Erityislapsi ja koulun vaihto yläasteen alkamisen myötä. Taksikyyti evätty. Minun pitää jäädä pois töistä jotta voin viedä lapsen kouluun
Saattaa luokkaan ja koulupäivän jälkeen hakea luokasta ja viedä kotiin.
Pienluokka onneksi,mutta on käsittämätöntä ettei taksikyytiä myönnetty.
Kommentit (298)
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli perustelu taksikyydin eväämiselle?
Yläaste. Kyllä,oikeasti. Kuulemma vain vaikeasti liikuntarajoitteinen saisi kyydin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Laitat lapsen kulkemaan itsenäisesti kouluun kuten kaikki muutkin. Ei tarvitse jäädä pois töistä. Jos ongelmia tulee, et silloinkaan saata kouluun vaan lapsi jatkaa itsenäisesti kulkemista kunnes saa sen taksikyydin.
Meillä tehtiin tämä. Kolmannella kouluviikolla lapsi sai taksikyydin. Olin ryhmän omalle opettajalle kertonut ongelman, hän otti ensimmäisestä myöhästymisestä yhteyttä oppilashuoltoryhmään ja homma saatiin nopeasti rullaamaan. Tosin lapsi kävi koulua vain viikon ja sitten jäi kotiin. Selitin asiaa koulukuljetuspäätöksessä olleella tekstillä eli lapsi ei tarvitse kyytiä ja pystyy huolehtimaan itsenäisesti koulumatkoistaan. Koska minulla oli virallinen paperi asiasta, niin vika ei voinut olla minussa, jonka piti lähteä töihin jo klo 7 ja olin ennen sitä varmistanut, että aamupala on syöty jne.
Kyllä vammainenkin ihminen voi olla hyödyllinen.
Minulla on lapsuudesta asti ollut kuulovamma ja kehityin niin hyvin lukemaan huulilta, että opiskelin gynekologiksi.
Onko ap. sama, joka viime viikolla oli irtisanoutumassa, koska lapselle ei löytynyt iltapäivähoitoa koulun jälkeen?
Näin niiden lasten pitää kasvaa, vaikka erityisäiti onkin sitä vastaan. Ei se opi jos ei edes yritä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi synnytit vammaisen lapsen? Suomessa ei tarvitse synnyttää vammaista lasta koska sikiöseulonta on niin hyvää. On ultrakuvaukset ym. Mutta kun päätit sen kuitenkin synnytyää, niin kanna nyt vastuu ja seuraukset itse.
Niin taisi sinunkin äitisi synnyttää jos et tiedä ettei autismi näy ultrissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vammainenkin ihminen voi olla hyödyllinen.
Minulla on lapsuudesta asti ollut kuulovamma ja kehityin niin hyvin lukemaan huulilta, että opiskelin gynekologiksi.
Tällä lapsella on kehitysvamma, mikä tarkoittaa yksiselitteisesti keskivertoa merkittävästi alempaa älykkyyttä.
Jos on noin pahoja ongelmia, lapsi ei kuulu pienluokkaan vaan erityiskouluun tai laitokseen ja niihin sen taksikyydin kyllä saa jokainen oppilas. Jokin tässä stroorissa ei nyt pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Näin niiden lasten pitää kasvaa, vaikka erityisäiti onkin sitä vastaan. Ei se opi jos ei edes yritä.
Ja sitten poliisi etsii sitä aloittajan lasta kun on jähmettynyt seisomaan kuset housussa johonkin koulumatkalla,pahimmillaan vielä eksynyt. Hyvä suunnitelma. Poliisillakin varmasti haiskaa kun joka viikko partio etsii samaa jätkää (vammainen teini on verrattavissa pikkulapseen,etsittävä on).
Vierailija kirjoitti:
Ei ne taksikuskit ovelle saattele eikä ovelta hae. Kannattaa opetella nyt se koulumatka. Jossain vaiheessa lapsesi on opittava omille siivilleen tai sitten haette jo nyt laitospaikkaa. Sehän se on edessä, jos ei itsenäisty.
Alkuun vaikka pidät videopuhelun auki koulumatkan ajan ja neuvot tarvittaessa. Näin tiedän monen perheen toimivan ihan tavallisten ekaluokkalaisten kanssa ensimmäisinä päivinä.
Keinoja on, jos halua riittää.
Vammaistaksit kyl saattelee perille.
Vierailija kirjoitti:
Jos on noin pahoja ongelmia, lapsi ei kuulu pienluokkaan vaan erityiskouluun tai laitokseen ja niihin sen taksikyydin kyllä saa jokainen oppilas. Jokin tässä stroorissa ei nyt pidä paikkaansa.
Älä jaksa. Mulla on kehitysvammainen lapsi eikä hän kuulu mihinkään laitokseen vaikka ei olisi osannut bussilla kulkea kouluun. Asuimme onneksi niin lähellä koulua, että kulkeminen oli helppoa kävellen. Ap, mitä jos muuttaisitte lähemmäs koulua?
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä tälläistä se on.Olen kahden nepsyn äiti ja tässä saa kynsin hampain taistella pienryhmäpaikasta,taksikyydeistä,vammaistuesta jne. Päättäjät kävelee ylitsemme.
Pienluokissa ei ole vaippahousuja, vaippahousuille on ihan omat erityiskoulunsa
Kyllä noin heikosti itsenäisesti selviytyvälle koulukyydin pitäisi kuulua. Selvitä nyt vielä, äläkä tyydy ensimmäiseen saamaasi päätökseen, äläkä missään nimessä irtisanoudu työpaikastasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi synnytit vammaisen lapsen? Suomessa ei tarvitse synnyttää vammaista lasta koska sikiöseulonta on niin hyvää. On ultrakuvaukset ym. Mutta kun päätit sen kuitenkin synnytyää, niin kanna nyt vastuu ja seuraukset itse.
