Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rekrykoulutus kirjanpitäjäksi? Kannattaako?

Vierailija
06.03.2023 |

Mitä on kirjanpitäjän työ? Kannattaako hakea koulutukseen? Alan vaihto olis tavoitteena?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetellaan eri kahvilaatuja ja niide keittotapoja

Vierailija
2/12 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonopalkkaista ja tylsää hommaa. MIetin itsekin jossain vaiheessa, mutta valitsin luovan myyntityön.

Ja kokemusta kirjanpitäjän hommista on yksi kesäsijaisuus muinoin ja sitten toki entisiltä työvuosilta, pienten yritysten toimistomonialahenkilönä johon kuului tiliöinnit  , palkanlaskenta sun muut 

Päivityskurssia olisin tarvinnut, tuosta työkokemuksesta pari vuosikymmentä.  Mutta päädyin toiseen ratkaisuun, ihan itseni tuntien

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on palkka. itse siivoojana just nyt netto jotain 1600. :(   Ja työ on raskasta ja rasittavaa, kun valitetaan koko ajan jokaisesta pikkutahrasta ja alueet on isoja!!

Vierailija
4/12 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on palkka. itse siivoojana just nyt netto jotain 1600. :(   Ja työ on raskasta ja rasittavaa, kun valitetaan koko ajan jokaisesta pikkutahrasta ja alueet on isoja!!

Mä olen töissä laskutuksessa ja netto on vähän päälle 1800 euroa. Tylsää työtä, mutta kiitos koronan täysin kotoa tehtävää hommaa.

Vierailija
5/12 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppiiko hommat helposti. Kuulostaa hyvältä, jos hommat voi tehdä myös etänä kotona! Itseä ei haittaa tylsä työ. 

Vierailija
6/12 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen töissä laskutuksessa ja netto on vähän päälle 1800 euroa. Tylsää työtä, mutta kiitos koronan täysin kotoa tehtävää hommaa.

Tämähän ei ole kirjanpitoa nähnytkään.

Vierailija
7/12 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi konsernikirjanpitäjän palkka voi olla yli 4teur.

Vierailija
8/12 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä huonoa puolia on työssä. Kertokaa?!

Vierailija
9/12 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä huonoa puolia on työssä. Kertokaa?!

Kirjanpitäjän työ on jatkuvaa opiskelua ja oppimista. Se voi olla hyvä tai huono puoli. Tietysti tulee tietyt rutiinit eikä kirjanpidon perusajatus ole muuttunut sitten 1500-luvun.

Hyvää tai huonoa on myös se, että kiireet on yleensä ennustettavissa. On tietyt päivämäärät, jolloin pitää olla valmiina tietyt asiat. Kuun vaihteessa ei pidetä lomaa, eikä tammikuussa lähdetä äkkilähdöllä minnekään. Sitten kun tilinpäätös on paketissa, niin on pari kuukautta rauhallisempaa.

Nykyään suurin osa raporteista tulee automaattisesti, mutta pitää tietää onko luvut oikein vai pitääkö jotain korjata. Johdon paineet saada numerot näyttämään paremmilta heijastuu kirjanpitäjäänkin. Tasapainoile siinä sitten verottajan (eli lainsäädännön) ja yrittäjän (eli palkanmaksajan) välillä. 

Kirjanpitäjältä vaaditaan nykyään enemmän mielipidettä ja ohjausta kuin pelkkää numeroiden pyörittelyä. Homma ei ole enää sitä, että laitetaan luvut ohjelmaan ja osuutesi on tehty.

Pitää tietää lainsäädännöstä, tullin ja verottajan määräyksistä, ihan yleisesti yritystoiminnasta ja vielä enemmän hoidettavan yrityksen toiminnasta. Pitää olla vähän psykologi ja terapeutti, välillä se ikävä ihminen joka kyselee asioita (kuitteja ja perusteluja, miten tämän on ajateltu menevän firman piikkiin).

Omassa työssäni olen törmännyt siihen, että ihminen ei osaa erottaa laskua ja maksumuistutusta toisistaan, menee maksamaan tilausvahvistuksen ja syöttää laskuksi naamioidun tarjouksen ja huijauslaskun järjestelmään.

Oman osuutensa hommaan tuo tämä IT-osaaminen. Pitää hallita kirjanpito-ohjelma, raportointi, varastonhallinta, maksuohjelmat, pankkiohjelmat, tiedostojen siirrot, intrastat-portaali, pahimmillaan myös palkkahallinnon ohjemistot, työajanseuranta... Ja jos joku ei toimi, niin pitää keksiä miten sen saisi toimimaan.

Että jos tämä sopii luonteelle, niin mikään edellä mainituista ei ole huono puoli. Jos taas on sitä mieltä, että joskus on kiva pitää ex-tempore-vapaa, niin sitten tämä ei sovi. Vapaata voi toki pitää, mutta siihen on valmistauduttava.

Vielä kivempaa on, jos päätyy firmaan, jossa on ympärillä asiansa osaavia ammattilaisia, toimivat ohjelmistot ja kassa sen verran kunnossa ettei tarvitse joka tilipäivää jännittää.

Vierailija
10/12 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piti sanoa ihan sama. Ei laskutus ole mikään kirjanpito. Itse olen kirjanpitäjä ja eihän KP-n palkka ole nettona 1800. Ehkä aloittelijana mutta muuten on kyllä ihan hyvät palkat. Ihme valitusta. Olen itte kp. 

Vierailija
11/12 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettosummasta mainitsi. Siinähän voi olla vaikka ulosottoja yms tai jotain muuta firmalta ostettua. Itseltäni on joskus otettu vuokrakin tililtä suoraan, eli nettopalkka näytti aika surkealta.

Vierailija
12/12 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se varmaan kannattaa. Ja nimenomaan jos se on rekrykoulutus, sillä tuolloinhan sulle jo katsotaan kouluttava yritys, johon sun on tarkoitus työllistyä.

Oikeesti kyllä, kirjanpitoalalla kysyttyjä ovat yliopistossa kauppatieteitä opiskelleet... tätä nykyä näin.