Pitäkää puolikuntoiset lapset kotona
Nyt potuttaa ihan älyttömästi sellainen asia, kun joissakin perheissä on tapana pukata lapset hoitoon ja harrastuksiin, jos vain pystyssä pysyvät, kun " lapsi niin KAMALASTI halusi tulla" !
Meillä on 4 alle kouluikäistä lasta, joista kolme potee joka nuhasta korvatulehduksen. Lapset ovat kotihoidossa ja käyvät vain seurakunnan kerhossa, mutta sielläkin on ihan liian usein näitä räkäneniä tartuttamassa muita.
Peräänkuulutan nyt pientä vastuuntuntoa vanhemmilta: ei 3-vuotias päätä, koska on tarpeeksi hyväkuntoinen mennäkseen kerhoon!
Tänään raivostuttaa nyt erityisesti, kun naapurin tyttö on ollut viikonlopun vatsataudissa, niin eiköhän se siitä huolimatta tuotu maanantaiaamuna klo 9 kerhoon. Ja esikoiselta kuulin, että kun tälle potilaalle ei ollut evsäsuolakeksit maistuneet, niin hän sai ne! Että ensi yönä sitten oksennetaan meilläkin.
Sille ei voi mitään, jos ei tiedä taudista ja vahingossa levittää pöpöjä ja kyllä, tämä vatsatauti olisi varmaan tullut jostain kuitenkin, mutta on ALHAISTA JA VASTUUTONTA levittää pöpjä ennen kuin taudit on perusteellisesti nujerrettu.
Nyt kyllä hirvittää, miten tästä selvitään: meillä on alle vuoden ikäiset kaksoset, joille tauti voi olla tosi paha. Ja mitenkäs täällä sitten pärjätään, jos minä itse sairastun. Voi itku.
Kommentit (55)
Kiireissäni kirjoitin viestini toisin kuin mitä tarkoitukseni oli. Ihan ensimmäisessä viestissä puhuttiin PUOLIKUNTOISTEN LASTEN viemisestä hoitoon. Puolikuntoisella lapsella minä ainakin tarkoitan lasta joka näkee maallikonkin silmin että hän ei ole vielä toipunut vielä taudin rasituksista. Esim. ei jaksa kunnolla leikkiä, räkätauti on tosi paha (eikä mitään pikkaisen nenä vuotaa), olenpa nähnyt kuumeisiakin lapsia vietävän hoitoon. Toisin sanoen sellaisia joiden paikka ihan oikeasti olisi kotona.
Eräskin tuntemani tapaus vei lapsen 38 asteen kuumeessa hoitoon ja sanoi että hihihi, meillä on varmaan mittari rikki. No hoidosta tuli parin tunnin päästä soitto, että voisitteko hakea lapsen pois kun on kipeä ja vastaus oli että ei se oikeasti ole taas kipeä. Miten ihmeessä ne siellä sitä kuumetta mittaa. No kun tilanne jatkui pitemmän päälle, niin vanhemmat vihdoin vei lapsen lääkärille ja kas kummaa, korvatulehdus. Pitemmän päälle lapsella todettiin myös astma.
arnica:
Tuo 3 pv sairasloma lapsen sairastuttua on lapsen hoidon järjestämistä varten ja monikaan työnantaja ei maksa palkkaa ainakaan ylimenevältä ajalta. Olenpa kuullut niistäkin, jotka maksavat vain ensimmääisestä päivästä. Kaikilla ei ole niin vakaata taloutta, että voisivat olla pois töistä palkatta ja samalla maksaa vielä lääke- ja lääkärikuluja.Imettelen kyllä lääkäriä, joka kirjoittaa äidille sairaslomaa perusterveen lapsen virusnuhan takia. (asiatonta eikä mulle kuulu, mutta tulipa mieleen, onko lääkärisuhteesi pelkkä potilassuhde;))
Kuten sanoit, täysin asiatonta, mutta voin toki kertoa sinulle että minulla ja lääkärilläni on täysin asiallinen lääkäri-potilassuhde.
Ja vatsataudin jälkeen pitää olla yksi kokonainen vrk oksentamatta/ripuloimatta ennenkuin päiväkotiin saa taas palata. Mutta nuhainen lapsi onkin sitten jo toinen asia... ainakin meillä keskimmäisellä on nenä valunut kaikki talvet miltein yhtä mittaa huolimatta siitä oliko täysin kotihoidossa va päiväkodissa. Kun olin itse töissä niin en tosiaan voinut olla 1-2 viikkoa sairaslomalla lapsen kanssa, jolla oli pelkkä nuha. Ei työnantaja sellaista olisi hyväksynyt ja tuskin kukaan lääkäri olisi pelkän nuhan takia niin pitkää sairaslomaa kirjoittanutkaan! Toki hoidimme lapsen aina kotona niin kauan kun oli selvästi kipeä, mutta nuha saattoi olla vielä kun palasi hoitoon.
Nyt kun olen itse kotona ja 4v osapäivähoidossa niin pidin häntä kotona päiväkodista pidempään flunssan jälkeen kuin olisi ollut mahdollista työssäollessa eli vajaa 2 viikkoa. Eipä sitten ollut tartuttamassa muita, mutta ennenkaikkea lapsen itsensä kannalta oli hyvä kun sai parantua rauhassa. Muuten oli täysin terve lapsi yli viikon ajan. Mutta kuinka monella työssäkäyvällä oikeasti olisi mahdollisuus hoitaa lapsi näin pitkään kotona? Esikoinen sairasti aikoinaan päiväkodissa aloitettuaan flunssan kuukauden välein eli olisin ollut puolet ajasta pois töistä. Kyllä se 3-4 päivää oli silloin maksimi vaikka miehen kanssa vuoroteltiin lapsen hoidossa.
Työskentelen itsekin päiväkodissa ja kyllähän pienessäkin lapsiryhmässä taudit kiertää vaikka kuinka käsiä pestäisiin jne. Aika vähän lapsia tuodaan selvästi sairaana hoitoon, mutta nuhaneniä mahtuu aina mukaan. Sellaista se on lapsiperheen elämä :)
voisin sanoa muutaman sanan. En suosittele. Omassa lapsuudenkodissani oli hyvin hygieenistä. Kädet pestiin turhan usein, käytettiin käsidesejä jatkuvasti. imuroitiin 3kertaa viikossa, siivottiin kerran siihen lisäksi(lattiat pestiin, joka kolu pyyhittiin(listoja myöten) vessat pestiin kloriitilla, petivaatteet puisteltiin kerran viikossa ja lakanat vaihdettiin sen myötä) eli oli hygienistä ennenkaikkea.
Siitä seurasi monen monta flunssaa, vatsatautia ym. lähes jokaisella perheenjäsenellä meidän kotona.
Itselläni todettiin pölyallergia ja en sietänyt mitään kotieläimiä.
Nyt kun asun 2 lapseni ja miehen kans ómassa kodissa, on flunssat ja allegiat helpottuneet, siedän jopa kotieläimiä, enkä tukehdu heti kun menen sellaiseen kotiin jossa on kotieläin. Tosin eivät kokonaaan mutta huomattavasti.
Tämä johtunee hyvin todennäköisesti siitä että imuroimme kerran viikossa ja toisen kerran imuroimme ja pesemme lattiat myös.
Pölytkin pyyhitään VAIN kerran viikossa, ja vessaa ei pestä lattiasta katttoon kloriitilla.
Eli liika hygieenisyys voi olla jopa haitaksi!!
Tässä minun stoorini.
/ei ylihygienisti
Päiväkodissa hoitajillakin pitäisi olla jokin vastuu. Vahtia, että kädet pestään. Ja patistaa selvästi sairaat lapset kotiin. Tuntuu hurjalle, kun yksikin aamu tarhan tädit miettii, että pitäisköhän äidille soittaa, kun kuumemittari näyttää 38 tai jaksaisikohan lapsi kuitenkin. Ja joskus joku äiti toi hillittömästi yskivän poikansa tarhaan ja sanoi, että on itse kuumeessa ja täytyy mennä nukkumaan. Miksi poika ei voinut jäädä kotiin? No, seuraavana päivänä sitten oli, ja kuulemma kovassa kuumeessa. Mutta tarhan tädit voisi kyllä herkemmin soittaa vanhemmille hakemaan lapsena kotiin, jos vanhemmat eivät mukamas voi jäädä kotiin.
Ja noihin kerhoihin viennistä olen täysin samaa mieltä, että sairaat kotiin.
Eiköhän se kuitenkin ole vanhempien tehtävä kantaa vastuu sairaan lapsen kotona hoitamisesta tai paremminkin päiväkotiin tuomatta jättämisestä?
nallekoira:
Päiväkodissa hoitajillakin pitäisi olla jokin vastuu
Miksi ihmiset hyväksyvät tilanteen, että pienet lapset ovat puoli vuotta tauotta kipeinä. Päiväkotiryhmiä vain suurennetaan ja tiloja pienennetään ja henkilökuntaa vähennetään. Onhan se selvä, että taudit tarttuvat, kun kaksikymmnetä räkäistä pentua leikkii päällekkäin ja nukkuu siskonpetissä. Muutama ylirasittunut hoitaja ei taatusti ehdi pestä joka välissä kaikkien pikku räkänokkien käsiä.
Meillä on ihan omaa kokemusta allergisesta ja astmaisesta lapsesta, joka siirtyi pienempään ja tilavampaan päiväkotiin, jonka jälkeen flunssat yllättäen vähenivät. Ja kyllä ...myös käsihygienia on siellä selvästi parempi. Tuttavieni lapset tuntuvat sairastavan sitä enemmän, mitä isommassa päiväkodissa ovat ja lapsirikkaammalla alueella asuvat.
Minusta on käsittämätöntä, etteivät lapsiperheiden vanhemmat prostestoi kovaäänisemmin näitä typeriä lapsiin kohdistuvia säästötoimenpiteitä vastaan. On yhteiskunnallekin todella kallista, kun vanhemmmat ovat jatkuvasti hoitamassa sairasta lastaan tai sitten itse kipeinä. Tästä ei vaan riittävästi puhuta.
Jos flunssia on jotakuinkin järkevä määrä, lapsi on mahdollista pitää kotona sairaana ja ajatella muitakin. Kun kaikki tekevät näin, se johtaa päiväkodin flunssatartuntojen vähenemiseen. Jos taas päiväkodissa kaikki ovat räkäisiä jatkuvasti, niin eihän ole mitään hyötyä edes yrittää hoitaa oma lastaan terveeksi. Tästä syntyy negatiivinen kierre, jossa ajatellaan, että lapset ovat koko talven kipeitä (meillä siis sairaalassa, joka toisessa flunssassa -tosi edullista touhua veronmaksajille), eikä sille ole mitään tehtävissä.
Äänestäkää nyt naiset seuraavissa vaaaleissa jotakin nuorta naisehdokasta, jolla on omia lapsia ja joka ymmärtää jotain lapsiperheiden arjesta. Olen täysin kyllästynyt näiden 55-v setien päätöksiin ja höpötyksiin valtion velan lyhentämisestä, kun varaa on musiikkitaloihin, jäähalleihin, siltoihin, erilaisiin optioihin jne.
Oletko itse harkinnut ehdokkaaksi ryhtymistä, täältä tulisi yksi ääni:)
Olen itse ihan samaa mieltä! Itse asiassa omassa viestissäni tätä ajoinkin takaa, ehkä vaan osasin selittää huonosti. Yhtään ketään sen kummemmin syyttämättä. Sairaudet tulee yhteiskunnalle niin kalliiksi. Ja juuri tuo vatsatauti - siihen yleensä sairastuu perheestä kaikki, lapset ja aikuiset. Miksei tästä puhuta julkisesti enemmän? Olisi kyllä tosi tärkeä aihe.
että tietysti sairastaa pitää aina omassa kodissa levon ja rauhan takia.
Turhaa on kuitenkaan ihan vauhokoontuakaan noista kerho- ja päiväkotipöpöistä. Vaikka kuinka yrittäisit ko. paikoissa vältellä tartuntaa niin saatat sen tartunnan saada ihan mistä vaan muualtakin!
Ajattelepa vaikka ihan normaalia bussimatkaa, kauppareissua, kirjastoa, terveysasemaa jne. Nämä paikat ovat ihan täynnä ihmisiä pöpöineen! Saattaa olla, että juuri ennen sinua on joku räkänokkalapsi lukenut hyllystä ottamaasi kirjaa, kaupassa joku aivastaa takanasi kassajonossa jne. Näitä on ihan lukematon määrä eri mahdollisuuksia saada tartunta!
Pöpöjä välttääksesi sinun on pysyttävä omassa kodissasi. Vatsatautikin saattaa juuri olla ollut vaikkapa postin virkailijalla, bussikuskilla, lehtihyllyllä kaupassa vieressäsi seisovalla ihmisellä jne.
Lisäksi tartunnan saaminen on niin yksilöllinen asia. Kaksi vanhinta lastani (kotihoidossa) sairastivat solkenaan korvatulehduksia, oli tulirokkoa yms. Kaksi nuorinta (myös kotihoidossa) eivät ole syöneet vielä yhtään antibioottikuuriakaan, ei yhtään korvatulehdusta tai vastaavaa. Jokunen vatsatauti on ollut ja muutama kunnon räkäflunssa ja kuume. Yhtään emme ole joutuneet paniikkiin tavatessamme muita lapsia, joilla on saattanut olla nuha tai yskä. Näillä toisten sairastamilla taudeilla ei kyllä meihin ole ollut vaikutusta. Ihan normaalit asiaan kuuluvat taudit oleme itsekin sairastaneet.
Pienten lasten kanssa sairastaminen vain kuuluu paljolti asiaan. Se on tätä elämää.
Jos haluatte välttää tauteja, niin huolehtikaa ITSE käsienne pesemisestä aina ja joka paikassa. Apteekista voitte myös ostaa pienen käsidesinfektioainepullon takintaskuun tai kassiin mukaan. Itse vastaatte silloin tartunnoistannekin...kaikki kun eivät kuitenkaan pese käsiään.
arnica:
Luin viruksesta, joka tarttuu jo ennen oireita ja voi elää tekstiileissä jopa 12 vrk potilaan parantumisen jälkeen... niin ja kantaja ei itse ehkä sairastu lainkaan, tarttuu ilmasta,pisaratartuntana, pinnoista jne...
Rauhoitu - tuo herkästi tarttuva noroviruskin on kyllä mahdollista välttää. ;-) Norovirus ei ensinnäkään tartu ilman kautta, ja pisaratartuntanakin ainoastaan silloin, jos joku lähistöllä oksentaa (ts. jos virus leviää oksennusaerosolien mukana). Virusta ei siis saa vain hengittämällä samaa ilmaa sairastuneen kanssa esim. ruuhkabussissa tai kassajonossa, eikä myöskään niin, että joku lähistöllä aivastaa. Norovirus tarttuu pääasiassa fekaali-oraali-tietä, ja hyvä käsihygienia on siksi paras keino torjua tartunta. Likaisilla käsillä (esim. kaupungilla ollessa) ei pitäisi koskaan syödä ja pitäisi välttää koskettelemasta kasvoja (suuta, silmiä ja nenää). Alkoholipohjaisten käsidesien teho norovirukseen on kyseenalainen, ja varmimmin virus lähtee käsistä, kun ne pestään huolellisesti saippualla ja lämpimällä vedellä.