Niin taisi sinunkin äitisi synnyttää jos et tiedä ettei autismi näy ultrissa.
Eikä kehitysvammaisuus. Kälyn perheeseen syntyi kehitysvammainen lapsi eikä mikään kertonut asiasta. Vasta sitten löytyi kun ei kehitys mennyt normilapsen tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa. Mulla on kehitysvammainen lapsi eikä hän kuulu mihinkään laitokseen vaikka ei olisi osannut bussilla kulkea kouluun. Asuimme onneksi niin lähellä koulua, että kulkeminen oli helppoa kävellen. Ap, mitä jos muuttaisitte lähemmäs koulua?
Tai mitä jos muuttaisi kauemmas koulusta? Nykyään on mahdollista myös ns koulu shoppailu joten voi valita mieleisensä koulun kauempaa kotoa niin kuljetuksen saa ihan kilometrien perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu peruskoulun ja mahdollisen erityisammattikoulun jälkeen, kun lapsi on täydi-ikäinen.
Olen eri mutta erityislapsi meillä myös. Sitä en tiedä mitä noiden jälkeen tapahtuu. Todennäköisesti otetaan kotiin asumaan ja sitten mietitään perheen kesken että mitä tapahtuu seuraavaksi.
Erityisamnattikoulukin vähän jännittää että miten siellä pärjää. Se koulu on 80km päässä.
Kyllä siellä pitäs sitten olla ympärivuorokautinen valvonta. Jos lasta kiusataan siellä niin lapsi pois koulusta ja sitten taas mietitään että mitä tehdään.
Toki yksi vaihtoehto on että menee vuodeksi sellaiseen työvalmennukseen missä on erityislapsia tuonne 20km päähän mihin sitten kuljettaisin hänet ja hakisin pois kun ei varmaan kyytiä sinne saa eikä sinne perille edes mene julkisia vaikka julkisilla pystyisi menemään.
ikäviä kommentteja mutta olet varmaan niihin jo tottunut. Tee valitus. Koulukyytejä myönnetään ihan terveillekin lapsille eri syistä, joten autismi on riittävä peruste sille. Kirjoita valitukseen, että lapsesi ei pysty itsenäisesti tekemään päätöksiä ja että otat yhteyttä iltapäivälehtiin samantien, jos lapsesi joutuu harhailemaan yksin edes minuuttia tämän päätöksen takia. Moni päättäjä tekee kielteisen päätöksen ihan vain kokeillakseen, mihin asti vanhemmat kykenevät venymään. Meidän terve lapsi sai kielteisen koulukyytipäätöksen 9-vuotiaana, vaikka päätöksessä nimenomaan vedottiin yleisiin kriteereihin, jotka heti tarkistin. Niiden mukaan lapsen koulumatka oli yläasteikäisellekin merkitty vaaralliseksi ja yläastelaiset saivatkin kyydin, koska matka oli heille kilometrin verran pidempi kuin omalle lapselleni. Naapurin 15-vuotias meni siis koulukyydillä, kun oman lapseni olisi pitänyt se vaarallinen jalkakäytävätön reitti kävellä. Valitin ja päätös kumottiin ja lapsi sai koulukyydin (ja sai sen myös yläasteen ajaksikin).
Päätökentekijät ovat niitä, joilla ei ole omia lapsia tai jotka asuvat 100 metrin päässä koulusta eivätkä ymmärrä erilaisia tilanteita. Saattaa olla, että tällä päättäjällä on erityislapsi, joka pärjää itsenäisesti, eikä siksi kykene asettumaan toisen lapsen asemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli perustelu taksikyydin eväämiselle?
Yläaste. Kyllä,oikeasti. Kuulemma vain vaikeasti liikuntarajoitteinen saisi kyydin.
Ap
Kyllä niitä muillekin saa, mutta siihen vaaditaan lääkäriltä paperit. Täällä oli vaatimuksena julkisen puolen neurologin tai psykologin lausunto siitä, ettei pysty itsenäisesti suoriutumaan noista matkoista. Alakouluaikaan noihin tuli törmättyä, oma lapseni oli ensimmäinen, joka siirtyi luokaltaan bussikuljetuksiin taksin sijaan, moni haki noita todistuksia. Tosin meillä ei ole autisti, on muista syistä erityisopetuksessa. Suosittelen selvittämään kunnan virallisen ohjeistuksen kuljetusperusteista. Ensijaisesti nuo kuljetukset hoidetaan normaaleilla bussikyydeillä poikkeustapauksia lukuunottamatta.
Henkilökohtaiseen avustajaankaan ei varmaan ole mahdollisuutta?
Lain mukaan: Perusopetusta tai esiopetusta saavalla oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen myös silloin, kun edellä tarkoitettu matka oppilaan ikä ja muut olosuhteet huomioon ottaen muodostuu oppilaalle liian vaikeaksi, rasittavaksi tai vaaralliseksi. Maksuttoman kuljetuksen vaihtoehtona on oppilaan kuljettamista tai saattamista varten myönnettävä riittävä avustus.
Ei ne taksikuskit ovelle saattele eikä ovelta hae. Kannattaa opetella nyt se koulumatka. Jossain vaiheessa lapsesi on opittava omille siivilleen tai sitten haette jo nyt laitospaikkaa. Sehän se on edessä, jos ei itsenäisty.
Alkuun vaikka pidät videopuhelun auki koulumatkan ajan ja neuvot tarvittaessa. Näin tiedän monen perheen toimivan ihan tavallisten ekaluokkalaisten kanssa ensimmäisinä päivinä.
Keinoja on, jos halua riittää.