Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhutteko ruotsalaisten kanssa ruotsia?

Vierailija
31.07.2024 |

Minä puhun ruotsia, vaikka intonaationi on suomenruotsalainen  ja vokabuläärinini vanhahtava.

Kaikki ruotsalaiset eivät hallitse natiivitason englanninkieltä.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englantia, ollaan ikään kuin samalla viivalla, koska ei ole kummallekaan osapuolelle oma äidinkieli.

Vierailija
2/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, puhun vaikka virheitä tulee! Ruotsalaiset tykkää, kehuvat miten osaan ja uskallan. Virheistä viis veisaavat kunhan ymmärtävät.Samahan se on suomessa ulkomaalaisten kanssa jotka uskaltavat puhua suomea vaikkei se oikein menekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puhu ruotsia kenenkään kanssa. Turha kieli.

Vierailija
4/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun ruotsalaisille ruotsia, jokainen on ymmärtänyt ilman mitään vaikeuksia. Olen itse suomenruotsalainen.

Vierailija
5/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukrainan sodan alettua ja Suomen ja Ruotsin päätettyä liittyä Natoon, Suomen pääministeri Sanna Marin ja Ruotsin pääministeri Magdalena Andersson keskustelivat, tietenkin englanniksi, koska Sanna Marin ei osaa ruotsia:

M. Andersson: The situation now is very serious. Do you have any helpful hints?

S. Marin: Oh yes, I have! Ilmari!

Vierailija
6/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englantia. Ei ruotsalaiset ymmärrä suomenruotsia, tai eivät halua ymmärtää.

Vierailija
7/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun ruotsia ruotsalaislle ja myös med mina finska vänner. Olen Porvoosta.

Vierailija
8/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jag talar svenska med svenskar, även om jag begår fel ibland. Men jag blir oftast förstådd. Det är också trevligt att förstå svenska och kunna läsa svenska tidningar osv.

Vierailija
9/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisemmassa keskustelussa pyrin käyttämään ruotsia, mutta yhtään monimutkaisempi asioiden selvittäminen vaatii kyllä englannin mukaan ottamista.

Vierailija
10/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Ruotsalaiset ymmärtävät suomenruotsalaisa varsin hyvin. SUOMALAISILLA sen ymmärtämisen kanssa on vaikeuksia.

Vierailija
11/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Ruotsalaiset ymmärtävät suomenruotsalaisa varsin hyvin. SUOMALAISILLA sen ymmärtämisen kanssa on vaikeuksia.

Tämän olen huomannut omalla kohdallani. Arkailen puhua ruotsia, koska pelkään etten ymmärrä, mitä vastapuoli vastaa. Tuntee itsensä jotenkin tyhmäksi. Tavallaan tykkäisin yrittää puhua ruotsia, mutta englanti tuntuu turvallisemmalta, kun sen kanssa ei ole tätä ongelmaa että tuntisin itseni typeräksi.

Vierailija
12/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Närpiössä ja Vöyrissä ei pärjää vihannesostoksilla englannilla. Siksi puhun siellä ruotsia.

Tosin Närpiön ruotsinmurre on tosi vaikeaa ymmärtää. Kielititeilijöiden mukaan Närpiön Ruotsi on aidointa muinasruotsia, jota puhuttiin Kaarle-kuninkaiden aikoihin.

Vierailija
13/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän ainakin. Yleensä pärjään, mutta voihan sitä vaihtaa tarvittaessa englantiin.

Vierailija
14/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. En osaa ruotsia.

Vierailija
15/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi? Ei mulla ole mitään asiaa ruotsalaisille.

Vierailija
16/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap  totta helvetissä puhun, mikäli ruotsalaiset turistit ja asiakkaat tai päivystyksessä olevat potilaat, itse sitä haluavat puhua.

Meillä sairasnhoitajilla akuutti päivystyksessä on  useilla kuitenkin monta kertaa parempi englsnnin kielen osaaminen. Kuin tuon toisen äidinkielemme ruotsin kielen.

Ensihoitajana ambulanssissa on pakko osata englsnniksi, oman alan sanasto.

Vierailija
17/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipoon apteekissa yritin asioida englanniksi, koska farmaseutti ei osannut suomea. Halusin turvonneeseen nilkkaani ideaalisiteen. Pyysin aidolla brittienglannilla: "I would like to buy an ideal side, please."

Ei farmakologia ymmärtänyt. Vaihdoin ruotsille: "Jag vill kopa en idealisk binding"

Heti onnistui!

Vierailija
18/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Närpiössä ja Vöyrissä ei pärjää vihannesostoksilla englannilla. Siksi puhun siellä ruotsia.

Tosin Närpiön ruotsinmurre on tosi vaikeaa ymmärtää. Kielititeilijöiden mukaan Närpiön Ruotsi on aidointa muinasruotsia, jota puhuttiin Kaarle-kuninkaiden aikoihin.

Miksi närpiöläiset ja vöyriläiset vihannesmyyjät eivät osaa suomea? Johtuuko negatiivisesta asenteesta vai heikosta kouluopetuksen tasosta?

Vierailija
19/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kyll Ruotsin nuori sukupolvi hallitsee enkun tosi hyvin.

Ruotsalaiset matkailee tosi psljon ulkomailla ulkomaills.

Vierailija
20/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei junassa ehdi mitään puhua.

mvh,

Håkan från Vasa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme