Miksi Jyväskylässä ja Keski-Suomessa makkara-perunoita kutsutaan makkis-pekkikseksi?
Ja mistä ihmeestä tuo Jyväskylässä ja Keski-Suomessa käytetty makkis-pekkis on saanut alkunsa? Eikö voi sanoa että se on vain makkara-perunat tai taksari kuten kaikkialla muualla Suomessa?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Se on taksari.
En ole kertaakaan kuullut että olisi kutsuttu Jyväskylässä taksariksi toisin kuin esim Tampereella. Aina on ollut makkis-pekkis niin kauan kuin olen täällä opiskellut.
Itse en ole syntyperäisenä keski-suomalaisena kuullut koskaan makkis-pekkiksestä.
Ei kai tuo mikään Jyväskylän juttu ole? Mäkin sanon makkispekkikset. Mun ystävä käyttää tuota ja häneltä on siirtynyt minulle ja lapsillenikin.
Ihan vaan makkaraperunat, en käytä mitään ihme nimiväännöksiä (asun pohjoisessa Keski-Suomessa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on taksari.
En ole kertaakaan kuullut että olisi kutsuttu Jyväskylässä taksariksi toisin kuin esim Tampereella. Aina on ollut makkis-pekkis niin kauan kuin olen täällä opiskellut.
Taksari on juuri jyväskylän seudulla. Varmasti joku sieltä päin Tampereelle muuttanut voi niin puhua, mutta ei muuten ole Tampereella käytössä.
Aika junttia, ei parane stadin snägäril tollast sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Aika junttia, ei parane stadin snägäril tollast sanoo.
Silloin just pitää.
Mikä taksari? Mikä makkis-pekkis? Että pitää sitten keksiä lempinimiä makkaraperunoille. Aikuisten oikeasti -ihmisten puhetta ilmeisesti. Yhtä paljon ainakin ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on taksari.
Taksari on annoksen nimi siinä Seminaarenmäellä olevalla grillillä. En ole kyllä itse koskaan tilannut, mutta ehkä se on makkaraperunat sitten.
Vierailija kirjoitti:
Mikä taksari? Mikä makkis-pekkis? Että pitää sitten keksiä lempinimiä makkaraperunoille. Aikuisten oikeasti -ihmisten puhetta ilmeisesti. Yhtä paljon ainakin ärsyttää.
Elämä on niin tavattoman vaikeaa.
Lounaispuiston grilliltä eli grilli 21 lounari saa parhaat
Vierailija kirjoitti:
Lounaispuiston grilliltä eli grilli 21 lounari saa parhaat
Makkaraperunat on myös helppoa valmistaa omassa uunissa kotona käyttämällä esimerkiksi McCain Golden Longs ranskalaiset ja paloitella joku riittävän lihaisa makkara joukkoon noin 10 minuutin paistoajan jälkeen.
Ollut aina makkispekkis ja tulee aina olemaan.
Se on taksari eikä mikään hlvetin makkis-pekkis t. 33v keski-suomessa asunut
Vierailija kirjoitti:
Se on taksari.
En ole koskaan kuullut mistään taksarista. Makkaraperunoitakaan ei saa nykyään juuri mistään kun kaikki on korvattu kebabilla.
Vierailija kirjoitti:
Ollut aina makkispekkis ja tulee aina olemaan.
On kyllä niin juntti sana ettei paremmasta väliä. Mikä on muka makkis? Paskamakki on puusee. Pekkis? Mikä stana se sitten on?
Jos syöt makkaraa niin sanot että syöt makkista? Perunaa syödessä syöt pekkistä?
Se on taksari.