Jättäisitkö ruuan sähköuuniin kypsymään ja lähtisit kauppaan
sillä aikaa?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeastiko kaikki tänne kirjoittavat väittävät joulun alla istuvansa 10 - 12 tuntia hellan vierellä vahtimassa kinkun paistumista.
Minkälaisessa koiran kopissa asut, kun vaihtoehdot on hellan vieressä istuminen tai asunnosta poistuminen?! Jos noin on ahdasta, jätä kinkut kauppaan ja säästä nekin rahat vähän isompaan luukkuun.
Jessus, miten tyhmiä ja edesvastuuttomia ihmisiä täällä taas vastailee. Toivottavasti asutte edes omissa mörskissänne, ettei kerrostalossa naapurin kämppä pala samalla, kun mamman on pakko jättää uuni päälle ja lähteä kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ruoasta ja kaupan etäisyydestä.
Oma lähikauppa on 200m päässä, jos paistolämpötila on <100C ei ole ongelmia jättää sitä hetkeksi.
Ja sitten tulee joku oikosulku ja syttyy tulipalo. Mikään vakuutus ei korvaa kun uuni jätetty päälle ja lähdetty kotoa pois.
Mulla on käynyt noin. Tai en edes lähtenyt kotoa, vaan menin yläkertaan tekemään töitä ja uuni oli alhaalla keittiössä päällä. Mulla oli ajastin päällä, mutta ennen kuin se alkoi soida, sain työt tehtyä ja lähdin takas alakertaan. Apukeittiön ovi oli kiinni ja alaraosta tuli savua. Avasin oven ja menin keittiöön, jossa liekit löi uunin yläpuolella olevaan kaappiin. Palokunta tuli nopeasti ja vain uunin kanssa samassa linjassa olevat kaapit paloi, savu- ja vesivahinkoja toki tuli.
Uuniin oli tullut oikosulku ja astemittari kärähtänyt. Jos olisin ollut yläkerrassa ajastimen soimiseen asti tai vaikka siellä lähikaupassa, olisi tuli ehtinyt levitä paljon pahemmin.
Mulle on myös käynyt niin, että pyykinpesukone on ruvennut käryämään kesken pesun. Silloin olin kotona myös, mutta en tietenkään kylppärissä kyttäämässä konetta. Koira alkoi sitten haukkua ja ulista kylppärin oven edessä niin lähdin katsomaan ja siellä tuli pyykkäristä sakea savu.
Juu, että en tosiaan lähde kotoa edes pikaisesti piipahtamaan missään kaupassa tms. Voinhan jäädä itse vaikka auton alle matkalla tai auttamaan jotain sairaskohtausta saanutta tai ihan mitä vaan. Osaan suunnitella arkeni ja elämäni niin, että hommat hoituu ilman turhia riskejä.
Vierailija kirjoitti:
Esim. kaalilaatikko vaatii kypsyäkseen aikaa. Olen käynyt kaupassa (kadun toisella puolella) tai lyhyellä lenkillä. Monet kiusaukset ja muutkin laatikkoruoat sekä karjalanpaisti vaativat pitkän kypsymisajan.
Etkö muka keksi mitään sisällä kotona tehtävää hommaa ruoan kypsymisaikana? Luulisi tuon olevan yksi maailman yksinkertaisimmista asioista olla jokunen hetki ihan vaan kotona.
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeastiko kaikki tänne kirjoittavat väittävät joulun alla istuvansa 10 - 12 tuntia hellan vierellä vahtimassa kinkun paistumista.
Silloin ollaan kumminkin kotona vaikka oltaisiin vaikka nukkumassa, tolvana. Kyllä kesken unta herää palovaroittimen ääneen, on se niin kamala. Nehän ovat nykyisin pakollisia, onko sinulla jäänyt tuokin ymmärtämättä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. kaalilaatikko vaatii kypsyäkseen aikaa. Olen käynyt kaupassa (kadun toisella puolella) tai lyhyellä lenkillä. Monet kiusaukset ja muutkin laatikkoruoat sekä karjalanpaisti vaativat pitkän kypsymisajan.
Kiusauksissa ei mene kuin enimmillään tunti.
Jahas, tarjoat muille puoliraakaa kiusausta, yöks. Siihen pitää käyttää mielellään vähintään puolitoista tuntia, jos aikoo saada hyvää.
Joskus oli kauppareissulla tie poikki kolarin vuoksi ja odottelun takia ja kiertoteitä käyttämällä tulikin kauppamatkaa tunti lisää. En jätä uunia koskaan päälle vahtimatta.
Vähän sivupoluille mutta aiheeseen liittyvää kuitenkin. Kun kodinkoneissa on ohjeistusta että pitää olla kotona kun laitteita käyttää (pyykinpesukone, astianpesukone jne.) Niin miksi? Miksi? Miksi on olemassa mahdollisuus laittaa se pyykinpesukone käyntiin Internetissä etänä? Miksi näissä koneissa joissakin on näitä "laittomia" ja "kyseenalaisia" ominaisuuksia, koska jos olen vaikkapa 4 tunnin ajomatkan päässä kotoa ja päätän laittaa sen pyykkikoneen käyntiin niin entäs sitten kun se kone siellä 4 tunnin päässä menee päreiksi? En ole kotona vahtimassa, mutta kun on hieno etäominaisuus.
No jouluna täytyy tunnustaa että jätän uunin päälle, ja menen ulos asioille/kävelemään, koska kinkun valmistuminen kestää niin kauan uunissa 100 asteessa. Eipä siinä ehdi tapahtumaan mitään kauheaa, vaikka olisi 6 tuntia poissa.
T. Lidl-mies