Positiivista päiväkodista =)
Tänään meidän esikoinen sitten vihdoin viimein pääsi aloittelemaan päiväkodissa, on nuo sairastelut siirtäneet aloitusta jo parikin kertaa. Ja siis todella positiivinen mieli tuosta jäi, varsinkin kun olen aika täpinöissäni tuota odtellut. Poju on kuitenkin vielä aika pinei ja mammassa kiinni ;)
Nyt kuitenkin alkoi heti innoissaan tutkia paikkoja ja leluja, leikki pitkän tovin tädin kanssa jne. Todella hyvillä mielin kokoajan, paitsi silloin meinasi itku tulla kun täti ensimmäistä kertaa otti syliin. Onneksi meillä on hyvin aikaa aloitella rauhassa tutustuen, tänäänkin oltiiin vain yksi tunti siellä ja mamma mukana kokoajan, huomenna samat kuviot ja sen jälkeen aletaan pidentämään päiviä ja jättämään äitiä syrjemmälle.
Päiväkodilla oli kivat tilat ja paljon kaikkea mukavaa tarjolla lapsille, hebnkilökuntakin todella sympaattista ja muut lapset olivat jo innoissaan odottaneet Pojun tuloa. Ovat vanhempia (3-5v) ja heistä on niin kiva saada tuollainen pienempi mukaansa. Nyt on jo vahvasti tunne siitä että teimme oikean ratkaisun tämän päivähoidon aloituksen suhteen, tämä on juuri sitä mitä lapsemme tarvitsee kehityksensä tueksi.
Nyt vain jäädään hyvillä mielin odottelemaan huomista :)
Kommentit (126)
Vierailija:
Tää esikoinen on noin 2-vuotias ja käynyt häiriköksi kotona kun on tullut uusi vauva. Nyt on sitten " kuntoutuksen" ja " virikkeiden" nimissä hoidossa, jotta äiti saa olla vauvan kanssa kahden.
Päinvastoin, iloinen ja suloinen pikkumies jonka seurassa aika kuluu rattoisasti. Omien erityistarpeidensa vuksi päiväkoti pystyy kuitenkin tarjoamaan hänelle sellaista kuntoutusta ja virikkeitä mihin minä ja 7kk ikäinen pikkusisko emme kykene. Halusin alunperin hoitaa myös tämän esikoisen kotona töihinpaluuseeni asti, mutta hänen tarpeensa ohjasivat toiseen suuntaan. Päätös hoitoon laittamisesta ei ollut helppo ja ehkä siksi olen nyt niin iloinen siitä että ratkaisumme tuntuu hyvältä =)
Ja poju ei siis tule suinkaan olemaan päiväkodissa pitkiä päiviä vaan näin alkuun ainoastaan tuollaista 3h/päivä.
mun lapsi aloitti pk:ssa 1v8kk ikäisenä ja tykkää olla, mielellään menee, ei ole tullut mitään takapakkeja... tykkää olla myös kotona
Joku haluaa lapset lyhyellä ikäerolla, toinen pidemmällä. Meille tämä tuntui sopivimmalta.
Mistäs teoriaoppaasta nää sanakäänteet on opeteltu ulkoa? Et vaan viitsi hoitaa itse ja naamioit sen nyt kaiken tuollaisen sanahelinän sisään!
Omat lapseni ovat hyvin viihtyneet päiväkodissa: alku oli hyvä, eikö mitään ihmeellistä dramatiikkaa ole ollut myöhemminkään.
Varmaan asiaa auttaa, että on kaikin puolin hyvä päiväkoti ja ihanat hoitajat + lyhyehköt päivät.
Vierailija:
Mistäs teoriaoppaasta nää sanakäänteet on opeteltu ulkoa? Et vaan viitsi hoitaa itse ja naamioit sen nyt kaiken tuollaisen sanahelinän sisään!
niin helpommalla toki pääsisin kun jäisin kotiin molempien pienten kanssa lekottelemaan. Nyt saan pukea kaksi " vauvaa" ja lykkiä heidät päiväkodille palatakseni kotiin ja parin tunnin päästä taas takaisin hakemaan lapsi kotiin. Ainakin näin talvisaikaan tuntuu että pelkkää pukemista ja riisumista tiedossa...
Ja mielelläni tuon kotona hoitaisin, mutta aina ei saa kaikkea mitä haluaa. Joskus on vain pakko katsoa asioita lapsen kannalta, silloinkin kun se ei ole aikuiselle helpoin vaihtoehto.
miten läpinäkyvä tuo juttusi on, kun täälläkin umpimähkään heti ihmiset arvaa, että kyse on vauvan äidistä, jolla on 2-vuotias esikoinen, jolle yhtäkkiä on ruvennut ilmaantumaan tarpeita, joihin vain päiväkoti on ratkaisu...
