Jättäisitkö ruuan sähköuuniin kypsymään ja lähtisit kauppaan
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain pata ruokaa tekee niin 140 astetta 12h. Niin en ole välttämättä keittiössä koko aikaa
Mikä eväs paistuu noin kauan? Ymmärrän kyllä 100 astetta isoille lihakimpaleille kuten kinkku, mutta sekin menee 140 asteessa korpuksi.
Jos oikein haluaa pelätä niin voihan se uuni hajota niinkin että, olet sammuttanut sen ja se menisikin päälle.
Vierailija kirjoitti:
En jätä edes akkulaturia valvomatta. Eikä sitä kannata tehdä muidenkaan.
Entä jääkaapp, kai irrotat johdon myös
En jättäisi ellei ketään muuta olisi tuona aikana kotona.
Esim. kaalilaatikko vaatii kypsyäkseen aikaa. Olen käynyt kaupassa (kadun toisella puolella) tai lyhyellä lenkillä. Monet kiusaukset ja muutkin laatikkoruoat sekä karjalanpaisti vaativat pitkän kypsymisajan.
Vierailija kirjoitti:
Entä jääkaappi, pakastin, tv, tietokone, tulostin, radio, mikro jne. En vedä töpseleitä pois seinästä esim. matkojeni ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ruoasta ja kaupan etäisyydestä.
Oma lähikauppa on 200m päässä, jos paistolämpötila on <100C ei ole ongelmia jättää sitä hetkeksi.
Ja sitten tulee joku oikosulku ja syttyy tulipalo. Mikään vakuutus ei korvaa kun uuni jätetty päälle ja lähdetty kotoa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jääkaappi, pakastin, tv, tietokone, tulostin, radio, mikro jne. En vedä töpseleitä pois seinästä esim. matkojeni ajaksi.
Minä otan töihin lähtiessäni kaikki muut pois paitsi jääkaappi ja pakastin. Niistä vakuutusyhtiö ei voi kiistää, mutta kaikesta muusta venkoilevat irti korvausvastuusta. Varmaan löytävät jonkin pykälän jääkaapin syttymiseenkin, ettei tarvitse korvata mitään, mutta jos mulla on kahvinkeittimen johto irti seinästä, eivät voi syyttää, että palo alkoi päälle jätetystä kahvinkeittimestä.
Yksin asuvana en. Jos kauppareissulla sattuu jotain ja herään sairaalasta, kämppä luultavasti palokunnan hoidossa. Vakuutus ei sellaista korvaa.
En jättäisi. Tai ei mulla kaupassa ole mitään niin tärkeetä, että pitäisi lähteä kesken ruuanlaiton. Jos ei ole ,niin sitä ei tarvita.
Lapsuudessa yms oli hyvinkin tavallista jättää ruokia muhimaan liedelle tai uuniin.
Muistan kasarilla, kun Anoppi oli meillä toisella puolella kaupunkia (18 km) kylässä tunnin pari ollut jo ja tuumi, että pitää lähteä polkemaan kotiin, kun on karjalanpaisti muhimassa.
Itsehän en jättäisi edes mietoon lämpöön vahtimatta, ettei pääse kuivumaan. Käyn puolen tunnin välein tsekkaamassa, että onko nestettä tarpeeksi. Sähköliedestä siis kyse. Puu-uuniin kun laitan ruuan, niin siellähän muhii jälkilämmöillä. Ei tarvii vahtia.
Uunista alkaneet tulipalot ovat äärimmäisen harvinaisia, vaikka suuri osa kotien paloista alkaakin keittiöstä ja nimenomaan ruuanlaitosta, joten turhan äkkiväärää kommentointia taas. Liesi on selvästi todennäköisempi paikka mistä palo saa alkunsa. Silti olisi tietty hyvä ettei uuniakaan jätettäisi valvonnatta kun se on päällä, mutta olen kyllä itse useasti jättänyt ruoan kypsymään sinne ja lähtenyt ulos asunnosta.
Siis oikeastiko kaikki tänne kirjoittavat väittävät joulun alla istuvansa 10 - 12 tuntia hellan vierellä vahtimassa kinkun paistumista.
Riippuu täysin mitä siellä on paistumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ruoasta ja kaupan etäisyydestä.
Oma lähikauppa on 200m päässä, jos paistolämpötila on <100C ei ole ongelmia jättää sitä hetkeksi.
Ja sitten tulee joku oikosulku ja syttyy tulipalo. Mikään vakuutus ei korvaa kun uuni jätetty päälle ja lähdetty kotoa pois.
Ja kuka kuka kertoo vakuutusyhtiölle totuuden?
- eri
Hyvin moni ruoka jäisi kokonaan tekemättä jos noudattaisin. Uuniruuat ja kinkunkin tosiaan ostaisin valmiina.
Itse jättäisin ja olen jättänytkin ja jätän vastakin. Harvoin toki, mutta jos tarvetta ilmenee, niin en vietä elämääni peläten erittäin epätodennäköisiä asioita. Mulla toki koko kauppareissuun menee vartista puoleen tuntiin, riippuen ostoksien koosta.
Sairaskohtauksen voi saada kotonakin ja jos pelkää sitä auton alle jäämistä, niin eikö se kauppareissu kannata jättää väliin vaikka ei edes omistaisi uunia.
Vierailija kirjoitti:
Esim. kaalilaatikko vaatii kypsyäkseen aikaa. Olen käynyt kaupassa (kadun toisella puolella) tai lyhyellä lenkillä. Monet kiusaukset ja muutkin laatikkoruoat sekä karjalanpaisti vaativat pitkän kypsymisajan.
Kiusauksissa ei mene kuin enimmillään tunti.
Joskus nuorempana saatoin jättää jopa pataruoan hellalle kypsymään kauppareissun ajaksi. Sittemmin olen osannut järkiperäistää tekemiseni niin, että ruoanlaiton aikana pysyn kotona ja teen jotakin muuta sisähommaa. Jos ei ole muuta ns tekemistä, ajan voi käyttää myös kirjan lukemiseen. Kaupassa voi käydä esim työmatkalla tai ruokatunnilla.