Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömät myyvät nyt niin paljon mustikkaa että Facebook-ryhmät laittavat jo kieltoja

Vierailija
03.08.2024 |

"Yksityismyynnillä voi tienata yli viisinkertaisen summan marjayrityksiin verrattuna. 

Hyvä mustikkakesä on kuumentanut marjanmyynnin myös netissä.

Mustikkaa myydään netin kauppapaikoilla ja somessa nyt niin aktiivisesti, että Tampereen suurin puskaradioryhmä Facebookissa päätyi jopa kieltämään myynti-ilmoitukset.

Puskarario Tampere -ryhmän ylläpitäjä Juhani Jussu Sainion mukaan ilmoituksia tuli viikoittain jopa 50. Sainion mukaan päätöstä on kiitelty."

Ryhmän jäseniä alkoi ärsyttää syötteen täyttyminen mustikoiden myynti-ilmoituksilla, Sainio perustelee päätöstä."

Yle

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiltä pitää kieltää marjojen myynti. Tuet poikki heti jos yhdenkin marjan kerää.

Marjametsä ei ole mikään työnetsimispaikka.

Karenssia kaikille työttömille jotka tavataan marjanpoimintatyöstä.

Työtön ei saa:

- tehdä työtä

- opiskella

- yrittää

Vierailija
42/51 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Siks mä jättäydyin yhteiskunnasta pois. Ihan sama mitä teet tai et tee niin kaikki kielletään. Pelkkää sotaa hyvästäkin asioista. 

Ekaks huudetaan et menkää töihin sit ei kelpakaan. Isot yritykset saa vain vallan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvähän se on, mitä siihen jotain vilunki marjayrittäjää tarvitaan välikädeksi ollenkaan. Meilläpäin on vietnamilaisen ravintolan edessä ollut mustikka- ja kantarellimyyntiä

Sukulaiset pistetty poimimaan ilmaiseksi turustiviisumilla?

Vierailija
44/51 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri oli torissa myynnissä mustikkaa, etusivun kuvassa oli joku aasialainen nainen mustikkaämpärin kanssa. Jotenkin epäilyttävää.

Vierailija
45/51 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvähän se on, mitä siihen jotain vilunki marjayrittäjää tarvitaan välikädeksi ollenkaan. Meilläpäin on vietnamilaisen ravintolan edessä ollut mustikka- ja kantarellimyyntiä

Sukulaiset pistetty poimimaan ilmaiseksi turustiviisumilla?

Täällä sama yhden thaikkuravintolan kohdalla. Voi olla että yrittäjä itsekin kerää, koska tuo on auki vain lounasaikaan, mutta tuskin nyt ihan kaikkea ehtii. Olen miettinyt, että onkohan hänellä sukulaisia "vierailuilla". Myy 40 euroa/5 kg puhdistettua. Toki hänellä on ravintolassa ainakin kaksi työntekijää joten voi olla että kerää itsekin. 

Vierailija
46/51 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole enää työtön. Mutta kun olin, otin vastaan työn sillä palkalla mitä suostuttiin maksamaan, oli alle 500 oman toiveen, mutta halusin töitä. Kyllä minua siitäkin haukuttiin, kuulemma olisi ollut parempi olla ollut menemättä ollenkaan kuin lähteä polkemaan palkkoja. No olen nykyään eri paikassa ja palkkani on jo tuplasti tuon ajan palkka. Kannatti. Olen tullut siihen tulokseen, että oikeasti ihmiset haluavatkin työttömien olevan työttömiä. Kyllähän jokainen tietää, että siihen mahtuu monenlaista porukkaa ja että työtönkin poimii marjoja, mutta heikoimmat tarvitsevat jonkun vielä heikomman nostaakseen omaa egoaan. Työttömyys on vain siitä ikävä piirre, että moni joutuu siihen aiemmin haukkumiensa joukkoon itse. Osa heistä poimii marjoja, osa ei tee yhtäkään niistä asioista, mitä aiemmin heidän mielestään työttömien olisi pitänyt tehdä. 

Vierailija
47/51 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takiako satonen niin hädissään yrittää saada Thaimaasta pikaisesti poimijoita Suomeen? Harmittaako sitä se että suomalaiset pääsevät itse tienaamaan marjoilla?

Tietenkin harmittaa kun suomalaisille riitä 1€/kg

Jep, Artsin yrittäjäkaverit jää ilman marjoja jos suomalaiset poimii itse ja ostaa toisiltaan.

Vierailija
48/51 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on sekin ongelma, että kun mustikkaa on hyvin, sitä kerätään sekä itselle paljon että suoramyynnillä myydään paljon, niin välittäjien mustikka ei enää menee kuin teollisuuteen. Kauppojen pakasteesta mustikat jäävät myymättä ja samoin teollisesti tehdyt hillot. Toisaalta huono mansikkavuosi vähän kompensoi mustikan kysyntää. 

Kelpaa mehu jos hyvin tehty, ettei närästä, kohtuuhinta ja pakasteena.

Vierailija
49/51 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näillä myyjillä kuitenkin aina vietnamilainen nimi, ainakin täällä päin. Ehkei täällä sitten ole suomalaisiaa työttömiä

No mitä väliä? Eikö thaikun poimimat mustikat sulle muka maistu?

Vierailija
50/51 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuostakin nyt sotaa leipomaan, jokainen saa myydä keräämänsä marjat kenelle haluaa.

Vierailija
51/51 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mistähän sinä sen keksit että työttömät ovat marjojen myyntiin fb-ryhmissä intoutuneet.

Mun silmiin osui lehtien uutisnostoista vain jonkun pirkanmaalaisen ryhmän asettama marjanmyyntikielto.

Ja sinä väität että joka puolella näitä estoja.

Yhdessä kaupunkiryhmässä marjaämpäreitään vaikuttaa kauppaavan torimyyntiä harjoittava tyyppi. Tuskin siis työtön. Lisäksi jotkut kauppaavat nuorten teiniensä poimimia marjoja. Lisäksi jotkut uutterat työssä käyvät hankkivat lisätienestejä. Eläkeläiset.

Jotkut urakoivat tosissaan,jotkut myyvät ämpärillisen tai pari.

No mä oon työtön ja käyn poimimassa. Tosin ihan kauhean paljon en pysty kerrallaan poimimaan, on nivelreuma ym. Ja pakko pitää taukopäiviä välissä. Mustikat menee suurimmaksi osaksi omaan käyttöön, vanhemmilleni ja appivanhemmille. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän