Erityislapsi ja koulun vaihto yläasteen alkamisen myötä. Taksikyyti evätty. Minun pitää jäädä pois töistä jotta voin viedä lapsen kouluun
Saattaa luokkaan ja koulupäivän jälkeen hakea luokasta ja viedä kotiin.
Pienluokka onneksi,mutta on käsittämätöntä ettei taksikyytiä myönnetty.
Kommentit (298)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu peruskoulun ja mahdollisen erityisammattikoulun jälkeen, kun lapsi on täydi-ikäinen.
Olen eri mutta erityislapsi meillä myös. Sitä en tiedä mitä noiden jälkeen tapahtuu. Todennäköisesti otetaan kotiin asumaan ja sitten mietitään perheen kesken että mitä tapahtuu seuraavaksi.
Erityisamnattikoulukin vähän jännittää että miten siellä pärjää. Se koulu on 80km päässä.
Kyllä siellä pitäs sitten olla ympärivuorokautinen valvonta. Jos lasta kiusataan siellä niin lapsi pois koulusta ja sitten taas mietitään että mitä tehdään.
Toki yksi vaihtoehto on että menee vuodeksi sellaiseen työvalmennukseen missä on erityislapsia tuonne 20km päähän mihin sitten kuljettaisin hänet ja hakisin pois kun ei varmaan kyytiä sinne saa eikä sinne perille edes mene julkisia vaikka julkisilla pystyisi mene
Toki hän saisi varmasti sinne 80km.päähän koulutaksin mutta niin onko sitten lapselle miten raskasta istua se matka taksissa 2 kertaa päivässä 5 päivänä viikossa. On tässä vielä muutama vuosi aikaa miettiä ja toki lapsen mielipide pitää kysyä että haluaako siellä olla viikot vai kulkea kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu peruskoulun ja mahdollisen erityisammattikoulun jälkeen, kun lapsi on täydi-ikäinen.
Olen eri mutta erityislapsi meillä myös. Sitä en tiedä mitä noiden jälkeen tapahtuu. Todennäköisesti otetaan kotiin asumaan ja sitten mietitään perheen kesken että mitä tapahtuu seuraavaksi.
Erityisamnattikoulukin vähän jännittää että miten siellä pärjää. Se koulu on 80km päässä.
Kyllä siellä pitäs sitten olla ympärivuorokautinen valvonta. Jos lasta kiusataan siellä niin lapsi pois koulusta ja sitten taas mietitään että mitä tehdään.
Toki yksi vaihtoehto on että menee vuodeksi sellaiseen työvalmennukseen missä on erityislapsia tuonne 20km päähän mihin sitten kuljettaisin hänet ja hakisin pois kun ei varmaan kyytiä sinne saa eikä sinne perill
80km päähän siksi koska lähempänä ei ole erityisammattikoulua.
Valitusta vaan. Nuo asiat miten lastasi kuvailit on selkeitä syitä miksi se koulukyyti pitää myöntää. Ei siinä ole vaihtoehtona että ei myönnetä.
Aloittajan lapsi ei osaa ostaa edes tikkaria ellei aikuinen ole mukana.
Luultavasti osaa viedä roskapussin jos äiti antaa ohjeet ja katsoo ikkunasta.
Tuollaisenko te pistäisitte pyöräilemään kouluun?
Moni yläaste on kaupungin keskustan liepeillä.
Asiaa ei ole järkevä käsitellä täällä, vaan kunnan kanssa.Jokaisesta virkamiespäätöksestä voi valittaa, hankkia lisää lääkärinlausuntoja. Koulu auttaa kyllä.
Rehtorit ovat jo töissä, samoin kuraattorin. Ota yhteys kouluun
Ope
Ap,olisiko sairaalakoulu mahdollinen? Luultavasti taksikyytikin järjestyisi tuossa tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi synnytit vammaisen lapsen? Suomessa ei tarvitse synnyttää vammaista lasta koska sikiöseulonta on niin hyvää. On ultrakuvaukset ym. Mutta kun päätit sen kuitenkin synnytyää, niin kanna nyt vastuu ja seuraukset itse.
