempaa niistäkään syntyä. En jaksa edes toivoa, että synnytys käynnistyisi aikaisemmin.
Vielä pari gallupvastausta:
UTELU: Ei onneksi kauheesti kukaan ole udellut. Anoppi jaksaa aina kysyä, että supisteleeko. Ei supistele vaikka mitä tekisin. Kyllä ärsyttäisi, jos joku aina soittelisi ja kyselisi.
KERTOMINEN: Kerrotaan kyllä molempien vanhemmille (riippuu vuorokaudenajasta), jos pitää lähteä ennen ensi viikon perjantaita. Pitää kuitenkin esikoinen saada jonnekin hoitoon. Muille kerrotaan sitten jälkikäteen. Paitsi, jos menee tuohon 16.2. asti, sen tietää jo melkein kaikki. ;)
SAIRAALAKASSI: Pitkään oli ajatuksissa, nyt olen jo pakannut hammasharjan, shampoon ja hoitoaineen. Eli lähinnä toilettilaukku on kunnossa. Esikoisesta ehdin nappaamaan vaan hammasharjan mukaan, muuten mies toi tavaroita perässä. Pitäisi vähän miettiä valmiiksi, mitä otan mukaan. Lähinnä tässä tökkii se, että ei ole sellaista hyvää kassia. Kai minä ilmestyn osastolle muovikassi kädessä.
Eipä tule taas muuta mieleen, taitaa pää kaivata vähän unta.
Onnea vauvan saaneille! Ja voi, kun Heinä jo pääsisi nyyttiä hakemaan! ;)
-Saibu ja juniori 38+3-
Täällä kaikki ennallaan, ei mitään uutta auringon alla... Vauva yhä tiiviisti massussa. Eilen sentään tuli jo muutama supistus, mutta siinäpä ne sitten olikin. Varasin kampaajan huomiseksi ja ajattelin nyt alkaa toivomisen, ettei syntyisi ainakaan ennen tuota! Onhan tässä laskettuun aikaan vielä kaks päivää, mutta " näin raskaana" en ole koskaan ollut, esikoinen kun syntyi rv 39 tasan.
Pakkasta parikymmentä astetta ja hieno auringonpaiste! Eilen havahduttiin miehen kanssa autoproblematiikkaan pakkasten osalta. Siis jos yöllä tulee lähtö, ei dieselautomme välttämättä ole yhteistyökykyinen... Kakkosauton akku taas on sen verran huono, ettei pakkasella jaksa höräyttää pirssiä käyntiin. Onneksi lämmitystolpassa on ajastin, niin toinen pirssi on muutaman tunnin yöllä lämmityksessä... Varalta. Ja tokko niin kiire lähtö tulee, etteikö auto ehtisi esim. tuntia olla lämmityksessä. Esikoisen hoitajan tuloonkin menee liki tunti. Mutta kaikkea sitä joutuukin miettimään :-)
Gallupeja en muista, joten onpas TAAS itsekeskeistä puhetta...
Kovasti kuitenkin onnea kaikille vauvan jo syliinsä saaneille! Perässä tullaan...
Timbe 39+4
Vasteilenpas nyt sitten omiin kysymyksiini eli:
- Tällä hetkellä ei oikein mitään, normaali olotilassa talvella laskettelu ja muuten yleisesti koiran kanssa touhuaminen ja näyttelyissä käyminen. Nyt ajattelin aloittaa oikein urakalla lenkkeilyn (siis ihan oikeasti juosten!!) ja sitten ajattelin aloittaa jälleen rakkaan harrastuksen joka on lapsien myötä jäänyt eli ratsastuksen! Katotaan mitä kaikkea ehtii noiden lasten kanssa harrastamaan.
- Thaimaassa olimme ekaa kertaa häämatkalla ja ihastuin paikkaan välittömästi, sinne on pakko päästä takaisin ja mieluiten PIAN!
- Afrikkaan safarille, olis mahtavaa nähdä ihan " livenä" (ilman aitoja) leijonia ja norsuja yms. Nuo matkat ovat vaan niin kalliita eikä ne ole ihan lapsiperheiden kohdematkoja joten ehkä sit kun lapset ovat vähän isompia niin lähdemme ukon kanssa kaksistaan.
- Haaveilen 5:stä (ainakin) mutta eiköhän nämä 3 meille sitten lopulta ole ihan sopiva määrä. Tuskin saan miestä koskaan enempään suostumaan ja ehkä sitä olis kiva sit viettää aikaa vähän ilman vaippaikäisiäkin. Ehkä sit joskus 10 vuoden päästä vielä se iltatähti??? Haaveillahan aina voi...mulla kun on vielä tuollainen krooninen vauvakuume ellei se nyt sitten tämän vauvan myötä häviä!
Nyt täytyy lähteä laittamaan jotakin purtavaa lapsukaisille!
Laitetaan vielä yksi kysymys ilmoille eli Mikä on teidän perheen lempiruoka? Ja saa sen reseptinkin laittaa...jollei ole tarkoin varjeltu salaisuus ;)
t.kolomonen rv 37+1 joka tylsistyy tänne sisälle
Paino tullut alaspäin, nyt lähtöpainosta +11,5 kg
Pissa ok
Paineet (alapaine) edelleen koholla 126/90
Sf-mitta 35 cm
Lapsiveden määrä normaali
Tarjonta rt
Sykkeet 128-140 (aina ennen ollut paljon korkeammat, ei koskaan alle 140)
En tiiä miksi paino tullut alaspäin, vaikka oon syöny aivan julmetusti suklaata, jätskiä, Runebergin torttuja, Arnoldin donitseja… Pelottaa ja ahistaa. Jos jotain sattuu. Viikko sitten oli ultran mukaan terve lapsi. Verenpainemittarin anto edelleen mulle kotiin. Ja selvis sekin että OYSissa käynnistetään myös vasta rv 42+0 tai sen jälkeen (kun aiemmin sain valmennuksessa sen käsityksen että jo rv 41+3).
Onko kellään kokemusta jos rv 42+0 sattuu viikonlopulle niin käynnistävätköhän jo perjantaina vai vasta seuraavana maanantaina? Mullahan viikot tulee täyteen aina sunnuntaisin.
GALLUPIT:
Tällä hetkellä kävely ja kuntopyöräily, normaalisti rullaluistelu, hiihto, uinti, joskus jumppa. Käsityöt. Urheilullisista harrastuksista huolimatta olen aika laiska ja ei niin urheilullinen…
Oon matkustellu tosi vähän. Ulkomaista vois valita vaikka Englannin, koska muuten olen käynyt vain Kanarialla, Turkissa ja Ranskassa. (+tietty nämä naapurimaat Ruotsi ja Viro)
Haaveilen että piakkoin (kun lapsi tarpeeksi iso) niin mentäis johonkin lämpimään, ihan sama minne kun ei missään oo käyty, vaikka ihan vaan Kreetalle.
Kolmesta mutta mies haaveilee vaan kahdesta!
Sori omanapainen ja jokseenkin alavireinen teksti…. Vaikka onhan siihen täällä jo totuttu, näillä viikoilla moni kokee ahdistusta tästä tappavan hitaasti kuluvasta ajasta. Viime viikolla diagnisoin itelle ”synnytystä edeltävän masennuksen” ;o) Onneksi se olikin ohi menevää mutta tänään on tullut takaisin…
HANNELE rv 38+2
Täällä pitkästä aikaa. Onpas vauvoja tullut reilusti jo tammikuun puolella!
Täällä ollaan vielä tiukasti yhdessä kasassa, ensi viikon lopulla on laskettu päivä ja silloin tämä myös todennäköisesti käynnistetään, jos vaavi ei älyä itse tulla ulos. Alkaa olla jo aika kypsä olo kaikkine turvotuksineen ja verenpaineongelmineen. :P
Supistaa kovasti taas mutta en usko enää niihin ennenku on 5 minsaa väliä...