Norovirus elää pinnoilla - kuten ovenkahvoissa, pöydillä, ym. - muutaman vuorokauden, mutta esim. oksennuksen tahraamissa tekstiileissä jopa pari viikkoa. Viruksen saa tuhottua esim. ovenkahvoista pyyhkimällä ne klooriliuoksella. Tässä ei kuitenkaan kannata ruveta hysteeriseksi, vaan tarkoitan lähinnä tilanteita, kun joku perheessä on sairaana ja viruksen leviäminen muihin perheenjäseniin halutaan estää.
Tällaiset virukset ovat tietenkin ongelmallisia päiväkodeissa etenkin pienempien lasten ryhmissä, joissa lelut kiertävät monien käsien ja suiden kautta. Isommille lapsille voikin jo opettaa käsienpesun aina ennen ruokailua, sisälle tultua, WC-käynnin jälkeen ym, jonka pitäisi melko tehokkaasti ehkäistä vatsatauteja. Kun kuitenkin tutkimusten mukaan aikuisistakaan 75% miehistä ja 50% (!!!) naisista ei pese käsiä WC-käynnin jälkeen, ei ole ihme että sinänsä helposti vältettävissä olevat vatsataudit yltyvät joka talvi epidemioiksi...
Norovirus tarttuu vielä pari päivää oireiden loppumisen jälkeen, joten jos vain mahdollista, lapsia ei pitäisi missään nimessä viedä heti seuraavana päivänä päiväkotiin, ja samoin pitäisi itse mahdollisuuksien mukaan olla kotona ainakin yksi oireeton päivä.
Vaikka korostankin hyvän käsihygienian merkitystä, kuten catry edellä sanoi, ei kuitenkaan kannata mennä äärimmäisyyksiin esim. kodin siivoamisessa (tai käsidesin käytössä ;)). Käsidesi on mielestäni hyvä lisä pahimpana flunssa-aikana ja matkoilla, retkellä eväitä sormin syödessä ym, mutta muuten kyllä riittää ihan normaali käsien pesu vedellä ja tavallisella saippualla. Käsissä ja kotona kuuluisikin olla tietty määrä bakteereita, sillä ne ovat osa ihmisen luontaista vastustuskykyä. En myöskään missään nimessä suosittelisi ostamaan esim. " antibakteerisia" saippuoita ja muita vastaavia tuotteita (joita onneksi ei taida olla Suomessa myynnissä ihan niin yleisesti kuin täällä).
Nyt tosin taisin mennä jo pahasti alkuperäisen aiheen ulkopuolelle, joten suljen suuni ja menen nukkumaan. ;-)
En nyt halua provosoida tätä, mutta miksi lapsenne ovat niin kovin herkkiä saamaan kaikki pöpöt? Taidatte pitää kotinne kovin steiileinä?
Meillä on pari koiraa, joten steriileys on kaukana, vaikka yritänkin pitää kodin siistinä ja puhtaana.
Lapsemme on todella terve, harvoin edes nuhaa. Ollut päiväkodissa 3vuotiaasta eskariin ja koko aikana ollut 3 päivää sairaana.
Olen keskustellut tästä myös muidenkin vanhempien kanssa joilla on koira/koiria, niin usein myös heidän lapset ovat terveempiä, kuin lapset joilla ei ole lemmikkejä.
Ei lapset voi saada minkäänlaista vastustuskykyä, jos ollaan vaan
steriilissä ympäristössä.
Enkä nyt todellakaan tarkoita, että meidän koti mitenkään erityisen likainen siltikään on, mutta en kyllä koirie tassuja pese muutakuin rapakelillä.
En minäkään halua, että lapsia tuodaan puolikuntoisina päiväkotiin tai harrastuksiin.
Koiramaisin tervein terkuin, @nne
Meillä kuusi poikaa, jotka pitävät huolen siitä, että rapaa ja hiekkaa kantautu kotiin ja pienimpien suuhun. Meillä viisi vanhinta lasta eivät ole oikeastaan koskaan sairaita 2-vuotiaallakin yksi ainut flunssa koko elämänsä aikana. Mutta sitten tuo vauva, joka on koko ajan sairaana, ei ihan tervettä viikkoa koko talvena takana, joten kyllä se vastustuskyky on osittain " sisäsyntyistä"
On sitten mukava törmätä näihin ihmisiin, joilla on " likaista ja terveet lapset" . JOSKUS näillä asioilla ehkä onkin yhteys toisiinsa, muttei suinkaan aina.
Olkaa onnellisia terveistä lapsistanne, mutta älkää jaksako paasata tästä asiasta sairastelevien/ allergisten lasten vanhemmille. Voin kertoa, että kaikenlainen syyllistäminen sapettaa, vaikkei siihen syytä olisikaan.
Empä jaksa koko ketjua lukea, mutta kyllä jaksaa ihmetyttää sellainen alhainen vastuuttomuus, että vatsataudin jälkeen raahataan muiden lasten seuraan heti. Varsinkin vapaaehtoisiin kerhoihin! Vatsataudithan tarttuu tosi herkästi vielä monta päivää sen jälkeenkin! Eri asia, jos " nenä valuu koko ajan" kuin tällainen asia.
Niin ja mikähän työ on oikeasti niin tärkeä, ettei voi olla pois töistä? Ymmärrän, jos olet vaikka pk-yrittäjä ja täytyy pistää putiikki kiinni kokonaan. Mutta kyllä mua ainakin ottaa rankasti päähän tällainen ajattelu, että on ihan ok tartuttaa kaikki muut, kun ei ole varaa olla pois töistä.
Samoin olisi mukavaa, että kerhoihin, päiväkotiin ym. tuotaessa vanhemmat huolehtisivat, että lapsi pesee kätensä heti tullessaan. Näin saataisiin edes vähän katkaistua tartuntareittiä. Vaikka kaikki eivät niin omalla kohdallaan taudeista piittaisikaan, olisi kohtuullista ottaa muita sen verran huomioon, että pyrkisi minimoimaan tartuttamisen mahdollisuuden.
En voisi olla enemmän samaa mieltä!
Meillä lapset (1,5-vuotiaat kaksoset) ovat kotihoidossa, mutta sairastaneet paljon, ja saavat joka flunssan päälle vähintään korvatulehduksen. Nyt alkaa jo olla sellainen olo, että viitsiikö sitä ylipäätään lähteä mihinkään kerhoon/muskariin tms., kun sieltä on kuitenkin taas tuliaisena seuraava tauti.
Se tuntuu olevan suorastaan tapa, että jos lapsella ei ole kuumetta, niin sitten voi mennä mihin tahansa. Jotenkin ymmärrän, että päiväkotiin on joskus pakko mennä vähän toipilaana (siis vanhempien töiden vuoksi), mutta kotihoitolapset voisi pitää terveeksi asti kotona!
ja vielä lisäisi, että kun ne puolikuntoiset ja sairaat aikuisetkin osaisivat pysytellä poissa töistä. Ei ole kiva kuulla, että " sankarityötoveri" on päättänyt tulla vatsatautisena töihin, jottei töitä jää rästiin...
varomme pahempia tauteja kuten oksennustauti, mahatauti jne. siis varomme itse ja emme mene " tartuttamaan " muihin.
Mutta jos on vain pikku tai yskä, niin sitten eletään ihan normaalisti.
Meillä on kerhossa myös sellainen ohjeistus, että nuha ei haittaa, mutta jos on sen lisäksi kuumetta, niin haittaa, mutta senhän sanoo jo järkikin, että kuumeisen lapsen kanssa pysytään kotona.
Ei pikku nuhien kanssa tarvi aivan ylihysteerinen olla. Ei sitä voi käydä missään, kaupassakaan, jos niin pelkää.