Mitä järkeä tässä kaikessa on?
Eksistentiaalinen kriisi. Olen pettynyt parisuhteen ja työelämän suhteen. Erosin ja sain burnoutin. Aikuisuus ei ole vastannut odotuksia. Mikä teidän elämän tarkoitus on?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10. Evoluutiossa on nähtävissä tosiaan tuollaista tarkoituksellisuutta: lisääntyä ja pysyä hengissä. Pätee kaikkeen elolliseen.
Yritän kyllä pysyä hengissä. Mutta lapsien hankkiminen/saaminen ei ole itselleni ajankohtaista eikä välttämättä tule sitä koskaan olemaan. En jostain syystä haaveile lapsista, esim. vauvakuume on itselleni täysin vieras käsite.
Ap
Oletko käynyt keskustelemassa tästä?
En usko, että mitään tarkoitusta edes on. Olemme vain joutuneet tänne sattumalta ja yritämme jotenkuten räpiköidä elämän läpi.
Ihmismieli vertailee vaihtoehtoja järjen ja järjettömyyden välillä.
En enää hämmästele sen kummemmin mitä mielen sisällössä on. Perusmekaanikka on kuitenkin vertailu, entäs sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10. Evoluutiossa on nähtävissä tosiaan tuollaista tarkoituksellisuutta: lisääntyä ja pysyä hengissä. Pätee kaikkeen elolliseen.
Yritän kyllä pysyä hengissä. Mutta lapsien hankkiminen/saaminen ei ole itselleni ajankohtaista eikä välttämättä tule sitä koskaan olemaan. En jostain syystä haaveile lapsista, esim. vauvakuume on itselleni täysin vieras käsite.
Ap
Evoluutiolle on yhdentekevää tuotatko juuri sinä jälkikasvua vai et.
Globaalissa mittakaavassa elämän tarkoituksena on tuottaa lisää elämää, jonka näemme konkreettisesti siitä väestömäärästä joka palloamme nyt asuttaa.
Ilman luontaisia vihollisia (paitsi toiset ihmiset) lajimme on kansoittanut ekologista lokeroaan liiallisesti, joten uskoisin, että jonkinlaista kannansäätelyä on luvassa.
Muusukup
Kannansäätelyn hoitaa luonto. Turha sitä murehtia. Jotkut tuntuu jäävän ylä-aste tasolle näissä maailman asioissa.
Hyväksyä se ettei elämässä ole järkeä ja keksiä kuolemaa odotellessa jotain kivaa tekemistä
Tsemppiä
Kiitos kaikille pohdinnoista ja vastauksista. Monenlaisia näkökulmia.
Ap
Elämän tarkoitus on:
a) tulla paremmaksi ihmiseksi
b) hankkia lapsia
c) mahdollistaa lapsille niin hyvä tulevaisuus kuin mahdollista
d) mahdollistaa ihmiskunnan kehittyminen vielä paremmaksi
e) auttaa varmistamaan suotuisat elinolosuhteet tuleville sukupolville
Jos asiaa pitäisi kuvata yhdellä sanalla, valitsisin sanan "evolve".
Elämän tarkoitus on miettiä sunnuntaisin krapulassa elämän tarkoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut krapulassa viimeksi yli kaksi vuotta sitten :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Koko maailma ja luomakunta on Saatanan ja siis pahan vallassa - hän on tämän luomakunnan herra - ja hän tavoitettelee lisääntymistä ja mammonaa - mitäs muuta? Saatana tullaan voittamaan ja sitten alkaa uusi aika...
Lue Uusi Testamentti - kannattaa perehtyä kristinuskoon. Vain tyhmä jättää tekemättä kun on mahdollisuus.
Pakana on sellainen jolla ei ole ollut edes mahdollisuutta tutustua kristinuskoon. Jumalalla on heille oma suunnitelma.
Toisin on ihmiset jotka ovat nk luopuneet uskosta. He ovat surkeimmassa asemassa. Jumalalla on kuitenkin jokaiselle oma suunnitelma. Hän tuntee kaikki lampaansa ja etsii viimeisenkin eksyneen. Hän on kanssamme jokainen päivä maailman loppuun saakka.
Olen kyllä uuden testamenttini lukenut aikaan. Lohdullinen ajatus että mulle on olemassa suunnitelma joka on isommissa käsissä. Kiitos.
Ap
Et ole ne sanat joita tietoisuutesi kuuntelee, etkä ole se henkilö jota sanoitus mielessä kuvailee sinun olevan. Jos olisit syntynyt Japanissa, sanoitus olisi japaniksi. Ajatus itsestä on yhtä lailla pelkkä sana mielessä. Mieli eksyy identifioitumaan itseään mielen sanoitukseksi. Kehosi tekee päivittäin miljardeja eri toimintoja, etkä identifioidu niiden kanssa.