Galluppeja:
HARRASTUKSET: lenkkeily, lasten kanssa ulkoilu, uinti, äiti-lapsijumppa eli enimmäkseen kaikki liittyy lapsiin ja heidän kanssa touhuiluun. jos teen jotain ns. omaa, se on just lenkki yksin tai hiihto, pianon soitto tai naistenlehtien lukeminen sohvalla. Henkevin harrastus on kahvilassa käynti ystävän kanssa juoruten.
MATKAT: Oon matkustanut ennen lapsia pari kertaa vuodessa yleensä Euroopassa jonkun ystävän kanssa. Erityisesti Saksassa olen kolunnut eri puolia maasta, koska mulla on saksalainen ystävä siellä jonka kanssa on ollut kiva liikkua. Kaikista hienoin matkakohde oli kyllä Irlannin maaseutu. Olin siellä pari viikkoa ennen esikoisen odotusta ystävän kanssa. Pyöräiltiin ja ajeltiin bussilla ympäri saarta kaikkia kaupunkeja välttäen. Oli huhtikuu ja Suomessa lunta, siellä ihan vihreetä ja narsissit kukki ja pellot täynnä lampaita ja lehmiä.
Kakkosena tulee Sveitsi ja yleensäkin Alppimaat. Tuo matka oli myös noin vuotta ennen esikoista ja silloin ajoimme bussilla Etelä-Saksasta Itävallan, Liechtensteinin ja Sveitsin kautta Italiaan eli läpi Alppien. WAU! Siellä ainut miinus oli se että yövyimme kaupungeissa eikä Alppikylissä ja korkeuserot oli niin huimat että korkeanpaikan kammo oli kohtuullinen. Kolmonen on Norjan Lappi ja majoituksena teltta.
HAAVEMAA: oon jo kolunnut Lontoon, Pariisin, Wienin ja monta muuta hienoa Euroopan paikkaa. Haluisin kyllä käydä joskus jossain muuallakin kuin Euroopan kohteissa, mutta näinköhän perheellisenä on koskaan varaa lähteä johonkin Etelä-Amerikkaan. Uudestaan haluisin Irlantiin ja Wieniin. Häämatkakin on tekemättä, se suuntautuu Pohjois-Norjaan miehen kanssa kaksistaan. Menimme naimisiin 2001 joten saa nähdä koska pääsemme häämatkalle....
LAPSILUKU: Tämä on kolmas ja kolmesta olen aina haaveillut. Mies toivoisi neljä, mutta aika vinksallaan olen jos tähän hommaan vielä rupeen! Kyllähän ottaisin neljännenkin lapsen mutta oon melko varma ette enää suostu olemaan koskaan raskaana. Kestopahoinvointi, sokerihäiriöt ja kaikki nää loppusupistelut jotka kestäneet viikkoja -kiitos ei enää. Kaikki muu on siedettävissä paitsi se pahoinvointi.
Nyt taas supistaa noin 10 minsan välein. Jokohan kolmas sentti alkais avautua?!
HANNELElle tulin pikaisesti kommentoimaan (ja masentavia uutisia tuomaan):
Minäkin kyselin vuoden lopulla huvikseni, että " käynnistetäänhän synnytys viimeistään silloin rv 42+0" , johon TH vastasi hieman ehkä huvittuneenakin, että ei kuulema käynnistetä, jos vauvalla on kaikki hyvin... SIIS APUA! Kuinka kauan ne sitä siellä mahassa sitten pitää, jos 2 viikkoa yliaikaa ei riitä? No, ainakin tuttavani sanoivat, että kyllä se varmaan silloin käynnistetään, kun olen muutenkin pienikokoinen (miten lie se asiaan vaikuttaa?), mutta tiedä sitten... Aion siis synnyttää Hyas:ssa. Tämäkin lienee hyvin pitkälti sairaala-/paikkakunta-kohtaista?
Voimia kaikille Helmille!
Pi-Ki 38+1
..riittää täälläkin. Saapahan tosiaan luvan kans nauttia pyjamasta koko päivän:) Me esikoisen kans siivottiin koti läpikotaisin jo aamulla niin alkaa pikkuhiljaa olla tekemisen puutetta. Mies tulee onneksi koulusta käymään iltapäiväkahveilla kun pari tuntia hypäriä eikä kuitenkaan pitkä matka polkea tuolla pakkasessakaan kotiin. Raukka..
Mulla vihlonut taas ihan tuntuvasti välillä tuolta ihan alhaalta, meinaakohan se sitten sitä vauvan laskeutumista/kiinnittymistä? Vielä viime torstaina terkkari sanoi neuvolassa että pää heiluu.
voi apua, eikö sitä käynnistystä tehdäkään ku vasta 42+ viikoilla?! Olin jo ihan tuudittautunu ajatukseen että korkeintaan se kaks viikkoa menee yli. Toivossa on hyvä elää että tämä mukula tahtoo ulos jo aiemmin..
Esikoinen kaipailee taas kovasti seuraa, kunnon sylivauvavaihe sillä nyt menossa, taitaa aavistaa et kohta tulee toinen, vaikka ikää pojalla vasta se vajaa puoltoista vuotta:)
palailemisiin,
Kayza 38+4
eli siis mulla esikoisen synnytys tosiaan käynnistettiin kun ei olis muuten suostunut tuota ihanaa majapaikkaa jättämään. Meillä täällä kättärillä on tapana että ensimmäinen yliaikaiskontrolli on 10 päivää lasketunajan jälkeen eli rv 41+3 ja sen jälkeen käynnit ovat yleensä kahden päivän välein (riippuen viikonpäivistä) jolloin vauva ultrataan ja katsotaan kohdunsuuntilanne. Tekevät yleensä aika rajuja sisätutkimuksia vauhdittaakseen synnytyksen käynnistymistä ihan itekseen. Mulla oli esikoisen kanssa ekassa yliaikaiskontrollissa kaikki kunnossa+paikat kiinni. Parin päivän päästä olikin edennyt jo niin että kohdunsuu oli jo 1,5 cm auki ja sitten siitä vielä muutamapäivä eteenpäin lääkäriltä tuli päätös käynnistyksestä, joka tehtiin siis rv 42+1.
Lääkärit tutkivat noilla käynneillä tosi tarkkaan vauvan liikkeitä, lapsiveden määrää ja istukan toimintaa eli jos vaikuttaa siltä että istukka on kovinkin kalkkeutunut niin saattavat käynnistää jo ensimmäisellä käynnillä. Kättärillä ei ole kai kovin yleistä että käynnistystä pitkitettäis enempää kuin tuolle rv 42+5 eli en ole kuullut sen jälkeen tehtyjä käynnistyksiä, mutta ehkä niitäkin on.
EKKS:ssa on kuulemma sellainen tapa että jos ei aikaisemmin käynnistetä niin viimeistään sinä päivänä kun rv 42 tulee täyteen oli päivä mikä hyvänsä! Kättärillä minusta kyllä katselivat vähän siihen malliin etteivät (jos siis kaikki muuten kunnossa) viikonlopuksi ota käynnistykseen eli mieluiten ma-to, syynä varmaan on lääkäreiden määrä, joita viikonloppuisin ei ole ainakaan tuolla kättärillä montaakaan paikalla kerralla.
Musta oli tosi hassua mennä tuonne viimeiselle kontrollikäynnille kun olin kuitenkin kuvitellut istuvani autossa tuskaisena ja miehen ajaessa mielipuolena pitkin kaupunkia ja lopulta säntäävämme sairaalan ovista sisään synnyttämään, niin olinkin syönyt hyvin aamupalan, pakannut rauhassa laukun ja kävelin " tyynen rauhallisesti" ovista sisään odottamaan pääsyä lääkärille!
Eli ottakaa ihan iisisti, nuo viimeiset päivät menivät musta silloin aika nopeesti. Kaikkein tuskallisimmat päivät olivat musta ne 10 eli lasketusta ajasta siihen ensimmäiseen kontrollikäyntiin =)
Toivotaan et kaikkien vauvelit tulee " ajoissa" omin avuin niin ettei kenenkään tartte kovin pitkään odotella, mutta kyllä tämä meidän odotus viimein myöskin palkitaan, muistakaa se!
t.kolomonen rv 37+1 ja vielä on pitkä matka tuonne la:n saati sitten vielä pari viikkoa siitä yli!
Ehdin taas hetkeksi koneelle. Koko aamu päivä mennyt papereita järjestäessä, vielä pitäisi jaksaa laittaa esikoisen lääkärikuitteja iso nippu vakuutusyhtiöön..Tylsää hommaa : )
Milläs viikoilla muilla on vauvat kiinnittyneet?
Olin eilen neuvolassa ja kuulemma ei vielä ole pää kiinnittynyt. Tosin
ei näitä viikkojakaan ole kuin 37+1.
Gallupeihin voisin taas vastailla:
Harrastuksia on ollut nyt aikuisiällä vähän vaihtelevasta. Jotain liikuntaa olen kuitenkin koko ajan yrittänyt harrastaa: sählyä, karatea, aerobickia ja nyt viimeisimpänä innostuin joogasta, jota pystyi hyvin raskaanakin harrastelemaan. Esikoisen syntymän jälkeen kyllä tuo liikunnan määrä jostain syystä romahti..Tällä hetkellä ainoa liikunta on satunnaiset kävelylenkit.
Matkustellut en ole paljoa, mutta Sotsi Mustalla merellä on jäänyt mieleen, vaikka kävin siellä joskus lapsena 80-luvulla. Muuten olen käynyt aika perinteisissä turistikohteissa tai kaupungeissa. Krakova on myös hieno paikka.
Lapsista olen aina ajatellut että 2 olisi hyvä määrä, mutta kun tämä raskaus alkaa olla lopuillaan, niin olen mielessäni vähän pyörtänyt päätöstä. Jotenkin olisi haikeaa, jos tämä on sen viimeinen kerta. Mies on kyllä aivan varma että kaksi riittää ja enempää ei missään nimessä tule.
Enpäs sitten noita galluppeja muistakkaan muita.
Ja onnea jo kaikille vauvallisille helmi-äideille!!!
Pirriäinen rv 37+1
Pakkasta on täälläkin melkein -30 ja puut paukkuu!
Esikon vein aamulla kouluun, ettei sen tarvinnut pyörällä sinne hinkata ja samalla kävin kaverin luona kahvilla.
Yöllä mietiskelin, että jos poika syntyisi nyt, niin nimeisin sen varmaan hetkellisesti Kuuraksi! Tulee aina sääolojen mukaan nimiä mieleen..
Timben viestin luettuani tajusin, että jos ensi viikonloppuun menee tämä raskaus, niin pisimmällä oon minäkin kun koskaan aikasemmin!!
Eka synty viikolla 38+4 ja toka 39 tasan..ja nyt vaihtuu perjantaina rv 39. Ihan jännittää, että meneekö tää pisimmälle!
Huomenna olis TAAS neuvola ja viime käynnin jälkeen hiljaa toivoin, ettei enää siellä tarttis käydä näissä merkeissä, mutta ilmeisesti täytyy..
Lumitöitä tein pienen alueen eilen, mutta sillä ei mitään vaikutusta! (muuta kun kipeä selkä)
Tänään aattelin pestä saunan ja jos mies innostuu viemään matot ulos, niin pesen lattiatkin..
KYSYMYKSIIN:
[color=olive]1. Harrastukset:
Mulla ei oikeestaan mitään harrastusta oo, mutta ton koiran kanssa (normaalioloissa) käyn lenkillä ja tokossa ja näyttelyissäkin välillä.
Uimassa käyn myös aika useesti.
2. Paras matkakohde:
Joskus 8-vuotiaana oltiin Rhodoksella (ei hajuakaan miten kirjotetaan). Se on varmaan paras matkakohde tähän asti.
3. Mihin haaveilet pääseväsi:
Australia on aina kiehtonut, joten sinne! Toinen paikka on Amerikka, mihin lähdetään varmasti joskus, kun miehen serkku asuu siellä, joten siellä olo ei maksaisi meille mitään.
4. Monestako lapsesta haaveilet:
En oo koskaan aatellu valmiiks, montako lasta haluaisin. Kai tää kolme on mulle sopiva luku, mutta miksei niitä vois enemmänkin olla..
5. Perheen lempiruoka:
Meillä sellaista ruokaa olekaan, mitä kaikki pitäisi herkkuna.. Kaikilla on joku eri herkkuruoka. Minulla ja esikolla perunamuusi ja silakkafileet. Miehellä ja kakkosella varmaan makkarakastike ja perunat.
[/color]
Kaveri kehotti mua pakkaan sairaalakassia jo lähtökuntoon!
Kai sinne vois tietysti alkaa katteleen jo pikkuhiljaa itellekin tavaroita, ettei sit lähdön keskellä tarvi ajatella ja muistaa kaikkee.
Oletteko muuten kuunnelleet " vauvan ensisävelet" -cd:tä, mikä tuli siinä vau`kirjapaketissa?
Tuli mieleen, kun mulla se on tossa vieressä vielä muovissa..
Jos laittas rammariin ja kuuntelis senkin kertaalleen edes..
Heinälle VOIMIA kilokaupalla!! Ei voi muuta kun ihmetellä tota sun tilannetta!
mammutti ja Vilppu rv 38+4
[color=orange]Pääskylle piti laittaa vielä Tsempit ylihuomiselle!!
Jos oikein muistan, niin sulla sectioaika sillon..?
Kyllä se taidat sinä sittenkin ehtiä " poikia" meistä ensimmäisenä! [/color]
Josko HEINÄLLÄ ne supparit vihdoin äityis pahemmiksi ja tihenis... =o)
Pi-Ki: Vai tulit sitten noilla käynnistysasioilla masentamaan ;o) Niin kumma juttu että on muka niin järkyttynyt tuostakin vaikka kyseessä kuitenkin on vain MUUTAMA PÄIVÄ =o) Silti...
Kolomonen: Joo mehän otetaan iisisti... Juu-u ;o) Onneksi TH:n mukaan vauva ei enää hirveesti kasva viikon 40 jälkeen että vaikka menis yliajalle niin ei kuitenkaan oo mitään hirveää möhkälettä tiedossa...
PIRRIÄINEN: mää oon siinä käsityksessä että mulla vauva on jo kiinnittynyt. Jo kaks viikkoa sitten th puhui neuvolassa jotain että pää on jämäkästi paikallaan joten oletin sen tarkottavan sitä.... Tänää oli puhetta siitä että mulla kävely on helpottunu niin th meinas että ehkä siksi että pää on siellä paikallaan eikä enää heilu.
MAMMUTT: Mää tein myös lumitöitä eilen toista tuntia, ja vaikutusta ei ollut muuhun kuin että nyt lonkat/nivuset on kipeenä. Toivotonta... ;o) Mää joskus autossa oon kuunnellusitä Vau-kirjan cd:tä mutta nyt en pitkään aikaan.
HANNELE rv 38+2
Heräilkäähän pitämään mulle seuraa =)
Täällä on niin kylmä etten edes suunnittele ulos menoa. Ihan mukavaa kun saa laiskotella koko päivän ja pitää mitä tahansa vaatteita päällä. Oon jo aivan kyllästynyt noihin samoihin vaatteisiin.
Kuumetta on täällä edelleen ja kauhea päänsärky. Sain silti onneksi nukuttua hyvin.
Mutta jatketaan taas kohta...
MyQ 39+6 eli huomenna! Ei vaan taida vauva sitä tietää...