Miksi sillä pelotellaan, että ihminen voi kuolla alkoholin liikakäyttöön?
En tiedä ketään joka olisi kuollut alkoholin liikakäytön aiheuttamiin seuraamuksiin.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ryypännyt päivittäin 10 vuotta ja elossa olen vielä. Maksa-arvot ovat koholla, mutta tämä on vielä pientä. Ap
Maksahan se vasta viimeisenä yleensä menee. Sitä ennen puhkeaa nuoremmilla kaikenlaisia muita kroonisia sairauksia. Mt-ongelmista nyt puhumattakaan, itsari on yksi yleisimmistä kuolinsyistä päihteilijöillä
Jees. Itsemurha-ajatuksrt tulee varmaan siinö kohdin kun alkaa unet häiriintyä, deliriumit iskeä ja ahdistustasot kasvaa alkoholin myötä. Alkoholi sotkee kehon luonnollisia rauhoittajavälittäjäaineita (gaba) ja polkaisee kehon ylikiihtyneeseen tilaan mistä johtuu se kaamea olo ahdistaa on levoton olo. Se on niinkuin täysin vastakohta alkoholin tuottamalle rentoudelle ja raukealle ololle.
Mitäköhän haittaa alkoholista on, no mitäköhän lienee....
Tai sitten alkoholistien itsemurhakuolleisuuteen vaikuttavat ne samat syyt, jotka ylipäätään ajavat henkilön päihderiippuvuuteen.
Minun opiskelukavereista 5 kuoli viinaan 42- 45 vuotiaina. Kaikkki vielä hyvin koulutettuja. Muita tuttuja on kuollut enemmän kuin viisi.
Toisaalta onmyös pari opiskelukaveria, jotka ovat hengissä 7kymppisinä vaikka ovat juoneet likimain joka ikinen päiväopiskeliajoista saakka. Noin viskipullo päivässä. Eli ihan tolkuton määrä. Eivät he terveitä ole ja kunto on surkea, mutta elossa edelleen.
Viimeksi meni viinaan tytön appiukko, 57v. Verenshöksy ruokatorvesta. Saman koki parhaan kaverini veli, 59. Toisen kaverin veli kuoli 55v haimatulehdukseen, viinan seurausta sekin.
Eli vaikka sinä et tiedä ketään, niin minä ja moni muu tiedämme ihan liikaa viinan takia kuolleita. Enkä edes laske tässä viinan takia tapaturmien tai onnettomuuksien vuoksi kuolleita.
Niin no. Voit elää kuten haluat. Ehkä joillakin on eri toiveet elämässä mitä haluavat ja vaihtoehtoja. Eivät halua jonkun aineen haittoja mielellään.
Lähipiiristä 7 kuollut ja pari jotka ei itse kuollut mutta tappanut toisen ja itsekin meinannut kuolla mutta otan kyllä varovasti nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ryypännyt päivittäin 10 vuotta ja elossa olen vielä. Maksa-arvot ovat koholla, mutta tämä on vielä pientä. Ap
Maksahan se vasta viimeisenä yleensä menee. Sitä ennen puhkeaa nuoremmilla kaikenlaisia muita kroonisia sairauksia. Mt-ongelmista nyt puhumattakaan, itsari on yksi yleisimmistä kuolinsyistä päihteilijöillä
Jees. Itsemurha-ajatuksrt tulee varmaan siinö kohdin kun alkaa unet häiriintyä, deliriumit iskeä ja ahdistustasot kasvaa alkoholin myötä. Alkoholi sotkee kehon luonnollisia rauhoittajavälittäjäaineita (gaba) ja polkaisee kehon ylikiihtyneeseen tilaan mistä johtuu se kaamea olo ahdistaa on levoton olo. Se on niinkuin täysin vastakohta alkoholin tuottamalle rentoudelle ja raukealle ololle.
Mitäköhän haittaa
Toki joku asia usein saa ihmisen käyttämään alkoholia (usein mt syy) mutta alkoholi itsessään voi lisätä oman kuormansa päälle. Kun fyysinen riippuvuus on vienyt kaiken mielihyvän, ihminen luulee ettei voi enää kokea mielihyvää koska aivot ovat sotkeutuneet alkoholin vuoksi, ja ei kykene olemaan sen aikaa selvinpäin että aivot palautuisivat ja voisi kokea asioita normaalimmin ilman tuota jatkuvaa liotinta aivoissa niin hankalahan se on sanoa mikä sitä oloa eniten huonontaa. Deliriumit ja ahdistukset sun muut voi olla tosi hankalia psyykelle kestää. Tiedän 2 alkoholistia jolla oli rankka uniongelma alkoholinkäytön myötä. Alkoholi tuhoaa unet. Yöllä yrittivät juoda itseään uneen alkoholilla.
Asia ei ole niin yksiselitteinen.
