Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Automaattivaihteiston käyttö?

Vierailija
04.08.2024 |

Tyhmä kysymys mutta en ole koskaan ajanut nykyaikaisella automaatilla, vain yhdellä klassikkoautolla missä ratin vaihdeviiksi vedettiin itseään kohti kun muutti tilaa.

Miten nykyautoissa tehdään? Voiko sitä keppiä vain liikuttaa että menee D, P, R tiloihin vai pitääkö siinä tehdä jotain muutakin? Pitääkö esim jarrupoljin olla painettuna tai onko vaihdekepissä yleensä joku painike mitä pitää painaa?

Asiallisia vastauksia kiitos. Aikomus käydä koeajamassa tällainen modernimpi automaatti.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jarru pohjaan, vaihde pesään ja menoksi.

Vierailija
2/34 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jarrua pitää painaa. Joskus on napukka kepissä mitä pitää painaa joissain ei. Jos se liian moderni on,niin saatat etsiä ensin mistä se auto käynnistyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sen vaihteenvalitsimen päässä on nappi, paina sitä samalla kuin jarrupoljinta, niin valitsin toimii kevyesti. Jos ei ole, paina vain jarrupoljinta. D:ltä N:lle (neutraalille vaihteen voi siirtää vauhdissakin, mutta ei sitä ominaisuutta missään tarvitse.

Vierailija
4/34 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sillä N:llä tehdään? Minulla on itsellä i automaattivaihteinen, mutta en ole koskaan käyttänyt tuota N:ää.

Vierailija
5/34 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuitenkaan niiin modernia että siinä olisi tyyliin joku pieni säädin tai vastaavaa, ihan kepillä kuitenkin. Mutta ilmeisesti siis jarrua ainakin ja joissakin painike kepissä että saa vaihdettua tilaa.

ap

Vierailija
6/34 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun haluat ajaa vähän vauhdikkaammin nii voit vaihtaa D(drive) suoraan R(rally) moodiin.

Vierailija
7/34 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manuaalivaihteisella ajaneet tunkekaa vasen jalka penkin alle ja mielellään köyttää sen nippusiteellä sinne. Muutoin tulee hamuttua sitä kytkintä ja pää osuu tuulilasiin. Automaattivaihteisiin pitäisi laittaa erillinen feikkikytkin josta ei tapahdu yhtikäs mitään vaikka kuinka polkisi.

Vierailija
8/34 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sen vaihteenvalitsimen päässä on nappi, paina sitä samalla kuin jarrupoljinta, niin valitsin toimii kevyesti. Jos ei ole, paina vain jarrupoljinta. D:ltä N:lle (neutraalille vaihteen voi siirtää vauhdissakin, mutta ei sitä ominaisuutta missään tarvitse.

Usini jos on ne 1- ja 2-vaihteet D:n lisäksi niin niille voi vaihtaa D:ltä myös liikkeessä, jos nopeus on riittävän alhainen.  Noita olen itse lähinnä käyttänyt moottorijarrutukseen pitkissä alamäissä. Nuio siis tarkoittavat että loota käyttää vain ykkösvaihde tai vain ykkös- ja kakkosvaihteita.

Vierailija
9/34 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sillä N:llä tehdään? Minulla on itsellä i automaattivaihteinen, mutta en ole koskaan käyttänyt tuota N:ää.

Jos pitää hinata tai työntää, tai sitten liikennevaloissa ettei vaihteistoöljy ylikuumene kun D koko ajan päällä. Toki jarrupoljinta pitää painaa N:llä, muuten liikkuu.

Vierailija
10/34 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neutraali. Ei ole drive päällä,ei ole pakki päällä. Voit vaikka sillä vaihteella työntää autoa eteen tai taakse.

Vierailija
11/34 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on tarkoitettu poikkeustilanteita varten sillä voidaan vaikka hankalaan paikkaan sammunut auto työntää pois tien sivuun. 

Vierailija
12/34 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kärrysi joutuu hinaukseen vetävät pyörät maassa, silloin pitää vaihteen olla vapaalla eli ännällä.

Vierailija
13/34 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pitää hinata tai työntää, tai sitten liikennevaloissa ettei vaihteistoöljy ylikuumene kun D koko ajan päällä. Toki jarrupoljinta pitää painaa N:llä, muuten liikkuu.

Kiitos. En ole tiennytkään tuosta vaihteistoöljyn ylikuumenemisesta.

Vierailija
14/34 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska noidenkin vaihteissa on eroja (siskolla just oli sijaisauto jossa ei ollu P tilaa) myyjä kyllä neuvoo.

Vierailija
15/34 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. En ole tiennytkään tuosta vaihteistoöljyn ylikuumenemisesta.

Ei se mikään suuri ongelma ole mutta öljy voi mennä nopeammin huonoksi jos pitkiä aikoja aina D päällä vaikka pysähdyksissä. Silloinhan se tavallaan luistattaa vaihteistoa ja öljy kuumenee enemmän.

Vierailija
16/34 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Manuaalivaihteisella ajaneet tunkekaa vasen jalka penkin alle ja mielellään köyttää sen nippusiteellä sinne. Muutoin tulee hamuttua sitä kytkintä ja pää osuu tuulilasiin. Automaattivaihteisiin pitäisi laittaa erillinen feikkikytkin josta ei tapahdu yhtikäs mitään vaikka kuinka polkisi.

Ihmettelen miksi kaasun ja jarrun välissä ei ole estettä. Estäisi vahinkosekoilut esim. parkkihallissa,

Vierailija
17/34 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vinkki on että laita käsijarru päälle ennen P tilaa, jotta rasitus kohdistuu jarruihin eikä vaihteistoon. Esim ensin N, käsijarru päälle, sitten P.

Vierailija
18/34 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nylyaikaisissa valitsin on sähköinen. Tietokone ei anna mahdollisuutta minkäänlaiseen sekoiluun. ;-) 

Vierailija
19/34 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neutral eli jos pitää vaikka hinata toisella autolla niin pyörät pyörii vapaalla.

Vierailija
20/34 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N-vaihde päälle myös pesukadulla, jossa kuljettimet siirtävät autoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme