Pitäkää puolikuntoiset lapset kotona
Nyt potuttaa ihan älyttömästi sellainen asia, kun joissakin perheissä on tapana pukata lapset hoitoon ja harrastuksiin, jos vain pystyssä pysyvät, kun " lapsi niin KAMALASTI halusi tulla" !
Meillä on 4 alle kouluikäistä lasta, joista kolme potee joka nuhasta korvatulehduksen. Lapset ovat kotihoidossa ja käyvät vain seurakunnan kerhossa, mutta sielläkin on ihan liian usein näitä räkäneniä tartuttamassa muita.
Peräänkuulutan nyt pientä vastuuntuntoa vanhemmilta: ei 3-vuotias päätä, koska on tarpeeksi hyväkuntoinen mennäkseen kerhoon!
Tänään raivostuttaa nyt erityisesti, kun naapurin tyttö on ollut viikonlopun vatsataudissa, niin eiköhän se siitä huolimatta tuotu maanantaiaamuna klo 9 kerhoon. Ja esikoiselta kuulin, että kun tälle potilaalle ei ollut evsäsuolakeksit maistuneet, niin hän sai ne! Että ensi yönä sitten oksennetaan meilläkin.
Sille ei voi mitään, jos ei tiedä taudista ja vahingossa levittää pöpöjä ja kyllä, tämä vatsatauti olisi varmaan tullut jostain kuitenkin, mutta on ALHAISTA JA VASTUUTONTA levittää pöpjä ennen kuin taudit on perusteellisesti nujerrettu.
Nyt kyllä hirvittää, miten tästä selvitään: meillä on alle vuoden ikäiset kaksoset, joille tauti voi olla tosi paha. Ja mitenkäs täällä sitten pärjätään, jos minä itse sairastun. Voi itku.
Kommentit (55)
Poden itekkin juuri tällä hetkellä jo toista viikkoa kerhosta tuotua flunssaa, joka on kestänyt meidän 1v8kk vanhalla pojalla jo kolmatta viikkoa! Arvasin jo kerhossa, että taas saatiin kotiin viemisiä, kun useampi yskiskeli ja yksi lapsi oli tosi kipeä. Ei varmaan kuumetta, mutta sen verran alkuvaiheessa, että nenä vuosi solkenaan, aivasteli ym. Olen pikkuhiljaa kallistunut päätökseen, että emme mene enää pahempina flunssavirus ja mahatautiaikoina kyseiseen kerhoon, koska pojan ja oma sairastelu on tosi rasittavaa, vielä kun olen ite raskaana, eikä sais ylimääräsiä lääkityksiäkään käyttää (nyt on kyllä nasoliini ollut tosi tarpeen, että saa edes vähän happea!). Puhumattakaan ettei ole saanut pojan rohinoitten yms. vuoksi nukuttua kunnolla yli kahteen viikkoon. Joten myötätuntoni teille, jotka joudutte kärsimään muiden ajattelemattomuudesta/ välinpitämättömyydestä. Inhottavaa on, varsinkin jos joutuu jälkitauteja kestämään kaiken lisäksi.
Ymmärrän hyvin sen, ett- sairaita lapsia ei saisi viedä hoitoon tai kerhoon, mutta mitäs teet kun et voi olla pois töisä kun lapsella on vain nuha ja yskä. En minä ainakaan ole saanut sairaslomaan pelkästään sen takia, että lapsella on ollut ihan älytön nuha, ts. nenä vuotaa ihan kokoa jan ja aivasteleen jatkuvasti. Samoin yskii nin paljon, että välillä jopa oksentaa limaa. Mutta kun ei ole mitään tulehdusta, niin lääkäri ei ole sairaslomaa kirjoittanut, vain yskänlääkettä.
En minulla ainakaan ole varaa olla pois töistä palkatta joka ikisestä nuhasta tai yskästä. Meillä päivähoidosta on tullut ohje, että nuhaisen ja yskäisen lapsen saa tuoda hoitoon, jos lapsella ei ole kuumetta.
Ninna
...varmasti on tilanteita, jolloin lapsi täytyy viedä hoitoon puolikuntoisena. Itseäni on lähinnä ärsyttänyt se, että lapsia tuodaan myös " ei niin pakollisiin kerhoihin tai harrastuksiin" puolikuntoisina. Omasta puolestani voin ymmärtää paremmin sen, että hoitoon mennään joskus räkätaudissa, koska vanhemmilla ei ole muuta vaihtoehtoa. Esim. meidän tapauksessa jos olisin tällä hetkellä töissä, olisin joutunut viemään pojan hoitoon, koska en voi olla kolmea viikkoa pois töistä yhtä kyytiä... Yksi syy siihen, miksi haluan hoitaa lasta kotona on se, että toivon meidän välttyvän sairastumiskierteiltä, mutta näköjään se ei siltikään onnistu, ainakaan jos haluaa joskus päästä ihmisten ilmoille. Näihin vapaaehtoisiin " harrastuksiin" peräänkuuluttaisin kyllä sääntöä, että puolikuntoista lasta ei tuotais paikalle.
joku jo puhuikin tuosta käsipesusta kun lapsi menee tarhaan. Enemmän kuin kerran viikossa joudun huomauttamaan oman lapseni tarharyhmän jollekin lapselle että kädet pestään SAIPPUALLA. Pienten puolella saippua on nostettu niin ylös ettei pienet sitä itse saa ja taas vanhemmat tuppaavat jättämään lapsensa juuri siihen käsipesupaikan tuntumaan josta tarhantäti sitten tulee hakemaan (jos tulee) eikä kukaan siis ole katsomassa että kädet todella pestään - saati että saippuaa käytettäisiin.
marmati marmati taas vaan täältäkin :-))
Sori vaan, mutta on se kyllä niinkin, ettei elämä riitä pelkkään toipilasaikaan. Ei edes kotihoidossa oleville. Ymmärrän oikein hyvin tartutusperustelut enkä lainkaan kadehdi etenkään pienten kaksosten vanhempia, jos lapset ovat koko ajan sairaina. Mutta on tämäkin taas aika tavalla asennekysymys... Pöpöt liikkuvat kun ihmiset ovat yhdessä, siitä ei pääse mihinkään. Jonkinlainen (rajallinen?) määrä tauteja saattaa jopa olla hyväksi. Ja tosiaan, etenkään työssäkäyät vanhemmat eivät yksinkertaisesti VOI olla poissa työstä riittäviä, ihanteellisen maailman toipilasaikoja - eivät itsensä eivätkä lastensa kohdalla. Luulisi kaikkien sen jo ymmärtävän... Vaikka varallisuus sallisi palkattomankin loman, niin eivät työnantajat kauaa katselisi työntekijää, joka olisi koko ajan toipilaana. Muistettakoon, että tarhataudit tarttuvat tosiaan usein meihin aikuisiinkin - ja monesti kahta kauheampina.
Tuon sanottuani toki minäkin peräänkuulutan työssäkäyville vaihtoehtoja - vaikkapa jonkinlaista etätyömahdollisuutta lapsen sairastaessa. Ei kai kukaan puolikuntoisena töihin hingu, saati ettei haluaisi antaa lapsensa potea kotona rauhassa ja siten välttää vielä mahdollisesti ikävät jälkitauditkin. Mutta se, mikä olisi tosiaan kaikkein helpointa toteuttaa ja todistetusti usean tutkimuksen vahvistamana toimii, on parannettu käsihygienia. Päiväkotiympäristössä on tietty melko mahdotonta estää kokonaan tauteja leviämästä, mutta kyllä se käsien pesu (kunnolla) auttaa tosi paljon. Vanhan ajan vettä ja saippuaa - ja montaa veromarkkaa ei menisi epidemia-aikoina ihan käsihuuhteenkaan investointiin. Muistettakoon sekin, että kovin monet virukset leviävät ärhäkimmillään jo ENNEN oireiden puhkeamista!!
Itse sairastin juuri kuumeisen vatsaflunssan, mutta sängynpohjaltakin jaksoin muistuttaa lapsia käsienpesusta ja käsihuuhdepullokin oli meillä käytössä (myös 4v oppi siitä ottamaan ja piti sitä hauskana) - ja siltä näyttää, ettei kukaan muu sairastunut. *kopkop* Siis ihan meillä kotona neljän seinän sisällä... Sanomattakin selvää, että itse huolehdin äärimmäisen tarkasti käsien- ja vessanpesusta ym. Että auttaa se käsienpesu kerholaisia ja kotona hoidettujakin.... (Vaikka allekirjoitan TÄYSIN sen, että monet vanhemmat varmasti vievät lapsen harrastamaan lähes suoraan tautivuoteelta, mikä on silkkaa hölmöyttä. Puolikuntoisena ei siinä ole edes lapselle itselleen mitään mieltä - saati muille...)
Itse työskentelen lasten parissa, otan siis lapsia vastaanotolla vastaan ja eilen eräs isä toi lapsensa luokseni ja sanoi sitten ennen ovesta ulos lähtöään " mietin aamulla pitäiskö meidän tulla kun tuo ... on oksentanut yön, taitaa olla joku vatsatauti päällä" . Yleensä kieltäydyn ottamasta sairaita lapsia vastaan, mutta tuossa tilanteessa tuntui mahdottomalta kun lapsi oli jo huoneessa, ulkovaatteet riisuttuna jne. Isä itse sitten lähti pokkana käymään työterveyshuollossa hakemassa sairaslomaa kun oma olokin kuulemma tuntui heikolta... KÄSITTÄMÄTÖNTÄ tosiaan! Meni sitten tunnin verta tavaroiden putsaamiseen tämän lapsen jälkeen, toivottavasti en saanut tartuntaa.
Mun vanhin poika on eskarilainen ja sieltä niitä tauteja vasta on tullutkin! Poika ollut koko ikänsä aikasta terve,mutta eskarin myötä on sairastellut tosi paljon. Tiedän sen,että isommissa ryhmissä pöpöt leviää,mutta pojan eskariryhmä on pieni ja yhtä lasta lukuun ottamatta kaikki ovat kotihoidossa. Eli aikaa olisi kyllä sairastaa taudit kunnolla loppuun,mutta esim.viime viikolla eskarissa oli tyttö jolla oli maha kipeä ja oli oksentanut edellisenä yönä... Voitte uskoo,että kihisin kiukusta kun poika tätä asiaa mulle kertoi! Meillä on tehostettu käsien pesua ja gefilus-tuotteet ovat ahkerassa kulutuksessa. Meillä on vajaa 3v lapsi vielä lisäksi joka sairastuu aina pahiten. Että en kaipaa yhtään ylimääräisiä pöpöjä.
jotkut voi teitenki tuon verran sairastaa.....
mutta eikös se 5-8 tautia per vuosi olisi oikeampi
meillä ja tuttavapiirissä aikalailla niin että 2 nuhaa tai flunssatautia per lapsi keväin sylkyin ja sitten mahatauti tai kaksi lisäksi ja mahdollisesti joku sairastamaton lastentauti vesirokko tms.
eli noin 6 tautia vuoteen ja aika lailla keskiarvolta vaikuttaa.....
yhtä korvat putkitettua kaverien poikaa lukuunottamatta......
flunssa 13 per vuosi..........aikalailla liioiteltua......
jotkut voi teitenki tuon verran sairastaa.....
mutta eikös se 5-8 tautia per vuosi olisi oikeampi
meillä ja tuttavapiirissä aikalailla niin että 2 nuhaa tai flunssatautia per lapsi keväin syksyin ja sitten mahatauti tai kaksi lisäksi ja mahdollisesti joku sairastamaton lastentauti vesirokko tms.
eli noin 6 tautia vuoteen ja aika lailla keskiarvolta vaikuttaa.....
yhtä korvat putkitettua kaverien poikaa lukuunottamatta......
eiköhän se ole ihan vanhempien vastuulla viekö puolikuntoista lasta hoitoon??? ja me ollaan ainakin saatu lääkärintodistus vaikkei lapsella kuumetta mutta meidän mielestä liian huonokuntoinen hoitoon!
meillä korvakierre pienenä ja lähes jokaisen muskarin jälkeen (siis mihin päästiin) nuha ja siitä korvatulehdus. ryhmässä oli äiti joka toi jatkuvasti sairastavan lapsen sinne koska ei jaksanut olla kotona? no jokainen taplaa tyylillään, meillä opetettiin heti pienenä pesemään kädet saippualla ja yskimään poispäin toisista, ollaan oltu paljon palkattomalla saikulla yms. lapsen parhaaksi!
mammax2
Esikoinen kolmatta kertaa kipeänä kuukauden sisällä, kun aloitti kerhon reilu kuukausi sitten. Ei ole ehtinyt 5,5-vuotisen elämänsä aikana juuri sairastelemaan, kun ei ole ollut hoidossa kuin yhden puolen vuoden jakson. Meillä ollut ensin nuhakuume, sitten vatsatauti ja nyt taas nuhakuume. Onneksi ei aiheuta (toistaiseksi!) jälkitauteja, mutta meillä myös kaksi pienempää sisarusta, jotka saanevat tämänkin köhän ja kuumeen.
ARGH! ;-)
lipsahti väärään paikkaan vastaukseni! ;-)
Ei pidä olla ylihysteerinen, mutta ei leväperäinenkään.
Ja tällä meidän linjalla poikamme, kohta vuoden, ei ole sairastellut juuri yhtään. Esim. oksennustautia ei ole ollut, toivottavasti vältytään siltä edelleen. Poikamme on kotihoidossa ja rintamaidolla vielä. Kerhossa käymme. Ja olemme käyneet nuhaisenakin, koska kerhon ohjaajat sanoivat, että tervetuloa, jos ei ole kuumetta tai muuta vakavampaa.
Ja mitä hyötyä meidän jäädä kotiin, jos ohjaajillakin ja muilla äideillä on flunssaa? Voihan se heiltäkin tarttua, ei vain lapsilta.
Meillekin voi tulla kylään, vaikka nuha ois, kunhan muuta ole.
Mutta siis tottakai, jos lapsi on kuumeinen, oksu- tai mahataudissa tm. niin koti on oikea paikka sairastaa ja mielellään vielä ainakin yksi oireeton päivä kotona, ennenkuin lähdetään kerhoihin tai muihin.
Ottakaa nyt hysteerikot/ leväperäiset järki käteen!:)
Luin viruksesta, joka tarttuu jo ennen oireita ja voi elää tekstiileissä jopa 12 vrk potilaan parantumisen jälkeen... niin ja kantaja ei itse ehkä sairastu lainkaan, tarttuu ilmasta,pisaratartuntana, pinnoista jne...
Minua hämmästyttää se miten herkästi lapset tuodaan takaisin päiväkotiin hoitoon vaikka vatsatauti on vasta sairastettu. Eikö ole olemassa mitään sääntöä miten pitkään vatsataudin jälkeen pitää olla vielä kotona, vatsatautihan tarttuu vielä " paranemisen" jälkeenkin? Ja on niin tarttuva tauti, yleensä ei riitä että päiväkotilapsi sairastuu, vaan sitten taudin sairastaa koko muukin perhe. Kurjaa jos sen takia kaikki lapset päiväkodissa saa taudin, kun hyvässä lykyssä sen sairastaisi vain muutama + heidän perheensä, jos näitä muutamia vanhemmat pitäisivät kotona tarpeeksi kauan. Onhan se pois vanhempien töistä ja elannosta, mutta ei kai siitäkään säästöä tule jos kaikki päiväkodin lapset taudin sairastaa.
Sekava sepustus mutta asia on ollut mielessä jo kauan.