Kuolemahan olisi armollinen ja helppo tapa lähteä.
Nelikymppinen veljeni asuu hoivakodissa ryyppäämisestä tulleen aivovamman takia. Googlaa korsakoffin tauti ja wernicken syndrooma. Hoivakoti täynnä samanlaisia tapauksia. Koskaan eivät pysty enää itsenäiseen elämään, vaan ovat toisten avun varassa lopun ikänsä.
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppinen veljeni asuu hoivakodissa ryyppäämisestä tulleen aivovamman takia. Googlaa korsakoffin tauti ja wernicken syndrooma. Hoivakoti täynnä samanlaisia tapauksia. Koskaan eivät pysty enää itsenäiseen elämään, vaan ovat toisten avun varassa lopun ikänsä.
Nämähän johtuu siitä kun ei käytä hakea sitä tiamiinipistosta. Alkoholi kun tyhjentää b1-vitamiinivatastot tehokkaasti ja sen puutos toustuessaaan aiheuttaa juuri noita syndrooma. Itse ole hakenut yhteensä noin 150 pistosta ja aivot sekä motoriikka on kuin parikymppisellä! Nyt tosin lopettanut alkoholin kokonaan kun ei huvita hankkia kirroosia. Haimatulehdus oli jo.
M41
Vierailija kirjoitti:
100-vuotiaan vaarini hoivakodissa on toisella osastolla näitä aivonsa pihalle juoneita. Aika absurdi näky kun 100-vuotiaalla pyörätuolilla liikkuvalla vanhuksella vielä aivot pelittää normaalisti ja vieressä kulkee hoitajan avustamana itsensä pyörätuoliin juonut lähes puhekyvytön 50-vuotias alkoholisti.
Mä voisin kertoa minkä käytöstä pelotellaan. No joo jos ei aikuiset ihmiset itse tiedä niin turha niille on kertoa. Lemmy lauloikin osuvasti että itselleen sitä kerrotaan parhaat valheet. Kun faktat ei sovi omaan maailman kuvaan niin sitä elää mieluummin valheessa. Eihän siinä muuten mitään mutta millä oikeudella pakotat muita elämään valheessa?
Minun kummisetäni ja setäni menivät alkoholiin. Se että sinä ap vielä oot elossa, ei tarkoita että alkoholin vaaroja liioteltaisiin ja turhaan peloteltaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Siksi pelotellaan että Suomessa alkoholin liikakäyttö aiheuttaa vuosittain noin 2 miljardin euron ylimääräiset kustannukset yhteiskunnalle.
Puolitoista miljardia menee terveydenhoidon, kuolemantapausten, työkyvyttömyyseläkkeiden ja rikosten vuoksi ja puoli miljardia euroa tulee tappioita krapulan vuoksi menetettyjen työpäivien ja huonontuneen työtehon ynnä siitä aiheutuvien virheiden vuoksi.
Aika vaikea on rahallista numeroarvoa laittaa alkoholistien läheisilleen aiheuttamille sosiaalisille ja psyykkisille haitoille. Kärsimyksen määrää ja lapsuudesta alkaen pilattuja elämiä ei euroina mitata.
http://www.laakarilehti.fi/terveydenhuolto/alkoholihaitoista-tyonantaji…
Tuosta tieto siis peräisin.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena opiskelijana ja töissäkin näin näitä ihmisiä. Ikinä en unohda, oli sen verran järkyttävässä kondiksessa ne ihmiset ja ei tuota vaan tajua ennen kuin näkee. Siellä oli kolmekymppisiäkin muutamia. Nämä seuraukset on tavallaan siivottuna pois näkyvistä laitoksiin ja sairaaloihin. Olisi kaikkien hyvä nähdä mitä se on.
Alkoholi vaikuttaa kaikkialla elimistössä, joten säännöllinen runsas alkoholin käyttö voi vaurioittaa lähes jokaista elintä. Taulukkoon on koottu alkoholin käyttöön liittyviä terveyshaittoja, joista yleisimipä ovat alkoholiriippuvuus sekä alkoholin vaikutukset erilaisiin syöpäsairauksiin, uneen ja mielenterveyteen sekä verenkierto- ja ruuansulatuselimistön sairauksiin sekä tapaturmiin.
IARC (International Agency for Resarch on Cancer) määrittelee sekä alkoholijuomat että etanolin ensimmäisen luokan syöpävaarallisiksi aineiksi. Alkoholin merkitys on suuri erityisesti rintasyövän ja ruuansulatuselimistön syöpien kohdalla.
Kaverini oli ns. "kaappijuoppo" ja kuoli alle 40-vuotiaana alkoholin aiheuttamaan sisäelimen pettämiseen ja sen aiheuttamaan sairauskohtaukseen. Oli mennyt päikkäreille ja löytyi kotoaan kuolleena. Ei ollut mistään "pultsarista" kyse. Ajatelkaa ajoissa alkoholinkäyttöänne.
Minäpä tiedän. Ei ole kaunis kuolema.
Vierailija kirjoitti:
Minun opiskelukavereista 5 kuoli viinaan 42- 45 vuotiaina. Kaikkki vielä hyvin koulutettuja. Muita tuttuja on kuollut enemmän kuin viisi.
Toisaalta onmyös pari opiskelukaveria, jotka ovat hengissä 7kymppisinä vaikka ovat juoneet likimain joka ikinen päiväopiskeliajoista saakka. Noin viskipullo päivässä. Eli ihan tolkuton määrä. Eivät he terveitä ole ja kunto on surkea, mutta elossa edelleen.
Viimeksi meni viinaan tytön appiukko, 57v. Verenshöksy ruokatorvesta. Saman koki parhaan kaverini veli, 59. Toisen kaverin veli kuoli 55v haimatulehdukseen, viinan seurausta sekin.
Eli vaikka sinä et tiedä ketään, niin minä ja moni muu tiedämme ihan liikaa viinan takia kuolleita. Enkä edes laske tässä viinan takia tapaturmien tai onnettomuuksien vuoksi kuolleita.
Minunkin viisikymppinen työkaverini kuoli samasta syystä, eli verensyöksy ruokatorvesta.
Runsas alkoholikäyttö aiheuttaa kiistatta haittaa sydän- ja verisuoniterveydelle. Alkoholi kohottaa verenpainetta ja vähänkin runsaampi käyttö lisää sydämen rytmihäiriöitä. Humalajuomiseen liittyy merkittävä sydäninfarktin, äkkikuoleman ja aivoverenkierron häiriön vaara. Pitkäaikainen runsas käyttö aiheuttaa sydänlihaksen rappeutumista. Runsas käyttö aiheuttaa lihomista ja sen seurauksena usein metabolisen oireyhtymän kaikkine seurannaisvaikutuksineen.
Pitkäkestoinen runsas alkoholin kulutus lisää maksasairauksien, kuten maksan rasvoittumisen tai maksakirroosin todennäköisyyttä. Henkilöillä, joilla maksa on rasvoittunut, verrattain matala kulutustasokin voi lisätä maksakirroosiin sairastumisen riskiä. Vastaavasti runsas alkoholin käyttö voi aiheuttaa akuutin tai kroonisen haimatulehduksen.
Alkoholinkäyttö nostaa monien erilaisten tapaturmien kuten liikenneonnettomuuksien, kaatumisten, palovammojen, hukkumisten ja työtapaturmien sekä väkivallan ja sen uhriksi joutumisen riskiä.
Runsas alkoholinkäyttö heikentää mielen hyvinvointia eri tavoin. Runsaasti alkoholia käyttävillä esiintyy muita enemmän masennusta ja ahdistuneisuushäiriöitä. Alkoholiongelmaisen itsemurhariski on huomattavasti suurentunut. Alkoholinkäyttöön liittyy runsaasti unihäiriöitä, kuten lyhyt unijakso, unen heikentynyt laatu, katkonainen aamu-uni, uniapnea ja yöunta häiritsevät jalkojen liikkeet. Unihäiriöitä esiintyy jo kohtuullisen käytön yhteydessä.
Terveyshaittojen lisäksi alkoholi aiheuttaa paljon sosiaalisia haittoja, joista kärsivät usein myös muut käyttäjän lisäksi. Tällaisia haittoja ovat esimerkiksi järjestyshäiriöt, väkivalta ja riidat, lasten turvallisuuden ja hyvinvoinnin laiminlyönti, perheen taloudelliset vaikeudet, tai työnantajalle vajaasta työkyvystä koituvat haitat.
Alkoholin käyttö aiheuttaa runsaasti haittoja mutta mitään muuta päihdettä ei saisi käyttää. Eihän tuossa ole mitään järkeä kun ihmiset ovat halunneet päihteitä aina. Logiikka kuntoon että vähiten haitallisia päihteitä saa käyttää ilman rangaistusta.
Siksi pelotellaan että Suomessa alkoholin liikakäyttö aiheuttaa vuosittain noin 2 miljardin euron ylimääräiset kustannukset yhteiskunnalle.
Puolitoista miljardia menee terveydenhoidon, kuolemantapausten, työkyvyttömyyseläkkeiden ja rikosten vuoksi ja puoli miljardia euroa tulee tappioita krapulan vuoksi menetettyjen työpäivien ja huonontuneen työtehon ynnä siitä aiheutuvien virheiden vuoksi.
Aika vaikea on rahallista numeroarvoa laittaa alkoholistien läheisilleen aiheuttamille sosiaalisille ja psyykkisille haitoille. Kärsimyksen määrää ja lapsuudesta alkaen pilattuja elämiä ei euroina mitata.