Todella asiaton kommentti, häpeä!
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuo lapsi edes käy koulussa kun on jo sanomattakin selvää, ettei hänestä tule milloinkaan itsenäiseen elämään kykenevää ihmistä eikä tule olemaan työelämään kykeneväinen?
On todella vaikeaa kuvitella työpaikkaa jossa paskat housuissa olevaa työntekijää talutellaan kaiken aikaa koska hän ei uskalla itse liikkua. Mikä toki on ymmärrettävää jos on paskat housuissa..
Myös vammaisilla lapsilla on tässä maassa oppivelvollisuus.
Palkkaat autollisen hoitajan, et sinä kuitenkaa pysty jatkuvasti häntä yksin hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on noin pahoja ongelmia, lapsi ei kuulu pienluokkaan vaan erityiskouluun tai laitokseen ja niihin sen taksikyydin kyllä saa jokainen oppilas. Jokin tässä stroorissa ei nyt pidä paikkaansa.
Erityiskouluja ei juurikaan enää ole. Täällä lopetellaan erityiskouluja, niitä oli useampia, tämä oli harvoja kuntia, missä nuo erityiskoulut olivat vielä jäljellä. Kussakin oli tietyn "lajin" erityisoppilaita, esimerkiksi autistit oli keskitetty yhteen kouluun. Nykyään kaikki halutaan vaan integroida normaaliluokkiin, hyvällä onnella voi päästä koulun pienluokkaan, mutta siellä on sitten eriongelmaiset sekaisin, mikä voi olla ongelmallista. Jollekin aistiyliherkälle autistille voi olla täyttä piinaa olla samalla tunnilla jonkin riehuvan mölyävän ADHD tapauksen kanssa, eikä opiskelusta tule mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jos on noin pahoja ongelmia, lapsi ei kuulu pienluokkaan vaan erityiskouluun tai laitokseen ja niihin sen taksikyydin kyllä saa jokainen oppilas. Jokin tässä stroorissa ei nyt pidä paikkaansa.
Samaa mietin.
Voitteko muuttaa lähemmäksi lapsen koulua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuo lapsi edes käy koulussa kun on jo sanomattakin selvää, ettei hänestä tule milloinkaan itsenäiseen elämään kykenevää ihmistä eikä tule olemaan työelämään kykeneväinen?
On todella vaikeaa kuvitella työpaikkaa jossa paskat housuissa olevaa työntekijää talutellaan kaiken aikaa koska hän ei uskalla itse liikkua. Mikä toki on ymmärrettävää jos on paskat housuissa..
Myös vammaisilla lapsilla on tässä maassa oppivelvollisuus.
Mutta perusedellytyksenä oppimiselle on kai lähtökohtaisesti koulumatkan opettelu? Ainakin se on ensimmäinen askel opintiellä. Se kannattaisi ehkä opetella ensimmäisenä? Oletan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vammainenkin ihminen voi olla hyödyllinen.
Minulla on lapsuudesta asti ollut kuulovamma ja kehityin niin hyvin lukemaan huulilta, että opiskelin gynekologiksi.
hyödyllisyys = / = ihmisarvon mitta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli perustelu taksikyydin eväämiselle?
Yläaste. Kyllä,oikeasti. Kuulemma vain vaikeasti liikuntarajoitteinen saisi kyydin.
Ap
Mun lapsella (nyt jo nuori aikuinen) on kehitysvamma ja autismi, ei minkäänlaista liikuntavammaa päinvastoin, nopeat jalat ja kyvyttömyys ymmärtää vaaroja aiheuttaa yhä hankalia tilanteita ja siksi hänellä on yhä asumisyksikössään jatkuva valvonta. Kyllä hän sai koulukyydit koska ei kyennyt yksin liikkumaan missään ja sama juttu on monilla vertaisperheillä joiden lapset yhä peruskoulussa. Eli jos löytyy syyt ja ne selvitetään kunnolla niin kyllä sen taksin saa ilman liikuntavammaakin.