Siis haloo. Etkö nyt ole vähän, ihan pikkuisen, tekopyhä? Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus ja paikan olet lapsellesi saanut, joten miksi ihmeessä leperrät noin ilmeistä skeidaa?
Vierailija:
miten läpinäkyvä tuo juttusi on, kun täälläkin umpimähkään heti ihmiset arvaa, että kyse on vauvan äidistä, jolla on 2-vuotias esikoinen, jolle yhtäkkiä on ruvennut ilmaantumaan tarpeita, joihin vain päiväkoti on ratkaisu...Siis haloo. Etkö nyt ole vähän, ihan pikkuisen, tekopyhä? Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus ja paikan olet lapsellesi saanut, joten miksi ihmeessä leperrät noin ilmeistä skeidaa?
Alkuun vain luulin pystyväni itse olemaan se joka häntä näissä asioissa parhaiten tukisi, mikä sitten myöhemmin osoittautui vääräksi luuloksi. Niin, emmekä asu Suomessa, mutta olisin toki täälläkin saanut lapseni hoitoon ilman noita erityistarpeitakin. Meillä ne vaan sattuivat olemaan se liikkeelle paneva syy päivähoidon aloitukseen.
Saanko veikata että sinulla ei itselläsi ole erityistarpeista lasta?
mun lapset aloitti molemmat paivakodin 6kk niinku suurin osa lapsista ulkomailla tekee ja ihan hyvin ovat meneet ja jaaneet sinne aina. ainoastaan tuossa vahan ennen kahta ikavuotta oli joinain aamuina hankaluuksia kesaloman jalkeen, mutta meilla niinkuin monilla muilla aideilla ei vain ole taloudellisesti mahdollisuuksia olla sen pidempaan kotona ja ihan normaali lapsia tassa maassa on, enemman sosiaalisia kun Suomessa
lapsi puoltoistavuotias, osa-aikahoidossa, ei vauvaa kotona. Eläköön päivähoitojärjestelmä!
mutta saisin varmaan aivoverenvuodon ikävystymisestä!
t. sen puoltoistavuotiaan äiti
heh, niin mäki!
ei meilläkään ole ollut mitään takapakkeja ja päivähoidosta seuraavaa kehityshäiriötä tms vaikka 1,5 v menikin hoitoon.
Yhtään itkua ei ole itketty, vaan aina ovat jääneet ja lähteneet iloisina p-kotiin. No, toki on aamuja jolloin väsyttää eikä jaksaisi herätä ja silloin kuuluu että " en halua mennä päiväkotiin" , mutta niinäkin aamuna itse siellä päiväkodissa ovat rynnistäneet iloisena leikkeihin/aamupuurolle.
Mutta sellaista " erityistarpeista" mulla ei ole, että sen takia olisi pitänyt valehdellen viedä esikoinen hoitoon vauvan tieltä.
20
Vierailija:
Mutta sellaista " erityistarpeista" mulla ei ole, että sen takia olisi pitänyt valehdellen viedä esikoinen hoitoon vauvan tieltä.20
Ihan oikeasti, vaikka oma lapsi olisikin terve se ei tarkoita että kaikkien muiden lapset olisivat.
Minun lapseni eivät ole allergisia, mutta se ei tarkoita että allergiat olisivat hölynpölyä. Minun lapseni ei tarvitse pyörätuolia, mutta se ei tarkoita etteikö jonkun muun lapsi tarvitsisi. Sinun lapsellasi ei ole sellaisia erityistarpeita jotka edellyttäisivät päivähoitoa, mutta se ei suinkaan tarkoita etteikö minun lapsellani voisi olla. Huomaatko yhtäläisyyden?
Vauvan syntymisellä ei ollut mitään merkitystä esikoisen päivähoidon tarpeeseen. Hän olisi aloittanut tässä vaiheessa hoidossa vaikka olisi ainokaiseksi jäänyt.
Jokaikinen lapsi voidaan tarpeeksi vääntämällä todistaa sellaiseksi, että " tarvitsee" päiväkotia. Varsinkin jos lapsen oma äiti haluaa niin.
Ja minulla siis on erityistarvelapsi, mutta kotihoidossa. Mitä sinä nyt arvasit niin oikein??
20
joiden takia hän tarvitsee päiväkotia.
Vierailija:
Jokaikinen lapsi voidaan tarpeeksi vääntämällä todistaa sellaiseksi, että " tarvitsee" päiväkotia. Varsinkin jos lapsen oma äiti haluaa niin.Ja minulla siis on erityistarvelapsi, mutta kotihoidossa. Mitä sinä nyt arvasit niin oikein??
20
todella tarvitsee päiväkodin tukea kehityksensä eteen. Minun lapseni on erityistarpeinen ilman mitään vääntämisiä tai kääntämisiäkin.
Kerro vaikkapa alkuun mitä sinun lapsesi osasi 1v10kk iässä.
Minulla on kotihoidossa 3- ja 1-vuotias. Ei muita lapsia