Mikään olemassa oleva ei ole toistettavissa; tämä A ei ole tämä A. Asioita sinussa on jo muuttunut ennen kuin edes saat luettua tämän lauseen loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tuijottaa älypuhelimiaan ja tv:tä, tekee työtä jotta yhteiskunta ja talous pyörii, jotku hankkii lapsia, liikumme ja matkustamme, jaamme elämäämme someen.
Mutta minkä vuoksi ihmiset tekee kaikkea tätä? Kunnian? Mukavuudenhaluisuuden? Oman itsetuntonsa pönkittämiseksi?
Ap
Olen lapseni jo hankkinut, eronnut jo ex-vaimostani, olen edelleen töissä, joka on melko rasittavaa, mutta vapaa-ajastani nautin ja harrastan mielekkäitä asioita. Eli tällä hetkellä lapseni ja harrastukseni ovat elämäni tarkoitus.
No en mä tiedä mitä järkeä missään on.
Mä kelaan vaan.
Ja sitte vaan, joku päivä, äiti Luonto päättää että mä vaihdan planeettaa.
Siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Et ole ne sanat joita tietoisuutesi kuuntelee, etkä ole se henkilö jota sanoitus mielessä kuvailee sinun olevan. Jos olisit syntynyt Japanissa, sanoitus olisi japaniksi. Ajatus itsestä on yhtä lailla pelkkä sana mielessä. Mieli eksyy identifioitumaan itseään mielen sanoitukseksi. Kehosi tekee päivittäin miljardeja eri toimintoja, etkä identifioidu niiden kanssa.
Mikään olemassa oleva ei ole toistettavissa; tämä A ei ole tämä A. Asioita sinussa on jo muuttunut ennen kuin edes saat luettua tämän lauseen loppuun.
Kiitos filosofisesta pohdinnasta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tuijottaa älypuhelimiaan ja tv:tä, tekee työtä jotta yhteiskunta ja talous pyörii, jotku hankkii lapsia, liikumme ja matkustamme, jaamme elämäämme someen.
Mutta minkä vuoksi ihmiset tekee kaikkea tätä? Kunnian? Mukavuudenhaluisuuden? Oman itsetuntonsa pönkittämiseksi?
Ap
Olen lapseni jo hankkinut, eronnut jo ex-vaimostani, olen edelleen töissä, joka on melko rasittavaa, mutta vapaa-ajastani nautin ja harrastan mielekkäitä asioita. Eli tällä hetkellä lapseni ja harrastukseni ovat elämäni tarkoitus.
Kiitos vastauksestasi! Mukava kuulla että nautit elämästäsi.
Ap
Ap
Elämän tarkoitus on laittaa Kikkelberg mahdollisimman monta kertaa Pimppersoniin.
Niiden kertojen välillä voi syödä jotain hyvää, että jaksaa taas. Ja katsoa Netflixiä, ettei ole niin tylsää.
Siinäpä se: sex, snax & flix.
Vierailija kirjoitti:
Elämän tarkoitus on laittaa Kikkelberg mahdollisimman monta kertaa Pimppersoniin.
Niiden kertojen välillä voi syödä jotain hyvää, että jaksaa taas. Ja katsoa Netflixiä, ettei ole niin tylsää.
Siinäpä se: sex, snax & flix.
Nauroin! Ei live, love, laugh vaan sex, snax, flix.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Krapulassa ei mieti muuta kuin miten saisi kärsimyksen loppumaan? Hyi helkkari krapulat on niin syvältä että niihin pitäisi olla lääkitys. Älytöntä kun nautinnosta joutuu kärsimään. Seksi on parempi nautinto kun siitä ei tule krapulaa.
Evoluutiolle on yhdentekevää tuotatko juuri sinä jälkikasvua vai et.
Globaalissa mittakaavassa elämän tarkoituksena on tuottaa lisää elämää, jonka näemme konkreettisesti siitä väestömäärästä joka palloamme nyt asuttaa.
Ilman luontaisia vihollisia (paitsi toiset ihmiset) lajimme on kansoittanut ekologista lokeroaan liiallisesti, joten uskoisin, että jonkinlaista kannansäätelyä on luvassa.
Muusukupuolisuus, samaan sukupuoleen liittyvien liittojen lisääntyminen ja vapaaehtoinen lapsettomuus voivat hyvinkin olla evoluution omia keinoja hillitä kannankasvua enempää.