APUA! Havrix-rokote ja raskaus
Nyt iski huoli.
Sanokaa nyt viisaat kanssasisaret, haittaako, jos Havrix-rokotteen pistää raskauden ihan alkumetreillä? Tiistaina käytiin ottamassa rokotteet ja saatan olla raskaana, menkat muutaman päivän myöhässä ja oireita vaikka muille jakaa. Testaan viikonloppuna. Havrix-rokotteen tuoteselosteessa lukee, että rokotteen voi laittaa. Siis voiko rokote aiheuttaa sikiölle vaaran vai ei?
APUA! Meinaan tulla hulluksi tämän pääni kanssa.
Kommentit (4)
Itse menin Thaimaaseen perheeni kanssa ja odotin silloin kuopustamme. Minä en saanut ko. rokotetta koska lääkärin mielestä raskaana ollessa ei rokoteta ellei ole todella välttämätöntä. Ja syy on yksinkertaisesti se, ettei rokotteiden vaikutuksia sikiöön tunneta. Kukaan raskaanaoleva tuskin suostuu koekaniiniksi ja siksipä ei niitä vaikutteita sikiöön voida tutkia.
Yleinen käytäntö on mielestäni ei, mutta joka tapauksissa varmaan asia mietitään erikseen -> jos isompi riski saada hepatiitti niin luultavammin rokotetaan.
Soittamalla Suomen rokoteinfoon saat paljon tietoa :)
Ihmisen pää on vaan just tällanen, että miettii ja murehtii välillä ihan turhia asioita! Ja toisaalta, minkäs sille enää tässä vaiheessa teet, otettu mikä otettu ;o)
sain 12.2 toisen Havrix rokotteen ja viimisimmät menkat alkoi 20.2 eli aika pian rokottamisen jälkeen olin raskaana ja terveydenhoitaja ainakin sanoi ettei sillä ole mitään merkitystä kun on noin alkuvaiheessa rokotettu. Luulatvsti snäkin voit olla levollisella mielellä asian suhteen. Onnea vaan testaukseen :)
t.Tiitis rv 39+4
Yleinen suositus on ettei ei-välttämättömiä rokotuksia otettaisi raskausaikana (turhaa kuormitusta), mutta niissä käytetään tapauskohtaista harkintaa. Esim. influenssarokotus on tyypillinen esimerkki.