Onko oikeasti ihmisiä, jotka ei polta kynttilöitä pienhiukkasten takia?
Ymmärrän kyllä, jos ei vaan pidä kynttilöistä, mutta että väläyttelee hiukkaskorttia. Oletko ennen polttanut, mutta nyt et enää hiukkasten takia polta? Luuletko pelastavasi maailman?
Kommentit (54)
No mikä siinä kynttilän polttamisessa on niin ihanaa, että siitä täytyy kesällä joka ikinen päivä itkeä. Laitat verhot kiinni ja sytytät kynttilät, kun sulla ei muutakaan elämää näytä olevan
Mä en juuri polta kynttilöitä. En hiukkasten takia vaan koska niitä on ärsyttävää vahtia. Kyllä mulla kynttilöitä on mutta koristeena pidän vain.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teidän on niin mahdoton uskoa tutkittua tietoa? Ja esim puulämmitys on todella iso hiukkasten tuottaja ja ne menevät samoin ihan lasten aivoihin asti.
Kuinka monen tiedät kuolleen kynttilän savuun?
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun maailman monen miljardin väestö polttaa kynttilöitä molemmista päistä, on yhdentekevää, mitä me 6 miljoonaa suomalaista teemme.
Luonnonsuojelulle hifistely tuo lähinnä nostetta poliitikkojen urille ja sillä ratsastaville yrityksille.
Yksinkertaiset uskovat ja saavat lohtua elämäänsä ja hyvä niin.
En yhtään arvosta ihmisiä, jotka ajattelevat noin. Me maapallon hyväosaiset voimme tehdä edes sen pienen oman osamme, kierrättää, katsoa vähän omia kulutustottumuksiamme tms.
Täällä yksi. En ole koskaan ollut kova polttamaan kynttilöitä, mutta nykyisin poltan vain jouluna muutaman tuikun. Muutenkin ulkoa tulee nokea ja likaa sisään, niin en viitsi sitä itse lisätä kynttilöiden aiheuttamalla noella.
En minä niitä pienhiukkasten vuoksi polta vaan joko tavan (joku juhla) tai sitten ihan huvikseni vuoden vaihteen tienoilla. Joskus teoriassa sähkökatkossa valoa antamassa mutta täällä on noita niin harvoin nykyään.
Minä käytännössä lopetin kynttilöiden polttamisen sisällä kuultuani niiden polttamisen vaikuttavan keuhkoihin haitallisesti. Poltan niitä enää lasitetulla terassilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teidän on niin mahdoton uskoa tutkittua tietoa? Ja esim puulämmitys on todella iso hiukkasten tuottaja ja ne menevät samoin ihan lasten aivoihin asti.
Kuinka monen tiedät kuolleen kynttilän savuun?
Pienhiukkaset lisää sydän ja verisuonitautisten ongelmia, ja keuhko. Monikin kuolee noihin vuosittain. En tiedä onko ketään todistettu just kynttilöihin kuolleeksi mutta yleisesti ilmansaasteet lisää kuolleisuutta tiettyjen sairauksien vuoksi.
Mulla on yleensä ilmastoinnin alla ja tuuletus. Siten ettei kynttilä roihahda. Ja aika vähän aikaa vaan, en jätä vahtimatta. Ja kipinöitä myös seuraan tarkkana.
Tavallaan. Olen astmaatikko ja huomasin jossain kohtaa, että kynttilöiden polttaminen pahentaa astmaoireita, joten lopetin käytännössä kokonaan.
En tiedä mikä menin väärin edellisessä, joka jäi jonoon, mutta siirrelkää ja lisätkää itse kirjaimia oikeisiin kohtiin:
Tunnnen yhde joka haluu pe astaa itsensä mutta ei sentään koko aailmaa. Hän käyttää laiteta jossa on suo datin. Se oli ollut ka malan likainen, kun oli poltetut kyntti öitä.
Saunaa lämittää edelleen puulla piitta amatta pätkä äkään maailman pe lastamisesta.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä menin väärin edellisessä, joka jäi jonoon, mutta siirrelkää ja lisätkää itse kirjaimia oikeisiin kohtiin:
Tunnnen yhde joka haluu pe astaa itsensä mutta ei sentään koko aailmaa. Hän käyttää laiteta jossa on suo datin. Se oli ollut ka malan likainen, kun oli poltetut kyntti öitä.
Saunaa lämittää edelleen puulla piitta amatta pätkä äkään maailman pe lastamisesta.
Jep, onnistuinpa ohittamaan sensuroinnin.
Asun kaupungissa vilkkaan liikenteen läheisyydessä. Ikkunalauta on avattavien ikkunoiden kohdalta jatkuvasti mustassa pölyssä, vaikka olisin edellisenä päivänä siivonnut.
Ei kiinnosta hengitellä astmakeuhkoihin yhtään enempää hiukkasia.
Mielenkiintoisesti astmaoireita oli jo lapsena kaupungissa asuessa, mutta diagnoosin sain lopulta vasta, kun oireet pahenivat opiskeluaikana kaupunkiin palatessa. Heti kun löydän maalta töitä, palaan takaisin. Ei kiinnosta maksaa näitä hintoja asumisesta ja astmalääkkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun maailman monen miljardin väestö polttaa kynttilöitä molemmista päistä, on yhdentekevää, mitä me 6 miljoonaa suomalaista teemme.
Luonnonsuojelulle hifistely tuo lähinnä nostetta poliitikkojen urille ja sillä ratsastaville yrityksille.
Yksinkertaiset uskovat ja saavat lohtua elämäänsä ja hyvä niin.
Pienhiukkasia vältellään kotona asukkaiden keuhkojen takia, sama syy kuin esim. tupakoimattomuudessa.
Vierailija kirjoitti:
On ihmisiä, jotka ei voi polttaa kynttilöitä. Heillä on esim jotain keuhko- ongelmia.
Minulla on astma ja puulämmitteinen sauna, poltan myös kynttilöitä joskus syys-talvi-iltoina. En ole vielä kuollut ja astmakin hoitotasapainossa.
Täällä yksi. En kylläkään ajattele maailmaa, vaan omaa ja perheeni terveyttä.
Saan migreenin kynttilän päästöistä, henkeen käy kun on astma myös.
No miksi pitäisi polttaa kynttilöitä, vaikka on sähkölamput ja kynttilöistä tulee pienhiukkasia hengitysilmaan? Lisäksi kynttilöiden polttaminen on turhaa rahantuhluuta. Eijuu polteta, enkä tunne muitakaan, ketkä polttaisivat, tai ainakaan kukaan ei puhu siitä. Kynttilöitä on kaapissa sähkökatkon varalta.
Mä poltan niitä huvikseni, en pienhiukkasten takia.