Se mitä välillä itse olen vähän kyseenalaistanut on joidenkin lievästi kehitysvammaisten lasten vanhempien tapa vetää lapsen erityistarpeita juuri sellaisiksi kun se heille parhaiten sopii. Esim nyt yläasteen aloittaa yksi tuttu lapsi joka tarvitsi ehdottomasti taksikyydin kouluun. Matkaa koululle 4km ja pääsee suoraan yhdellä bussilla kodin edestä koulun pysäkille. Sama lapsi on jo kolmen vuoden ajan liikkunut vapaa-ajalla itsenäisesti tai nuoremman sisaruksen kanssa bussilla kaupungille harrastuksiin ja mummolle niin että tulee vaihtojakin mukaan. Matkustanut yksin junalla toiseen kaupunkiin ukin luokse. Käynyt ilman vanhempaa uimarannalla, shoppailemassa ym. Voidaan helppona lapsena laittaa sukulaisten tai tuttavien mukaan reissuille kun ei vaadi mitään erityisvalvontaa. Samalla on tietty tärkeää että löytyy vammaiskortti ja että vanhempi pääsee joka paikkaan ilmaiseksi avustajana mukaan, saadaan koulukuljetukset jne.
Mä ymmärrän että lapsilla on erilaisia tarpeita ja päivät vaihtelee. Silti mun mielestä olisi ihan hyvä vähän kartoittaa lapsen kykyä toimia ennen kuin vaaditaan ja myönnetään näitä tukimuotoja
Oletko tutkinut, voiko saada kuljetuksen vammaislain perusteella? Koulussa tarvitsee koulunkäyntiavustajan saattamaan auto-luokka välille.
Tästä ketjusta huomaa ettei monikaan ymmärrä mitä erityislapsen vanhemmuus on. Heidän laittamisensa ulos opettelemaan itsenäistä liikkumista kuin 70luvun uimaopetus: Heitä lapsi laiturilta ja ihmettele kun hukkui.
Minulla on kaksi ihanan erityistä lasta: Tytär 15,adhd. Kulkee itsenäisesti ja melko tavallinen teini joka syö adhd lääkkeitä. Sekä tytär 12,laaja-alainen oppimiskyvyn häiriö,adhd ja mahdollisesti autismi. Ei tunne kelloa eikä rahaa,kouluun (mäki alas ja kadun yli) kulkee itsenäisesti mutta siinä kaikki. Hänellä on ihana opettaja joka huomaa jo tytön nenän asennosta että jokin on vialla ja pelkään pirusti sitä,kun ala-aste loppuu ja opettaja sekä koulu vaihtuvat .( Puhuu hiukan epäselvästi ja vieraille ei puhu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei taida olla mitään käsitystä reaalimaailmasta. Erityiskouluunkin ensisijainen kuljetusmuoto bussikuljetus, jos matkarajat täyttyvät. Tosin sen bussikuljetuksen voi saada ilman matkarajojakin, jos löytyy tarpeeksi diagnoosia. Taksikyyditykseen tarvitaan vielä enemmän sitä diagnoosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vammainenkin ihminen voi olla hyödyllinen.
Minulla on lapsuudesta asti ollut kuulovamma ja kehityin niin hyvin lukemaan huulilta, että opiskelin gynekologiksi.
hyödyllisyys = / = ihmisarvon mitta
Niin no.. olethan sinäkin hyödyllinen huonona esimerkkinä. Hyvä esimerkki miten käy kun syö liikaa ym.
Nimenomaan. Tämä yhteiskunta yrittää nyt kaikkensa säästää ihan kaikesta. Kaikkeen ei tarvitse tyytyä, mitä tarjotaaan (tai mitä ei tarjota). Nyt iso haloo päälle tai sitten hankit ensimmäisestä kouluviikosta näyttöä että siitä ei tule yhtään mitään ilman kyytiä.